V
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja muistelen:kukaan ei ole synnitön raamatun mukaan, mutta jotkut kokee että voivat tuomita muita ihmisiä... Mitäs heille sitten käy?
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:Paitsi tietyissä tilanteissa, kuten Toinen Mooseksen kirja 21:17.
Syntymätöntä lasta ei saa murhata missään tilanteessa.
Raamattu ei ota suoraa kantaa siihen, milloin sikiö on tappamiskiellon piirissä oleva ihminen. Mooseksen laissa avionrikkojat käsketään kivittämään, tällöin myös mahdollisesti alkunsa saanut alkio tietysti kuolee. Lisäksi sakko keskenmenon aiheuttamisesta on pienempi kuin syntyneen tappamisesta.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja peace:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Ratamo:Abortin vastustajilta ja jeesustelijoilta on taidettu abortoida aivot.
No onneksi sydäntä ei ole abortoitu vaan me osaamme rakastaa! Toisin kuin lapsen murhaajat ja murhaamisen hyväksyjät.
ei kyllä minusta kuulosta rakkaudelta millään lailla, kun noin tuomitset. Helppohan se on rakastaa rakastettavia. Suurempaa rakkautta on rakastaa myös syntisiä, tuomitsematta. Näinhän Jeesuskin opetti.
Jättäkää tuomitseminen Jumalalle, ja täyttäkäämme me ihmiset maailman rakkaudella. Minä en ainakaan pysty heittämään sitä ekaa kiveä.
Ei ole kyse kivien heittämisesta. Sinähän niin teet uskovaisten suuntaan. On kyse juuri rakkaudesta. Lue Raamattu kokonaan äläkä ota vain itsellesi mieluisia kohtia. Mä rakastan niin paljon että sanon totuuden että edes jotkut pelastuisivat. Rakkautta ei ole sulkea silmiään julmuudelta jä jättää auttamatta toista. Rakkautta on välittää ja auttaa. Myös niitä jotka vihaa mua. Täyttäkäämme maailma rakkaudella ja totuudella. Todellisella rakkaudella. Ei suvaitsevaisuudella joka hyväksyy kaiken, myös murhan.
Mä en tuomitse mutta Jumala tuomitse. Mä en hyväksy syntiä, kenenkään tappamista mutta sillä ei tietenkään ole väliä mitä mä hyväksyn/en hyväksy. Sen sijaan sillä että Jumala ei hyväksy murhaa on väliä. Ja Hän tuomitsee murhaajat.
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Jumalalle ja sen tähden myös uskoville elämä alkaa siitä kun hän saa alkunsa. Jumala antaa hengen ja sielun. KUKAAN ihminen ei voi päättää millä viikolla/kuukaudella "silkiöstä" tulee ihminen! On myös loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Eikä jotain !asiantuntijoit"! jotka sanoo niin tai näin. Mistä kukaan voi tietää miten paljon lapsi tuntee ja kärsii kun hänet tapetaan kohdussa? Kukaan ei voi sanoa varmaksi ettei hän tunne ja kärsi!
Voi olla, että elämä alkaa hedelmöityshetkellä, tai sitten ehkä jollain muulla hetkellä, mutta mistä sen Jumalan mielipiteen tähän asiaan voi tietää varmasti?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Alkuperäinen kirjoittaja niin:Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Niin, minä olen huomannut että nykyään asenteet on monilla aika kovat. Ihmisen epätäydellisyys ärsyttää todella monia. Ja nimenomaan se MUIDEN epätäydellisyys, ei oma. Muiden virheitä ja huonoja valintoja ollaan kovin kärkkäästi arvostelemassa.Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:Ihmisiä luultavasti ärsyttää ihmisten tyhmyys, että miksi pitää elää niin että raskautuu vaikka sitä ei toivota.
Minusta tuo asenne on ikävä, ja uskon että se on osasyyllinen siihen että nykyään on niin paljon esim. mielenterveysongelmia. Minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla epätäydellinen, ihminen.
Aivan, ihmisen tulee saada olla epätäydellinen ja ihminen. Myös vammaisen, myös sairaan, myös syntymättömän. SYNTYMÄTÄN LAPSI ON IHMINEN. Mutta itsekkäät ihmiset eivät anna hänen olla ihminen vaan pelkkä sikiö jolla ei ole oikeuksia.
