Muisto vauva-ajalta, onko mahdollista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unta vai totta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unta vai totta

Vieras
Minulla on muisto vauva-ajaltani, ja kerrottuani siitä ihmiset epäilevät että olen nähnyt vain unta. Muistossa olen isovanhempieni makuuhuoneessa makuullani, ja iso-veljelläni on taskulamppu. Kun vanhempani poistuvat huoneesta, veljeni alkaa väläytellä taskulampulla silmiini (4 vuotta vanhempi). Muistan hermostuksen tunteen, jopa vihan, mutta en kykene puolustautumaan vaan makaan vain makuullani ja alan itkeä. Äitimme tulee huoneeseen ja tivaa veljeltäni miksi vauva itkee. Veli valehtelee ettei tiedä ja äiti ei usko tätä.

Tämä muisto on hyvin elävä, ja tunne avuttomuudesta kiusaajan edessä tuntuu lähes traumaattiselta. Mutta kukaan ei usko että vauvat voivat muistaa mitään, vaan he väittävät että olen nähnyt unta. Toisaalta, meillä on vanha valokuva jossa olemme mummilassa ja veljelläni on kädessä tuo sama taskulamppu.

Voiko vauva todella muistaa jotakin, varsinkin jos tilanteeseen liittyy vahva tunnetila?

Mulla on sellainen muisto että muistan että konttasin kohti meidän kodin ulkorappusia. Isäni tulee ottamaan minut syliin koska ne betoniset rappuset ovat vaaralliset. Minä raivostun siitä. Olen aina muistanut tämän "kohtauksen". N. viisi vuotta sitten löysin äitini ottaman kuvan missä itken isäni sylissä. Se kuva näytti ihan samalta kuin muistikuvani. Kun kysyin äidiltäni mitä kuvassa tapahtui niin hän kertoi tarinan miltei identtisesti siten miten muistan sen. Siihen asti olin vain olettanut että olin jo vähän isompi (niin iso että muistaisin) kuin se alle vuotias kävelemään osaamaton vauva.

Mullakin on noin varhaiselta ajalta muisto, alla puolen vuoden iältä siis, jonka kaikki kiistävät koska vaikka tilanne oli tosi, muistaminen on kuulemma mahdotonta.

Epäilen itsekin että se ei ehkä ole totta, jos se on kerran mahdotonta, mutta muistan kuitenkin sen oli totta tai ei, se on vain kuva tilanteesta, jossa valo on vääristynyt punaliilaksi.

Kyllä minäkin muistan yhden vauvamuiston, mutta sitä ei kukaan ole tuominnut... myös tähän muistoon liittyy valokuva, josta asia on tarkistettavissa ja ehkä se valokuva on auttanut minua pitämään muiston mielessä. Olin silloin n. 6-8kk, istuin sitterissä ja isoveljeni 3,5v nauratti mua meidän kotitalon olkkarissa. Sit isompi siskoni pyysi veljeä poistumaan, kun hän ottaa kuvan minusta. Isoveljeni meni piiloon sitterin taakse kuvan oton ajaksi ja muistan kun yritin kurkotella mihin isoveli meni. Valokuvassa näkyy isoveljen hihaa sitterin takana.

Vittu te mitää muista :D Teille on tarina kerrottu ja valokuvia näytetty ja siitä olette olette kehitelleet muistikuvanne. TE ETTE SIIS MUISTA NIITÄ ITSE!!
Oikeestiko uskotte,että asia on noin? Oletteko noin naiiveja :D

Tuskin äitini osaisi kertoa minulle tuosta muistosta, koska se oli veljeni joka teki minulle kiusaa aina kun vanhempien silmä vältti. Oli äärimmäisen mustasukkainen kun synnyin ja kepposteli varmasti paljon niin etteivät vanhempani saaneet tietää.

