muiden 7kk päivärytmit, mahd yösyomiset?

  • Viestiketjun aloittaja 7 kk vauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti
7 kk vauvan äiti
Hei!

Olisi kiva kuulla teiltä muilta äideiltä, joilla noin n. 7kk ikäinen vauva, että millainen päivärytmi teillä on? Ja erityisesti olisi mielenkiintoista kuulla kuinka monen vauva nukkuu jo yöt kokonaan. Meillä niitä ei nukuta.... Olen täysimettänyt tuonne 5,5kk hujakoille ja imetys jatkuu edellee, sillä tuttipulloa ja nokkamukia en saa hyväksytetyksi pikkuiselle. Olen ymmärtänyt, että korvike vauvat osaavat helpommin jo nukkua öisin. Korvike on kai aikoinaan pitänyt paremmin nälkää ja yösyötöistä ei näin ole tullut tapaa. Tämä on vain minun teoria.

Meidän rytmi on seuraavanlainen:
Herätys noin 7.30 (välillä herää tosin jo 6.30 ja välillä vasta 8.00) Tuo 7.30 on hyvä keskiarvo.
kun ollaan heräilty saadaan aamumaito tissistä ja köllötellään sängyssä ja jutustellaan
klo 9 aamupuuro
klo 10 tissiä ja päiväunille (kestävät noin 1-2,5h, yleensä lähemmäs 2h)
klo 12-13 paikkeilla lounas (liha-kasvissose)
klo 14 tissiä ja päikkäreille (kestävät niin ikään 1-2,5h)
klo 16.30-17.00 paikkeilla päivällinen (kasvissose)
klo 19 iltapuuroa, jonka jälkeen iltapesut ja pusut
klo 20 jälkeen iltatissi vielä suuhun ja uni tulee noin 20.30

...ja nää yöheiräilyt. Meillä on alkanut uusi trendi, että herätään noin 22.30-00.00 ja ei saa unta palloon ilman tissiä, hö? Ei kyllä voi olla nälkäkään, mutta silti imee ihan antaumuksella ja pitkään (iltapuuroa menee noin vähän yli desi). ja sitten nukutaankin ja hyvin, muuten pyörii ja hyörii sängyssä ikään kuin yrittäen saada unenpäästä turhaan kiinni. Toisen kerran heräillään noin 3-5 aamulla ja taas sitä tissiä kaivataan... Jos olen syöttänyt aamulla 5-6 aikaan, en anna aamulla erikseen tissiä.

...Tiedän, että yösyötöt ovat turhia... tai ainakin niin sanotaan. Ei haluaisi vielä huudattaa toista, varsinkaan kuin puuroa ei mene sillain sutjakkaasti iltasella alas.

Meillä ei vielä ryömitä/kontata, mutta navan ympäri mennään ja kovaa ;D. Ihana ikä minusta!
:D
Aurinkoista kevään jatkoa!
 
Nessu.
Kaksoset ovat nyt 7,5kk. Päivärytmi on seuraava:

Herätys klo 7.30
Aamupuuro+hedelmäsose 8.00
Aamu-unet 9.30-10.00
Lounas (kasvis/lihasose)+hedelmäsose 11.00
Päikkärit 11.30-15.00
Välipala maito, hedelmäsose tms. 15.30
Päivällinen (lihasose)+hedelmäsose 17.00
Iltapuuro+hedelmäsose 19.00
Yöunille 19.30

Ovat nukkuneet yönsä läpi toinen 2kk, toinen 3kk iästä. Korvikkeella menty alusta saakka ja kiinteet aloitettiin 3kk iässä. Toinen ryömii jo kovaa, toinenkin pääsisi mutta ei viitsi. Konttausasennossa heijaavat itseään.
 
..-..
Meillä 7kk poika lopetti yösyömiset n.3,5kk vanhana. Imetyksen lopetin kun oli 4kk. Välillä nukutaan koko yö heräämättä ja toisinaan heräillään montakin kertaa. Se vähän vaihtelee. Imetyksen lopettamisen jälkeen yöunet kyllä paranivat selvästi! Yösyöminen oli ollut ihan vaan tapa. Sen jälkeen ei ole pulloa yöllä edes huolinut.

Päivät meillä menee näin
7.30 herätys, jonka jälkeen aamupuuro
10.30 kasvissose
n. 11-13 päiväunet (joskus pidemmät joskus lyhyemmät)
14.00 välipala, hedelmä/marjasose
17.00 lihakasvissose
maitovälipala
21.00 iltapuuro
viimeistään klo22 nukkumaan

Maitoa annan ruoan päälle, jos vaan maistuu (ja niiden välilläkin jos haluaa). Toiset päikkärit/torkut ottaa miten sattuu (aika useasti klo16 aikoihin noin tunti) tai jättää väliin..
 
entäs?
En tiedä paljon teillä menee noita soseita mutta kokeile ihmeessä jos menis enemmän ku desi puuroa illalla? Teen puuron (aamu+ilta) 150ml korviketta ja hyvin menee alas eikä ole koskaan jäänyt lautaselle. Kiinteiden myötä meiltä poistui juuri nämä alkuyön heräilyt ja jos sattuu heräämäänkin niin ei ole selvästikkään nälkä, imetän vasta viiden maissa ekan kerran. Eli oisko kuitenkin nälkä? Vauvoillehan saa kuulemma antaa ruokaa niin paljon kun menee, että lopettavat itse kun ovat täynnä. Suositushan ois kai että ainakin 5 kiinteetä ateriaa päivässä plus maidot. 7kk kun polttaa jo energiaakin..
Tsemppiä!
 
vinkkejä?
Hei!

