muiden 1v. levottomat yöt

  • Viestiketjun aloittaja mamuli-81
  • Ensimmäinen viesti
mamuli-81
meidän neiti on 1v ja 1kk ja ei nuku kuin mun vieressä ja melkeinpä tissi suussa. herättää mut n.5 kertaa yöllä ja jos olen saanut nostettua hänet pinnasänkyyn niin pyytää sieltä mun viereen takaisin eikä mikään auta tutti,laulu,silittely tms..ajattelin vaan että onko muilla samanlaista "ongelmaa" että ei nukuta täysiä öitä ja vielä rinnassa "kiinni"?
 
No hohhoh. Unikouluta nyt hyvänen aika, ei se siitä muuten lopu. Tottakai herää joka yö kuin tottumuksesta ja tarvii tissiä nukahtaakseen. Kun lopetat yösyötöt määrätietosesti, niin saat taatusti nukkua yösi.
 
mamuli-81
ja kun saisi niin hyvät hermot että se onnistuisi.likka huutaa kuin syötävä jos en ota viereen.ja miehellä aamu herätys aikaisin. olen yrittänyt ja itse asiassa onnistuinkin hieman mutta sitten likka sairastui ja hellyin ottamaan takaisin että itse ihan aiheutettu ongelma....jospa vielä jokupäivä saan itsestäni irti ja jaksan kuunnella sitä itkua kun joutuu pakosti olemaan omassa sängyssä.
 
Naana79
meillä poisuli nukkuu vieressä(tarkoitus opettaa omaan sänkyyn kun muuttohässäkkä hellittää)
Nukkuu koko yön mutta unissaan huutelee,itkeskelee ja ei näytä millään löytävän hyvää asentoa...
Onnex ei kuiten heräile,mulle kuiten vähemmän unta ko heräilen "huutoihin"
 
Miskan äiskä
Onko sulla mahdollista saada jotain kaveria tai sukulaista auttamaan yön ajaksi, niin että et itse joutuisi olemaan unikouluttajana? Jos ei niin, kannattaa kysyä pääsisikö lapsi sairaalan unikouluun. Kannattaa kysyä vaikka neuvolasta ensin apua, jotta saisitte lapsen nukkumaan paremmin yöt ja itsekin nukuttua välillä kunnolla. Tsemppiä ja jaksamista teille! :hug:
 
meidän neiti 1v on nyt oppinut nukkumaan aamuyöhön asti omassa huoneessaan pinnasängyssä. Yleensä 3-4 välillä joutuu kerran käymään tassuttelemassa takaisin uneen ja 5-6 välillä tulee tisuttelemaan vanhempien sänkyyn ja jää siihen aamuun asti (tassuttelut ei silloin auta). Tavoitteena ruveta pikkuhiljaa totuttelemaan nukkumista ilman tisuttelua ja sitten lopetella koko imetys. Suosittelen yrittämään samaa... meillä vaan on venähtänyt muuton yms. seikkojen takia vähän pitkälle tämä "unikoulutus" . Tsemppiä teille(kin)! :whistle:
 
Niin, piti sanoa että ruvetaan harjoittelemaan nukkumista ja [/i]etenkin nukahtamista ilman rintaa. Meillä ei syödä ollenkaan tuttia niin on tainnut jäädä tuo tisuvaihe nukahtamiseen päälle eli ei osaa nukahtaa ilman.
 
Et ole valmis vielä, koska määrätietoisuutesi puuuttuu. Tuo "heltyminen" on juuri se mihin vauva luottaa huutaessaan. Olet vähän kahden vaiheilla, se kuultaa läpi ja on huono homma unikoulutuksessa. Odottele, että kyllästyt tilanteeseen oikeasti, sillä tiedän kokemuksesta että sekin aika koittaa! ;)
 
Pakko vielä lisätä, että yöheräily ja huutaminen on vähän sama kuin lapsi vaatisi kaupassa karkkia. Annatko joka kerta periksi, ettei tarvitse kuulla huutoa vai pidätkö pääsi ja opetat lapsesi kuuntelemaan ja toimimaan haluamallasi tavalla? Tämä on valinta, joka sinun on tehtävä. Kaikkea ei voi saada... Pitää olla tiukka opettaessaan lasta ja se ei tee sinusta huonoa äitiä.
 