Muistossa eniten vaivaa se, että muistan miten korkea tietoisuudentaju minulla oli jo vauvana, vaikka ajatellaan etteivät vauvojen aivot ole vielä kehittyneet. Ja muistan tosiaan sen avuttomuuden, että vaikka ymmärsin hyvin mistä on kyse, en fyysisesti pystynyt sitä ilmaisemaan enkä puolustamaan itseäni. Siksipä tuo mielikuva onkin jostain syystä traumaattinen.

Mä kyllä ajattelisin, että nää jutut on kerrottuja "muistoja" Mullakin on muistikuvia varhaislapsuudesta, mutta kun ollaan enemmän juteltu asioista, ne saattavat olla myös mulle KERROTTUJA "muistoja", kuvia ja asiasta irroitettuja muistikuvia tapahtumista.

Vittu te mitää muista :D Teille on tarina kerrottu ja valokuvia näytetty ja siitä olette olette kehitelleet muistikuvanne. TE ETTE SIIS MUISTA NIITÄ ITSE!!
Oikeestiko uskotte,että asia on noin? Oletteko noin naiiveja :D

Eli missä se ikäraja menee, että ei voi sun mielestä muistaa? Väitätkö siis etten mä muista niitä juttuja 1,5 iältä mitä muistan?

Valemuistoja voi syntyä jo vauva-ajalta. Oikeita muistoja ei. Luulisi, että olisit itsekin ymmärtänyt että kuvaamasi muistikuva on mahdoton, sillä ei vauva edes ymmärrä tuollaisia keskusteluja, saati että pystyisi painamaan ne mieleensä.

Se että sinulle on syntynyt vauva-ajalta tuollaisia valemuistoja, kertoo toki jostain. Olisikohan terapialle tarvetta?

1,5v lapsi voi kyllä jo jotain muistaa hämärästi,mutta nekin on usein juuri näitä kerrottuja muistoja.
Joku 6kk vauva ei muista takuuvarmasti

Niiin, mä oon ajatellut ite että on mahdollista / todennäköistä että ne varhaisimmat muistoni ei oo oikeita, mutta en voi mitään sille että sellanenkin löytyy. Mutta 1,5 v iän muistot ei mulla voi olla kerrottuja, se on varma et muistan. Ja tuskin olen ainoa, jolla on näin.

Kannattaa suhtautua varauksella kaikkiin "muistoihin", joissa on paljon elementtejä lapsuusajan valokuvista. Minäkin muka muistan, miten pötköttelin vanhempien makuuhuoneen päiväpeitolla valokuvassa, jossa olen 1v3kk.

Muistikuvat liittyvät kielen kehitykseen - ilman kieltä on vaikea muistaa.Todellisen ensimmäisen muistoni, joka ei mitenkään liity mihinkään näkemääni valokuvaan tai kuulemaani kertomukseen, olen pystynyt paikantamaan 3,5 vuoden ikään. Siinä iässä minulla oli jo poikkeuksellisen laaja sanavarasto, ja neljävuotiaana opin lukemaan. Siltä ajalta minulla on jo paljon muistikuvia.

On tutkittu,ettei vauva ikäisenä synny muistoja. 1v.kin unohtaa heti tarhaan hänet vietyään,jopa vanhempansa ja kun vanhempi palaa hakemaan hänet tarhasta vanhempi muistuu mieleen. Tätä käymme juuri läpi lähihoitaja koulutuksessa. Olen itse saanut kuumat vedet selkääni alle 2v, enkä muista että olen ollut sairaalassa viikon. Eikä siitä ole jäänyt traumaa. Luulisi ,että nää just jäis mieleen.

Hyvä sanavalinta. Juuri paikantamisesta tässä on kysymys, ei muistamisesta. On erittäin harvinaista, että ihminen todella muistaisi alle kolmevuotiaana tapahtuneita asioita.

Mä tarkoitin kyllä sitä, että se paikantuu oikein, eli että esim. minä muistan oikein ne 1,5 v iän muistot :)

Mutta sitä aikaisemmista en väitä mitään varmaa, noita pidän kuitenkin varmoina.

Viimeksi muokattu: