MUISTAKAA desinfioida kädet aina ennen kun koskette vauvaan ja ja !!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Vaikka tiedänkin, että kirjotit ton nyt hieman huumorimielessä, niin empä tiedä, miksi tosta käsien pesusta ja vaikkapa sitten myös tuosta desinfioinnista pitäisi luopua tai sitä laiminlyödä. Itse olen sitä mieltä, et saippuapesu riittää, mut jos joku desinfioi kätensä, niin ei sekään liioiteltua kohtuuden rajoissa ole.

Itse olen ainakin tautikammoinen, ja kaikin tavoin varjelisin esim alle puolivuotiasta kaikilta rs-viruksilta sun muilta mahataudeilta... Vaikkakin se jonkun mielestä olisi hätävarjelun liioittelua....

Ja se, että pesee/desinfioi kädet, ei tee kenestäkään liian hygieenista, eiköhän se lapsi niitä pöpöjä muualtakin saa kuin aikuisten käsistä, jos ei koko kämppää desinfioi joka päivä katosta lattiaan ja vietä koko lapsuutta neljän seinän sisällä... :whistle:
ja vierailla tarkoitan nyt siis muita kuin vanhempia!

ja vierailla tarkoitan nyt siis muita kuin vauvan omaa lähiperhettä :)
Mutta tää vaan mun mielipide...

Joo kyllä, käsien pesu on oikeestikki tärkee juttu mutta mun mielestä on täysin ylihysteeristä kun ihmsiset desinfio käsiään jatkuvasti ennen koskemista vauvaan.. Eihän vauva saa minkäänlaista suojaa myöhemmin jos se ei altistu millekkään... Tiedän siis tapauksia jotka tekevät näin, eikä vieraat saa koskea vauvaan jos käsiä ei ole desinfioitu... hmmm

Mitä ihmeellistä siinä on, että pyytää vieraita pesemään kädet ennen vauvaan koskemista esim. kylään tullessa? :o Kyllä se vauva ehtii saada niitä pöpöjä muutenkin, ettei ihan tarkoituksella kannata antaa kantaa kaikkia basilleja kotiinsa... Kyllä mä pesen ittekkin näpit, kun tulen ulkoa, ihan mistä vaan, kotiin, enkä todellakaan pidä sitä mitenkään erikoisena...

Alkuperäinen kirjoittaja älä jaksa:
Mua ainakin ällöttää ihmiset jotka eivät pese käsiään.
Käsillä kosketaan joka paikkaan, siis ihan joka paikkaan. Miettikää millaset paskat käsiinne saatte, vaikkei niistä sairastuisikaan.

Kiva vaikka tarjota jollekin karkki tms paskasesta tahmasesta kädestä.
Se nyt vaan sattuu olemaan ihan perushygieniaa ja muitakin huomioonottavaa pestä ne ädet riittävän usein.
JA, sillä saadaan myös hyvin estettyä virusten leviäminen jos tarve vaatii.

Kai te pesette kainalonne ja alapäännekin kun ne ovat likaisia? Luultavasti jo ennen kuin ovat likaisia. Miksei sitten käsiä?????

Peesaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ei flunssia:
Mitä ihmeellistä siinä on, että pyytää vieraita pesemään kädet ennen vauvaan koskemista esim. kylään tullessa? :o Kyllä se vauva ehtii saada niitä pöpöjä muutenkin, ettei ihan tarkoituksella kannata antaa kantaa kaikkia basilleja kotiinsa... Kyllä mä pesen ittekkin näpit, kun tulen ulkoa, ihan mistä vaan, kotiin, enkä todellakaan pidä sitä mitenkään erikoisena...
Tiesitkö, että flunssat tarttuu pisaratartuntana eikä käsien välityksellä? Eli vaikka amputoisin käteni ennen kuin tulen katsomaan vauvaasi, tartuttaisin silti flunssani vauvaasi.

Täytyy tunnustaa etten ole ikinä sen kummemin pessyt käsiä ennen kun omaa vauvaa oon koskenu. Eikä vieraatkaan. Nyt on 1,7v. ja kaks kuumepäivää on ollu elämän aikana ja aloitti päiväkodin kun oli 1,3v. Ei oo paljon bakteerit haitannu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Tiesitkö, että flunssat tarttuu pisaratartuntana eikä käsien välityksellä? Eli vaikka amputoisin käteni ennen kuin tulen katsomaan vauvaasi, tartuttaisin silti flunssani vauvaasi.

Tiesinpä juu ja pännii kun monet ihmiset aivastelee flunssassa näppeihinsä, eivätkä sitten pese käsiään. Leviääpä ne pöpöt sitäkin kautta... Mun mielestä flunssasena ei yleensäkään pitäis vauvaperheeseen mennä kyläilemään.

