Muita äitiin takertuvia päivähoidon aloittaneita?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Josephina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Josephina

Vieras
Hei! Meillä on reilu 1,5 vuotias lapsi aloittelemassa päivähoitoa pph:lla. On luonteeltaan tosi reipas ja aktiivinen, mutta on myös aina ollut kova äidin perään. Vierastukset, eroahdistukset ym. on meillä koettu voimakkaina. Välillä edes oma isä ei ole kelvannut. Lapsi on ollut nyt joitakin kertoja noin tunnin yksin hoidossa, ja on huutanut ja itkenyt paljon. Tiedän, että aika auttaa, mutta silti haluaisin kuulla kokemuksianne. Te joilla on samankaltainen lapsi mennyt päivähoitoon, miten on sujunut? Kuinka kauan tutustuitte yhdessä kauanko meni että lapsi alkoi olla tyytyväinen hoidossa? Onko mitään muita vinkkejä asian helpottamiseksi? Kiitos jo etukäteen!
 
Vein myös samanikäisen pph:lle. Kävin alkuun 2 viikkoa joka toinen päivä yhdessä lapsen kanssa ulkoilemassa siellä. Täti tuli tutuksi meille molemmille. Auttaisko yhteinen tutustuminen vaikka ulkona? Toiset hoitajat ei kyllä varmaan tykkää jos siellä liian kauan roikuskelee, kun lapset usein alkaa leikkiä kun vanhemmat lähtee. Ja varmaan erityistä huomiota sitten kotona. Omat harrastukset ym voi varmaan jättää vähemmälle nyt alkuun ja olla rauhassa yhdessä muut ajat.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Josephina:
Hei! Meillä on reilu 1,5 vuotias lapsi aloittelemassa päivähoitoa pph:lla. On luonteeltaan tosi reipas ja aktiivinen, mutta on myös aina ollut kova äidin perään. Vierastukset, eroahdistukset ym. on meillä koettu voimakkaina. Välillä edes oma isä ei ole kelvannut. Lapsi on ollut nyt joitakin kertoja noin tunnin yksin hoidossa, ja on huutanut ja itkenyt paljon. Tiedän, että aika auttaa, mutta silti haluaisin kuulla kokemuksianne. Te joilla on samankaltainen lapsi mennyt päivähoitoon, miten on sujunut? Kuinka kauan tutustuitte yhdessä kauanko meni että lapsi alkoi olla tyytyväinen hoidossa? Onko mitään muita vinkkejä asian helpottamiseksi? Kiitos jo etukäteen!

Kyllä se tutustuminen myös sisällä on tärkä asia. Äitinähän sinun on tärkeä tietää missä lapsesi päivän aikana on ja miltä päivän rutiinit näyttävät. Lapsellekin on tärkeä että olet ollut mukana tutustumassa ja näkemässä lapsen päivän. Silloin voit paremmin myös lapsen kanssa puhua ja miettiä päivän tapahtumia sitten kun työt alkavat. Yritä saada hoitaja ymmärtämään että sinullekin on tärkeä olla mukana ja nähdä mitä hoitopäivä sisältää. Lapsen on myös paljon helpompaa tutustua paikkaan kun olet mukana, eihän hän vielä hoitajaa tunne ja miksi tehdä aloituksesta vaikeampi kun se voisi olla?

 
Kiitos vastauksistanne. Olemme olleet yhdessä tutustumassa sekä ulkona että sisällä. Sisällä olemme olleet yhteensä n. viitenä päivänä, ulkona enemmän. Nyt mietin vaan miten edetä tästä, että kai pitäisi pieniä aikoja jo alkaa jättää itsekseen kun ei kai sekään palvele asiaa että tottuu että äiti on aina mukana... Ja edelleen olisi kiva kuulla mitä muut ovat tehneet ja kuinka pian lapsi tottui. Tuosta että isä veisi lapsen hoitoon niin ei onnistu meillä työaikojen takia.
 
Miulla kans samanlainen äititakiainen tyttö. 11kk ikäisenä täytyi laittaa hoitoon...silloin meni pph:lle.. 1 viikko meni, että tottui jäämään ilman itkuja hoitoon.. aluksi tutustuttiin muutaman kerran ja sitten jäi jo kokopäiväksi hoitoon ja ihan hyvin meni sen viikon jälkeen.. 1v4kk ikäisenä täytyi hoitoa vaihtaa kun pph jäi eläkkeelle, nyt meni ryhmäperhepäivähoitoon ja taas meni se 1 viikko, että tottui olemaan.. nyt jää jo ihan mielellään, hieman on väsyneempi ja itkuisempi iltaisin kun tuolla ryhmiksessä on enemmän lapsia :( nyt enää olis 1kk hoitoa ja pääsee taas kotihoitoon, kun minulla loppuu työt :) nyt siis 1v7kk ikää :)
 
Meidän pienempi meni tarhaan hoitoon 1v 2kk ikäisenä. Tutustuttiin n. 2 viikon ajan. Oma hoitaja oli silloin ja on edelleen ihan mahtava! Siitä huolimatta päivähoidon aloitus oli itkuisaa varmaan ekan kuukauden verran. Itku kuitenkin päivä päivältä väheni ja lopulta oli vain pieni tiraus lähtiessä, joka sekin oli loppunut siihen mennessä kun sain kengät jalkaan. Nyt menee innoissaan aamulla oman hoitajan syliin ja iloisena vilkuttaa sieltä heippa.
Isoveljen kanssa ei ollut mitään vastaavaa, joten tämä oli hieman hämmentävää meillekin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja katmat:
mun mielestä tuon ikäisen paikka ei oo päivähoidossa. Sori vaan.

En voi ymmärtää, kenellä on tarve tällaisia kommentteja kirjoitella.. Onni niillä, joilla mahdollisuus hoitaa lapsia kotona ja jotka sitä jaksavat. On myös paljon niitä, joiden ei ole taloudellisesti mahdollista jäädä kotiin tai sitten haluavat jatkaa työntekoa tai opiskelua ihan itsensä ja perheen tulevaisuuden vuoksi.

Niin monen äidin helmasynti, on arvostella toisten valintoja ja lapsen kasvatusta. Meitä vaan on vaan niin moneen junaan. Suvaitsevuutta ja ymmärrystä toisten elämäntilanteille ja kannustavaa asennetta, ei tuomitsevaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Josephina:
Kiitos vastauksistanne. Olemme olleet yhdessä tutustumassa sekä ulkona että sisällä. Sisällä olemme olleet yhteensä n. viitenä päivänä, ulkona enemmän. Nyt mietin vaan miten edetä tästä, että kai pitäisi pieniä aikoja jo alkaa jättää itsekseen kun ei kai sekään palvele asiaa että tottuu että äiti on aina mukana... Ja edelleen olisi kiva kuulla mitä muut ovat tehneet ja kuinka pian lapsi tottui. Tuosta että isä veisi lapsen hoitoon niin ei onnistu meillä työaikojen takia.

Olemme päiväkodeissa nähneet että jos äiti on ollut riittävän pitkään lapsen kanssa tutustumassa ja että ÄITI on se joka tuo ja hakee ensimmäisten 2kk aikana silloin lapsi tottuu hoitoon nopeammin, koska juuri äidin apua eroon liittyvien tunteiden kanssa lapsi tarvitsee. Myös äidillä mahdollisuus jutella alussa hoitajan kanssa. Pari kuukautta on tavallisesti se aika joka menee ennenkuin lapsi kokee itsensä turvalliseksi uuden aikuisen kanssa. Ei se luottamus ja tutustuminen hetkessä tapahdu.

 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä