Mua suututtaa laiskat äidit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan lapsesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan lapsesta

Vieras
Tarkoitan sellaista joka ei viitsi ja jaksa lapselle tehdä kunnon ruokaa "kun lapsi ei tykkää". Erään äidin lapsi ei syö hedelmiä, kasviksia eikä juureksia, paitsi peruna menee, sekin vain muusina tai rasvasina ranskalaisina. Olen huomannu sellasen asian että lapset syö edes jotain terveellistä jos vanhemmat viitsii ja jaksaa tarjota. tuossa perheessä kun ei vaan kukaan syö mitään tuoretta hedelmää tai kasvista. Vanhemmat on todella isokokoisia ja kärsivät siitä paljon, miksi lapselle pitää rakentaa samanlainen tulevaisuus :( Sääliksi käy.

no ei munkaan likka söis kun nakkia.. nyt 4 vuoden kynnyksellä sille on ruvennut maistuun paremmin meidän yhteiset pöperöt joihin kuuluu kyllä kasviksia paljonkin. ainoa mikä uppoo on porkkana. kukka ja parsakaalin soseutan niin ettei se nää niitä,saa ainakin niin vihanneksia. muuten hedelmät menee alas loistavasti.
mutta tyttö syö myös ranskalaisia hesestä/mäkkäristä. en oo mikään terveysintoilija kuitenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
miks et avaudu tälle äidille?paljon se auttaa lasta,kun sä täällä märehdit..

joo kyllä oon sanonu mut sanoo vaan että lapselle ei kelpaa muu ku makkara ja peruna, ei kuulemma syö muuta. jotenkin en vaa usko.

lapsella on tietysti isä, mutta isä on töissä joten kyllähän se monessakin perheessä kuitenkin taitaa ruuat olla äidin vastuulla. Taitaa olla jotenkin herkkä aihe meille äideille tämä, miksi?

meilläkin poika oppinut vasta eskarissa syömään hedelmiä ja kasviksia kunnolla. vaikkakin niitä on tarjolla ollut kotonakin. ennen joutunut "piilottamaan" edes jotain ruoan sekaan mutta en enää.

no ihmettelen kyllä jos ei hedelmiä syödä.. banaaninkin vain kuorii niin siinä on valmis syötävä.. mutta tuo että jos ei ruualla tarjoa vihanneksia niin voi ehkä mennäkkin sen piikkiin etä lapsi ei niitä syö. meillä usein porkkanaa ja herneitä ruuan kanssa mutta poika nyppii ne pois, tyttö kyllä syö.

Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:
no ei munkaan likka söis kun nakkia.. nyt 4 vuoden kynnyksellä sille on ruvennut maistuun paremmin meidän yhteiset pöperöt joihin kuuluu kyllä kasviksia paljonkin. ainoa mikä uppoo on porkkana. kukka ja parsakaalin soseutan niin ettei se nää niitä,saa ainakin niin vihanneksia. muuten hedelmät menee alas loistavasti.
mutta tyttö syö myös ranskalaisia hesestä/mäkkäristä. en oo mikään terveysintoilija kuitenkaan.

joo mutta syökö tyttösi nakkia ja heseä joka ikinen päivä, ilman mitään tuoretta syötävää?

Ai, että lapset syö, jos vaan viitsii laittaa/tarjota :laugh:
Meillä on joka ruoalla salaattia tai vähintään jotain kasviksia, myös keittoruoan kanssa ja usko tai älä, mutta kumpikaan nuoremmista lapsista ei suostu salaattia syömään, eikä kasviksia.
Porkkana tosin on ainoa mikä menee kurkusta alas.
Hedelmiä on aina kulhossa ja vain banaani kelpaa yhdelle ja toiselle sen lisäksi omena.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
miks et avaudu tälle äidille?paljon se auttaa lasta,kun sä täällä märehdit..

joo kyllä oon sanonu mut sanoo vaan että lapselle ei kelpaa muu ku makkara ja peruna, ei kuulemma syö muuta. jotenkin en vaa usko.

lapsella on tietysti isä, mutta isä on töissä joten kyllähän se monessakin perheessä kuitenkin taitaa ruuat olla äidin vastuulla. Taitaa olla jotenkin herkkä aihe meille äideille tämä, miksi?

No,meillä tekee kummatkin ruokaa ja kumpikin käy töissä..Kyllä mua ainakin ottas päähän,jos joku mun kaveri jollain palstalla kertoo musta ja perheestä eikä uskalla tulla mulle sanomaan,jos joku asia vaivaa..Itse kun olen sellainen,että sanon asiat suoraan..

mun esikko on tosi nirso,joka päivälle on laitettu kotiruokaa ja kasviksia,jälkkäriks/välipalaks marjajuttuja....eikä kelpaa,poika syö vaan pelkkää spagettia,pelkkää muusia,pelkkää makkaraa....ja marjat ei uppoo ollenkaan.
joka päivä poika syö yhen omenan,seki pitää olla kuorittu ja mielellään lohkottu.

Mä olen isokokoinen äiti :whistle: mutta lapsi syö terveellisesti..se kyllä tykkää kaikista kasviksista ja hedelmistä..ei kai kaikki tykkää :whistle:
Mutta syö se joskus suklaata ja ranskiksiakin :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja nättitähti:

joo mutta syökö tyttösi nakkia ja heseä joka ikinen päivä, ilman mitään tuoretta syötävää?

nakkia se kylläkin syö vaan jos teen nakkiruokaa. mutta on se muutamana päivänä eläny vaan raneilla. hampurilaista ei syö. mutta olen kyllä sitä mieltä että lasten täytyy pienestäpitäen saada terveellistä ruokaa ja vanhempienkin pitää syödä terveellisesti. muuten täälä on kohta vaan lihavia ihmisiä ja elinikäkin laskee huimasti. ei sitä vaan ajatella että se on tärkeetä opettaa jo pienestä pitäen. mä opin syömään terveellisesti vasta tässä hiljattain. eikä se oo helppoa,tosi tarkkaan piti kattoo mitä missäkin on,varsinkin jos yhtään käytti valmiita ruokia.

