Mua vähän kypsyttää tää asenne, että päiväkoti olisi jotenkin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hoitsu"

Vieras
joku kamalan välttämätön virikepaikka.

Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä on 2 tuntia pvässä vapaata leikkiaikaa plus ulkoilut. Muuten päivä menee ihan aamupala, ulos pukeminen, ulkoilu, riisuminen, syöminen, päiväunet, välipala... Ei siinä mitään virikkeitä kerkeä saamaan. Hämmästyisitte jos näkisitte!!!

Ja mistä sekin käsitys johtuu, että ennen eskariakin pitäisi jo osata toimia isossa ryhmässä ja niin edelleen. Ei, kyllä sinne eskariin mennään harjoittelemaan juuri ryhmätoimintaa, jotta kouluun siirtäminen olisi helpompaa. Eli eskariin mennään harjoittelemaan koulua varten, ennen eskaria ei tarvitse yhtäkään lasta tuoda päiväkotiin!

Ja kerron vielä: oikeasti ilman päiväkotimaailmaa eläneet lapset ovat eskari-iässä keskimääräisesti rauhallisempia ja kypsempiä kun jo pienestä pitäen "tarhatut."

[QUOTE="hoitsu";25199602]

Ja kerron vielä: oikeasti ilman päiväkotimaailmaa eläneet lapset ovat eskari-iässä keskimääräisesti rauhallisempia ja kypsempiä kun jo pienestä pitäen "tarhatut."[/QUOTE]

Jep. Kaverin kotihoidossa ollut lapsi on niin arka lällykkä, ettei pärjää millään eskarissa. Ekaluokalla odottaa loistava tulevaisuus koulukiusattuna, kun ei ole oppinut ison maailman tavoille.

[QUOTE="hoitsu";25199602]Ja kerron vielä: oikeasti ilman päiväkotimaailmaa eläneet lapset ovat eskari-iässä keskimääräisesti rauhallisempia ja kypsempiä kun jo pienestä pitäen "tarhatut."[/QUOTE]

Minä taas en tunnekaan muunlaisia lapsia kuin "tarhattuja" ja hyvin rauhallisia ja kypsiä tuntuvat nyt kaikki olevan eskarissa ja ekalla.
taidot ja keskittymiskyky "kohdillaan" tai edistynyt.

Meillä on paljon kotona ( vuorotyö ja osittainen hoitovapaa), mutta myös hoidossa ja tähän olen tyytyväinen. On ainut lapsi eikä naapureissa samanikäisiä. Ikää kohta 6v.

ite oon ollu ryhmiksessä töissä muutaman kuukauden,ja osaan sanoa että kyllä sinne ainakin oisin mielellään lapseni vienyt.ennen 3vuotta en kyllä veisi minnekään joten lapsi on keväällä menossa päiväkotiin kun tulee 3v täyteen.ihan rahan ja miehen painostuksen takia on pakko.

vanhemmat PYSTYY antamaan lapselle tarpeeksi virikkeitä harrastuksilla ja lapsiseurankin saaminen on vanhemman omasta aktiivisuudesta kiinni täysin.

laiska äiti i vie lasta mihinkään ihmisten ilmoille muttei uskalla/voi/halua/ole kykenevä,miten vaan,mennä töihin.
ja lapsesta tulee kuten minä,joka kouluun asti oli vain omien sisarusten kanssa,ei ikinä käytetty kerhoissa,muskareissa,hiihtokeskuksissa,uimahallissa,lomamatkoilla,yhtään missään.

olen vielä aikuisenakin ujo ja olin 9vuotta koulukiusattu ujouden takia.näin voi käydä,mutta harvemmin,jos vanhemmat ovat aktiivisia ja ajattelevat lasten parasta,tarjoamalla lapsiseuraa ja hauskaa ja kehittävää tekemistä.jos se ei kotona onnistu,on päiväkotikin parempi.

Useimmat kyllä vievät lapsen päivähoitoon ihan muista syistä kuin siksi, että pelkäävät lapsen saavan muuten liian vähän virikkeitä. Jos olet oikeasti alan ammattilainen, luulisi sinun ymmärtävän, että useimmat vanhemmat vievät lapsen hoitoon, koska käyvät TÖISSÄ.

laiska äiti ei vie lasta mihinkään ihmisten ilmoille muttei uskalla/voi/halua/ole kykenevä,miten vaan,mennä töihin.että lapsi pääsisi muiden lasten sueraan edes päiväkodissa. --näin piti siis kirjoittaa.

