U
Unta vai totta
Vieras
Minulla on muisto vauva-ajaltani, ja kerrottuani siitä ihmiset epäilevät että olen nähnyt vain unta. Muistossa olen isovanhempieni makuuhuoneessa makuullani, ja iso-veljelläni on taskulamppu. Kun vanhempani poistuvat huoneesta, veljeni alkaa väläytellä taskulampulla silmiini (4 vuotta vanhempi). Muistan hermostuksen tunteen, jopa vihan, mutta en kykene puolustautumaan vaan makaan vain makuullani ja alan itkeä. Äitimme tulee huoneeseen ja tivaa veljeltäni miksi vauva itkee. Veli valehtelee ettei tiedä ja äiti ei usko tätä.
Tämä muisto on hyvin elävä, ja tunne avuttomuudesta kiusaajan edessä tuntuu lähes traumaattiselta. Mutta kukaan ei usko että vauvat voivat muistaa mitään, vaan he väittävät että olen nähnyt unta. Toisaalta, meillä on vanha valokuva jossa olemme mummilassa ja veljelläni on kädessä tuo sama taskulamppu.
Voiko vauva todella muistaa jotakin, varsinkin jos tilanteeseen liittyy vahva tunnetila?
Tämä muisto on hyvin elävä, ja tunne avuttomuudesta kiusaajan edessä tuntuu lähes traumaattiselta. Mutta kukaan ei usko että vauvat voivat muistaa mitään, vaan he väittävät että olen nähnyt unta. Toisaalta, meillä on vanha valokuva jossa olemme mummilassa ja veljelläni on kädessä tuo sama taskulamppu.
Voiko vauva todella muistaa jotakin, varsinkin jos tilanteeseen liittyy vahva tunnetila?