Muita diabeetikoita?

Onkos täällä muita diabeetikoita paikalla? :attn:
Kiinnostaisi tietää, missä vaiheessa verensokeri mitataan kn halutaan tietää onko aamuinsuliinimäärä sopiva? Pistän aamuinsuliinin klo 8-10 välillä, siitä noin 12 tunnin päästä iltainsuliinin (mulla on Levemir pitkävaikutteisena ja Humalog aterioille).
Ootteko huomanneet, että pistospaikka vaikuttaa insuliinien imeytymiseen?
Mulla on nyt rv 33 ja aamuarvot ovat parantuneet kun olen alkanut pistämään insuliinin reiteen :eek:
Diabetesta oon sairastanu jo monta vuotta, mutta nyt raskauden aikana mikään ei ole niin itsestään selvää kuin ennen raskautta... :whistle:
 
:wave:

ja en kyllä nyt neuvo ollenkaan... tokan jälkeen sokerit jatkuvassa nousussa ja en saa edes itteeni kuosiin...

ottaisin yhteyttä diabeteshoitajaan/lääkäriin?

ja mulle aikoinaan opettiin että pitkävaikutteinen reiteen (imeytyy hitaammin) ja lyht mahaan (imeytyy nopeemmin) tosin jos laitan iltainskan reiteen ja lähen juoksemaan saankin hypot kun se inska imeytyy niin nopeesti liikunnan takia.....
 
Diabetes oli mullakin raskauden aikana jotain hepreaa!! En uskalla kauheasti lähteä neuvomaan mutta eikös aterioiden väliset ajat ratkase pitkäaikasesta aika paljon jos lyhytvaikutteinen on laskettu oikein hiilihydraatteihin nähden!? Ja tuhmahauva tossa kertoikin jo pistospaikoista ja olen samaa mieltä!
 
Mua hoidetaan naistenklinikalla nyt raskausaikana ja kysyin viimeksi eilen lääkäriltä, miten voin arvioida oikean aamu/iltainsuliinin määrän... Hän ei osannut sanoa muuta kun että ota yhteyttä diabeteshoitajaan. Ja diabeteshoitaja ei ollut eilen paikalla vaikka mulla oli lääkäriaika :whistle:
Onneksi nyt on kuitenkin sokeriarvot parantuneet, koko raskausajan ollu hobis 7-9 välillä :(
Esikoisen odotusaikana hobis oli alle 6, mutta silloin oli tietty paljon hypojakin... On tää niin rasittavaa |O
Kauanko ootte sairastanu diabetesta? onko liitännäissairauksia?
 
Olin aika epäileväinen koko vehkeen suhteen kun en paljon tästä mitään tiennyt ja jo ekan viikon jälkeen olin sitä mieltä että ihan huippu juttu ja en tästä haluais enää edes luopua! Erittäin kätevä ja helpottanut elämää pistosten kannalta. Ja kun tähän pystyy säätää joka tunnille oman annoksen päivän tarpeen mukaan. Esim. mä tartten inskaa vähän aamulla ja päivällä ja enemmän sitten illalla ja yöllä niin on tosi helppo säätää tiettyä aikaa vuorolaudesta!

On x sulla jotain tiettyjä kysymyksiä mihin haluat vastauksia niin on helpompi vastata! =)
 
Mua kiinnostaa toi säätö. Laitetaaks siihen jotenkin että klo 8-9 tän verran 9-10 sama ja sit vaikka illalla 19-20 vähän vähemmän...? miten pitkälle sitä ohjelmoidaan? vai pumppaileeko samaa määrää kunnens muutetaan? *raaps raaps*
 
Taikatuuli harmaana
Mua lähinnä kiinnostaa, että onko insuliinipumppu jotenkin häiritsevä? siis saako sen kätevästi kiinnitettyä jonnekin, vai onko tiellä kovasti? onko kanyyli vaikea vaihtaa? insuliinipumpun kanssa ei tarvii siis pistää pitkävaikutteista lainkaan? mä en oo kovin hyvin tutustunut pumppuasioihin, oon vaan kuullu et on kätevä vehje, joten kaikki tieto on tervetullutta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva-:
Mua kiinnostaa toi säätö. Laitetaaks siihen jotenkin että klo 8-9 tän verran 9-10 sama ja sit vaikka illalla 19-20 vähän vähemmän...? miten pitkälle sitä ohjelmoidaan? vai pumppaileeko samaa määrää kunnens muutetaan? *raaps raaps*
Juuri näin:

klo 07-08: 0.9 yx
klo 08-09: 1.0 yx
klo 09-10: 1.0 yx
klo 10-11: 1.1 yx

tässä esimerkki mun viikonloppulistasta!

Pumpussa on 5 eri profiiliä eli mulla on kaksi profiilia käytössä: arki ja pyhä. Arkena siis liikun niin paljon ja vapailla laiskottelen! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:
Mua lähinnä kiinnostaa, että onko insuliinipumppu jotenkin häiritsevä? siis saako sen kätevästi kiinnitettyä jonnekin, vai onko tiellä kovasti? onko kanyyli vaikea vaihtaa? insuliinipumpun kanssa ei tarvii siis pistää pitkävaikutteista lainkaan? mä en oo kovin hyvin tutustunut pumppuasioihin, oon vaan kuullu et on kätevä vehje, joten kaikki tieto on tervetullutta :)
Ei häiritse lainkaan!! Kantotapoja on iha hirveesti: vyöklipsejä, rintaliivipusseja, reisivöitä, tavallisia vöitä, kaulanauhoja...

Pitkävaikutteista ei siis ole laisinkaan käytössä. Mulla on pelkkä novorapid käytössä pumpussa ja ei muuta. Kanyylin vaihto ja pumpun täyttö vie suunnilleen 5 minuuttia aikaa. Ja mä teen tuon kaiken kolmen päivän välein.

 
Voin antaa vinkin, että tuolla diabetesliiton kohtauspaikalla on paljon kanssasisaria, varsinkin raskaana osiossa. Sieltä löytyy myös paljon tietoa pumppuilusta :)

Mulla ykköstyyppi vuodesta -92, pumppu ollut käytössä kohta 8 vuotta. Ja toista lasta odotan.

Ja en vaihtais pumppua kyllä enää mistään hinnasta kyniin! Hoba on 6,3 ja hyvin pyyhkii. Kynähoidolla en saanut aamunkoittoilmiötä hallintaan, mutta pumpulla kyllä. Kiitos monien eri basaalivaihtoehtojen.
Suosittelen lämpimästi, jos pumppuun on vain mahdollisuus :)
 
Taikatuuli harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Pikachu:
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:
Mua lähinnä kiinnostaa, että onko insuliinipumppu jotenkin häiritsevä? siis saako sen kätevästi kiinnitettyä jonnekin, vai onko tiellä kovasti? onko kanyyli vaikea vaihtaa? insuliinipumpun kanssa ei tarvii siis pistää pitkävaikutteista lainkaan? mä en oo kovin hyvin tutustunut pumppuasioihin, oon vaan kuullu et on kätevä vehje, joten kaikki tieto on tervetullutta :)
Ei häiritse lainkaan!! Kantotapoja on iha hirveesti: vyöklipsejä, rintaliivipusseja, reisivöitä, tavallisia vöitä, kaulanauhoja...

Pitkävaikutteista ei siis ole laisinkaan käytössä. Mulla on pelkkä novorapid käytössä pumpussa ja ei muuta. Kanyylin vaihto ja pumpun täyttö vie suunnilleen 5 minuuttia aikaa. Ja mä teen tuon kaiken kolmen päivän välein.

Kiitos kun jaksoit vastailla :)
Mulla tökkii nyt tän sairauden hoidon kanssa sen verran, että helpottaa kun saa vaihtaa kuulumisia muiden diabeetikoiden kanssa... vertaistuki on tärkeää :)
 
Nitta
Alkuperäinen kirjoittaja Bitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Takatuuli harmaana:
^ diabetesliiton sivuilla ei saa kysymyksiinsä vastauksia ellei kuulu inside-jengiin. Ihan turha paikka.
Noniin, löytyi taas näppäinyhdistelmä, jolla voi postata viestin.

