Muita joiden 9kk ei ole ollut kertaakaan hoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outoja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26128241]tiedät itsekin ettette ole mitenkään kummallisia, piti vaan päästä pätemään asialla. Joten sädekehän kiillotus on turhaa, lapsenne ei suinkaan ole mikään erityisasemassa oleva supervanhempien siitos.[/QUOTE]

Mulle tuli aloituksesta ihan sama juttu mieleen. Nykyään pitkät täysimetyksetkin on suosiossa ja monilla isovanhemmat asuvat kaukana tai ovat vielä työelämässä eli vaihtoehtojakaan ei juuri ole.

Meillä on toinen lapsista ollut ekaa kertaa mummolassa hoidossa 1v3kk iässä ja toinen oli 6kk iässä. Ei ole huomannut mitään käytöseroja noiden välillä. Molemmat viihtyvät mummolassa ja tykkäävät isovanhemmistaan, mikä mun mielestä on tärkeää. Yökylät ja hoitoon jäämiset on ikuisuusjuttuja vanhempien keskusteluissa. Aina välillä joku tapa muodostuu ryhmän totuudeksi ja se on aavistuksen vaarallista sellaisille, jotka eivät uskalla tehdä omaa päätöstään ja venyvät mihin tahansa itselleen sopimattomaan tilanteeseen muiden vahvojen mielipiteiden johdosta.

Eli joo, multa ei sädekehää saa kumpikaan tapa. Sori.

Meillä anoppi oli toiselle miniälle todennut, että millos ne rupeaa tekemään niitä lapsenlapsia kun he eivät saa meidän tyttöä hoitoon :)!

Tyttö nyt 1v 6kk eikä ole ollut koskaan yökylässä.

Eroahdistus ei aina näy naamasta, kun se voi ilmetä esim. niin että vauva kääntää katseensa pois hoitotilanteessa eikä ota kontaktia. Ja vierastaminen on merkki voimakkaasta kiintymys suhteesta eikä siis ole niinkään hyvä juttu että vauva ei vierasta (tietysti teillä voi olla niin että mummo on teillä sen verran usein ettei siksi vierasta, mutta näin yleisellä tasolla)...

Tuo on ihan totta, vierastaminen on merkki siitä että lapsi on kiinnittynyt johonkuhun eikä siis kuka tahansa ei ole "yhtä hyvä" hoitaja. Kovin suuria johtopäätöksiä ei tosin kannata tehdä siitä jos lapsi ei vierasta / vierastaa voimakkaasti. Riippuu paljon myös lapsen temperamentista sekä siitä miten turvalliseksi lapsi sen "vieraan" sylissä kokee olevansa muista tekijöistä riippuen.

Eroahdistus ei aina näy naamasta, kun se voi ilmetä esim. niin että vauva kääntää katseensa pois hoitotilanteessa eikä ota kontaktia. Ja vierastaminen on merkki voimakkaasta kiintymys suhteesta eikä siis ole niinkään hyvä juttu että vauva ei vierasta (tietysti teillä voi olla niin että mummo on teillä sen verran usein ettei siksi vierasta, mutta näin yleisellä tasolla)...

Jos mummo esim vaihtaa vaippaa, niin toinen vaan hekottelee ja juttelee tyytyväisenä :)
Ja vieraita ihmisiä (isäänsäkin) vierastaa kyllä paljon, mutta mummoa ja ukkia ei.

[QUOTE="mie";26128263]"Tykkää" Hyvin sanottu! :)[/QUOTE]

siis hetkinen. mun 1,5v poika ei ole koskaan ollut hoidossa. Saan joskus kummallisia kommentteja tai katseita kertoessani siitä ja mietin joskus, että oonko nii kummallinen ja outo, hyvä äiti ollenkaan, kun en halua viedä lastani hoitoon. Eli ei ole tosiaan sellaista sädekehän kiillotusta täällä ainakaan.

Meillä nuorin on 10kk vanha ja muutaman kerran on ollut noin. max 2 tuntia hoidossa isovanhemmillaan. Tänäänkin menossa pariksi tuntia kun mulla meno hammaslääkärille ja eipä tuota sinne mukaan voi ottaa.

Musta tuntuu että täs aihees on vähä sama homma kuin haalarikeskustelussa. Jos sun lapsella on ticketin haalari niin olet ostanut sen vain päteäksesi muiden edessä. Minkään muun takia ei voi kyseistä haalaria ostaa. Jos et halua antaa vauvaa hoitoon niin olet sädekehän kiillottaja ja superäiti, samoin jos haluat imettää etkä antaa pullosta. Mistä tämä ajattelutapa tulee? varmasti kaikissa noissa ryhmissä on niitä sädekehän kiillottajiakin mutta veikkaisin kuitenki että ovat hyvin pieni vähemmistö.

Nyt tästä seuraa supermammojen väittely siitä, kenen lapsi on ollut vähiten hoidossa :) "Minun Penttini oli ensimmäistä kertaa tunnin mummin hoidossa vasta 10veee..."

oooooooo-uskalsit viedä! "Meidän Tauno-Tapani ei ole ikinä ollut yökylässä ja nyt minua kauhistuttaa kun sen tyttöystävä pyytää sitä yökylään! Tauno-Tapani on nyt kuitenkin vasta 20v mussukka".

Mutta todellisuuteen. Omat lapseni ei pääse yökylään, koska ei ole paikkoja mihin menisivät yökylään. Anopille jos antaisin niin sosiaalihuolto veisi lapset sen jälkeen. Muita paikkoja ei ole. Valitettavasti meillä ei ole minkäänlaista sosiaalista turvaverkkoa.

1v oli alle 2kk ikäisenä pari kertaa hetken mummilla hoidossa, kun kävin kaupassa. Sen jälkeen ei oo ollu kun alkoi vierastaa 3kk iässä ja yhä vierastaa, ei onneks niin pahasti enää.
Ois kyllä kiva jos vois jo laittaa edes pariksi tunniksi hoitoon.

[QUOTE="mie";26128263]"Tykkää" Hyvin sanottu! :)[/QUOTE]

Itseasiassa, mä haluaisin saada tuon hoitoon jonnekin, edes muutamaksi tunniksi.. Eli tämä ei ollut sädekehän kiilloitusaloitus :D Ei vaan ole ottajia enkä vieraalle halua antaa.

Olemme kuulemma ihmeellisiä kun ei muksu ole ollut kertaakaan hoidossa, ainoastaan jompi kumpi vanhemmista (yleensä aina äiti tietenkin) hoitanut. Parisuhde kuuleman mukaan kärsii kun ei olla kahdestaan käyty missään sitten lisääntymisen ;)

Meillä oli parin lapsen kanssa sama tilanne.
Meidän kohdallamme se oli itsekästä ja rakkaudetonta lasta/lapsia kohtaan.
Teillä toivottavasti toisin.

Isompi oli pari kk, kun oli muutaman tunnin mummon kanssa. Pienempi oli sen pari viikkoa, kun olin isomman kanssa perhekerhossa ja jätin vauvan mummolle. Syöneet hyvin myös pullosta, joten sen puolesta ei ongelmaa. Nähdään isovanhempia monta kertaa viikossa. Ei mekään kaivata mitään isompaa parisuhdeaikaa, mutta mulla ei ole mitään tarvetta roikottaa vauvaa mukana isomman neuvolassa, hammaslääkärissä tai silloin kun käyn itse kampaajalla. Mies on päivät töissä.

Yhteistyössä