MUA RUPEAA ÄRSYTTÄMÄÄN TÄÄ YHTEISKUNNAN HOLHOUS!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perus perheen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

perus perheen äiti

Vieras
Saat olla hirveässä pelossa kun opettajat tenttaa kotioloista, vanhempien viihteellä käymisestä, tupakoinneista, riitelyistä yms. Sit jos satut tarvitsemaan apua sossusta tai masennuksen takia käyt hakemassa apua oot heti sosiaalitoimen listoilla ja pelkäät menettäväs lapses!!!!!!!!
Että mua osaa ottaa päähän kun ihmisiä kytätään ja holhotaan! Eikö normaalia elämää voi elää ja eikö sossu ja muut hoidot ole sitä varten että saataisiin apua!? Eihän niistä uskalla kukaan nykyään enään edes hakea apua!!!
Saati se et jos poliisi käy johonkin käsiksi, myös se on syytteessä. Tai jos opettaja korottaa ääntänsä, on sekin huono asia ja epäpätevä opettaja!!!

Mä en tunne, että meitä holhottaisiin. Ehkä siksi, ettei meidän perheestä ole juuri mitään sellaista kerrottavaa, mikä kiinnostaisi sossua.
Se, että poliisi ei saa lyödä, on hyvä juttu. Miehen kotimaassa kun poliisi joskus lyö ihan syyttä suotta, eikä ketään kiinnosta.
Opettaja saa kyllä mun puolesta korottaa ääntään, jos kokee sen tarpeelliseksi :).

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Sekin toisaalta varmaan ärsyttäsisi jos yhteiskunta ei tarjoaisi koulua ja sosiaaliturvaa. Silloin ei kyllä tarvisi pelätä kyttäämistäkään :D
Kolikon kaksi puolta...

Totta, mutta kun tuntuu että ihmiset kärvistelee tuskiensa kanssa, vaan siitä syystä ettei uskalla hakea apua. Onko se sit oikein??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Yleensä ne jotka tuntevat tulevansa "yhteiskunnan holhoamiksi" ovatkin holhouksen tarpeessa...

No mulla ei ainakaan oo mitään tarvetta hakea apua mistään. Ei rahallisesti eikä muutenkaan. Sivusta vaan surullisena seurannut ja yrittänyt ihmisiä tukea:-(

Yleensä ne jotka tuntevat tulevansa "yhteiskunnan holhoamiksi" ovatkin holhouksen tarpeessa...

Aika usein asia taitaa olla juuri näin :/ .
Esimerkkinä lähistöllä asuva perhe, jossa vanhemmat (ex?)narkkeja ja alkoholisteja, on ollut huostaanottoa aikaisemmin, vankilaa ja vaikka mitä...ja silti ihmetellään ja kirotaan miksi sossu kyttää. Nii-iin. Miksiköhän? Ja toinen puolituttu tapaus väittää, että huumetestit jotka sossu vaatii säännöllisin väliajoin, on turhia, koska hän ei ole koskaan käyttänyt huumeita eikä edes tunne ketään joka käyttäisi. Uskokoon ken tahtoo...
Ja läheisen kertoman mukaan joka ikinen perhe, jonka lapset on otettu huostaan, on sitä mieltä että huostaanotto oli täysin turha ja mielivaltainen (mutta tuntemani jo aikuiset ihmiset, jotka ovat kasvaneet lastenkodissa, ovat taas kaikki sitä mieltä että onneksi heidät huostaanotettiin).

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Mä en tunne, että meitä holhottaisiin. Ehkä siksi, ettei meidän perheestä ole juuri mitään sellaista kerrottavaa, mikä kiinnostaisi sossua.
Se, että poliisi ei saa lyödä, on hyvä juttu. Miehen kotimaassa kun poliisi joskus lyö ihan syyttä suotta, eikä ketään kiinnosta.
Opettaja saa kyllä mun puolesta korottaa ääntään, jos kokee sen tarpeelliseksi :).

Joo, no meillä on myös tilanne ok. Olemme jaksaneet ihan kohtalaisesti, elämme lapsille 100% emme tarvitse toimeentulotukea tai mitään,vaikka tukiverkkoja ei ole ollenkaan.

Mutta pystyn silti asettua sellaisen asemaan, joka apua tarvitsee. Ja onhan tuo järkyttävä pelko, että joku vie lapsen pois, jos sairaus pahenee ym. ja tilanteita, että yllättäen uhataan ym. kyllä pitäisi hoitaa koko perhe yhdessä. lastenkodit ovat aina huonoin vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja plääh:
mä ainakin oon nyt oppinu että apua ei kannata hakea

Tuosta sun aloituksesta tulikin mieleen. Oon tätä asiaa jo pitkään pohtinut. Myös sitä oon miettinyt että mistä niitä täydellisiä perheitä sitten riittää näille huostaan otetuille lapsille, jos kerran niitä viedään vanhemmilta, jotka taatusti tekevät kaikkensa lastensa eteen! Surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tuosta sun aloituksesta tulikin mieleen. Oon tätä asiaa jo pitkään pohtinut. Myös sitä oon miettinyt että mistä niitä täydellisiä perheitä sitten riittää näille huostaan otetuille lapsille, jos kerran niitä viedään vanhemmilta, jotka taatusti tekevät kaikkensa lastensa eteen! Surullista.

