Meillä myös edessä syksyllä lapsen hoidonaloitus, ikää tuolloin aika tarkalleen 1v. Innosta hihkuen en tietenkään hoitoon laita. Eikä ole varsinainen pakko, mutta se "pakko" kuitenkin.
Kotihoidontuella ja miehen palkalla ei makseta lainaa ja muita elämisen kustannuksia. En kestä taloudellista epävarmuutta, haluan tulojen olevan sellaiset, että hieman jää aina säästöönkin pahan päivän varalle. Nykyisin vielä enemmän, kun tiedän ettei yllättävistä menoista koituvasta haitasta kärisisi vain minä vaan myös lapseni. Ja emme tosiaan törsäile turhuuksiin, matkustele vauva kainalossa pitkin maailmaa (niinkuin joku tuossa kirjoitti), vaan rahaa kuluu todellakin vain perustarpeisiin.
Rahallisen kitkuttamisen voisin vielä hetkellisesti sietää, mutta suurin "pakko" töihinmenoon tulee työllistymisestä: minulla on mahdollisuus saada päivätyötä, joka on harvinaista herkkua alallani ja etenkin kotikaupungissani. Lastani en tahdo vuorohoitoon laittaa missään nimessä, joten kun tällainen tilaisuus tulee, on se pakko hyödyntää.
Ap:lle voin "lohdutukseksi" siis sanoa, että et ole ainut joka asian kanssa painiskelee ja kokee huonoa omatuntoakin jopa

Näihin ketjuihin tulevat jeesustelijat kannattaa jättää omaan arvoonsa. Vaikka itsekin olen kurjalla mielellä siitä, että lapsi joutuu noin aikaisin hoidon aloittamaan, en kuitenkaan suostu syyllistymään tai allekirjoita sitä, ettenkö lastani haluaisi hoitaa. Olen myös kuullut paljon positiivisia kokemuksia pienten hoidonaloittamisesta, monesti sopeutuvat jopa paremmin kuin esim 3-4vuotiaat. Myös kehitys tuntuu monilla harppaavan huimasti eteenpäin hoidon aloittamisen myötä, kun ottavat mallia isommistaan