Mua satuttaa abortin vastustus viestit..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja muistelen:
kukaan ei ole synnitön raamatun mukaan, mutta jotkut kokee että voivat tuomita muita ihmisiä... Mitäs heille sitten käy?

ei saa, mutta myöskään syntiä ei tule hyväksyä. Ja Jumala on elämän puolella. Jos jo Jumala tuntee idussa olevan, niin sekö ei olisi tuleva elämä?

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Paitsi tietyissä tilanteissa, kuten Toinen Mooseksen kirja 21:17.

Syntymätöntä lasta ei saa murhata missään tilanteessa.

Raamattu ei ota suoraa kantaa siihen, milloin sikiö on tappamiskiellon piirissä oleva ihminen. Mooseksen laissa avionrikkojat käsketään kivittämään, tällöin myös mahdollisesti alkunsa saanut alkio tietysti kuolee. Lisäksi sakko keskenmenon aiheuttamisesta on pienempi kuin syntyneen tappamisesta.

Siksi Raamatussa ei lue suoraan abortista koska siihen aikaan ei ollut tuollaisia abortteja vaan syntyneet jätettiin vain kuolemaan, ja Jumala tuomitsee sen. Läpi Raamatun lukee että vain Jumalalla on oikeus päättää elämästä kuolemasta. Myös syntymättömän. Eli kenen tahansa, myös syntymättömän IHMISEN tappaminen on väärin, murha ja synti. Lue tarkemmin Raamattua (en sano tätä pahalla). Esimerkiksi Psalmi 139 jossa lukee kuinka Jumala luo ihmisen äidinsä kohdussa.

Alkuperäinen kirjoittaja peace:
Alkuperäinen kirjoittaja Ratamo:
Abortin vastustajilta ja jeesustelijoilta on taidettu abortoida aivot.

No onneksi sydäntä ei ole abortoitu vaan me osaamme rakastaa! Toisin kuin lapsen murhaajat ja murhaamisen hyväksyjät.

ei kyllä minusta kuulosta rakkaudelta millään lailla, kun noin tuomitset. Helppohan se on rakastaa rakastettavia. Suurempaa rakkautta on rakastaa myös syntisiä, tuomitsematta. Näinhän Jeesuskin opetti.

Jättäkää tuomitseminen Jumalalle, ja täyttäkäämme me ihmiset maailman rakkaudella. Minä en ainakaan pysty heittämään sitä ekaa kiveä.

Ei ole kyse kivien heittämisesta. Sinähän niin teet uskovaisten suuntaan. On kyse juuri rakkaudesta. Lue Raamattu kokonaan äläkä ota vain itsellesi mieluisia kohtia. Mä rakastan niin paljon että sanon totuuden että edes jotkut pelastuisivat. Rakkautta ei ole sulkea silmiään julmuudelta jä jättää auttamatta toista. Rakkautta on välittää ja auttaa. Myös niitä jotka vihaa mua. Täyttäkäämme maailma rakkaudella ja totuudella. Todellisella rakkaudella. Ei suvaitsevaisuudella joka hyväksyy kaiken, myös murhan.

Mä en tuomitse mutta Jumala tuomitse. Mä en hyväksy syntiä, kenenkään tappamista mutta sillä ei tietenkään ole väliä mitä mä hyväksyn/en hyväksy. Sen sijaan sillä että Jumala ei hyväksy murhaa on väliä. Ja Hän tuomitsee murhaajat.

Saatko siis jotain provikkaa siitä kuinka monta ihmistä eläessäsi pelastat? Korkeamman jakkaran? En ole raamattua ikinä lukenut, sen myönnän. Jotenkin vain sydämessäni tunnen, ettei ristiretkillä edelleenkään pelasteta maailmaa, vaan hyvyydellä. Hyvyys on mielestäni hyvyyttä ilman pelastustoimenpiteitäkin. Ja se ulottuu ympärillä oleviin ihmiseen, vaikkei siitä ääneen puhukaan.

Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.

