Muita jälleensyntymään uskovia?

HÄH
Miksi hengen riistäminen toiselta ihmiseltä on väärin, jos kerran uskotte että ihminen on kuolemansakin jälkeen olemassa? Eihän kuolema silloin muuta mitään kovin paljon?

Alkuperäinen kirjoittaja HÄH;24295231:
Miksi hengen riistäminen toiselta ihmiseltä on väärin, jos kerran uskotte että ihminen on kuolemansakin jälkeen olemassa? Eihän kuolema silloin muuta mitään kovin paljon?
Muuttaako asiaa paljoakaan, jos kuollessa kaikki loppuu? Nopea ja siisti kuolema lopettaa kaiken kärsimyksen tapetun osalta. Omaisetkin kuolevat aikanaan ja heidän kärsimyksensä loppuu. Raiskaus tuottaa kärsimystä pitkälle ajalle, kun kuolema lopettaa kaiken, niin miksi se on niin paha asia?

Minulle elämä itsessään on arvokas. Oma kuolema ei haittaisi muuten kuin omaisten kärsimysten kautta. Meillä ihmisillä on evoluution mukanaan tuomat tunteet ja ne ovat varsin hyvä lähtökohta arvovalinnoille.

g
Alkuperäinen kirjoittaja KYLLÄ VAAN;24294733:
ja tarkoitus onkin erota pikimiten. Ehkä vaan ympäristön paineeton pitäny mut kirkollisveronmaksajan.
Budhalaisuus ja ja jälleensyntymä tuntuu läheiseltä ajatukselta. Myös Bahai-uskonto.
mä uskon suurempaan voimaan, mutta kristinusko on ihan täyttä sontaa. luin tuosta bahai uskonnosta ja tuntuu että pitkä oman "uskon etsintä" päättyi tähän. en edelleenkään halua lokeroida itseäni mihinkään tiettyyn uskoon mutta tämä tuntui kaikkein läheisimmältä. oletko miten paljon perehtynyt ko uskontoon, osaatko vastata jos esitän kysymyksiä?

"qwerty"
Tappajan kannalta hengen riistäminen on "väärin" koska kyseisellä teolla hän kerää itselleen huonoa karmaa. Sen myötä hän joutuu kohtaamaan oman karmansa joko tässä tai tulevissa elämissään. Ja se karma ja sen teon seuraukset eivät suurella todennäköisyydellä ole kovin mukavaa puuhaa hänelle.

Tapetun kannalta hengen riistäminen on "väärin" koska kyseisen teon kautta hän ei voi suorittaa loppuun sitä tehtävää jonka hän on tullut suorittamaan tämän elämän aikana. Koska tehtävä jää kesken, hän joutuu seuraavien elämien/elämän aikana suorittamaan tehtävänsä loppuun. Sellaisia elämiä joissa kyseisen tehtävän suorittaminen onnistuu ei mahdollisesti ole joka nurkilla. Sen vuoksi tapettu henkilö joutuu odottamaan ehkä satoja/tuhansia vuosia (?) kunnes olosuhteet ovat jälleen suotuisat tehtävän loppuun saattamiseen.

Voi myöskin olla että jonkun toisen hengen elämäntehtävän suorittaminen venähtää kun hänen suunniteltu äitinsä tai isänsä on surmattu. Joten mahdollisten syntymättömien henkien kannalta toisen hengen riistäminen on myöskin "väärin".

"pippuri"
Millä perusteella uskotte jälleensyntymään? Onko siitä jotakin todisteita. Itse en usko, vaan uskon, että ihmisen sielu on kuolematon, mutta täällä maan päällä elämme vain kerran.

En oikein osaa sanoa mitä mieltä olen. Uskon, että sielu jatkaa eteenpäin kun kuolee, jonnekkin missä on parempi olla ja siellä on jo edeltämenneet rakkaat... Eli periaatteessa siis, en kai usko? Toisaalta se vois käydä "järkeen", että sielu ottais uuden ruumiin jossain vaiheessa.

"qwerty"
[QUOTE="pippuri";24296447]Millä perusteella uskotte jälleensyntymään? Onko siitä jotakin todisteita. Itse en usko, vaan uskon, että ihmisen sielu on kuolematon, mutta täällä maan päällä elämme vain kerran.[/QUOTE]

Ei kai siihen mitään yksittäistä perustetta ole. Kyse on kuitenkin uskosta. Kaiken pohtimani jälkeen olen kuitenkin taipunut siihen ajatukseen että se on "ainoa järkevä selitys". Samaisten pohdintojen jälkeen toinen henkilö taipuisi uskomaan että mitään henkimaailmoja ja muita sellaisia höpötyksiä ei ole olemassakaan. Heitä en kuitenkaan lähtisi pilkkaamaan.

Tässä joitakin pohdintojani, jotka eivät yksin selitä sitä miksi uskon niinkuin uskon. Jälleensyntymän periaatteet selittävät minulle sen miksi toiset syntyvät kultalusikka suussa ja toiset joutuvat tekemään kaikkensa vain henkensä pitimiksi. Myös se miksi jotkut syntyvät vammaisina tms. sairaina on lohdullista selittää sillä että sellaisen kohtaaminen on osa heidän elämän tehtäväänsä. Kuten tuossa jo yksi mainitsikin, niin joidenkin lasten spontaanit kertomukset ovat vielä yksi syy miksi uskon näin.