Ei ole olemassa täydellistä perhettä. Ällöttävin perhe on sellainen, joka katsoo alaspäin tukiperhelapsia, kuin olisivat jotenkin eri luokkaa! Hyi!

Joo, no meillä on myös tilanne ok. Olemme jaksaneet ihan kohtalaisesti, elämme lapsille 100% emme tarvitse toimeentulotukea tai mitään,vaikka tukiverkkoja ei ole ollenkaan.

Mutta pystyn silti asettua sellaisen asemaan, joka apua tarvitsee. Ja onhan tuo järkyttävä pelko, että joku vie lapsen pois, jos sairaus pahenee ym. ja tilanteita, että yllättäen uhataan ym. kyllä pitäisi hoitaa koko perhe yhdessä. lastenkodit ovat aina huonoin vaihtoehto.

Näin! Ja kaikista raskain vaihtoehto kaikille, jos perheenjäsenet revitään toisistaan eroon!

"Täydellinen perhe" on ihan tavallinen perhe, jossa lapsen perustarpeista hulehditaan ja jossa lapsen ei tarvitse huolehtia perheen muista jäsenistä, vaan aikuiset kantavat vastuun perheen arjesta...

Mulla on kyllä lähipiirissä sellaisia, jotka ovat tarvinneet sossun apua esim. taloudellisten vaikeuksien, lapsen ongelmien, oman loppuunpalamisen takia. Eikä keneltäkään ole otettu lapsia pois, tai uhattu ottaa...koska ovat kunnon ihmisiä: ei ole alko-ongelmaa, väkivaltaa tai muutakaan mistä lapset kärsii.

lastenkodit ovat aina huonoin vaihtoehto.

Näin! Ja kaikista raskain vaihtoehto kaikille, jos perheenjäsenet revitään toisistaan eroon!

No jaa...mun lastenkodissa asuneet tutut sanovat, että elämä parani huomattavasti kun pääsivät lastenkotiin. Eivätkä aikuisiällä pidä enää yhteyksiä vanhempiinsa, kun ovat todenneet ettei ole pakko: se, että joku on sattunut siittämään tai synnyttämään sinut, ei tarkoita sitä että olisit heille loppuikäsi kiitollisuudenvelassa (etenkään kun he ovat kohdelleet sinua kuin p*skaa).

Yleensä ongelmia tuottavat nimenomaan ne jotka eivät hae apua tai eivät ota sitä vastaan...

hain apua ja nyt pelkään huostaanottoa että se siitä

Ei ne sun lastasi vie, jos ja kun kykenet itse hänestä huolehtimaan. Ja sinähän pystyt :).

No jaa...mun lastenkodissa asuneet tutut sanovat, että elämä parani huomattavasti kun pääsivät lastenkotiin. Eivätkä aikuisiällä pidä enää yhteyksiä vanhempiinsa, kun ovat todenneet ettei ole pakko: se, että joku on sattunut siittämään tai synnyttämään sinut, ei tarkoita sitä että olisit heille loppuikäsi kiitollisuudenvelassa (etenkään kun he ovat kohdelleet sinua kuin p*skaa).

EN TIETENKÄÄN tarkoita sitä että jos lapsilla oikeasti on hätä ettei siinä tapauksessa jo lähipiirinkin pitäisi puuttua. Mutta tarkoitin että jos asioihin haetaan vapaaehtoisesti apua, eikö silloin pitäisi antaa mahdollisuus, eikä uhata huostaanotolla ensimmäiseksi???!!!

Yleisesti asiaan kantaa ottaen, olen miettinyt tätä yleistä käsitystä lastesuojelusta. Kun on ajattelutapa puolesta ja vastaan, ja osa varmasti ihan aiheellisia, mutta tuleeko muille ikinä mieleen että nämä suurimmat (en nyt tarkoita ketään palstalla, vaan yleensä) puolestapuhujat ja huolesta ja "ihan aiheesta kytätään" -ihmiset tuskin ovat kiperässä tilanteessa lastensuojelun kanssa olleet? Korostan tässä nyt sitä, että ymmärrän itsekkin aiheellisen huolen ja lastensuojelusysteemi on hyvä olla olemassa, mutta itse "kiperässä tilanteessa" olleena pyytäisin aina ajattelemaan itse tilannetta. Itse rakastan lapsiani yli kaiken, kyllä mulle tuli sellainen leijonaemo-fiilis kun meille näitä asioita melkein neljä vuotta sitten väläyteltiin, että kukaan ei koske mun lapseen ja sillä selvä. Hätä, ahdistus tai paniikki, ei ne mene pois sillä että kerrotaan että ollaan huolissaan, tai vielä pahempaa, niinkuin meille tehtiin, että kahden tunnin varotusajalla, ihan puun takaa piti valita perhetukikeskus tai väliaikainen huostaanotto, oli asia aiheellinen tai ei. Mulle omat lapset on tärkeämpiä kuin oma henki, jos olisi tarvinnut niin olisin ihan oikeuteen asti taistellut perheemme kasassa pysymisestä. Tiedän toki ettei kaikissa perheissä näin ole, mutta joskus se "huoli" voi jo aiheuttaa suoranaista pelkoa, se pitäisi aina ottaa huomioon. Ja mitä tulee näihin mielialasairauksiin, moni kauhisteli aikanaan miehen tilannetta ja onko se nyt ihan järjissään, ja kun hänen kanssaan uskaltautuivat viettämään aikaa, huomasivat ettei tämä alakuloinen mies suunnitellutkaan massamurhia yms, oli vain ihan tavallinen ihminen. Toivottavasti kukaan ei lyttää ihmistä vain sen takia että tarvitsee mielialan ongelmiinsa apua, jokainen heistä ei tarvitse pakkopaitaa ja suljettua! Uskoisin että melkein kaikilla on joskus ollut/tulee olemaan jonkinlaista uupumusta/mielialan vaihtelua/masennusta tms, eli meille kaikille voi käydä sama, onko sitten kiva kun ystävät ja perhe, ulkopuolisista puhumattakaan, rupeaa inhoten katsomaan ja voivottelemaan selän takana.