Jumalalle ja sen tähden myös uskoville elämä alkaa siitä kun hän saa alkunsa. Jumala antaa hengen ja sielun. KUKAAN ihminen ei voi päättää millä viikolla/kuukaudella "silkiöstä" tulee ihminen! On myös loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Eikä jotain !asiantuntijoit"! jotka sanoo niin tai näin. Mistä kukaan voi tietää miten paljon lapsi tuntee ja kärsii kun hänet tapetaan kohdussa? Kukaan ei voi sanoa varmaksi ettei hän tunne ja kärsi!

Voi olla, että elämä alkaa hedelmöityshetkellä, tai sitten ehkä jollain muulla hetkellä, mutta mistä sen Jumalan mielipiteen tähän asiaan voi tietää varmasti?

No siksihän juuri ei aborttia voi hyväksyä koska emme ole varmoja että se on sallittua. Varmuus kyllä kallistuu siihen suuntaan että se EI ole oikein kun lukee Raamattua. Ja varmuutta ei ole mitä se lapsi tuntee. Eikä kukaan voi luvata ettei hän kärsi. Miksi kukaan haluaa ottaa sen mahdollisuuden että tuottaa kipua ja tuskaa lapselleen? Ja luopua tästä? Tappaa hänet. Se on varmaa että hän kuolee, olipa sikiö tai ihminen tai MOLEMPIA. Eli abortti ON tappo tai murha.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme III:
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Ihmisiä luultavasti ärsyttää ihmisten tyhmyys, että miksi pitää elää niin että raskautuu vaikka sitä ei toivota.
Niin, minä olen huomannut että nykyään asenteet on monilla aika kovat. Ihmisen epätäydellisyys ärsyttää todella monia. Ja nimenomaan se MUIDEN epätäydellisyys, ei oma. Muiden virheitä ja huonoja valintoja ollaan kovin kärkkäästi arvostelemassa.

Minusta tuo asenne on ikävä, ja uskon että se on osasyyllinen siihen että nykyään on niin paljon esim. mielenterveysongelmia. Minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla epätäydellinen, ihminen.

Aivan, ihmisen tulee saada olla epätäydellinen ja ihminen. Myös vammaisen, myös sairaan, myös syntymättömän. SYNTYMÄTÄN LAPSI ON IHMINEN. Mutta itsekkäät ihmiset eivät anna hänen olla ihminen vaan pelkkä sikiö jolla ei ole oikeuksia.

Niin, mutta mistä hetkestä lähtien se syntymätön lapsi on ihminen? Siitä ollaan montaa mieltä, eikä siihen ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Minä esim. olen sitä mieltä, että sikiöstä tulee oikea ihminen siinä vaiheessa, kun se voisi itse selvitä hengissä äitinsä ruumiin ulkopuolella. Sitten on näitä, jotka ovat sitä mieltä että se ihmisyys (ja sielu?) syntyy jo hedelmöityshetkellä. Ja ääripäänä ehkä muutaman vuosisadan takainen käsitys että lapsi on ihminen vasta kun on selvinnyt hengissä elämänsä parista ensimmäisestä vuodesta ja osoittanut olevansa elinkelpoinen...

Jumalalle ja sen tähden myös uskoville elämä alkaa siitä kun hän saa alkunsa. Jumala antaa hengen ja sielun. KUKAAN ihminen ei voi päättää millä viikolla/kuukaudella "silkiöstä" tulee ihminen! On myös loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Eikä jotain !asiantuntijoit"! jotka sanoo niin tai näin. Mistä kukaan voi tietää miten paljon lapsi tuntee ja kärsii kun hänet tapetaan kohdussa? Kukaan ei voi sanoa varmaksi ettei hän tunne ja kärsi!

Huomioin, että uskonnolla et tätä oikein voi perustella kuin niille, jotka jakavat kanssasi saman uskon. Tämän ulkopuolelle jää kuitenkin suurin osa maailman ihmisistä. Myös minä.