Tiesinpä juu ja pännii kun monet ihmiset aivastelee flunssassa näppeihinsä, eivätkä sitten pese käsiään. Leviääpä ne pöpöt sitäkin kautta... Mun mielestä flunssasena ei yleensäkään pitäis vauvaperheeseen mennä kyläilemään.
Mä en menekään. Mutta joka aamu joku äiti lykkii vaununsa bussiin, jossa tietää takuuvarmasti olevan ainakin 3 flunssaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en menekään. Mutta joka aamu joku äiti lykkii vaununsa bussiin, jossa tietää takuuvarmasti olevan ainakin 3 flunssaista.
Niinpä níin. Taudin voi saada mistä vaan, mutta tarkoitinkin lähinnä sitä, ettei ehdoin tahdoin hankita niitä pöpöjä vauvoille, niinkuin tuossa aiemmin jo sanoinkin... Kun niitä pöpöjä tulee väkisinkin jostain, esim. bussista, niin itse ainakin haluan eliminoida turhat pöpöt kotoani kuleksimasta. Ja tosiaan, musta kuuluu ihan perushygieniaan, että kun tullaan kotiin, joko omaan tai toisen, pestään kädet. :)

Niinpä níin. Taudin voi saada mistä vaan, mutta tarkoitinkin lähinnä sitä, ettei ehdoin tahdoin hankita niitä pöpöjä vauvoille, niinkuin tuossa aiemmin jo sanoinkin... Kun niitä pöpöjä tulee väkisinkin jostain, esim. bussista, niin itse ainakin haluan eliminoida turhat pöpöt kotoani kuleksimasta. Ja tosiaan, musta kuuluu ihan perushygieniaan, että kun tullaan kotiin, joko omaan tai toisen, pestään kädet. :)
Mun on pakko tunnustaa, että kun menen kylään, en ensimmäisenä syölksy vessaan pesemään käsiäni. Mutta kun tulen töistä kotiin ja alan laittaa ruokaa, pesen ekana käteni. Pesen käteni ennen ruuanlaittoa, vaikken olisi ollut töissäkään. Jos taas tulen töistä kotiin ja painelen suoraan nukkumaan, en mä kyllä ala käsiäni siinä enää pesemään, kaadun vaan sänkyyn. Hampaatkin jää harjaamatta 16 tunnin työpäivän + 3 tunnin työmatkojen jälkeen.

Mun mielestä on kohteliasta pestä kädet kylään mennessä ainakin silloin kun perheessä on vauva, ja jättää kyläilyt kokonaan jos on flunssa päällä.

Toisekseen meillä käytetään käsidesiä välillä pahimpien tautien aikaan ja keväällä käytettiin koko ajan ja käskettiin myös vieraiden käyttää. Tyttö sairasti kaks viikkoo lastenosastolla niin rajun pissamunuaisverenmyrkytystaudin ettei huvittanu tieten tahtoen bongailla pöpöjä vauvalle jolla oli muutenkin vastustuskyky tuon rankan taudin jälkee huono ja joutua takas sairaalaan tuikittavaksi.

Huoh. Tää on taas nii tätä kun ei kiinnosta hygienia nii ei kiinnosta myöskään kehotukset. Vaikka kuin on lääkärit jauhanu koko talven mediassa siitä, että oksennustaudin yleistyminen (puolet päiväkodista poissa kerralla tms.) johtuu siitä, että ihmiset liikkuu (matkustelee, kyläilee ym.) paljon enemmän kuin ennen ja ihmisiä on taajamissa entistä enemmän eli tilanne on ihan eri kuin 70-luvulla. Etenkin virukset, jotka ei käsidesistä "pahemmaksi muutu" toisin kun bakteerit, joista voi tullakkin resistenttejä. Viruksista on tullut väestönkasvun myötä entistä ärhäkempiä ja pieniä lapsia on vuosi toisensa jälkeen sairaalassa vatsataudin takia tiputuksessa. Ja vanhuksia kuolee laitoksissa noroon. Ja ainoa tehokas keino ehkästä näitä oikeita kärsimyksiä on käsihygienia. Mutta niin kauan kun lapsiperheissä asennoidutaan niinkun tässä ketjussa niin saadaan Suomessa oksentaa ja ripuloida - vanhuksena tai vauvana vaikka itsensä hengiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja myymä:
Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
Vaikka tiedänkin, että kirjotit ton nyt hieman huumorimielessä, niin empä tiedä, miksi tosta käsien pesusta ja vaikkapa sitten myös tuosta desinfioinnista pitäisi luopua tai sitä laiminlyödä. Itse olen sitä mieltä, et saippuapesu riittää, mut jos joku desinfioi kätensä, niin ei sekään liioiteltua kohtuuden rajoissa ole.

Itse olen ainakin tautikammoinen, ja kaikin tavoin varjelisin esim alle puolivuotiasta kaikilta rs-viruksilta sun muilta mahataudeilta... Vaikkakin se jonkun mielestä olisi hätävarjelun liioittelua....

Ja se, että pesee/desinfioi kädet, ei tee kenestäkään liian hygieenista, eiköhän se lapsi niitä pöpöjä muualtakin saa kuin aikuisten käsistä, jos ei koko kämppää desinfioi joka päivä katosta lattiaan ja vietä koko lapsuutta neljän seinän sisällä... :whistle:
ja vierailla tarkoitan nyt siis muita kuin vanhempia!

ja vierailla tarkoitan nyt siis muita kuin vauvan omaa lähiperhettä :)
Mutta tää vaan mun mielipide...

Joo kyllä, käsien pesu on oikeestikki tärkee juttu mutta mun mielestä on täysin ylihysteeristä kun ihmsiset desinfio käsiään jatkuvasti ennen koskemista vauvaan.. Eihän vauva saa minkäänlaista suojaa myöhemmin jos se ei altistu millekkään... Tiedän siis tapauksia jotka tekevät näin, eikä vieraat saa koskea vauvaan jos käsiä ei ole desinfioitu... hmmm

En tarkoittanut YHTÄ pesua kun tullaan sisälle, vaan nimenomaan joka kerta kun kosketat lastasi.. Mietippäs nyt.. montako kertaa päivässä olet kosketuksissa lapseesi? Ja jos joka kerta ennen sitä peset kädet ja desinfioit, etkö koe sen olevan vähän liioittelua? :)

Yhteistyössä