Ja siis ihan hyvällä tämä kaikille mielipiteensä esittäneille.

EN TIETENKÄÄN tarkoita sitä että jos lapsilla oikeasti on hätä ettei siinä tapauksessa jo lähipiirinkin pitäisi puuttua. Mutta tarkoitin että jos asioihin haetaan vapaaehtoisesti apua, eikö silloin pitäisi antaa mahdollisuus, eikä uhata huostaanotolla ensimmäiseksi???!!!

En ole koskaan kuullut että huostaanotolla olisi uhkailtu esim. silloin, kun äiti hakee apua masennukseen tai kodinhoidon rankkuuteen.
Mutta jos avun hakemisen syy on se, että perheessä on väkivaltaa, huumeita tai alkoholiongelmaa, niin en pidä lainkaan huonona asiana sitä, että lapset ehkä otettaisiin huostaan. Jos perheessä on molemmat vanhemmat kännissä tai jos lapsi saa turpaansa, niin se että vanhemmat itse hakee apua on aika merkityksetöntä sen lapsen kannalta, kun turpaan tulee silti, tai vanhemmat heiluu kännissä kuitenkin eivätkä pidä lapsista huolta.

Alkuperäinen kirjoittaja ResuMehiläinen:
Sekin toisaalta varmaan ärsyttäsisi jos yhteiskunta ei tarjoaisi koulua ja sosiaaliturvaa. Silloin ei kyllä tarvisi pelätä kyttäämistäkään :D
Kolikon kaksi puolta...

Totta, mutta kun tuntuu että ihmiset kärvistelee tuskiensa kanssa, vaan siitä syystä ettei uskalla hakea apua. Onko se sit oikein??

Minusta tuo pelko on jokseenkin aiheeton. Suomessa lastensuojelu kuitenkin suosii pitkälle vanhempia, joskus ehkä liikaakin. Minä näen monesti sen ennemminkin hyvänä sosiaalihuoltona, kuin kyttäyksenä. Toisinaan voi tietenkin mennä hieman yli, mutta kuitenkin kun miettii lastensuojelutyön määrää ja sitten niitä ylilyöntejä, niin se on prosentuaalisesti melko vähäinen määrä ja on absurdia ajatella, että noinkin laaja systeemi ei tekisi toisinaan virheitä tai juuri noita ylilyöntejä.

On hyvä kartoittaa lasten oloja ja ne jotka ovat kykeneviä vanhemmuuteen ei ole mitään aihetta huoleen, vaikka sosiaalihuollon asiakkaita ovatkin. Minusta on sen väärti, että tehdään laajoja tarkistuksia ja saadaan sitten niille lapsille hyvät olot, joilla olot ovat vanhempiensa luona sietämättömiä kuin se, että tehtäisiin vain suppeammat olosuhteen tarkistukset ja sitten jäisi ne jotka oikeasti tarvitsevat apua niin huomaamatta. Harvoin ne lapset itse pyytävät päästä pois perheistään, jossa eivät voi kasvaa lapsuuttaan ja nuoruuttaan turvallisesti. Pienimmät varsinkaan.

Tuo tuskissaan kärventely on vain tiedon puutetta. Jos tietää tosiasiat siitä, kuinka lastensuojelu toimii, niin kynnys hakemiseen on silloin matalampi.

Mulla on kyllä lähipiirissä sellaisia, jotka ovat tarvinneet sossun apua esim. taloudellisten vaikeuksien, lapsen ongelmien, oman loppuunpalamisen takia. Eikä keneltäkään ole otettu lapsia pois, tai uhattu ottaa...koska ovat kunnon ihmisiä: ei ole alko-ongelmaa, väkivaltaa tai muutakaan mistä lapset kärsii.

alko ja väkivalta ovatkin hyväksyttävät syyt. Mutta ei se, että joutuu tarkkailuun, jos on sairas. Tuohon pitäisi saada muuta apua.

Yhteistyössä