Muistihäiriöt nuorella iällä, sekoan tasan just nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
EN ENÄÄ JAKSA!!!

Olen vitsaillut synnytyksen jälkeisestä dementiasta mutta enää ei vitsit naurata. Enkä osaa enää määritellä missä vaiheessa (synnytyksen jälkeen?) muisti alkoi mennä - koska en ENÄÄ muista.

Googlesta kun lukee muistihäiriöistä, niin lähinnä niistä puhutaan vanhoilla ihmisillä. Olen 23.. Listan oireet, joitten perusteella tarvitsisi tutkimuksia niin niitä löytyy paljonkin. Mutta johan ne nauraa minut ulos, jos soitan lääkärille että muistini pätkii niin paljon että olen sekoamispisteessä???

Mieskin on hermostunut, kun olen hermostunut ja hermostunut olen kun en muista asioita ja esineitä ja tavaroita saa etsiä 20 kertaa päivässä. Esim. kännykkä on joka päivä hukassa monta kertaa ja usein löydän sen paikasta, johon en edes MUISTA sitä laittaneeni. Nyt se on totaalisen kadonnut, olen kääntänyt tyynyt ja matotkin ympäri mutta en löydä. Kotona sen on oltava, koska illalla sitä käytin mutta enää en löydä (nukahdin tyttöä nukuttaessa, en muista mihin olen sen viimeksi laittanut) Aamulla yritettiin siihen soittaa mutta siitä on akku loppu..

Puhun miehelleni myös asioita heti perään, vaikka olen jo asian sanonut.. sille olen sanonut tästä muistiongelmastakin, mutta ei se tunnu tajuavan että juttu on tosi. Kavereille puhuessakaan en muista, olenko jo asiasta jossain vaiheessa puhunut..

Ehkä mulla on vain joku aivokasvain ja kuukahdan pois, niin loppuisi tämä paska! :'(

onko muita oireita? Esim. alakuloisuutta, väsymystä, kömpelyyttä, ihon kuivumista, hiusten lähtöä jne.

Itse nimittäin tunnistin kilpirauhasen vajaatoiminnan oireet niinkin hassusta asiasta kuin kielen turpoamisesta.. löytyihän niille lopuillekkin oireille selvä syy. (oli muös tuo muistihäiriö, joten tiedän että se on tooooosi rasittava. Olen myös nuori.)
ks. tämä. http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewtopic.php?t=5
En tiedä oliko apua, mutta iskinpäs sen tuohon kuitenkin :whistle:

Jossakin lehdessä oli joskus just tuosta juttua, olisko ollut Meidän Perheessä... se on ihan sellasta lapsen saannin jälkeistä aivojen ylikuormitusta kun on niin paljon muistettavaa ja sitten alkaa unohtelut kun aivot ei jaksa. Ohimenevää onneksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Muistan lukeneeni tästä:
Jossakin lehdessä oli joskus just tuosta juttua, olisko ollut Meidän Perheessä... se on ihan sellasta lapsen saannin jälkeistä aivojen ylikuormitusta kun on niin paljon muistettavaa ja sitten alkaa unohtelut kun aivot ei jaksa. Ohimenevää onneksi.

Jep näin on, mä sanon monesti että kaksikertaa on multa jäänyt puolet aivoista synnärille. :whistle:

Mulla alkoi helpottaa tuo muistamattomuus vasta kun menin vieraalle töihin. Muuten kaikki tärkeä piti olla puhelimessa muistutuksina.

Tuota vauvaa ajatellen, ikää 10kk niin lähinnä olen ajatellut että aivot olisivat saaneet viimeset pari kuukautta pikemminkin levätä, kun hänen hoitamisensa ja nukkumisensa on helpottunut..

Kilpirauhasoireita lueskelin, liikatoiminnastakin. Vajaatoiminnassa kun mainitaan tuo painonnousu, mutta mulla se on pudonnut (en ole laihduttanut, syön hyvin, treenailen kyllä mutta pudonnut jo ennen aktiivisen treenin aloittamista)

Kai tuota aamulämpöä yms. voisi seurailla..

