Mua sitten ärsyttää yksi meidän työntekijä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aaaargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aaaargh

Vieras
Anteeksi vaan, mutta nyt on ihan pakko purkaa! Mua ÄRSYTTÄÄ yksi meidän työntekijä! Työ meillä ei ole mitenkään erityisen rankkaa fyysisesti, mutta jonkun verran on esim. laatikoiden nostelua ja samoin jonkun verran on staattista istumatyötä. Tällä kyseisellä työntekijällä on fibromyalgia ja se aina silloin tällöin on haitannut hänen työskentelyään juuri nostelussa ja staattisessa työssä. Olemme pyrkineet siirtämään hänet toisiin tehtäviin siksi aikaa, että kivut loppuvat ja tilanne paranee. Tämä vaatii meiltä erityisjärjestelyitä ja jonkun verran vaivaa työvuorojen sopimisessa, jne mutta olemme saaneet homman toimimaan. Nyt sitten tämä henkilö on koko kevään ollut vähän väliä sairauslomalla tuon fibromyalgian takia. No, se ei sinänsä ole mikään ongelma koska olemme alusta asti olleet tietoisia tästä sairaudesta, mutta kun tämä henkilö kertoilee esim. maanantaiaamuna että hän on koko viikonlopun istuttanut kasveja, haravoinut, tehnyt kaverilleen muuttoa, maalannut autotallia, tapetoinut ja tehnyt ties mitä ja nyt on sitten kaikki paikat tosi kipeinä. Sitten hän on taas parin pvän päästä sairauslomalla... Anteeksi nyt vaan, mutta mua kyllä korpeaa että me tarjotaan työtä, muokataan työtehtäviä hänelle sopiviksi ja joustetaan aina tarpeen tullen ja hän kiitokseksi rasittaa itsensä työkyvyttömäksi vapaa-ajallaan. Prkl, että korpee...
 
Työnantajan ei tarvitse antaa sairaslomaa vaikka lääkäri sen kirjoittaakin. Työntekijälle voi antaa jotain muita töitä tehtäväksi mitä sairaus ei estä. Ja vois tuossa tilanteessa jo ehdottaa olisko vuorotteluvapaa hyvä idea.
 
No toisaalta, pitäisikö ihmisen elää vain työlleen? Varsinkaan, kun en tuosta ap:n tekstistä saa sitä käsitystä, että olisi kutsumusammatti...

Onko se työantajan vika? Pitäskö osata ihan itse miettiä jotain muuta työtä. En tällä meiningillä nimittäin ihmettele ettei niitä työpaikkoja ilmesty saataville, kun ei työantajat enää uskalla ketää palkata. Näitä on nyt niin paljon ollut joista ei ole töihin koeajan jälkeen ollutkaan yhtäkkiä.
 
Taitaa olla keskustelun paikka.

Tästä on kerran jo keskusteltu hänen kanssaan ja hän tuntui silloin ymmärtävän asian, mutta tilanne on vain pahentunut sen jälkeen. Eihän me voida mitenkään kontrolloida sitä mitä hän tekee vapaa-ajallaan... Korpee vaan niin pirusti taas sumplia tämänkin viikon duunit uudelleen ja paikata itse tekemättömiä hommia omien töiden lisäksi. Lapsillekin lupasin, että ensi viikon pidän kokonaan vapaata, mutta jos tämän työntekijän saikku jatkuu taas ensi viikkoon, niin eipä ole mitään mahkuja olla poissa työmaalta. Prkl...
 
Ihmisluonne on semmoinen, että jos on ollut jonkin aikaa sairaana, sitä haluaa laittaa rästihommat kuntoon kun olo tuntuu paremmalta.

Viimeisilläni raskaana touhusin kovasti aamupäivät ja illalla väänsin itkua kun väsytti niin. Seuraavana aamuna taas hommiin.
 
Tästä on kerran jo keskusteltu hänen kanssaan ja hän tuntui silloin ymmärtävän asian, mutta tilanne on vain pahentunut sen jälkeen. Eihän me voida mitenkään kontrolloida sitä mitä hän tekee vapaa-ajallaan... Korpee vaan niin pirusti taas sumplia tämänkin viikon duunit uudelleen ja paikata itse tekemättömiä hommia omien töiden lisäksi. Lapsillekin lupasin, että ensi viikon pidän kokonaan vapaata, mutta jos tämän työntekijän saikku jatkuu taas ensi viikkoon, niin eipä ole mitään mahkuja olla poissa työmaalta. Prkl...

Kummallista joustamista sinulta ja ilmeisesti muiltakin työntekijöitä. Ei ole teidän tehtävä paikata tätä työntekijää. Johan työnantaja tyytyväinen on, kun löytyy sairaslomalaiselle sijaiset omasta firmasta ja työntekijät selkä vääränä töitä tekee. Yksi on poissa niin toiset ei todellakaa repiä tekemään tämän töitä. Olisiko palaverin paikka ja ilmoitatte, että jos homma ei lopu niin kohta burn out -lomalla on kaikki!
 
Kummallista joustamista sinulta ja ilmeisesti muiltakin työntekijöitä. Ei ole teidän tehtävä paikata tätä työntekijää. Johan työnantaja tyytyväinen on, kun löytyy sairaslomalaiselle sijaiset omasta firmasta ja työntekijät selkä vääränä töitä tekee. Yksi on poissa niin toiset ei todellakaa repiä tekemään tämän töitä. Olisiko palaverin paikka ja ilmoitatte, että jos homma ei lopu niin kohta burn out -lomalla on kaikki!