Periaatteessa mielipiteesi voi tulkita niin, että olet sitä mieltä, että ihmisen oma vakaumuksen tulisi säädellä sitä, saako hän tehdä abortin ja kuinka myöhään. (Kristin)Uskovaisten ei tulisi ollenkaan tehdä aborttia, mutta ihminen joka uskoo/kokee että alkio/sikiö on oikea ihminen vasta 40 viikon iässä, saisi tehdä abortin ihan viikolle 39 asti.

Sanot että on loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Et kuitenkaan perustele väittämääsi mitenkään. Selitäthän ajatuskulkusi? Minun mielestäni on loogista uskoa että ihminen on ihminen vasta siinä vaiheessa kun hän on a) tietoinen ja b) kykenee selviämään itse, ei osana äitinsä ruumista. Tässä ihmisyyden voisi siis määritellä periaatteella "ajattelen, siis olen". Olisi mielenkiintoista kuulla sinun kantasi asiaan.

Siksi Raamatussa ei lue suoraan abortista koska siihen aikaan ei ollut tuollaisia abortteja vaan syntyneet jätettiin vain kuolemaan, ja Jumala tuomitsee sen. Läpi Raamatun lukee että vain Jumalalla on oikeus päättää elämästä kuolemasta. Myös syntymättömän. Eli kenen tahansa, myös syntymättömän IHMISEN tappaminen on väärin, murha ja synti. Lue tarkemmin Raamattua (en sano tätä pahalla). Esimerkiksi Psalmi 139 jossa lukee kuinka Jumala luo ihmisen äidinsä kohdussa.

139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Kuten sanottu, on mahdollista että elämän alkamisen rajakohta on hedelmöitys, mutta sitähän ei tässäkään suoranaisesti sanota, kyse on siis tulkinnasta.

Mikä minua häiritsee on se, että silloin kun abortti on jo tapahtunut, ei ole mitään mieltä lähteä puimaan sen oikeellisuutta, silloin on kyse turhasta tuomitsemisesta, joka ei enää vaikuta muuten, kuin että tuomitsija tekee sellaista mitä ei saisi tehdä. Silloin jos on kyse jollakin tapaa ennaltaehkäisevästä työstä (ehkäisyvalistus tms) niin silloin hommalla on joku mielekkyys.

Alkuperäinen kirjoittaja Ratamo:
Abortin vastustajilta ja jeesustelijoilta on taidettu abortoida aivot.

No onneksi sydäntä ei ole abortoitu vaan me osaamme rakastaa! Toisin kuin lapsen murhaajat ja murhaamisen hyväksyjät.

ei kyllä minusta kuulosta rakkaudelta millään lailla, kun noin tuomitset. Helppohan se on rakastaa rakastettavia. Suurempaa rakkautta on rakastaa myös syntisiä, tuomitsematta. Näinhän Jeesuskin opetti.

Jättäkää tuomitseminen Jumalalle, ja täyttäkäämme me ihmiset maailman rakkaudella. Minä en ainakaan pysty heittämään sitä ekaa kiveä.

Ei ole kyse kivien heittämisesta. Sinähän niin teet uskovaisten suuntaan. On kyse juuri rakkaudesta. Lue Raamattu kokonaan äläkä ota vain itsellesi mieluisia kohtia. Mä rakastan niin paljon että sanon totuuden että edes jotkut pelastuisivat. Rakkautta ei ole sulkea silmiään julmuudelta jä jättää auttamatta toista. Rakkautta on välittää ja auttaa. Myös niitä jotka vihaa mua. Täyttäkäämme maailma rakkaudella ja totuudella. Todellisella rakkaudella. Ei suvaitsevaisuudella joka hyväksyy kaiken, myös murhan.

Mä en tuomitse mutta Jumala tuomitse. Mä en hyväksy syntiä, kenenkään tappamista mutta sillä ei tietenkään ole väliä mitä mä hyväksyn/en hyväksy. Sen sijaan sillä että Jumala ei hyväksy murhaa on väliä. Ja Hän tuomitsee murhaajat.

Saatko siis jotain provikkaa siitä kuinka monta ihmistä eläessäsi pelastat? Korkeamman jakkaran? En ole raamattua ikinä lukenut, sen myönnän. Jotenkin vain sydämessäni tunnen, ettei ristiretkillä edelleenkään pelasteta maailmaa, vaan hyvyydellä. Hyvyys on mielestäni hyvyyttä ilman pelastustoimenpiteitäkin. Ja se ulottuu ympärillä oleviin ihmiseen, vaikkei siitä ääneen puhukaan.

En saa mitään "palkintoa" enkä sellaista kaipaa. Jumala rakastaa omiaan vaikkei hän "suorita" mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Mulle ainakin sikiö oli lapsi siitä lähtien kun näin 2 viivaa tikussa. Ja koko raskauden ajan odotin LASTA.
Ymmärrän :)

Kuitenkaan lainsäädännöllisiä asioita ei voi perustaa tunteelle, edes vahvallekaan, vaan jonnekin on se raja vedettävä. Onhan ollut tarpeellista määritellä erikseen keskenmeno ja kohtukuolemakin...

139:16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Kuten sanottu, on mahdollista että elämän alkamisen rajakohta on hedelmöitys, mutta sitähän ei tässäkään suoranaisesti sanota, kyse on siis tulkinnasta.

Mikä minua häiritsee on se, että silloin kun abortti on jo tapahtunut, ei ole mitään mieltä lähteä puimaan sen oikeellisuutta, silloin on kyse turhasta tuomitsemisesta, joka ei enää vaikuta muuten, kuin että tuomitsija tekee sellaista mitä ei saisi tehdä. Silloin jos on kyse jollakin tapaa ennaltaehkäisevästä työstä (ehkäisyvalistus tms) niin silloin hommalla on joku mielekkyys.

Juurikin tätä ajan minäkin takaa. Kun täällähän tuomitaan jo rikkeen tehneitä. Sitä ei saa millään tekemättömäksi. Minäkin toivon, ettei yhtäkään aborttia tarvitsisi tehdä, ja silloin valistus on parempi vaihtoehto, mutta hyvällä maulla. Ei propagandalla.

Ei edelleenkään ole PROVO. Ekat pillerit sain terveydenhoitajan avustuksella, laittoi mut jollekkin lääkärille terveyskeskuksen puolelle juttelemaan seksistä ja ehkäisystä. En edes muista miten asiat tarkalleen meni.. Olen paljon unohtanut ihan tarkoituksella, koska elämä todellakin oli aika kaaosta silloin. Mutta kuitenkin aloitin pillerit silloin 14 vuotiaana, uskoo ken tahtoo. Lääkärin mielestä parempi pillerit kun vakituinen poikaystävä oli ja kortsujen kanssa pelaaminen ei tuntunut luotettavalta tuon ikäisellä. Ei se lääkäri voinut seksikieltoonkaan teiniä laittaa, vai?!

Tuntuu ( edelleen siis yli kymmenen vuotta abortista ) että minulle ikään kuin annetiin toinen mahdollisuus kun tulin uudestaan raskaaksi, samaiselle poikaystävälle. Joka oli raskautta täysin vastaan ja sanoikin että jos pidän lapsen hän ei ole meidän kanssa missään tekemisissä. Samainen poikaystävä myös kohteli ns. suhteessamme minua todella kaltoin ja pakotti mm. seksiin.

Jännä että jonkun on vaikea uskoa ettei kaikilla on niin kiva ja helppo nuoruus tai lapsuus. Minä olen ehkä se ääripää pilvilinnojen toiselta puolelta.

Mutta kiva että joku löytää jotain vitsikästä vaikeasta nuoruudestani. Good for you!

