Muistihäiriöt nuorella iällä, sekoan tasan just nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä keskustelusta tuli taas mieleen, kun mun mies joskus sanoi, että akoilla on paha tapa alkaa kertoon omia "samanlaisia" huolia jos joku yrittää kertoa jotain omaa asiaa, niinku AP nyt tässä, niin heti kaikki sanoo vaan suunnilleen, että mulla on VIELÄ PAHEMPI DEMENTIA ja MULLA ON VIELÄ SELLASTA JA SELLASTA ja sitte se oma huoli tuntuukin jo melko mitättömältä vaikka se vois vakavaa ollakkin.. Joten minä jätän nyt oman tarinan kertomatta ja kehotan AP:ta ottamaan yhteyttä lääkäriin ja selvitä onko dementia ihan vaan lapsesta johtuvaa vai ihan jostain muusta. Sanonpa vielä, että mun ystävällä oli kilpirauhasen vajaa toimintaan viittavia oireita ja kun häntä alettiin tutkia, löydettiin päästä herneen kokoinen kasvain ja kun hän meni leikkaukseen, niin hän kuoli siihen, vaikka olis pitänyt olla han "rutiini" toimenpide.. :( Että aina kannattaa tutkituttaa jos on jotain tuollaista, mikä vois vaikka johtua aivokasvaimesta! Ja nyt en tosiaan halua pelotella AP:ta

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Mulla on kanssa todella huono muisti,
mulla on lähetekkin muistitutkimuksiin, mutkun en muista ikinä varata aikaa :D

Välillä meinaa hermo palaa itsensä kanssa, ku ettii viidennen kerran päivän aikana esim. puhelinta..
Onneks mies toimii mun "varamuistina"
Aloitan usein kavereilleni jutellessa lauseen sanoilla: Oons mä muuten sulle jo tän kertonu.... Varsinkin jos päivässä on monen kaverin kanssa tekemisissä, en todellakaan muista, mitä kellekkin puhun.
Ja joskus sit unohdan kertoa tärkeät asiat, ku kuvittelen, et oon jo kertonu :whistle:

Miten oot sen lähetteen saanut, missä, miten ja kuka sellasen tutkimuksen tekee? Mitähän siinä tapahtuu..?

Kävin joskus ihan terveyskeskuslääkärin paikkeilla ja se teki alustavan testin (jonkinlainen dementiatesti..) Sen perusteella sitten antoi lähetteen eteenpäin, kun vaan muistasin, kenen luokse se lähete on.. :whistle:

Voisko olla masennuksen oireita? Itselläni alkoi masennuksen oireet just tuosta. Silloin en vielä tuntenut muuten itseäni masentuneeksi. Siitä meni useampi kuukausi ja sit alkoi tulla muita oireita. Myöskin just synnytyksen jälkeen.
Seuraa tilannetta ja hakeudu hoitoon heti kun pikkuisenkin sille tuntuu!

Ei mulla ole viime aikoina ollut mitään muuta syytä masennukseen kuin tämä perkeleen unohtelu, ja kieltämättä nyt masentaa ja mieli on maassa!! Eli unohtelun takia mieli on maassa, kun ei peruseläminen enää suju!! Tuntuu siltä, että pää leviää ihan täysin, en sitä saakelin puhelinta ole löytänyt koko TALOSTA, ja tuo ipanakaan ei NUKU niitä päiväunia ja kiukuttelee, kiukuttelee vaan. ARGH..

Ei mulla ole viime aikoina ollut mitään muuta syytä masennukseen kuin tämä perkeleen unohtelu, ja kieltämättä nyt masentaa ja mieli on maassa!! Eli unohtelun takia mieli on maassa, kun ei peruseläminen enää suju!! Tuntuu siltä, että pää leviää ihan täysin, en sitä saakelin puhelinta ole löytänyt koko TALOSTA, ja tuo ipanakaan ei NUKU niitä päiväunia ja kiukuttelee, kiukuttelee vaan. ARGH..