No tämäpä se on yksi ongelma kanssa. Kun muut työntekijät joutuu paikkaamaan tätä yhtä. Me mielellään otettaisiin joku aina tilalle, mutta emme ole löytäneet sellaista ihmistä, jonka voisi kutsua töihin vain tarvittaessa (enkä sitä ihmettele, koska tällaisten pätkätöiden järkkääminen on hankalaa myös varatyöntekijälle). Eikä suoraan sanottuna firman talouskaan oikein kestä jatkuvaa sijaisten palkkaamista. Siksi yritetäänkin miehen kanssa tehdä omien hommien lisäksi sitten mahd. paljon sairauslomalaisenkin hommia... Tää on kyllä todellakin kestämätön tilanne, mutta en tiedä mitä tehdä jos työntekijä ei itse halua irtisanoutua. :(
 
No tämäpä se on yksi ongelma kanssa. Kun muut työntekijät joutuu paikkaamaan tätä yhtä. Me mielellään otettaisiin joku aina tilalle, mutta emme ole löytäneet sellaista ihmistä, jonka voisi kutsua töihin vain tarvittaessa (enkä sitä ihmettele, koska tällaisten pätkätöiden järkkääminen on hankalaa myös varatyöntekijälle). Eikä suoraan sanottuna firman talouskaan oikein kestä jatkuvaa sijaisten palkkaamista. Siksi yritetäänkin miehen kanssa tehdä omien hommien lisäksi sitten mahd. paljon sairauslomalaisenkin hommia... Tää on kyllä todellakin kestämätön tilanne, mutta en tiedä mitä tehdä jos työntekijä ei itse halua irtisanoutua. :(

Pakkohan teidän on jotain pystyä tekeen. Työntekijähän on kykenemätön töihin, jos olette jo järjestäneet hänen töitään helpommaksi. Olisko nyt aika tehdä siten, että työtehtävät hänellä on kuten alunperinkin eikä mitään erityisjärjestelyjä, ja jos hän ei työhönsä pysty niin irtisanominen. Eihän sairauslomallakaan voi olla jatkuvasti. Kai työnantajalla siihen on joku oikeus sitten puuttua.
 
Valitettavasti jatkuvakaan sairausloma ei ole laillinen irtisanomisen peruste. Mikäli työntekijä toimittaa aina sairausloma todistuksen, teillä ei ole syytä häntä irtisanoa. Ei ainakaan laillista sellaista. Voi nimittäin tulla teille hyvin kalliiksi jos laittomasti menette irtisanomaan. Nimimerkillä; kokemusta on! Minut nimittäin irtisanottiin, sairasloman perusteella. Oikeuteen mentiin ja työnantaja joutui maksamaan minulle 22000,00€ korvauksia perusteettomasta irtisanomisesta + kaikki oikeudenkäynti ja asianajaja kulut.
 
Mulla on myös fibromyalgia. Päivääkään en ole ollut sen vuoksi pois. Mulla on myös endometrioosi ja helvetilliset menkkakivut. Niiden vuoksi en myöskään ole ollut pois. Panadoli auttaa (ainakin mulla) fibrokipuihin ja endokipuihin vedän panadolia ja buranaa/ketorinia, maksimiannokset päivässä. Eli huono tekosyy teiän työntekijällä! Mulla särkee ranteet, polvet, nilkat ja kyynärpäät aina syksyisin ja talvella, kesällä helpottaa. Tosin nyt on särkenyt myös kesällä, kun työt vaihtui fyysisemmäksi. Mutta silti painan hampaat irvessä töitä!

Mä voin mielelläni tulla tekemään extrahommia teille! Asuntolaina maksettavana ja mies työtön tällä hetkellä, niin painan tuplaten apinanraivolla menemään...

Mulla on itellä ollu kans lusmuja duunikavereina, niihin menee hermot! Onneks nykyään on yhtä ahkeria, tulee auteltua puolin ja toisin. Mä oon pois töistä ainoastaan kuumeen takia, koska silloin mulle iskee rytmihäiriöt (peruja kipeenä rehkimisestä, sydänlihastulehduksesta), mutta silloinkin helpotan pomoni elämää hommaamalla itse itselleni sijaisen!
 
Kyllä muuten on laillista irtisanoa, jos työsuhteen jatkaminen on työnantajan kannalta kohtuutonta. Käytännössä työkyky on silloin merkittävästi alentunut. Toisekseen, työnantajan ei ole saikkutodistuksia hyväksyä. Ne on lääkärin suosituksia, ei mitään pakotteita.
 
Kyllä muuten on laillista irtisanoa, jos työsuhteen jatkaminen on työnantajan kannalta kohtuutonta. Käytännössä työkyky on silloin merkittävästi alentunut. Toisekseen, työnantajan ei ole saikkutodistuksia hyväksyä. Ne on lääkärin suosituksia, ei mitään pakotteita.

Vai oisko se nimikkeellä työsopimuksen purku
 
Finlexin mukaan merkittävä työkyvyn aleneminen voi(si) olla IRTISANOMISperuste. Se onko se nyt purku vai irtisanominen on hitusen toissijaista tässä keskustelussa. Sanotaan vaikka, että tulee kenkää niin on kaikki tyytyväisiä.
 

Yhteistyössä