Olen kanssa muutaman perheen ruokavaliota katsellut, hiukan "sillä silmällä"... Ainoat kasvikset mitä koko perhe syö on peruna, hernemaissipaprika ja babyporkkanat:/ Ai nii ja suolakurkku...

Ei kai lapsi opikkaan hedelmistä/vihanneksista jne. tykkäämään, ellei vanhemmat niitä hänelle anna... Mulla on käynnyt kylässä lapsi joka kysyi salaatinlehdestä että mikä tämä on, voiko sen syödä:/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
no ihmettelen kyllä jos ei hedelmiä syödä.. banaaninkin vain kuorii niin siinä on valmis syötävä.. mutta tuo että jos ei ruualla tarjoa vihanneksia niin voi ehkä mennäkkin sen piikkiin etä lapsi ei niitä syö. meillä usein porkkanaa ja herneitä ruuan kanssa mutta poika nyppii ne pois, tyttö kyllä syö.

Meidän esikoinen ei syö banaania edes niin että sitä on piilossa jossain hedelmäsalaatissa tms. Ei ole koskaan tykännyt siitä. Edes vauvana ei avannut suutaan kun oli banaania lusikassa ja nyt ei suostu edes maistamaan.

Meillä herneet uppoaa kummallekin, isompi syö parsakaalia ja paprikaa, mutta tomaattiin, kurkkuun, kukkakaaliin, porkkanaan ei koske pitkällä tikullakaan. Päärynästä ja mandariineista tykkää, muita hedelmiä ei syö. Pienempi syö - vielä - melkein kaikkea. Ja pienestä asti on kyllä opetettu meillä kumpaakin syömään kaikkea ja on tarjolla ollut, mutta jos ei syö niin ei syö, en mä pakottamaankaan ala.

Niinhän ne huonot tottumukset periytyvät. Jos ei vanhemmilla ole kykyä huolehtia itsestäänkään, niin miten lapsesta? Ja nimenomaan luitte oikein; tarkoitan vanhempien itsestään huolehtimisella tässä yhteydessä sitä, että he osaavat ruokaympyrän ja toteuttavat sitä, eivät itse voi huonosti epäterveellisen ruokavalionsa vuoksi jne.

Ironiahan piilee siinä, että en usko Suomessa elävän montaakaan täysi-ikäistä natiivia, joka ei tiedä, mikä ravinto on terveellistä ja mikä ei.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kanssa muutaman perheen ruokavaliota katsellut, hiukan "sillä silmällä"... Ainoat kasvikset mitä koko perhe syö on peruna, hernemaissipaprika ja babyporkkanat:/ Ai nii ja suolakurkku...

Ei kai lapsi opikkaan hedelmistä/vihanneksista jne. tykkäämään, ellei vanhemmat niitä hänelle anna... Mulla on käynnyt kylässä lapsi joka kysyi salaatinlehdestä että mikä tämä on, voiko sen syödä:/

Niinpä. Ja kumminkin parempi tuo babyporkkanat ja hernemaissipaprika kuin ei mitään. Tällä palstalla saa kauhistella vapaasti ukkoja, reimatecceihin lapsensa pukevia äitejä ja kaikkea muuta, mutta kun kauhistelee sitä että lapselle ei tarjota kunnollista ruokaa niin saa vaan pääniskemiä.

Lapsi ei välttämättä syö parsakaalia 3-vuotiaana vaikka sitä tarjotaan sille jokasella aterialla, mutta ainakaan syömättömyys ei johdu siitä etteikö sitä oltaisi tarjottu. Voi olla että 4-vuotiaana lapsi uskaltaakin pikkuhiljaa alkaa maistelemaan sitä ja tykkäämään siitä. Eihän kukaan lapsi varmaan kaikista kasviksista ja hedelmistä tykkää ainakaan ekalla maistamiskerralla, mutta kyllä joku varmaan kelpaa jossain vaiheessa kun niitä tarjotaan. Mutta sitä mä en ymmärrä että vanhemmat päättää että meidän lapsi ei tykkää siitä eikä siitä, joten sitä ei ikinä tarjota. Eikä vanhemmat viitsi näyttää esimerkkiä syömällä itse niitä kasviksia ja hedelmiä..

meillä hedelmät menee jokseenkin huonosti, ihan suurelta osalta siksi että itse olen moniallerginen ja koska lapset eivät minun nää syövän niin syövät huonosti itsekin vaik hedelmiä ym on tarjolla. banaania onneksi syövät ja omenaa nyt esikoinen, päärynää, persikkaa, ym olen sitkeästi yrittänyt tarjota mut ei. onneks tukiperheessä esikoinen on tykästynyt tomaattiin ja viinirypäleisiin. kuopus on viel vähän ennakkoluuloinen.

Meilä likka rakastaa salaatteja :) jos on aineksia niin tekee itselleen mielellään. Kukkakaali on myös tytön suosikkeja :) itse en lapsena tykänny kasviksista ja nykyään kasvikset menee joko leivän päälle, kaalisalaattiin tai just höyrytettyä kukkakaalia :) likalle on ain kaapissa kurkut yms ni saa syödä ja tehdä salaattinsa

muoks tyttö on 9v, nuorempi 9kk syö kaikkea mitä annetaan :) kasvismössöt sun muut :)

Yhteistyössä