Täällä sama ongelma, ukko kattoo välillä kuin vähäjärkistä :D JOhtunee tuosta esikosta ja siitä että on jo toinen tulossa. Oon raskausaikana yleensä "vähän" muissa maailmoissa....

juu, mulla ei oo pää toiminu 4v8kk, että ei hätää, kohta tää helpottaa kun imetyksen lopetti 3kk sitten, sen jälkeen kuulemma alkaa helpottaa, siis kun lapsi nukkuu yöt ja ite saa nukkua enemmän ku 4h yhteensä yössä..

niin ja kun joutuu monta asiaa ajattelemaan samaan aikaan (niin kuin naisen yleensä täytyy) niin se mitä toinen puhuu menee helposti ohi vaikka keskusteluun muka osallistuisikin

hei,

ei sun tarvii itse diagnosoida itseäsi valmiiksi ennen kuin menet lääkäriin! jos eivät kunnallisella puolella ota sinua todesta niin mene yksityiselle. siellä ainakin ottavat. mulla on kans aina pienissä määrin ollut muistiongelmia, mutta ei pävittäisiä.

mä esim yks päivä menin pankkiautomaatille ja laitoin kortin sisään. en yksin kertaisesti muistanut tunnuslukua, en edes mitä numeroita siinä voisi olla!! ja kortti oli ollut mulla aktiivisessa käytössä jo 2 VUOTTA!! no ei tunnusluku koskaan palautunut mieleeni... ihan samalla tavalla tässä yks päivä unohdin miehen tietokoneen salasanan, vaikka olin sitä jo samana päivänä ainkain 5 kertaa käyttänyt ja edellisestä kerrasta oli korkeintaan 10min. en vaan muistanut..

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Maitoaivot on ihan normaaleja kotiäideillä jopa aika pahat oireet on yleisiä.

:laugh: niinpä! En usko, että Emilyn sun kohdalla on mistään vakavasta kyse. Pienen lapsen äitiys valtaa ison osan aivokapasiteetista, niin että muisti kärsii. Mulla muistihäiriöt alkoivat helpottaa, kun lopetin imetyksen ja kuopus alkoi nukkua öitänsä sunt hyvin. Olen kyllä aina ollut hajamielinen, ja siksi mun täytyy käyttää idioottivarmoja musitamiskikkoja eli almanakkaa, muistilappuja ja kännykän muistutusta, laitan tärkeät esineet, kuten avaimet ja puhelimet aina samaan paikkaan. Hehe, mutta joskus vaan siltikin tavarat katoaa. Mut koita järjestää itsellesi välillä hengähdystaukoja lapsen hoidosta, niin että saat vaan olla ihan itseäsi varten, sekin saattaa auttaa :)

Toki kaikilla muisti joskus pätkii, mutta että joka päivä ja jatkuvasti? En muuten edelleenkään ole löytänyt sitä puhelinta :(

Hengähdystaukoa mulla on, harrastukset, ja nykyään kun ei ole enää yöimetyksiä niin mieskin voi lapsen pistää nukkumaan jne.. niin en mitenkään yhdistäisi väsymykseen tai uupumukseen muistamisiani, etenkin kun nykyään väsyn ja uuvun lähinnä siitä tavaroitten jatkuvasta etsimisestä :ashamed:

Kyllä tulee mieleen kumminkin unen puute, vaikka sanoit nukkuvasi riittävästi, mutta ei pelkästään unen määrä, vaan sen laatu on tärkeää, ehkäpä nukut jotenkin kevyesti vieläkin, vaikka yöimetyksiä ei olekaan.Toinen syy voi olla se että touhuat liian montaa asiaa yhtäaikaa ja keskittymiskykysi hajoaa, ja sen vuoksi muisti pätkii.

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Toki kaikilla muisti joskus pätkii, mutta että joka päivä ja jatkuvasti? En muuten edelleenkään ole löytänyt sitä puhelinta :(

Hengähdystaukoa mulla on, harrastukset, ja nykyään kun ei ole enää yöimetyksiä niin mieskin voi lapsen pistää nukkumaan jne.. niin en mitenkään yhdistäisi väsymykseen tai uupumukseen muistamisiani, etenkin kun nykyään väsyn ja uuvun lähinnä siitä tavaroitten jatkuvasta etsimisestä :ashamed:

ihan joka päiväistä ja normaalia pienien lasten äideillä, helpottaa todella vasta kun lapset nukkuvat "ehjiä" öitä ja kasvavat.

