Muisto vauva-ajalta, onko mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unta vai totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä on juttu varhaisista muistoista Miten varhaisia muistoja ihmisellä voi olla? - Kysy - Tiede

Tuon jutun loppu oli kyllä mun mielestä ihan lässähdys, koska 1,5 vuoden iästä mulla on jo selviä muistoja, sellaisia joita kukaan ei voi kiistää. Mutta tuossa jutussa väitetään, että sellaiset muistot ovat syntyneet myöhemmän eläytymisen kauttaa... Nope.

Minulla ainakin on muistoja tapahtumista alle kolmivuotiaana ja noista ei kyllä mitään valokuvia tai videoita ole. Minun lapsuudessani ei edes videoita oltu edes keksitty :D eikä meillä mitään kaitafilmijuttujakaan ollut. Olen vähän päälle kolmivuotiaana muuttanut pois paikasta, mihin muistot liittyvät. Varmuudella tiedän, etteivät muut olleet näkemässä mitä tiputin nokkosten joukkoon ja mitä sieltä kurotin ennen sinne muksahtamistani.

Todellakin voi olla muistoja 1-2 vuoden ikäisestä. Tätä on tutkittukin. Itse muistan hyvin esimerkiksi talomme pohjapiirrustuksen ja pihapiirin pensaat ja puut paikasta, josta muutimme pois ollessani 2vuotias. Ja piirsin nämä lapsena äidilleni, joka ihmettelee vieläkin kuinka saatoin kaiken muistaa niin tarkasti.

[QUOTE="elene";30473862]Todellakin voi olla muistoja 1-2 vuoden ikäisestä. Tätä on tutkittukin. Itse muistan hyvin esimerkiksi talomme pohjapiirrustuksen ja pihapiirin pensaat ja puut paikasta, josta muutimme pois ollessani 2vuotias. Ja piirsin nämä lapsena äidilleni, joka ihmettelee vieläkin kuinka saatoin kaiken muistaa niin tarkasti.[/QUOTE]

Mulla on muuten tuo sama, että muistan jo sen kodin pohjamallin, josta muutettiin kun olin 2 :) kyllä sitä kaikkea jääkin päähän

Nyt 3v. lapsi puhuu toisinaan siitä, kun imetin häntä istuen itse tietokoneella katselemassa jotakin ohjelmaa. Imetys loppui vähän alle kaksivuotiaana, kyseinen tapahtuma on ollut ehkä joskus siinä 1,5v. vaihteilla. Valemuistoksi en usko siksi, että itse en tapahtumaa muistanut ennen kuin lapsi siitä puhui, ei ollut tapana imettää koneella istuessa mutta pari kertaa taisin sen tehdä kun ei lapsi rauhoittunut unille myöhään.

Mies muistaa, miten on makoillut pinniksessä ja itkenyt, mutta kukaan ei ole tullut katsomaan, mikä on hätänä ja tästä jotenkin suivaantuneena lopettanut itkun.

Itse muistan, kun olin mummolassa hoidossa ja oli vaippojenvaihdon aika, kun mummoni pyysi hakemaan vaippapussista vaipan. Äitini on kertonut, että olen oppinut kuivaksi n. 9kk:n iässä, mutta varmaan mulla oli kuitenkin mummulassa hoitopäivän ajan vaipat tjt.