Niin, mutta mistä hetkestä lähtien se syntymätön lapsi on ihminen? Siitä ollaan montaa mieltä, eikä siihen ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Minä esim. olen sitä mieltä, että sikiöstä tulee oikea ihminen siinä vaiheessa, kun se voisi itse selvitä hengissä äitinsä ruumiin ulkopuolella. Sitten on näitä, jotka ovat sitä mieltä että se ihmisyys (ja sielu?) syntyy jo hedelmöityshetkellä. Ja ääripäänä ehkä muutaman vuosisadan takainen käsitys että lapsi on ihminen vasta kun on selvinnyt hengissä elämänsä parista ensimmäisestä vuodesta ja osoittanut olevansa elinkelpoinen...
Jumalalle ja sen tähden myös uskoville elämä alkaa siitä kun hän saa alkunsa. Jumala antaa hengen ja sielun. KUKAAN ihminen ei voi päättää millä viikolla/kuukaudella "silkiöstä" tulee ihminen! On myös loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Eikä jotain !asiantuntijoit"! jotka sanoo niin tai näin. Mistä kukaan voi tietää miten paljon lapsi tuntee ja kärsii kun hänet tapetaan kohdussa? Kukaan ei voi sanoa varmaksi ettei hän tunne ja kärsi!
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Siksi Raamatussa ei lue suoraan abortista koska siihen aikaan ei ollut tuollaisia abortteja vaan syntyneet jätettiin vain kuolemaan, ja Jumala tuomitsee sen. Läpi Raamatun lukee että vain Jumalalla on oikeus päättää elämästä kuolemasta. Myös syntymättömän. Eli kenen tahansa, myös syntymättömän IHMISEN tappaminen on väärin, murha ja synti. Lue tarkemmin Raamattua (en sano tätä pahalla). Esimerkiksi Psalmi 139 jossa lukee kuinka Jumala luo ihmisen äidinsä kohdussa.
Alkuperäinen kirjoittaja peace:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja peace:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Ratamo:Abortin vastustajilta ja jeesustelijoilta on taidettu abortoida aivot.
No onneksi sydäntä ei ole abortoitu vaan me osaamme rakastaa! Toisin kuin lapsen murhaajat ja murhaamisen hyväksyjät.
ei kyllä minusta kuulosta rakkaudelta millään lailla, kun noin tuomitset. Helppohan se on rakastaa rakastettavia. Suurempaa rakkautta on rakastaa myös syntisiä, tuomitsematta. Näinhän Jeesuskin opetti.
Jättäkää tuomitseminen Jumalalle, ja täyttäkäämme me ihmiset maailman rakkaudella. Minä en ainakaan pysty heittämään sitä ekaa kiveä.
Ei ole kyse kivien heittämisesta. Sinähän niin teet uskovaisten suuntaan. On kyse juuri rakkaudesta. Lue Raamattu kokonaan äläkä ota vain itsellesi mieluisia kohtia. Mä rakastan niin paljon että sanon totuuden että edes jotkut pelastuisivat. Rakkautta ei ole sulkea silmiään julmuudelta jä jättää auttamatta toista. Rakkautta on välittää ja auttaa. Myös niitä jotka vihaa mua. Täyttäkäämme maailma rakkaudella ja totuudella. Todellisella rakkaudella. Ei suvaitsevaisuudella joka hyväksyy kaiken, myös murhan.
Mä en tuomitse mutta Jumala tuomitse. Mä en hyväksy syntiä, kenenkään tappamista mutta sillä ei tietenkään ole väliä mitä mä hyväksyn/en hyväksy. Sen sijaan sillä että Jumala ei hyväksy murhaa on väliä. Ja Hän tuomitsee murhaajat.
Saatko siis jotain provikkaa siitä kuinka monta ihmistä eläessäsi pelastat? Korkeamman jakkaran? En ole raamattua ikinä lukenut, sen myönnän. Jotenkin vain sydämessäni tunnen, ettei ristiretkillä edelleenkään pelasteta maailmaa, vaan hyvyydellä. Hyvyys on mielestäni hyvyyttä ilman pelastustoimenpiteitäkin. Ja se ulottuu ympärillä oleviin ihmiseen, vaikkei siitä ääneen puhukaan.
YmmärränAlkuperäinen kirjoittaja v:Mulle ainakin sikiö oli lapsi siitä lähtien kun näin 2 viivaa tikussa. Ja koko raskauden ajan odotin LASTA.