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:

ihan joka päiväistä ja normaalia pienien lasten äideillä, helpottaa todella vasta kun lapset nukkuvat "ehjiä" öitä ja kasvavat.

Mulla oli ihan samanlaista silloin kun olin kuopuksen kanssa kotona. Menin töihin kun hän täytti 9 kk ja pari kuukautta töissäkin olin ihan dorka, ihmettelin kovasti miten olin ennen lasta työt hoitanut ja vielä hyvin kun nyt en mitään muistanut/osannut!
Kyllä se siitä helpottaa, en usko että mistään kovin vakavasta sinunkaan kohdallasi on kyse.
Niin se vaan on, että raskaus ja synnytys tyhmentää, ainakin hetkellisesti. Ainakin minun kohdalla on molemmilla kerroilla käynyt niin!

no mulla tuo tyhmyys varmaan on ollut koko ikäni :laugh: en ikinä muista mitään mitä opettaja puhui ja ihmekkös tuo..no nyt vielä aikuisenakin on kokoajan muistikatkoksia.,liekkö joku adhd :D ainakin välillä tuntuu olevan oireita ja pitää valmiiksi miettiä et mitä sanon puhelimeen etten nolaa itseäni jne |O mutta aina kun ajattelee mitä sanoo,niin kas kummaa kyllä ne sanat sieltä tulee ihan oikein..mutta muistihäiriöt ovat jokapäiväisiä joten uskon et synnytys on ollut osasyynä siihen tai tämä äitys muutenkin..oon sentään saanut nukkua vuorokauden ympäri jo puolivuotta vähintään |O

lapseni on reilu 1v ja olen dementikko...en siis kans muista mitään ja se on pelottavaa. Kun olen asiasta sanonut kavereillekin niin ei ota todesta ja jotenkin hävettää lääkäriinkään mennä.
Tää ei tosiaankaan oo enää kivaa...pelkään, et jos meen töihin ja siel en opi mitää ku en muista..

Mulla on kanssa todella huono muisti,
mulla on lähetekkin muistitutkimuksiin, mutkun en muista ikinä varata aikaa :D

Välillä meinaa hermo palaa itsensä kanssa, ku ettii viidennen kerran päivän aikana esim. puhelinta..
Onneks mies toimii mun "varamuistina"
Aloitan usein kavereilleni jutellessa lauseen sanoilla: Oons mä muuten sulle jo tän kertonu.... Varsinkin jos päivässä on monen kaverin kanssa tekemisissä, en todellakaan muista, mitä kellekkin puhun.
Ja joskus sit unohdan kertoa tärkeät asiat, ku kuvittelen, et oon jo kertonu :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Mulla on kanssa todella huono muisti,
mulla on lähetekkin muistitutkimuksiin, mutkun en muista ikinä varata aikaa :D

Välillä meinaa hermo palaa itsensä kanssa, ku ettii viidennen kerran päivän aikana esim. puhelinta..
Onneks mies toimii mun "varamuistina"
Aloitan usein kavereilleni jutellessa lauseen sanoilla: Oons mä muuten sulle jo tän kertonu.... Varsinkin jos päivässä on monen kaverin kanssa tekemisissä, en todellakaan muista, mitä kellekkin puhun.
Ja joskus sit unohdan kertoa tärkeät asiat, ku kuvittelen, et oon jo kertonu :whistle:

Miten oot sen lähetteen saanut, missä, miten ja kuka sellasen tutkimuksen tekee? Mitähän siinä tapahtuu..?

Unenpuute, raskaudet ja synnytyksen jälkeinen aika (ainakin minulla liittyvät muistin huononeminen vahvasti näihin), vitamiinien ja hivenaineiden puutoset myös ja yksi vahvimmista stressi. Muisti palaa minulla ainakin pätkittäin. En enää stressaa siitä, tiedän, että muistini reistailee. Ei kyllä enää niin pahasti, nyt saatan muistaakin jotain jo :D Enkä enää unohda mitä olin tekemessä, kun muutama kuukausi sitten saatoin seistä tyhmänä esim. sakset kädessä ja miettiä mitä hemmettiä olin aikonut ryhtyä tekemään. :D

Yhteistyössä