Useimmat kyllä vievät lapsen päivähoitoon ihan muista syistä kuin siksi, että pelkäävät lapsen saavan muuten liian vähän virikkeitä. Jos olet oikeasti alan ammattilainen, luulisi sinun ymmärtävän, että useimmat vanhemmat vievät lapsen hoitoon, koska käyvät TÖISSÄ.

oliko tuo minulle vai ap:lle? tottakai se on noin.mutta esim jos perheeseen tulee vauva ja isompi lykätään hoitoon,silloin on kyse tästä aktiviteettien keksimisen vaikeudesta.(tai jos äiti on väsynyt tai sairas mutta se onkin jo toinen juttu)

usko pois, mukana alkaa olemaan mitä suuremmassa määrin näitä jotka tuo lapsen hakemaan virikkeitä kun ovat kotona esim. pienemmän kanssa.
virikkeitä haetaan sitten näistä siirtymätilanteista ja ruokailuista, päiväunista sun muista...
ne askarteluhetket on sellasia pakkojuttuja ja tosiaankin hetkiä, tehdään äkkiä jotain, että vanhemmat luulee, että paljon ollaan tehty...

[QUOTE="hoitsu";25199602]
Itse olen päiväkodissa töissä ja meillä on 2 tuntia pvässä vapaata leikkiaikaa plus ulkoilut. Muuten päivä menee ihan aamupala, ulos pukeminen, ulkoilu, riisuminen, syöminen, päiväunet, välipala... Ei siinä mitään virikkeitä kerkeä saamaan.
"[/QUOTE]

Luepas kirjoittamasi uudelleen. Huomaatko mitään hassua siinä? :)

Kokenut lastentarhanopettaja on kyllä (kokeneen lastenlääkärin ohella) semmoinen ammattilainen, jonka kanssa haluan lasteni olevan säännöllisesti tekemisissä. En haluaisi viedä lapsiani (vaikkapa ap:n kaltaiselle perhepäivä)hoitsulle, jonka näkemys varhaiskasvatukseen on lasten tarhaaminen. Päiväkodissa suurin osa aikuisista on kuitenkin koulutettuja ammattilaisia, ja heistä iso osa on todellisia helmiä.

no luonne kysymys se taitaa kyl enemmän olla onko päiväkodissa pienestä pitäen ujo ja rauhallinen vai rauhaton, mun lapset "joutunu" olemana pienestä' pitäen päiväkodissa tpinen on ujo ja rauhallinen ei kauhesti ole kavereita ja toinen on vilkas menevä ja kavereita löytyy,

[QUOTE="alkup";25199785]usko pois, mukana alkaa olemaan mitä suuremmassa määrin näitä jotka tuo lapsen hakemaan virikkeitä kun ovat kotona esim. pienemmän kanssa.
virikkeitä haetaan sitten näistä siirtymätilanteista ja ruokailuista, päiväunista sun muista...
ne askarteluhetket on sellasia pakkojuttuja ja tosiaankin hetkiä, tehdään äkkiä jotain, että vanhemmat luulee, että paljon ollaan tehty...[/QUOTE]
No enemmän se silti on kuin mitä siellä kotona, sen takiahan ne lapset sinne tuodaan. Kotona äiti joutuu kokkaamaan ja siivoamaan jäljet, mahdollisesti imettämään vauvaa tai hoitamaan toisia lapsia jokaisella likenevällä sekunnilla. Päiväkodissa "siirtymähetkiä" tarvitaan kun mennään sinne ulos ja tullaan sisälle. Mutta siellähän ne lapset on ulkona. Ja jos askarrellaan puoli tuntia niin askarrellaan puoli tuntia. Kotona ei välttämättä ehdittäisi ollenkaan.

Minusta kummallinen asenne, tuskin kukaan olettaa että päiväkodissa koko ajan tehdään jotakin ihmeellistä ja jännittävää. Rutiinejahan sielläkin enimmäkseen opetellaan. Siellä on vaan mukavaa se kun on kavereita ja välillä tehdään kivoja juttuja.

[QUOTE="alkup";25199785]
ne askarteluhetket on sellasia pakkojuttuja ja tosiaankin hetkiä, tehdään äkkiä jotain, että vanhemmat luulee, että paljon ollaan tehty...[/QUOTE]

Onko sulla ap päivääkään alan opintoja takana?