Juurikin tätä ajan minäkin takaa. Kun täällähän tuomitaan jo rikkeen tehneitä. Sitä ei saa millään tekemättömäksi. Minäkin toivon, ettei yhtäkään aborttia tarvitsisi tehdä, ja silloin valistus on parempi vaihtoehto, mutta hyvällä maulla. Ei propagandalla.
Niin, ihannemaailmassa ei abortteja tarvitsisi tehdä. Kuitenkin minusta on erittäin tärkeää, että mahdollisuus aborttiin on meillä olemassa. Koska vaihtoehto ei yleensä ole se onnellinen pikkuvauva joka kasvaa rakastavassa ydinperheessä, vaan usein vaihtoehto olisi vaikkapa vastentahtoinen (teini)äiti. Tai sitten palattaisiin menneiden aikojen laittomiin abortteihin, joita tekevät puoskarit, seurauksena usein naisen kuolema tai sen verran vakava loukkaantuminen, että hän ei enää ikinä voi lapsia saada. Taikka vasten tahtoaan raskaana olevien naisten itsemurhat. Noita tapahtuu vielä monessa maassa :(

Alkuperäinen kirjoittaja öö:
Minusta 14 vuotiaan ei tarvitsisi harrastaa ollenkaan seksiä. Ylipäätään vasta sitten, kun on valmis kantamaan myös vastuun syntyvästä lapsesta, jos ehkäisy pettää.

no milläs sen estät??

no eikös kakaroilla oo omatkin aivot, oli mulla ainaki jo tossa iässä.

Missä maailmassa sä oikein elät? Ihmisillä on niin erilaisia taustoja, niin erilaiset elämät. Toiset on fiksumpi tuossa iässä, toiset ei. On niitä muitakin jotka harrastaa seksiä 14-vuotiaana, nuorempinakin. Lähtökohdat mun elämässä oli tosi heikot. Ja niin kuin kirjoitin aiemmin, surettaa todella kun ajattelenkin millaisen nupruuden elin - onneksi pidin sen lapsen ja elämä lähti oikeeseen suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Ihmisiä luultavasti ärsyttää ihmisten tyhmyys, että miksi pitää elää niin että raskautuu vaikka sitä ei toivota.
Niin, minä olen huomannut että nykyään asenteet on monilla aika kovat. Ihmisen epätäydellisyys ärsyttää todella monia. Ja nimenomaan se MUIDEN epätäydellisyys, ei oma. Muiden virheitä ja huonoja valintoja ollaan kovin kärkkäästi arvostelemassa.

Minusta tuo asenne on ikävä, ja uskon että se on osasyyllinen siihen että nykyään on niin paljon esim. mielenterveysongelmia. Minusta ihmisellä pitäisi olla oikeus olla epätäydellinen, ihminen.

Aivan, ihmisen tulee saada olla epätäydellinen ja ihminen. Myös vammaisen, myös sairaan, myös syntymättömän. SYNTYMÄTÄN LAPSI ON IHMINEN. Mutta itsekkäät ihmiset eivät anna hänen olla ihminen vaan pelkkä sikiö jolla ei ole oikeuksia.

Niin, mutta mistä hetkestä lähtien se syntymätön lapsi on ihminen? Siitä ollaan montaa mieltä, eikä siihen ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua. Minä esim. olen sitä mieltä, että sikiöstä tulee oikea ihminen siinä vaiheessa, kun se voisi itse selvitä hengissä äitinsä ruumiin ulkopuolella. Sitten on näitä, jotka ovat sitä mieltä että se ihmisyys (ja sielu?) syntyy jo hedelmöityshetkellä. Ja ääripäänä ehkä muutaman vuosisadan takainen käsitys että lapsi on ihminen vasta kun on selvinnyt hengissä elämänsä parista ensimmäisestä vuodesta ja osoittanut olevansa elinkelpoinen...

Huomioin, että uskonnolla et tätä oikein voi perustella kuin niille, jotka jakavat kanssasi saman uskon. Tämän ulkopuolelle jää kuitenkin suurin osa maailman ihmisistä. Myös minä.