mamuli-81
kiitti kaikille...joo taitaa olla ihan totta että en ole tähän touhuun vielä tarpeeksi kypsä että saisin sen unikoulun vietyä kunnolla läpi. toisaalta nautin hirveesti ku neiti tuhisee vieressäni. ja huudot on harvinaisia...pyytää vaan viereen. meillä kanssa ollut hirveät remontit,muutto pitkän matkan päähän yms...(esikoisen menetys :'( ) että kyllä näitä riittää mutta enköhän vielä joku päivä jaksa tehdä sen unikoulun. hyvää uutta vuotta kaikille!!! :hug:
 
Meilläkin vielä öisin heräillaän ja tissutellaan. Tyttö 1v1kk.On niin paljon puhetta unikouluista ja lapsen kouluttamisesta. Niin kauan kuin itse jaksan annan pienen olla pieni. Pieni tissinsyöminen yöllä ja vanhempien vieressä nukkuminen eivät ole pahinta mitä lapsi voi tehdä. Jos itse jaksaa ja tilanne on hallinnassa, annetaan lapsien olla pieniä!!!
 
aamunilo
Meilläkin o poika 1vuosi ja 3 kuukautta ja jo puol vuotta on pärjätty yöt syömättä/juomatta, mutta eipä ne uni ongelmat vain silottuneet vaan monia kertoja heräilee ja haluaa läheisyyttä ja tietenkin kainaloa. Illalla nukahtaa kyllä hyvin omaan sänyyn, mutta jossakin vaiheessa yöllä tahtoo viereen, MUTTA miksi lähtisin sitä kieltämään häneltä koska ihanaahan se on olla jollekin niin korvaamaton ja turvallisuuden tuoja. Onhan se välillä rankkaa kun on toinenkin pieni lapsi ja päivä unia ei niin vaan oteta, mutta pitää muistaa että vuodet kuluu nopsaa ja vauvelikin kasvaa. Isomman kohdalla noin 2 vuotiaana unikin syveni ja hän rupesi pääsääntöisesti nukkumaan ön läpeen. Jaksamisia
 
mites tuo unipussi... onko siis vanhemmallekin lapselle? olen ajatellut aina, että ne vaan vauvoille... ja mitä sellasiet mahtaa maksaa ja missä myydään? meillä pyöritään ja möyritään ympäri sänkyä pitkin yötä ja sit hetätään, kun törmätään johonkin tai tulee muuten huono asento.
 
Meillä isä oli tissiin addiktoituneen lapsen kanssa yöt n. 1½ viikkoa lapsen ollessa n. 1v 3kk ja meni yllättävän hyvin. Noin iso jo ymmärtää suunnilleen, mikä on homman nimi eikä hirveästi itkeskellyt. Kun itse olen nyt palannut nukkumaan samaan huoneeseen ja samaan sänkyyn, on kerran yössä yrittänyt kinuta tissiä, mutta lopettanut nopeasti, kun olen sanonut, että "aamulla saat". Valvoo kyllä melkein joka yö 15min- yli tunnin, mutta uskon, että se tästä korjaantuu. Ainakin pari viime yötä on antanut siitä hyviä merkkejä.
Mä en olis tainnut itse jaksaa tuota yövieroitusta tehdä, mutta onneksi isä jaksoi ja oli ylpeä, kun meni niin hienosti ;) Ja mainittakoon vielä, että temperamenttia tytöltä kyllä löytyy, enkä olis etukäteen uskonut, että niin hyvin menee.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.12.2005 klo 10:56 vieras kirjoitti:
No hohhoh. Unikouluta nyt hyvänen aika, ei se siitä muuten lopu. Tottakai herää joka yö kuin tottumuksesta ja tarvii tissiä nukahtaakseen. Kun lopetat yösyötöt määrätietosesti, niin saat taatusti nukkua yösi.
Pakko kommentoida tähän vaikken jaksanut lukea kaikkia viestejä ja ehkä joku muukin on jo sanonut saman.

Meillä on tyttö 1 v 2 kk eikä ole tähän mennessä nukkunut elämässään yhtä ainotta yötä kokonaan! Ja tämä ei totisesti ole valhe!!! Eka unikoulu pidettiin 10 kk iässä kun siirryttiin yhteen yösyöttöön (meiän ipana on ollu aika pieni, tää oli neuvolan suositus) ja toinen vuoden iässä kun jätettiin yösyönti pois. Mitään vaikutusta heräilyyn sillä ei ole ollut, neiti herää edelleen pitkin yötä, ja käymme normaalisti 2 - 5 kertaa yössä silittämässä (no okei, tyytyy silittelyyn eikä vaadi ruokaa, tähän sopeutui tosi nopsaan, ihan parissa kolmessa yössä). Kokeilimme sopivassa kypsyysasteessa äskettäin huudatusunikoulua, kun kaikki sitä kokeilleet suosittelivat. No, ei toiminut. Nukahtaa kyllä huutamiseen 5 - 10 minuutissa, mutta kun tämä toistuu monta kertaa yössä eikä lopu öiden myötä, niin totesimme turhaksi itsemme hereillä pitämiseksi.