[QUOTE="alkup";25199785]usko pois, mukana alkaa olemaan mitä suuremmassa määrin näitä jotka tuo lapsen hakemaan virikkeitä kun ovat kotona esim. pienemmän kanssa.

toi viimenen lause kuulostaa jo vähän siltä että mikshän säki siellä töissä oot.kuinka hemmetin iso päiväkoti se on,ja miten ihmeessä päivän tekemiset on ajoitettu,jos askartelu,aamunavaus ym on vaan pakollisia pikapika kirejuttuja. mä en oo kokenu meidän paikassa ihan noin.

No enemmän se silti on kuin mitä siellä kotona, sen takiahan ne lapset sinne tuodaan. Kotona äiti joutuu kokkaamaan ja siivoamaan jäljet, mahdollisesti imettämään vauvaa tai hoitamaan toisia lapsia jokaisella likenevällä sekunnilla. Päiväkodissa "siirtymähetkiä" tarvitaan kun mennään sinne ulos ja tullaan sisälle. Mutta siellähän ne lapset on ulkona. Ja jos askarrellaan puoli tuntia niin askarrellaan puoli tuntia. Kotona ei välttämättä ehdittäisi ollenkaan.

Minusta kummallinen asenne, tuskin kukaan olettaa että päiväkodissa koko ajan tehdään jotakin ihmeellistä ja jännittävää. Rutiinejahan sielläkin enimmäkseen opetellaan. Siellä on vaan mukavaa se kun on kavereita ja välillä tehdään kivoja juttuja.

Peesi. Minä ainakaan en vanhempana edes odota, että hoito olisi jotain jatkuvaa viriketulvaa, laatuaikaa askarrellen hiki hatussa tai jotain suuria elämyksiä joka päivä. Ne päivittäiset rutiinit ovat tärkeitä ja ihme on, ellei alan ammattilainen tätä ymmärrä. Nekin tilanteet opettavat lapselle tärkeitä asioita joka päivä kun pitää odottaa vuoroaan, ottaa muita huomioon, kuunnella ohjeita ja tehdä asioita niiden mukaan jne. Ihan se tavallinen vapaa leikki kaverien kanssa on parasta. Jopa tällainen maallikko ymmärtää tämän ihan ilman minkäänlaista alan koulutusta.

Minusta päiväkoti on varsin hyvä paikka 3-5 v lapselle. Nykyvanhempia ja elämäntapaa kun seuraa niin en usko, että telkkari ja pelit paljoa lasta auttaa sosiaalisissa tilanteissa. Ja ammatti-ihmisenä varmaan tiedät että lasten luonteet on hyvin erilaisia, ja moni tarvitsee enemmän kun vuoden kasvaakseen ja tottuakseen ryhmätilanteisiin ja siirtymisiin. Ja virikelasten osuus on edelleen selvä vähemmistö. Eikä virikehoidossakaan ole mitään pahaa, varsinkaan jos lapsi ei ole ihan kokopäiväisenä joka päivä. Omilla lapsilla on kivoja muistoja päiväkotiajoista ja mikä parasta samoja kavereita vielä koulussakin.

no luonne kysymys se taitaa kyl enemmän olla onko päiväkodissa pienestä pitäen ujo ja rauhallinen vai rauhaton, mun lapset "joutunu" olemana pienestä' pitäen päiväkodissa tpinen on ujo ja rauhallinen ei kauhesti ole kavereita ja toinen on vilkas menevä ja kavereita löytyy,

Minun esikoistyttöni oli todella arka ja ujo. Hän meni päiväkotiin 4 vuotiaana ja puhkesi siellä kukkaan. Vuoden päästä häntä ei olisi tunnistanut enää samaksi lapseksi, niin paljon hän oli rohkaistunut. Tärkein syy hänen reipastumiseensa on ystävä, jonka hän löysi päiväkodista. Tyttö rakastaa päiväkodissa käymistä juuri tuon parhaan ystävänsä takia.

Ensi vuonna voin lähettää tytön turvallisin mielin kouluun, kun tiedän, että hänellä on bestiksensä siellä tukena ja turvana.

Nä suosittelisin ap:lle ja monelle muulle työhönsä leipintyneelle pk:n työntekijälle alanvaihtoa.

Ap vaikuttaa siltä ettei ole alansa ammattilainen, kun tuollaista tekstiä suoltaa.

mä en kuvittele meidän pojan pk elämästä mitään ylisuuria odotuksia, jo ihan senkin takia että pojan pk ryhmässä on 5 erityislasta joiden asioihin menee päivittäin paljon aikaa.

Yhteistyössä