Periaatteessa mielipiteesi voi tulkita niin, että olet sitä mieltä, että ihmisen oma vakaumuksen tulisi säädellä sitä, saako hän tehdä abortin ja kuinka myöhään. (Kristin)Uskovaisten ei tulisi ollenkaan tehdä aborttia, mutta ihminen joka uskoo/kokee että alkio/sikiö on oikea ihminen vasta 40 viikon iässä, saisi tehdä abortin ihan viikolle 39 asti.

Sanot että on loogista uskoa että ihminen on ihminen alusta asti. Et kuitenkaan perustele väittämääsi mitenkään. Selitäthän ajatuskulkusi? Minun mielestäni on loogista uskoa että ihminen on ihminen vasta siinä vaiheessa kun hän on a) tietoinen ja b) kykenee selviämään itse, ei osana äitinsä ruumista. Tässä ihmisyyden voisi siis määritellä periaatteella "ajattelen, siis olen". Olisi mielenkiintoista kuulla sinun kantasi asiaan.

Ihmisellä on henki ja sielu jo ennen syntymää. Eli hän on ihminen. Uskon Jumalaan ja Hänen valtaansa. Kuitenkin jokainen saa noudattaa omaa uskoaan jos se ei tarkoita pahan tekemistä toiselle. Ja mun "uskonnossa" ei ikinä saa vahingoittaa toista. Eli tämä mun usko ja sen mukaan eläminen ei ole keltään pois. Mutta jos uskoo että ihminen ei ole ihminen ja hyväksyy tämän tappamisen silloin hänen ajattelutapa/uskonto vahingoittaa muita ihmisiä. Ja sitä ei pitäisi noudattaa. Ajattelu että elämä alkaa myöhemmin kuin "alkiosta" ja että ihminen on vasta kun syntyy vahingoittaa syntymätöntä. Abortissa puututaan toisen ihmisen elämään. Jumala johon mä uskon ei hyväksy sitä. Mä toivoisin että kukaan ei tekisi niin. Toivoisin myös että kaikki uskoisi Jeesukseen ja pääsisi taivaaseen. Mutta se on jokaisen oma valinta eikä uskoa voi pakottaa.

Jos sinun mielestä vain ne on ihmisiä jotka selviytyy ilman äidin ruumista, niin entä ne jotka syntyvät kuolleina? Syntyvät ja jäävät sikiöiksi? Entä pahasti vammaiset jotka ei osaa ajatella kuin useimmat (tai mistä me sekään tiedetään)? Me emme tiedä mitä "sikiö" osaa ajatella ja tuntea. Sitä olen yrittänyt kertoa. Me emme voi olla varmoja ettei hän kärsi abortissa. Ei voi sanoa ettei hän ole ihminen. Miten hän voisi olla muuta kuin ihminen, äitinsä kohdussa, vanhempiensa oma lapsi, heidän jo rakastama...?

Niin, ihannemaailmassa ei abortteja tarvitsisi tehdä. Kuitenkin minusta on erittäin tärkeää, että mahdollisuus aborttiin on meillä olemassa. Koska vaihtoehto ei yleensä ole se onnellinen pikkuvauva joka kasvaa rakastavassa ydinperheessä, vaan usein vaihtoehto olisi vaikkapa vastentahtoinen (teini)äiti. Tai sitten palattaisiin menneiden aikojen laittomiin abortteihin, joita tekevät puoskarit, seurauksena usein naisen kuolema tai sen verran vakava loukkaantuminen, että hän ei enää ikinä voi lapsia saada. Taikka vasten tahtoaan raskaana olevien naisten itsemurhat. Noita tapahtuu vielä monessa maassa :(

Nimenomaan. Ei isoveljeä valvomaan, vaan valinnan vapaus täytyy ihmisellä olla.