Että mitäs tässä sitten keksisi, neuvolatädin sanoja lainaten "emme voi mitään sille että lapsi herää kesken unien". Kuulemma pariin vuoteen mennessä pahimmatkin huutelijat rauhoittuvat, ja 3 - 4 vuoden iässä viimeistään koittaa syvemmän unen vaihe... :)
 
Niin yhdyn edellisen loppukomenttiin.. EIKÖHÄN SE SIITÄ AJAN KANSSA!

Ainakin itse yritän jaksaa uskoa näin kun joka ilta nukutan lastani (1v 3kk) yhä uudelleen ja uudellen noin 1 h välein ja lopulta jään itsekin sänkyyn sen viereen.. ja heräilen yöllä lapsen yleiseen levottomuuteen.

Meillä ainakin nyt asiaa on vaikeuttanut flunssat ja kävelyn opettelut yms hampaat aina entisestään..
 
Minäpä kerron myös meidän yöllisestä tissivieroituksesta. Meillä kans tissiteltiin yöllä n. 1 vuoden ikään saakka kunnes minä väsyin siihen. Päätin sitten vain yksi yö, että nyt tissibaari onkin kiinni. Otin pojan viereen, annoin vettä ja tutin suuhun. Selitin vielä, että nyt on yö ja nyt nukutaan. Olin ihan varma ettei tämä minun lempeääkin lempeämpi unikoulu tehoa, mutta toisin kävi. Poika pyöri aikansa vieressäni ja sitten nukahti. Muutaman yön tämä sama toistui kunnes eräänä yönä ei enää herännytkään. Tämän jälkeen meillä on nukuttu kokonaiset yöt.

Muistutan myös, että laittakaa huoneeseen yövalo - jos on samassa huoneessa vanhempien kanssa. Lapsi voi siten nähdä, että äiti on siinä lähellä nukkumassa eikä hätää tarvi alkaa itkemään.
 
heippa!
meikkä typy 1v 4kk ja 3yötä ollaan saatu nukkua ilman heräämisiä!! 9kk iässä vieroitin yöpullosta, tämä oli melko helppo tapaus, mutta ei ne heräilyt mihinkän loppuneet=( Nukahtaa omaan sänkyynsä, oman huoneeseensa mukavasti, mutta viimeistään aamuyöstä alkaa show. tuttia hukassa, uniriepu hukassa, nallea etitään tai muuten vaan pompitaan ja pyöritään, tosi levotonta. nyt oli muutaman yön jakso, jolloin neiti heräsi kerran kaksi, mutta aamuherätys olikin jo aamu 5!!! tässä on rytmiä koitettua ettiä ja hakea jo ties kuinka kuan, ei vaan näytä löytyvän!!!!! neuvolassa sanottiin, että kyllä ne huonommatkin nukkujat alkavat nukkumaan viimeistään 3-4v vanhana, huhhuh sanon minä...kohtahan tässä on itse aivan zombie, mutta jaksettava on.onneksi nukkuu hyvin päivänokoset, että saan itse vähän levähtää. voimia kaikille yö-kuppareiden vanhemmille!!! :hug: :x
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.01.2006 klo 20:11 tiina kirjoitti:
mites tuo unipussi... onko siis vanhemmallekin lapselle? olen ajatellut aina, että ne vaan vauvoille... ja mitä sellasiet mahtaa maksaa ja missä myydään? meillä pyöritään ja möyritään ympäri sänkyä pitkin yötä ja sit hetätään, kun törmätään johonkin tai tulee muuten huono asento.
Meidän unipussin koko on jotain 100 cm ja olen siinä samassa pussukassa nukuttanut lasta jo n.5kk eteenpäin. Itseasiassa pusseja on myös isoille lapsille. Esim babyidean sivuilta löytyy muistaakseni kohdasta nukkuminen paljon malleja ja varmaan hinnatkin. Oma on saatu tutulta joten hintaa sille en tiedä.
 

Yhteistyössä