Millä kikoilla saatte lapsen nukahtamaan, jos "tilaa" itkulla/kitinällä vanhemmat luokseen. Meillä siis hiljenee ja syvänukahtaa takaisin vain tissillä. Olen yrittänyt tassuttelua, mutten kovin vakavasti (ihan vähän, jos kitisee syötän). Ajattelin sitten joskus selkeästi vetästä unikoulun, eli en nyt sotke kauheasti lasta sillä, että välillä syötän ja välillä en. Eli pointtini oli, että jos ei heti tassutteluun tipahda, syötän.
Mut onko muita kikkoja? (Meillä ei niin ikään tuttia syödä, kun ei osaa sen enempää kuin tuota tuttipulloakaan...) Eli tutilla nukuttaminen ei ole vaihtoehto, sääli...
t: keskustelun aloittelija
 
; )
Meillä rytmi
7-7.30 herätys aamupuuro
9.30-10 unille nukkuu 0,5-2,5 tuntia
12-14 sosetta
15-16 unille sitä ennen hedelmäsosetta tai velliä ja maitoa
17 sosetta
jos kovin väsyneen olonen niin unille max 1tunti
20 iltapuuro tissiä
21 nukkumaan
yöllä herätään ykleensä kerran joskus 3-5 sillon tissiä sit aamulla jos meinaa herätä puol 7 ennen niin tissiä ja uudestaan sänkyyn. Tissiä tarjoon päivällä harvemmin, kun ei jaksa keskittyä. ruuan päätteeks tarjoon pullosta tai mukista korviketta.

Meillä nukutaan illalla rinnalle ja sit vaan lasken sänkyyn. nyt kun ruvettu enemmän liikkumaan niin joskus havahtuu sänkyyn laitettaessa ja sillon joko tissitän lisää tai pidän sylissä piukassa et rauhottuu ja sit lasken sänkyyn. Meillä ei kans tutti oo kelvannu, enkä enää oo ees tyrkyttäny ettei ns jää koukkuun.
 
Nelli&
Meillä ei myöskään ikinä ole syöty tuttia tai pulloa ja tyttö nyt 7,5 kk. Kaksi viikkoa sitten kyllästyin kokoajan lisääntyneisiin heräilyihin ja päätimme aloittaa unikoulun, vaikka kiinteitä menee vielä välillä aika vaihtelevalla menestyksellä. Illalla puuro tosin maistuu hyvin. Olin aiemmin kokeillut tassuttelua juuri niinkuin ap:kin eli en kovin tosissani.

Nyt siirsimme tytön omaan huoneeseen ja ensimmäiset kaksi yötä äitini hoiti yöt siten, että yrittin ensin tassutella vauvan uneen ja sitten otti syliin, jos ei onnistunut (käytännössä hyssytti joka kerta syliinsä vauvan). Ensimmäisenä yönä vauva heräili lähes puolen tunnin välein mutta nukahti aina tosi helposti syliin, ei itkenyt paljoakaan. (tiesin että olisi hyvä nukahtaa itse omaan sänkyyn mutta ajattelimme että ensin olisi hyvä pystyä olemaan yksi yö syömättä..)toinen yö meni kolmella herätyksellä. Kolmantena yönä mieheni tassutteli tytön sitten kolme kertaa menestyksekkäästi omaan sänkyyn (ilman syliin nostamista). Pikkuhiljaa heräilyt väheni ja joka kerta tyttö itki ihan vaan hetken. Tästä on nyt kaksi viikkoa ja on nyt nukkunut about kahdeksasta viiteen-kuuteen syömättä omassa huoneessa, aamulla otan vielä viereen ja syötän, ja jatkamme yleensä unia. Olen tilanteeseen ihan tyytyväinen.pointtini on että näköjään aika helpolla, voi saada yösyönnit pois (ainakin toistaiseksi), itse pelkäsin kauheaa itkua, sillä vauva on muuten aika tempperamenttinen tapaus ja todella tissitakianen:) mutta ei kertaakaan itkenyt hysteerisesti. Ei myöskään olla oltu mitenkään kauhean systemaattisia, en esimerkiksi ole kunnolla opettanut nukahtamaan illalla ilman tissiä vaan edelleen nukahtaa tissille, vaikka tosin havahtuu sänkyyn siirrettäessä. Ja vaikka aluksi otettiinkin syliin, niin ei ole myöhemmin vaatinut aina sylissä hyssyttelyä yms. Nykyään saattaa ihan hieman itkeä yöllä mutta nukahtaa itse ennen kuin huoneeseen edes ehtii. Eli meillä saatiin tosi pehmein keinoin yösyönnyt pois/vähenemään yhteen!
Tsemppiä jos päätätte kokeilla unikoulua!
 
Mella..
Meillä poika reilut 8 kk ja on vaatinut yöimetyksen vähintään kerran yössä joka ikinen yö. Nyt on nukkunut 2 viikkoa omassa huoneessaan todella levottomien öiden vuoksi ja olen lisännyt toisen lihasoseaterian klo 18.30. Sitten ostin vielä unipussin, jossa poika on nukkunut nyt 4 yötä ja mikä ihmeellistä: poika ei ole vaatinut imetystä näinä unipussiöinä ollenkaan!!! Hankin unipussin tähän levottomuuteen, mutta en osannut kuvitellakkaan, että niillä saisi yöimetyksen mahdollisesti jopa loppumaan - tai ainakin toivoa on nyt enemmän!
 

Yhteistyössä