Muita joiden mentävä töihin, vaikka pieni vauva?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nekku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nekku"

Vieras
Kiinnostaisi kuulla, onko muita, jotka menneet töihin, vaikka vauva vielä pieni?

Meillä töihinmeno, ja samalla tarha, häämöttää, kun vauvamme täyttää vuoden. Välistä tuntuu, että kaikkien muiden mahdollista olla kotona pidempään. Olisi kiva myös kuulla sellaisilta, jotka jo ovat töissä, että miten tarhan kanssa meni eli oliko lapsi aivan hädissään tms?

Ei omakoht. kokemuksia, mutta kälyni meni kokoaikatöihin (kolmivuorotyö) lapsen ollessa 8 kk. En ikinä ymmärtänyt mikä kiire hänellä oli töihin, mutta mitäs sitä aikuisen ratkaisuihin puuttumaan. Rahallinen pakko ei ollut syynä. Käly muutenkin hieman levoton persoona, joka tulee ja menee hetken mielijohteiden mukaan. Valitettavasti myös lapsen hankinta lyhyen seurustelun jälkeen oli jonkin sortin hetken mielijohde ja ero lapsen isästä tuli jo lapsen ollessa noin 1/2-vuotias. Mutta melko hyvin käly on pärjännyt lapsen kanssa ja isä on mukana kuvioissa. Ehkä oli sitten hyvä, että meni aikaisin töihin, jotta jaksaa olla paremmin läsnäolevampi äiti edes sen hieman vähäisemmän ajan, jonka viettää lapsensa kanssa.

Lapsi meni päiväkotiin ja sopeutui yllättävän hyvin, kun ei osannut vielä silloin vierastaakaan. Oppi kyllä vierastamisen "taidon" hieman myöhemmin. On ollut myös meillä pari kertaa yökylässä äitinsä yövuoron ajan, sillä meillä päin ei ole vuoropäiväkotia eikä mummo ole aina saatavilla.

Joten "sivustaseuraajan" ja "yöhoitajan" köykäisellä kokemuksella olen iloinen siitä, että olet voinut olla kotona kuitenkin vuoden, toivottavasti olet nauttinut siitä täysin siemauksin :)

Eihän vuoden ikäinen ole pieni vauva eikä vauva ollenkaan. Moni laittaa lapsen hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen eli vauva on silloin 9 - 10 kk:n ikäinen. Pieni vauva on mun mielestä alle puolivuotias.

Alkuperäinen kirjoittaja tääh;28462241:
Eihän vuoden ikäinen ole pieni vauva eikä vauva ollenkaan. Moni laittaa lapsen hoitoon heti vanhempainvapaan jälkeen eli vauva on silloin 9 - 10 kk:n ikäinen. Pieni vauva on mun mielestä alle puolivuotias.

Juu, muistui otsikkoa kirjoittaessa, että eihän nyt 10kk vauvani ole enää vuoden ikäiseä vauva terminologisesti. Tarkalleen ottaen on vuoden ja kolme viikkoa vanha, kun tarhan perehdytys alkaa.

Ei omakoht. kokemuksia, mutta kälyni meni kokoaikatöihin (kolmivuorotyö) lapsen ollessa 8 kk. En ikinä ymmärtänyt mikä kiire hänellä oli töihin, mutta mitäs sitä aikuisen ratkaisuihin puuttumaan. Rahallinen pakko ei ollut syynä. Käly muutenkin hieman levoton persoona, joka tulee ja menee hetken mielijohteiden mukaan. Valitettavasti myös lapsen hankinta lyhyen seurustelun jälkeen oli jonkin sortin hetken mielijohde ja ero lapsen isästä tuli jo lapsen ollessa noin 1/2-vuotias. Mutta melko hyvin käly on pärjännyt lapsen kanssa ja isä on mukana kuvioissa. Ehkä oli sitten hyvä, että meni aikaisin töihin, jotta jaksaa olla paremmin läsnäolevampi äiti edes sen hieman vähäisemmän ajan, jonka viettää lapsensa kanssa.

Lapsi meni päiväkotiin ja sopeutui yllättävän hyvin, kun ei osannut vielä silloin vierastaakaan. Oppi kyllä vierastamisen "taidon" hieman myöhemmin. On ollut myös meillä pari kertaa yökylässä äitinsä yövuoron ajan, sillä meillä päin ei ole vuoropäiväkotia eikä mummo ole aina saatavilla.

Joten "sivustaseuraajan" ja "yöhoitajan" köykäisellä kokemuksella olen iloinen siitä, että olet voinut olla kotona kuitenkin vuoden, toivottavasti olet nauttinut siitä täysin siemauksin :)

Olipa kiva lukea vastauksesi. Minulla töihinmeno edessä siis elokuussa, mutta nyt jo ahdistaa vauvamme puolesta.