:hug: nukahtaisiko likka rattaisiin, jos lähtisit pienelle lenkille. Saisit vähän tuuletettua päätä samalla.
Kunhan et unohda missä koti on :D
Kyllä tuo unohtelu on tuttua mullakin ja välillä pyörin täällä kun idiootti ja mies ihmettelee, kun en vieläkään ole tehnyt jotain mitä piti.
Välillä saatan aloittaa jonkun homman ja kesken kaiken muistan mitä olin aikaisemmin tekemässä ja sitten se homma jää kesken, kunnes muistan kolmannen jutun ja lopulta on tilanne, että paljon keskeneräisiä hommia eikä mitään valmista :kieh:

kaunissti sä ainakin puhut lapsestasi jospa sul onkin d-vitamiinin puutostila josta kaikki johtunee

Alkuperäinen kirjoittaja Nti Univalo:

:hug: nukahtaisiko likka rattaisiin, jos lähtisit pienelle lenkille. Saisit vähän tuuletettua päätä samalla.
Kunhan et unohda missä koti on :D
Kyllä tuo unohtelu on tuttua mullakin ja välillä pyörin täällä kun idiootti ja mies ihmettelee, kun en vieläkään ole tehnyt jotain mitä piti.
Välillä saatan aloittaa jonkun homman ja kesken kaiken muistan mitä olin aikaisemmin tekemässä ja sitten se homma jää kesken, kunnes muistan kolmannen jutun ja lopulta on tilanne, että paljon keskeneräisiä hommia eikä mitään valmista :kieh:

Nykyään ei nuku vaunuissa vaan nuokkuu väsyneenä (nuokkuu tai huutaa), olen niin plääh etten jaksa (muuta kun istua) edes ulos mennä, aamulla lyhyt lenkki heitettiin. Ei tää kyllä mitenkään uutta ole, 4kk ikäsestä nukkunu 15min päikyt ja nykyään n. 30min, kuten tänäänkin.. sitten ei enää millään jatka uniaan ja nyt on muutenkin vähän kiukkunen.

Siis en ymmärrä missä se puhelin on. Ei siinä mitään, jos joskus katoaisi mutta 10 kertaa joka päivä ja nyt ei enää löydy mistään, kaikki kääntänyt ympäri katsonut patterien välit, pakastimenkin.. :ashamed:

Aaaaw kun odotan että mies tulee töistä, niin pääsen salille lepäämään..!

Mulla on ollu huono muisti melkeinpä siitä lähtien kun esikoinen syntyi. Nykyään 3v 8kk kun joutuu häpeämään nurkkaan ja kun on ollut tietyn ajan siellä, pääsee pois. Välillä oon unohtanu että miksi se sinne joutukaan. Kauppaan mennessä pää tyhjenee jos ei ole muistilistaa. Ennen lähtöä hoen päässäni, "kahvi, leipä, kahvi, leipä, kahvi..." Ja kaupassa en muista mitä piti ostaa. On pahentunut vain kun tullut lisää lapsia.

Te, jotka olette komentoineet että samaa vaivaa, niin todellako myös joka päivä tavarat hukassa? En tiiä miten tässä olis, avaimet mulla on nykyään aina kaulassa kun ulos menen, taidan puhelimenkin pistää kaulaan roikkumaan - jos nyt sattusin sen joskus löytämään........

Tuttua tuon hermoilunkin suhteen.. Mä olen huomannut unohtavani sanoja.Hirveintä oli kun menin ostamaan hevoselle juoksutusdeltaa Ruotsissa ja jouduin sen selittämään ruotsiksi, koka en muistanut ko. tuotteen nimeä edes suomeksi.. Monet muutkin sanat unohtuu, pelottaa kovasti.

