Mariemagda: vaikka kuinka kypsästi olet yrittänyt kirjoittaa, et iälläsi, et koulutuksellasi, voi ikinä yltää sille tasolle, minkä saavutat vasta lapsesi kasvun myötä (tämän tulet myöhemmin huomaamaan). Nämä sinua nuoremmat äidit voivat kokea elämänsä vielä täydellisempänä kuin sinä, sillä he elävät siinä onnessa minkä lapsi on heille tuonut, vailla ymmärrystä siitä mitä on jäänyt puuttumaan eivätkä näin ollen haikaile olemattoman perään. Itse siis vastasit omaan hämmästykseesi, tavallaan.
Ja miksi viittaat nuorten äitien kohdalla mm. kouluttamattomuuteen? Oletkos vierailut vaikka yliopistolla? Kuinka monella siellä opiskelevalla nuorella on perhe? Tai AMK.ssa? tosi monella..Ja tiedätkö, ettei se vapaus mikä on ihan jatkuvaa, ilman lapsia, ei tunnu miltään sen rinnalla, kun lapset on viety mummulaan ja miehen kanssa päästään ansaitulle vapaalle? Ei sen tarvitse kokonaan kadota, mutta sen arvo nousee suunnattomiin..
Vanhempien synnyttävien kokemus on yleisestikkin tuo entisen elämän perään itkeminen ja luopuminen..ja kun ei haluta luopua niin siirretään perheen hankintaa vielä 5 vuodella, kunnes ollaan hilkulla 40 vuotiaita ja totuus on, ettei vanhempana enää jaksa lapsista aiheutuvia valvomisia ym. niin hyvin.
Itse olen pitänut vanhemmuutta luonnollisena osana nuorta aikuisikää, mutta olen siitä huolimatta kouluttautunut ja tehnyt työtä. Enkä ole jättänyt ystäviäni enkä biletystä..matkustaminen on tosin ollut vähäistä, mutta korjautunee, kun koko perhe suuntaamme thaimaahan kuukaudeksi ensi vuonna! Ainut mitä kaipaan on ylimääräinen 12-tuntia vuorokaudesta, sillä virtaa olisi vaikka mihin! Haaveita on vaikka muille jakaa..osa toteutunee osa ei..mutta aurinkoista odotusta sinulle! Eikä sinun kaikesta tarvi luopua, paljon on asioita joita voi tehdä myös lasten kanssa..