Mikä ihmeen inside-jengi..? Siellä mitään sellaista ole, ja jos kysyy riittävän selvästi & malttaa odottaa muutakin kuin vastauksia viiden minuutin sisään postaamisesta, kyllä sieltä joku vastaa asialliseen kysymykseen.
 
Taikatuuli harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Nitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Bitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Takatuuli harmaana:
^ diabetesliiton sivuilla ei saa kysymyksiinsä vastauksia ellei kuulu inside-jengiin. Ihan turha paikka.
Noniin, löytyi taas näppäinyhdistelmä, jolla voi postata viestin.

Mikä ihmeen inside-jengi..? Siellä mitään sellaista ole, ja jos kysyy riittävän selvästi & malttaa odottaa muutakin kuin vastauksia viiden minuutin sisään postaamisesta, kyllä sieltä joku vastaa asialliseen kysymykseen.
Pitkään palstaa seuranneena, kyllä siellä on tietyt tyypit joiden teksteihin vastataan ja toisille ei tuu vastauksia ei sit millään... Kysymyksissä ei oo vikaa, aihetta saatetaan käydä lukemassa 100 kertaa ilman että saa vastausta.
 
Nitta
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Nitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Bitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Takatuuli harmaana:
^ diabetesliiton sivuilla ei saa kysymyksiinsä vastauksia ellei kuulu inside-jengiin. Ihan turha paikka.
Noniin, löytyi taas näppäinyhdistelmä, jolla voi postata viestin.

Mikä ihmeen inside-jengi..? Siellä mitään sellaista ole, ja jos kysyy riittävän selvästi & malttaa odottaa muutakin kuin vastauksia viiden minuutin sisään postaamisesta, kyllä sieltä joku vastaa asialliseen kysymykseen.
Pitkään palstaa seuranneena, kyllä siellä on tietyt tyypit joiden teksteihin vastataan ja toisille ei tuu vastauksia ei sit millään... Kysymyksissä ei oo vikaa, aihetta saatetaan käydä lukemassa 100 kertaa ilman että saa vastausta.
No enpä ole törmännyt, tosin en ole tuhannen montaa viestiäkään laittanut..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Nitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Bitta:
Alkuperäinen kirjoittaja Takatuuli harmaana:
^ diabetesliiton sivuilla ei saa kysymyksiinsä vastauksia ellei kuulu inside-jengiin. Ihan turha paikka.
Noniin, löytyi taas näppäinyhdistelmä, jolla voi postata viestin.

Mikä ihmeen inside-jengi..? Siellä mitään sellaista ole, ja jos kysyy riittävän selvästi & malttaa odottaa muutakin kuin vastauksia viiden minuutin sisään postaamisesta, kyllä sieltä joku vastaa asialliseen kysymykseen.
Pitkään palstaa seuranneena, kyllä siellä on tietyt tyypit joiden teksteihin vastataan ja toisille ei tuu vastauksia ei sit millään... Kysymyksissä ei oo vikaa, aihetta saatetaan käydä lukemassa 100 kertaa ilman että saa vastausta.

Mä olen samaa mieltä!

 
Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
Onko teillä 1-tyypin vai 2-tyypin diabetes?

Jos teillä on aikuisiän diabetes, oletteko kokeilleet hoitaa sitä ruokavaliolla?
Monesti ensin 2-tyyppiä yritetäänkin hoitaa elintapamuutoksilla ja jos siitä ei ole apua, siirrytään lääkehoitoon (esim. metformin).
Mulla diagnosoitiin aluksi 2-tyypin diabetes joka sittemmin on muuttunut 1-tyypin diabetekseksi. En pärjää päivääkään ilman pistettävää insuliinia... Haiman toimintaa (insuliinin eritystä) seurataan verikokeesta otettavalla C-peptidi kokeella. Mulla se on jo olematonta.
 

Yhteistyössä