Siis kännykkä on aina kadoksissa.. Avaimia onneks en tartte, ku on joko ovessa tai miehellä.
Mä aina yritän jättää tavarat tiettyyn paikkaan, jotta ne löytyy, mutta puhelimella ei ole sitä omaa paikkaa-vieläkään.
Välillä saatan mennä esim. keittiöön ja sit ihmettelen siellä keittiössä, et mitä mä sinne tulin tekemään
Ja jos joku pyytää jotain tekemään, niin samantien on tehtävä, myöhemmin ei enää muista

Tän testin oon siel terveyskeskuksassa tehny

[/url]http://www.oamk.fi/~eihautal/aktiivinenvanhuus/mittarit/10MMSE.htm

Voih niin tuttua! Avaimet, lompakko, bussilippu jne. aina hukassa! AINA! Ja monta mokaa, josta on saanut maksella kymmeniä eurojakin, on tullut tehtyä vain ja ainoastaan unohtelun vuoksi! :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja melle:
Tuttua tuon hermoilunkin suhteen.. Mä olen huomannut unohtavani sanoja.Hirveintä oli kun menin ostamaan hevoselle juoksutusdeltaa Ruotsissa ja jouduin sen selittämään ruotsiksi, koka en muistanut ko. tuotteen nimeä edes suomeksi.. Monet muutkin sanat unohtuu, pelottaa kovasti.

Joo mulla kans sanat häviää...ihan perussanat..tuoli tms. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Äh, piti tarkistaa että vastasinko jo tähän. :o

:laugh: Kiitos, päivän eka :) :) :) :flower:

Tätä tapahtuu usein. :ashamed: Aukaisen ketjun omaan välilehteensä, sitten kirjoitan jotain ja saatan sulkea sen välilehden lähettämättä viestiä, pöljä mikä pöljä... :/

Emilyn,niin normaalia,että... mä hävitän kans tavaroitani,kännykkä kateissa,lompakko kotona,minä kaupassa jo kassalla.Avaimet ovessa ulkopuolella yön yli ja kerran marketissa ollessa ne avaimet oli auton oven ulkopuolella lukossa kiinni (tuota en miehelleni uskaltanut kertoa)
Lasten tavarat hukassa,omat tavarat hukassa.Unohdan maksaa laskuja ajallaan,
MUTTA ruokaa en unohda lapsilleni tehdä,enkä unohda pitää niitä puhtaissa vaatteissa.Ja huomaan kyllä kaikki,mitä lapset tekevät... :hug:

Mut mä olen kehittänyt oman teorian miksi unohdan ns. tavallisia asioita... Koskakuopuksen asiat vaatii niin paljon muistikapasiteettia. :D Jos sen sairaala-aikoja kysytään, niin osaan luetella kolme seuraavaa aikaa + suunnitellut käynnit sekä hoitavat lääkärit ja viimeisimmät operaatiot tms. oleelliset asiat.. Ne vie tilaa aiemmin tärkeiltä asioilta. Mitäs sen on väliä mikä juoksutusdelta on nimelktään, pääasia että se löytyy remmitelineestä tallista... :laugh: :laugh:

Ja mieki hukkaan tavaroitani, avaimet aina hukassa. Missähän nytkin ovat... Ja jos käyn vaa'alla, tuijotan sitä lukemaa ja yritän muistaa jotta voin laskea painoindeksin. Kun tulen vaa'alta pois tähän koneelle eli n. metrin päähän, olen jo usein unohtanut sen painon. Äidilläni todettiin huono muisti nyt viisikymppisenä, taidan tulla äitiini. Olen myös jotain kaavaketta täyttäessäni kirjoittanut miehen sukunimeksi kotiosoitteen. Siis tyyliin Kalle Haapatie. :D Olen hajamielinen ja huonomuistinen.

Ja kun kirjoitan jotain, saatan tuijottaa tyhmänä ruutua kauankin, ennen kuin muistan mitä olin kirjottamassa. Esikoinen tulee välillä kattomaan että mitä ihmettä mie koneella teen, koettaa selvittää että mitä niin mielenkiintoista on kun vaan tuijotan näpyttämättä. :whistle:

Ja auta armias jos mulle vaikka annetaan lääkäriaika puhelimitse, eikä mulla ole kynää ja paperia tai tietokonetta silloin lähellä. Monta kertaa joutunut soittamaan että anteeks milloin se aika olikaan...

Syödessä saatan miettiä että voispa syödä jotain kun on niin kova nälkä.

