Muistatteko mitä sanoin lasten junalla kulkemisesta ilman aikuisia???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M-junahan kulkee 10 minuutin välein ja pysähtyy kaikilla asemilla. Ja kokonaismatka alle 20km, eli verrattavissa bussiliikenteeseen. Milläs lapset kulkee sitten kouluun jos ei junilla ja busseilla? Vai pitäiskö 12vuotiaatkin vielä saattaa kouluun? Itse kuljin 2 bussilla ja junalla koulumatkat.

Vahditko sä ap lapsiasi aivan koko ajan kellon ympäri? Tää saattaa nyt tulla sulle järkytyksenä, mutta kauheuksia voi tapahtua monissa muissakin paikoissa kuin junassa, melkein missä vain. Et sä lastasi suojele sillä, että et päästä häntä johonkin tiettyyn normaaliin paikkaan. Et voi olla koko ajan lapsesi vierellä vahtimassa, eikä teini-ikäinen sitä haluaisikaan. Ainahan sitä toivoo, ettei mitään tapahdu, mutta ikinä ei voi täysin tietää ja ennakoida.

Antamalla vapautta ja vastuuta vähitellen lapsesi saa kasvaa ja itsenäistyä ja oppii tunnistamaan outoja aikuisia! Jos ei ole saanut itsenäistyä teini-iässä niin mistäs se lapsi voi tietää että on muitakin kuin turvallisia ja kilttejä aikuisia kuten äiti?

Olkoon vaan mielestäsi sairasta, mutta niin on tämä maailmakin. Mielummin pidän lapsistani huolta kuin ehdoin tahdoin altistan vaaroille.

Muistan kouluajoilta, kun yhden pojan äiti kirjoitti liikuntatunnille pojallensa aina lapun ettei pojan tarvitse (lue: saa) mennä suihkuun liikuntatunnin jälkeen; ettei vaan tule kipeäksi.
No arvaat varmaan kun oli poika kipeä monesti ja usein.

Ylihuolehtimista kai sekin on ollut, kun joku laps sairasteli vaikka kuinka oli koitettu varjella kaikilta pöpöiltä ja taudeilta; lääkäri sitten lopulta määräsi lapsen nuolemaan kengänpohjia...

Kun ei saa sitä normaalia annosta "bakteereja" niin ei kehity mitään vastustuskykyä niitä vastaan. Vähän sama asia on näissä muissakin elämää suuremmissa kysymyksissä; jos ei valistuksen lisäksi ole sitä omaa kokemuspohjaa niin sananhelinät ei paljoa suojele sitten loppupeleissä. Vaikeaa se on kasvatus ja lopulta nuoreksi aikuistuvasta teinistä löysätä "kahlitsevaa" huolenpitoa... :(

Menis aika vaikeaksi elämä, jos kuudesluokkalainen ei sais edes kotikaupunkinsa sisällä liikkua?! Lapsiakin voi opastaa siihen miten liikutaan ja miten aikuisten kanssa toimitaan. Mun muksu, 10 v, kävi itiksessä shoppailemassa. Joku tuote-esittelijä pyysi häntä mukaan testiin, jossa hän maistelisi vanukkaita ja arvostelisi niitä. Likka ei lähtenyt edes sellaiseen mukaan. Hän osaa sanoa ei. Ja tietää milloin se sanotaan. Kysyin kerran typyltä, että mitä hän sanoisi, jos aikuinen kertoisi, että hällä oisi vaikka kissanpentuja kotona, tule katsomaan. Tyttö sanoi heti ekana "Olen allerginen, en tule". :D

Menis aika vaikeaksi elämä, jos kuudesluokkalainen ei sais edes kotikaupunkinsa sisällä liikkua?! Lapsiakin voi opastaa siihen miten liikutaan ja miten aikuisten kanssa toimitaan. Mun muksu, 10 v, kävi itiksessä shoppailemassa. Joku tuote-esittelijä pyysi häntä mukaan testiin, jossa hän maistelisi vanukkaita ja arvostelisi niitä. Likka ei lähtenyt edes sellaiseen mukaan. Hän osaa sanoa ei. Ja tietää milloin se sanotaan. Kysyin kerran typyltä, että mitä hän sanoisi, jos aikuinen kertoisi, että hällä oisi vaikka kissanpentuja kotona, tule katsomaan. Tyttö sanoi heti ekana "Olen allerginen, en tule". :D

Hitto miten hyvin vastattu!

Alkuperäinen kirjoittaja eise mikään pitkämatka;24170454:
M-junahan kulkee 10 minuutin välein ja pysähtyy kaikilla asemilla. Ja kokonaismatka alle 20km, eli verrattavissa bussiliikenteeseen. Milläs lapset kulkee sitten kouluun jos ei junilla ja busseilla? Vai pitäiskö 12vuotiaatkin vielä saattaa kouluun? Itse kuljin 2 bussilla ja junalla koulumatkat.

Niinpä.
Moni pienempikin joutuu kulkemaan jo yksin koulumatkat bussilla.