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Siksi Raamatussa ei lue suoraan abortista koska siihen aikaan ei ollut tuollaisia abortteja vaan syntyneet jätettiin vain kuolemaan, ja Jumala tuomitsee sen. Läpi Raamatun lukee että vain Jumalalla on oikeus päättää elämästä kuolemasta. Myös syntymättömän. Eli kenen tahansa, myös syntymättömän IHMISEN tappaminen on väärin, murha ja synti. Lue tarkemmin Raamattua (en sano tätä pahalla). Esimerkiksi Psalmi 139 jossa lukee kuinka Jumala luo ihmisen äidinsä kohdussa.
139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.
Kuten sanottu, on mahdollista että elämän alkamisen rajakohta on hedelmöitys, mutta sitähän ei tässäkään suoranaisesti sanota, kyse on siis tulkinnasta.
Mikä minua häiritsee on se, että silloin kun abortti on jo tapahtunut, ei ole mitään mieltä lähteä puimaan sen oikeellisuutta, silloin on kyse turhasta tuomitsemisesta, joka ei enää vaikuta muuten, kuin että tuomitsija tekee sellaista mitä ei saisi tehdä. Silloin jos on kyse jollakin tapaa ennaltaehkäisevästä työstä (ehkäisyvalistus tms) niin silloin hommalla on joku mielekkyys.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.
Alkuperäinen kirjoittaja öö:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.
no milläs sen estät??
Niin, ihannemaailmassa ei abortteja tarvitsisi tehdä. Kuitenkin minusta on erittäin tärkeää, että mahdollisuus aborttiin on meillä olemassa. Koska vaihtoehto ei yleensä ole se onnellinen pikkuvauva joka kasvaa rakastavassa ydinperheessä, vaan usein vaihtoehto olisi vaikkapa vastentahtoinen (teini)äiti. Tai sitten palattaisiin menneiden aikojen laittomiin abortteihin, joita tekevät puoskarit, seurauksena usein naisen kuolema tai sen verran vakava loukkaantuminen, että hän ei enää ikinä voi lapsia saada. Taikka vasten tahtoaan raskaana olevien naisten itsemurhat. Noita tapahtuu vielä monessa maassaAlkuperäinen kirjoittaja peace:Juurikin tätä ajan minäkin takaa. Kun täällähän tuomitaan jo rikkeen tehneitä. Sitä ei saa millään tekemättömäksi. Minäkin toivon, ettei yhtäkään aborttia tarvitsisi tehdä, ja silloin valistus on parempi vaihtoehto, mutta hyvällä maulla. Ei propagandalla.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja öö:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.
no milläs sen estät??
no eikös kakaroilla oo omatkin aivot, oli mulla ainaki jo tossa iässä.
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Alkuperäinen kirjoittaja niin:Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Niin, minä olen huomannut että nykyään asenteet on monilla aika kovat. Ihmisen epätäydellisyys ärsyttää todella monia. Ja nimenomaan se MUIDEN epätäydellisyys, ei oma. Muiden virheitä ja huonoja valintoja ollaan kovin kärkkäästi arvostelemassa.Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:Ihmisiä luultavasti ärsyttää ihmisten tyhmyys, että miksi pitää elää niin että raskautuu vaikka sitä ei toivota.
Minusta tuo asenne on ikävä, ja uskon että se on osasyyllinen siihen että nykyään on niin paljon esim. mielenterveysongelmia. Minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla epätäydellinen, ihminen.
Aivan, ihmisen tulee saada olla epätäydellinen ja ihminen. Myös vammaisen, myös sairaan, myös syntymättömän. SYNTYMÄTÄN LAPSI ON IHMINEN. Mutta itsekkäät ihmiset eivät anna hänen olla ihminen vaan pelkkä sikiö jolla ei ole oikeuksia.
Niin, mutta mistä hetkestä lähtien se syntymätön lapsi on ihminen? Siitä ollaan montaa mieltä, eikä siihen ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Minä esim. olen sitä mieltä, että sikiöstä tulee oikea ihminen siinä vaiheessa, kun se voisi itse selvitä hengissä äitinsä ruumiin ulkopuolella. Sitten on näitä, jotka ovat sitä mieltä että se ihmisyys (ja sielu?) syntyy jo hedelmöityshetkellä. Ja ääripäänä ehkä muutaman vuosisadan takainen käsitys että lapsi on ihminen vasta kun on selvinnyt hengissä elämänsä parista ensimmäisestä vuodesta ja osoittanut olevansa elinkelpoinen...