Uskon että kristinuskokin on alunalkaen opettanut jälleensyntymää. Perustelen sitä mm. sillä että Raamatussa puhutaan siitä kuinka esi-isiemme pahat teot on meidän maksettavanamme, tms. En usko että minkään oikeuskäsityksen mukaista on se että viaton lapsonen joka on juuri syntynyt puhtoisena maailmaan voitaisiin laittaa edesvastuuseen siitä mitä hänen esi-isänsä on joskus historiassa tehnyt. Ellei hän sitten itse olisi tämä kyseinen esi-isä jonka pahoja tekoja hän on täällä korjaamassa.

zpirit
Yhdistät toisiinsa kaksi kysymystä joilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Oman uskomukseni mukaan esim Norjan massamurhaajaa odottaa jossain seuraavassa elämässä varsin ikävä kohtalo. Se on karman laki. Ei välttämättä vielä seuraavassa kuitenkaan. Eikä tämä kääntäen sitä tarkoita, että joku joka nyt kokee jotain ikävää on edellisessä elämässä tehnyt typeryyksiä. Mutta onhan sekin mahdollisuus toki olemassa, mistäs helvetistä minä sen tietäisin?

uskon
Aika paljon samanlaisia ajatuksia minullakin..
Olin joskus ylä-aste ikäisenä ateisti, sitten se vaan on pikkuhiljaa nämä ajatukset minulle tulleet ja "kirkastuneet" pikkuhiljaa.
Se vaan tuntuu oikealta, että tänne synnytään aina uudestaan niin kauan kuin on tarpeen.
Tuntuu hölmöltä ja väärältä että elettäisiin vaan kerran, ei sitä osaa selittää sen tarkemmin.. :)

Juuri noin, teet vaikka mitä pahaa ja pääset kuin koira veräjästä kuolemalla. Uskon uudelleensyntymään. Melkein jo sen kokenut, kun elvytetty.
Joku vastuu täytyy elämästään olla.

"hurlumhei"
Olen joskus leikitellyt ajatuksella että yksi sielu vaeltaisi vapaana ajan ja paikan kahleista. Näin kaikilla olisi sama sielu eri kehitysvaiheissa, niin nykyisyyden, menneisyyden ja tulevaisuuden olennoilla. Eli me kaikki palstalaisetkin olisimme sama mutta eri sielun vaiheessa :)
No minä uskon että asia on juurikin jotakuinkin noin :)

Minä olen myös miettinyt rinnakkaisia todellisuuksia. Eli jossain toisessa todellisuudessa on olemassa "minä" joka teki jossain vaiheessa elämäänsä jonkun ratkaisevan eri valinnan ja elää siis toisenlaista elämää.

• Tykkää
Reactions: Data
Vaikka oliskin olemassa joku jälleensyntyminen, niin mitä iloa siitä on kun edellisistä elämistä ei kuitenkaan muista mitään eikä tiedosta olevansa jälleensyntynyt. En ainakaan koskaan ole kuullut kenenkään puhuvan, että "Muistan että edellisessä elämässäni olin se ja se ja tiedän olevani jälleensyntynyt". Tai no toki jotkut höyrähtäneet voivat sellaista selittää, mutta ns. normaalissa elämässä en ole moiseen törmännyt.

uskon
[QUOTE="pippuri";24296447]Millä perusteella uskotte jälleensyntymään? Onko siitä jotakin todisteita. Itse en usko, vaan uskon, että ihmisen sielu on kuolematon, mutta täällä maan päällä elämme vain kerran.[/QUOTE]

Tuohonkin vähän uskon, ristiriitaista. Tai ehkä uskon vain tuohon sieluun.

meillä myös
[QUOTE="dippa";24296492]Mun lapsi kertoi 4 vuotiaana että oli joskus ollut toisen rodun edustaja ja toista sukupuolta. Ihan spontaanisti, kesken leikin... Karmivaa![/QUOTE]

Minun 4v. sanoi myös eilen kirkkain silmin syntyvänsä uudestaan jos jää auton alle ja kuolee.
On myös ollut kuulemma minun veljeni (yksi veljistäni kyllä kuoli 15v sitten mutta jotenkin en vakuutu),
Kuuluisiko ikään?

KYLLÄ VAAN
mä uskon suurempaan voimaan, mutta kristinusko on ihan täyttä sontaa. luin tuosta bahai uskonnosta ja tuntuu että pitkä oman "uskon etsintä" päättyi tähän. en edelleenkään halua lokeroida itseäni mihinkään tiettyyn uskoon mutta tämä tuntui kaikkein läheisimmältä. oletko miten paljon perehtynyt ko uskontoon, osaatko vastata jos esitän kysymyksiä?
Joten en valitettavasti pysty vastaamaan kysymyksiisi bahai-uskonnosta.
Hiukan itseäni hirvittää se ,että on syntyisin islamista.
Eikä suoraan sanottuna kiinnosta nuo rukoushetket...
En minäkään halua lokeroida itseäni mihinkään tiettyyn uskoon,mutta jotenkin tuo bahai kolahtaa.
Bahailla on olemassa jotain yhteistilaisuuksia joihin voi ulkopuolinenkin osallistua.
Tilaisuudess voisi saada lisää tietoa.Tai sitten joku ihan ehtä Bahai voisi vastailla sinun kysymyksiisi. Katso olisiko sinun paikkakuntasi lähellä mitään tapahtumaa.
Olen löytänyt tietoa ihan googlettamalla bahai-uskonto.

T:KV

"vieras"
Bahaissa on erilainen " vuosikalenteri " kun yleensä. Uutta vuotta viettävät helmikuussa, ja tietenkään joulua ym eivät vietä..Bahai-pyhiä on joskus arkipäivinä ja jos esim. äiti kotona, niin lapset eivät mene sillon hoitoon, vaan juhlivat..

Yhteistyössä