No ei oo kokemusta paitti hoitajana. Kyllähän 1 v on auttamatta liian pieni päiväkotiin, puolikin vuotta kun sais kasvaa niin hyvä. Mut "pakko" on pakko, ymmärrän..

• Tykkää
Reactions: Eedla
Nämä ovat valintoja, jotka tehdään sydämellä. Komppaan yllä kirjoittanutta hoitajaa. Lapsesi liian pieni ja tiedät sen itsekin.

Miksi ihmiset tekevät lapsia, kun eivät halua niitä hoitaa!

Olipa kiva lukea vastauksesi. Minulla töihinmeno edessä siis elokuussa, mutta nyt jo ahdistaa vauvamme puolesta.

Hienoa, sittenhän ehditte ottaa hyvin "ilon irti" viimeisistä äippälomakuukausista :) Nauttikaa kesästä ja keskittykää "perheilyyn". Älä mieti liikaa tulevaa töihinpaluuta, tulee vaan turhaa ressiä ja jotain hienoa voi silloin jäädä kokematta.

[QUOTE="Irina";28462313]Nämä ovat valintoja, jotka tehdään sydämellä. Komppaan yllä kirjoittanutta hoitajaa. Lapsesi liian pieni ja tiedät sen itsekin.

Miksi ihmiset tekevät lapsia, kun eivät halua niitä hoitaa![/QUOTE]

Onpa pahasti sanottu. Uskon että moni kyllä HALUAISI hoitaa lasta kotona sinne kolmivuotiaaksi mutta esim.rahallisen tilanteen vuoksi ei ole mahdollista. Helppo se on syyllistää.

[QUOTE="vieras";28462329]Onpa pahasti sanottu. Uskon että moni kyllä HALUAISI hoitaa lasta kotona sinne kolmivuotiaaksi mutta esim.rahallisen tilanteen vuoksi ei ole mahdollista. Helppo se on syyllistää.[/QUOTE]

Minusta aika hassua tuon irinan kaltaisissa kommentaattoreissa on, että heille ns. "Money is not an issue". Luulen, että aika moni palstalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten todellisuus aika eri ihan jo lähtien siitä, paljonko kuukausittain tarvitaan rahaa asumiseen. Ei meille, kahden pienituloisen ei perittyä- tai saatua rahaa, ole mahdollista jättäityä käytännössä elämään yhden tuloilla ja hoitaa kuukausittaisia velvoitteita.

Mä lähdin töihin kun lapsi oli 10,5kk ja hän meni päiväkotiin. Alkuperäinen suunnitelma oli olla kotona niin, että poika olisi 1v ja päälle, mutta sain uuden ja paremman työpaikan ja töihin paluu tuli aikaisemmin eteen. Valinta oli vaikea, mutta en kadu. Lapsi on sopeutunut hienosti päivähoitoon ja koska teen 6h päivää ja isällä on vuorotyö niin hoitopäiviä tulee n3 viikossa ja harvoin pitkää päivää.

Mä en ole kyllästynyt lapseeni. Joskus elämä vain kuljettaa eri tavalla kun on suunnitellut.

Minusta aika hassua tuon irinan kaltaisissa kommentaattoreissa on, että heille ns. "Money is not an issue". Luulen, että aika moni palstalaisista asuu pääkaupunkiseudun ulkopuolella, joten todellisuus aika eri ihan jo lähtien siitä, paljonko kuukausittain tarvitaan rahaa asumiseen. Ei meille, kahden pienituloisen ei perittyä- tai saatua rahaa, ole mahdollista jättäityä käytännössä elämään yhden tuloilla ja hoitaa kuukausittaisia velvoitteita.

Suomen maassa on mahdollisuus jättäytyä kotiin hoitovapaalle edes puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, jos vaan itse on valmis vähän tinkimään elintasosta. 1 veen ja 2 veen välillä on jo suuri ero.

Ei meidänkään tulot kovin kummoiset ole... eikä turkukaan mikään erityisen halpa kaupunki ole. Moni vaan mitoittaa menonsa liian suuriksi tuloihin nähden. Silloin se pakko on ennemminkin "pakko".

Oli mentävä töihin, mutta vauva hoidetaan kotona. Mun mies tekee lyhennettyä päivää ja haluaa olla mahdollisimman paljon vauvan kanssa, joten mä palasin työhöni osa-aikaisena vauvan ollessa 8,5kk. Näin saadaan molemmat olla mahdollisimman paljon kotona ja pärjätään taloudellisesti.

• Tykkää
Reactions: Pikku_Pallo
[QUOTE="Irina";28462313]

Nii-in. Työpäivän jälkeen ja vapaalla on kuitenkin pakko. Mitähän siihen keksis?

[QUOTE="vieras";28462414]Suomen maassa on mahdollisuus jättäytyä kotiin hoitovapaalle edes puoleksi vuodeksi tai vuodeksi, jos vaan itse on valmis vähän tinkimään elintasosta. 1 veen ja 2 veen välillä on jo suuri ero.