Ei se ole vaihtoehto vaan sellaista(kaan) ei pitäisi olla. Tuollaiset asiat ei ole abortin vastustajien syytä! Seksiä pitäisi harrastaa vain kun on valmis kantamaan mahdolliset seuraukset. Oma lapsi. Kun ehkäisykään ei ole 100 prosenttinen. Raiskaukselle ei voi mitään, mutta sekään ei ole lapsen syytä. Sekin on pahimpia syntejä mitä voi olla, mutta vain sen raiskaajan syytä. Ei sekään että isä on paha tarkoita että LAPSI pitää tappaa. Jos äiti ei voi itse pitää lastaan jostain oikeasta syystä, niin monet rakastavat lapsettomat ihmiset adoptoisivat mielellään. En hyväksy mitään pakkoraskauksia tai pakkoavioliitoja vaan että seksi kuuluisi rakastavaan pysyvään suhteeseen jossa "vahinkoraskauskin" on lopulta toivottu lapsi. Jumalan lahja.

Mutta nyt mun pitää lopettaa kun vauva herää kohta. :) Toivonn hyvää teille kaikille niinkuin kaikille syntymättömille vauvoille. :) Lukekaa Raamattua jos haluatte tietää Jumalasta. :)

AP:lle:

Et pysty enää muuttamaan vanhoja asioita. Olet tehnyt aikoinasi abortin, etkä pysty mitenkään siihen enää vaikuttamaan. Tekstisi mukaan olet myös katunut tekoasi. Sun pitää opetella antamaan itsellesi anteeksi. Anteeksianto ei tarkoita sitä, että pitäisit tekoasi oikeana, mutta se tarkoittaa sitä, että pääset sinuiksi tekojesi takia, ettei ne jatkuvasti kummittele mielessäsi.

Pillerikysymykseen sen verran, että oli mullakin pillerit 14-veenä. Syynä epäsäännöllinen kierto ja kivuliaat moonikset. Nippa nappa 15-v olin kun päädyin ekaa kertaa petiin tuon nykyisen mieheni kanssa, mutta en siksi, että mulla oli pillerit. Suhde oli jo pitkällä, kun kerroin, että mulla on pillerit käytössä. Siihen asti käytettiin kondomia. Koska mieheni ei silloin ikinä yrittänytkään vängätä ilman, päättelin, että hänellä on varmaan ollut järkeä käyttää niitä aiemminkin, eikä mulla ole kovin isoa riskiä saada sp-tautia häneltä. Oikeaan osuin.

Nyt meillä on toivottu vauvakin, mutta kävin ultrissa ja verikokeessa raskausaikana. Jos olisi ollut häikkää, olisimme päätyneet raskaudenkeskeytykseen. Siksi, ettemme kokeneet olevamme valmiita sellaiseen vastuuseen emmekä olisi halunneet saada lasta, josta emme ehkä olisi kyenneet huolehtimaan niin hyvin kuin jokainen tässä maailmassa kuitenkin ansaitsee tulla huolehdituksi. Nostan hattua niille, jotka valitsevat toisin ja joilla on tarpeeksi voimavaroja.

Tietenkin on mahdollista, että sikiöseulassa ei olisikaan näkynyt mitään ongelmia ja olisimme silti saaneet vammaisen lapsen. Sitten olisimme yrittäneet pärjätä niin hyvin kuin mahdollista, mutta emme tieten tahtoen olisi halunneet päätyä sellaiseen tilanteeseen. Varmasti abortti olisi ollut vaikea asia ja mahdollisessa uudessa raskaudessa tilanne voisi olla toinen, kun tietää jo, mitä lapsen saaminen on. Ehkä päätöksenteko olisi vaikeampaa?

Samoin, jos minut raiskattaisiin, haluaisin abortin, mutta siitä ei ehkä nousisi saman luokan kohua kuin "oikeasta" abortista, sillä hakisin jälkiehkäisyn heti paikalla jos suinkin voisin.

Tilanteet ovat niin erilaisia, etten menisi ainakaan kieltämään aborttia, mutta se kyllä pistää vihaksi, jos silkkaa vastuuntunnottomuuttaan päätyy raskaaksi ja mukavuussyistä tekee abortin. Se ei minusta ole oikein. Mutta kukin tyylillään, oli tulossa sitten ns. viimeinen tuomio tai ei. Kunhan itse pystyisi elämään päätöstensä kanssa, se olisi jo kohtalaisen hyvä tilanne.