Miljoona kertaa päivässä meen esim. keittiöön ja sinne päästyäni mietin että mitä hittoa piti tehdä...

Ja kun soitan vaikkapa äidilleni, puheluun tulee hiljaisuus kun mietin että miksi soitin. "Oli mulla sulle asiaaki mutta en muista mitä... Jos mie soitan sulle uudestaan ku muistan..."

LKärsin itse ihan samasta vaivasta! Rahapussia saa koko ajan etsiä ja avaimet aina hukassa. En muista mitä olen sanonut ja mitä piti ruveta tekemään. Jos muistelen eilisen tapahtumia joudun mieheltäni kysymään ja ihan oli kun minun tekstiä. Kotiäitinä olen kans.

Nou hätä !! Mulla on tällä hetkellä puhelin kateis. Itse asias mä ettin sitä ja avaimia joka päivä. Tänään lähdin kirjastoon pakkasin kaikki 3 lasta autoon ja lähdin ajelemaan. Huomasin kylällä että pussi jossa kirjaston kirjat oli unohtu kotipihaan.
Myöhemmin kävin lääkäris pienimmän korvien takia ja sain reseptin. Lähettiin kotiin ja kotona hokasin että unohdin käydä apteekis. : )
Koiran panta ja talutus hihna on aina hukas (joskus on koirakin)
Listaa vois jatkaa tooosi pitkään !
:)

Ei hätä, avaimet kateissa jo toista viikkoa.Yhdenkerran löysin kylmiösta maitopurkkien kanssa rivistä! Kyllä kai tää on jotenkin väsymyksen aikaan saannosta! Dementia ois alkanu liian nopeesti, mut eiköhän se siitä!! Kai nää pienokaiset kasvaa ja alkaa nukkuu koko yön.Ainakin toivon sit helpotusta.

Osuin vain tähän vahingossa, vaikka tämä on vanha keskustelu. Halusin kommentoida kuitenkin. Minulla on yleensä hyvä muisti, joskus liiankin hyvä epätärkeissä asioissa. Äidiksi tultuani unohtelin joskus, mutta mieheni on vielä pahempi. Allakkaani pitää merkkauttaa myös hänen tapaamisia jne. Ainahan hän on ollut hajamielinen, mutta vuoden vaihtuessa on pahentunut muisti. Vaikka edellisiltana on tarkistanut onko seuraavana pnä menoja, jos on, ei silti muista aamulla yhtään, pää on kuin usvaa. Joskus saattaa muistaa joku tapaaminen, muttei kellon aikaa. Tietysti ei enää ehtinyt, kun tarkistaa.... Sekoitti jopa eräät sukulaiseni keskenään, jota ei ole koskaan aiemmin tapahtunut. Kahdesti peräkkäin 10 min. sisällä. Kyllä häntä hävetti! Joskus huomaan itsekin unohdelleeni asioita, niin syytän miestäni : "Seura tekee kaltaisensa!" Äidilläni ja minulla toistuu ehkä kerran, pari kertaa vuodessa muistikatkos jossain liikenteessä. Joko bussissa, kaupassa, kadulla, tai autolla ajaessa: mitä teen? Mihinkä olinkaan menossa? Mikä mä olen?
Hävetti kerran, kun joku kysyi nimeäni julkisella paikalla. En muistanut yhtään! Mielessä pyöri miesten nimet. Huomasin sitten että minulla on hame, hoksasin olevani tyttö. Nimikin löytyi. Siitä on vuosia vuosia aikaa. Jos tätä olisi toistunut useammin, niin kyllä olisin mennyt lääkärin pakeille. Nyt koetan magnesiumia napostella.. jotain kalaöljyäkin kannattaisi niellä. Olenkin kuullut että synnytyksen jälkeen yleensä äidit "tyhmistyy" , rasvan puutteesta. Mutta tasapainoisesti käyttäen.
Kiitos kun jaksoit lukea tämän loppuun. (Muistatkos / muistanko enää, mitä kirjoitin...??? ;) )

Yhteistyössä