Jumalalle ja sen tähden myös uskoville elämä alkaa siitä kun hän saa alkunsa. Jumala antaa hengen ja sielun. KUKAAN ihminen ei voi päättää millä viikolla/kuukaudella "silkiöstä" tulee ihminen! On myös loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Eikä jotain !asiantuntijoit"! jotka sanoo niin tai näin. Mistä kukaan voi tietää miten paljon lapsi tuntee ja kärsii kun hänet tapetaan kohdussa? Kukaan ei voi sanoa varmaksi ettei hän tunne ja kärsi!
Huomioin, että uskonnolla et tätä oikein voi perustella kuin niille, jotka jakavat kanssasi saman uskon. Tämän ulkopuolelle jää kuitenkin suurin osa maailman ihmisistä. Myös minä.
Periaatteessa mielipiteesi voi tulkita niin, että olet sitä mieltä, että ihmisen oma vakaumuksen tulisi säädellä sitä, saako hän tehdä abortin ja kuinka myöhään. (Kristin)Uskovaisten ei tulisi ollenkaan tehdä aborttia, mutta ihminen joka uskoo/kokee että alkio/sikiö on oikea ihminen vasta 40 viikon iässä, saisi tehdä abortin ihan viikolle 39 asti.
Sanot että on loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Et kuitenkaan perustele väittämääsi mitenkään. Selitäthän ajatuskulkusi? Minun mielestäni on loogista uskoa että ihminen on ihminen vasta siinä vaiheessa kun hän on a) tietoinen ja b) kykenee selviämään itse, ei osana äitinsä ruumista. Tässä ihmisyyden voisi siis määritellä periaatteella "ajattelen, siis olen". Olisi mielenkiintoista kuulla sinun kantasi asiaan.
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Niin, ihannemaailmassa ei abortteja tarvitsisi tehdä. Kuitenkin minusta on erittäin tärkeää, että mahdollisuus aborttiin on meillä olemassa. Koska vaihtoehto ei yleensä ole se onnellinen pikkuvauva joka kasvaa rakastavassa ydinperheessä, vaan usein vaihtoehto olisi vaikkapa vastentahtoinen (teini)äiti. Tai sitten palattaisiin menneiden aikojen laittomiin abortteihin, joita tekevät puoskarit, seurauksena usein naisen kuolema tai sen verran vakava loukkaantuminen, että hän ei enää ikinä voi lapsia saada. Taikka vasten tahtoaan raskaana olevien naisten itsemurhat. Noita tapahtuu vielä monessa maassaAlkuperäinen kirjoittaja peace:Juurikin tätä ajan minäkin takaa. Kun täällähän tuomitaan jo rikkeen tehneitä. Sitä ei saa millään tekemättömäksi. Minäkin toivon, ettei yhtäkään aborttia tarvitsisi tehdä, ja silloin valistus on parempi vaihtoehto, mutta hyvällä maulla. Ei propagandalla.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:Niin, ihannemaailmassa ei abortteja tarvitsisi tehdä. Kuitenkin minusta on erittäin tärkeää, että mahdollisuus aborttiin on meillä olemassa. Koska vaihtoehto ei yleensä ole se onnellinen pikkuvauva joka kasvaa rakastavassa ydinperheessä, vaan usein vaihtoehto olisi vaikkapa vastentahtoinen (teini)äiti. Tai sitten palattaisiin menneiden aikojen laittomiin abortteihin, joita tekevät puoskarit, seurauksena usein naisen kuolema tai sen verran vakava loukkaantuminen, että hän ei enää ikinä voi lapsia saada. Taikka vasten tahtoaan raskaana olevien naisten itsemurhat. Noita tapahtuu vielä monessa maassaAlkuperäinen kirjoittaja peace:Juurikin tätä ajan minäkin takaa. Kun täällähän tuomitaan jo rikkeen tehneitä. Sitä ei saa millään tekemättömäksi. Minäkin toivon, ettei yhtäkään aborttia tarvitsisi tehdä, ja silloin valistus on parempi vaihtoehto, mutta hyvällä maulla. Ei propagandalla.![]()
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:En usko, etteikö muka 2000 vuotta sitten tehty abortteja.