Ei meidänkään tulot kovin kummoiset ole... eikä turkukaan mikään erityisen halpa kaupunki ole. Moni vaan mitoittaa menonsa liian suuriksi tuloihin nähden. Silloin se pakko on ennemminkin "pakko".[/QUOTE]

Turku on itseasiassa Suomen ainoa suurempi kaupunki, jossa vuokra-asuntoja enemmän kuin vuokralaisia. Tämä heijastuu suoraan asumisen kulutasoon. Vastaus kuvastaa hyvin palstaa. Mukava kommentoida vaikka päätyykin vertailemaan omenoita ja appelsiineja.

[QUOTE="Irina";28462313]

Ai niin, vastaus tähän: siksi, kun on ihan älyttömän ihanaa olla raskaana, aamupahoinvoinnit on parasta ikinä. Synnyttäminen on niin jännää. Imetys hupia. Yöheräilyt, vauvan sairastelut sun muu vastuu vaan niin houkuttelevaa, että niitä vaan tulee hankittua, vaikkei huvita hoitaa. Onneksi hoitoonvienti ei ole ongelma kuin pari hassua vuotta, sitten lapsen saakin pukata kouluun päiväksi.

[QUOTE="Irina";28462313]Nämä ovat valintoja, jotka tehdään sydämellä. Komppaan yllä kirjoittanutta hoitajaa. Lapsesi liian pieni ja tiedät sen itsekin.

Sen takia kun ne on niin kamalan söpöjä. 8)

[QUOTE="Rastas";28462439]Turku on itseasiassa Suomen ainoa suurempi kaupunki, jossa vuokra-asuntoja enemmän kuin vuokralaisia. Tämä heijastuu suoraan asumisen kulutasoon. Vastaus kuvastaa hyvin palstaa. Mukava kommentoida vaikka päätyykin vertailemaan omenoita ja appelsiineja.[/QUOTE]

Olkoon sitten niin. En kyllä puhunut vain vuokra-asunnoista edes.. Eniveis, turha kuvitella että vain hesassa on niin kallista joka puolella, että kotiin jääminen olisi siksi täysin mahdotonta. Toki se hesassakin asuminen on ihan omaa valintaa, niinkuin missä muualla tahansa. Kyllähän ne menot kannattaisi ihan alunperin jo mitoittaa niin, että yhdenkin palkalla pärjätään. Elämässä voi muutakin tulla eteen kuin puoli vuotta- vuotta lapsen kanssa kotona oloa. Jos tuokin, suhteellisen lyhyt, aika tuottaa suuria vaikeuksia taloudellisesti, niin onhan se vähän huolestuttavaa.

Kuka ei halua hoitaa omaa lastaan? Sano edes yksi tapaus, kun minä en ole koskaan moisesta kuullukkaan.

[QUOTE="vieras";28462487]Kuka ei halua hoitaa omaa lastaan? Sano edes yksi tapaus, kun minä en ole koskaan moisesta kuullukkaan.[/QUOTE]

Ootko tosissas? :O Onhan maailman sivu pullollaan ihan hylättyjäkin lapsia... aika vaaleanpunaisessa maailmassa elät jos meinaat ettei suomesta löydy vanhempaa, joka pistää muksut mieluummin hoitoon mihin tahansa, kuin hoitaa itse..

Ja en nyt puhu tässä ap:sta, ap varmaan haluaisi jäädä kotiin mutta talous on vedetty liian tiukille..

[QUOTE="vieras";28462498]Ootko tosissas? :O Onhan maailman sivu pullollaan ihan hylättyjäkin lapsia... aika vaaleanpunaisessa maailmassa elät jos meinaat ettei suomesta löydy vanhempaa, joka pistää muksut mieluummin hoitoon mihin tahansa, kuin hoitaa itse..

Ja en nyt puhu tässä ap:sta, ap varmaan haluaisi jäädä kotiin mutta talous on vedetty liian tiukille..[/QUOTE]

Eiköhän tässä nyt ole kyse niistä, jotka ei halua oikeasti hoitaa omaa lastaan. Eikä niistä, jotka hylkää lapsensa.

Sunko mielestä työssäkäyvät vanhemmat hylkäävät oman lapsensa, kun vievät hoitoon? Oletkohan nyt ihan kartalla? :D

No me ollaan molemmat keskituloisia eli mitään tukia ei saada ja kaikki maksetaan kiltisti itse. Mutta kun toinen jää kotiin sillä hurjalla 300e hoitotuella, niin tulot tippuu aika roimasti. 3000e--? 1500e. Asumiseen täällä lahdessa meillä menee jo enemmän kuin 1500e/kk!! :D vantaalla asuessa meni viellä enemmän!
Me otettiin lainaa jotta pystyin oleen kotona siihen ku poika täytti 1.6v. Esikoisen kohdalla menin töihin kun hän oli 10kk ja laitoimme hänet tutulle perhepäivähoitajalle naapuriin.

Yhteistyössä