mua sitten ärsyttää tää erityislapsi homma

isoäiti mölykylästä

Aktiivinen jäsen
04.05.2007
26 699
2
36
ja paskaa saa lykätä silmille ei haittaa. mun on vaan pakko sanoa.
jos lapsi tekee jotain sopimatonta, enemmän tai vähemmän. niin täällä ollaan heti laumana huutamassa, että lapsi kuuluu erityisluokalle, ei tavallisten lasten sekaan.
se on kuitenki niin, että ne on ihan muut tahot, kuin me vanhemmat jotka siitä asiasta päättää ja jotka sitä suosittelee. toki jokainen omasta lapsestaan saa olla päättämässä, mutta siitä mihin naapurin nikopetteri kuuluu ei vieraat ihmiset päätä.
ja se että tällä annetaan väärä kuva jopa erityiskoulusta. joka ei asiaa tunne saa varmana sellaisen käsityksen, että ne on mielipuolia hulluja agressiivisia lapsia jotka siellä eriyiskoulussa on. mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.
sen lapsen agressiiviseen käyttäytymiseen voi löytyä syitä, jota paranee ilman erityiskouluakin.

olen puhunt

Mulla on erityislapsi...eli hän tarvitsee avustajaa koulussa kunhan sinne menee. Hänellä on diabetes.
Aina ei tarvitse olla kyseessä käytöshäiriöt että lapsesta tulee "erityislapsi"

jepjep, suvaitsemattomuus on tämän päivän trendi, sitä vaan ei ajatella suvaitsemattomuutena vaan "auttamisena" koska onhan lapsessa vikaa jos se on joskus vihainen tai tekee virheen...

voi voi kuinka kaipaankaan vanhoja hyviä aikoja millon tehtiin kepposia ja juostiin ympäri kyliä ilman että LS oli perässä

Alkuperäinen kirjoittaja Olet hyvä kirjoittamaan:
Olitko itse erityislapsi?

en ollut. mutta tunnen monia erityislapsia. myös itselläni on sellainen. ja ei ole erityisluokalla sen takia, että olisi agressiivinen tai muuten ei sosiaalinen henkilö. vaan siihen on ihan muut syyt. ja pojan luokalla on vain yksi, joka on agressiivinen, mutta hänenkin onelmansa on saatu kuntoon kunnonlaisella lääkityksellä

kuten tiedät hyvin, että erityisopetusta tarvitsevia on monesta syystä, on paljon niitä joiden oppimisongelmat eivät näy arressiivisena käytöksenä, mutta on myös lapsia, jotka ei kykene olemaan oppitunnilla paikallaan ja tarvitsevat erityistukea koulunkäymiseen. sitä lääkitystäkään ei saa noin vaan apteekinhyllyltä, ilman tarkempia tutkimuksia.
näitä palstajuttuja ei kannata kauhean vakavasti ottaa, sillä aika harvoin varmaan ovat niistä naapurin lapsista huolestuneet olleet siellä koulussa paikalla.
ja itselläni on tuttavapiirissä useita erityislapsia ja kaikkien vanhemmat ovat kyllä toivoneet erityisopetusta.

Tämäkin ongelma ratkeaa, kunhan kaikkialla integroidaan. Se tarkoittaa, että pienryhmät lakkautetaan ja kaikki oppilaat siirtyvät yleisopetukseen jopa 40 oppilaan ryhmiin (niissä on toki tarkoitus olla 2 opettajaa ja tarvittava määrä avustajia ja erityisopettajia, mutta senhän tiedämme että käytännössä näin ei tule olemaan)

Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:
Mulla on erityislapsi...eli hän tarvitsee avustajaa koulussa kunhan sinne menee. Hänellä on diabetes.

sinänsä mielenkiintoista. ei diabetes-lapset ennen muinoin mitään avustajaa tarvinneet/saaneet, esim 80-luvulla kun minä olin koulussa.

koska diabeteksestä on tullut niin vaikea sairaus?
vai voisko taustalla olla kuitenkin jotain muuta....

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Alkuperäinen kirjoittaja Yainaba:

sinänsä mielenkiintoista. ei diabetes-lapset ennen muinoin mitään avustajaa tarvinneet/saaneet, esim 80-luvulla kun minä olin koulussa.

koska diabeteksestä on tullut niin vaikea sairaus?
vai voisko taustalla olla kuitenkin jotain muuta....

6-vuotias ei osaa vielä laskea hiilihydraatteja ja insuliiniannoksia.
Moni ei tuossa iässä vielä osaa edes pistää insuliinia tai mitata sokereita. Saati sitten tulkita sokerimittaria.
Meillä lapsi pistää itse, mutta ei osaa vielä lukea sokerimittarin vastauksia sairautensa kannalta, vaikka numerot tunteekin.

Eikä todellakaan voida olettaa että tuon ikäinen lapsi osaisi hoitaa sairautensa, etenkin kun nuo sokerit elää ihan omaa elämäänsä päivän mittaan.
Opettajan vastuulle ei voi jättää tällaisen lapsen hoitoa, kun hänen sairaus vaatii jatkuvaa tarkkailua kuitenkin.
Pieni vierhe ja lapsi voi kuolla...kyllä siihen avustaja tarvitaan.

Yhteistyössä