Mua raastaa pikkusiskon ja meidän vanhempien välit, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Meritähti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Meritähti

Aktiivinen jäsen
09.05.2007
3 722
0
36
Tampere
Jos kertoisin tässä koko jutun tai edes sen taustat, ei kukaan jaksaisi lukea koko tekstiä kun siitä tulisi niin pitkä.

Mutta mulla on siis 21-vuotias pikkusisko, joka asuu vielä kotona. Jätti ammattikoulun viime metreillä kesken kenellekään kertomatta ettei vaan puhuttaisi ympäri. Sai potkut töistään lintsailun takia. Nyt käynyt jotain aikuiskoulutuskeskuksen koulua mutta jätti senkin viikko sitten kesken. Eilen kertoi mulle, porukoille ei ole vielä uskaltanut kertoa.
Kaverit ja ryyppääminen tuntuu olevan elämän keskipiste, mitään oikeita tavoitteita ei ole minkä eteen oikeesti tekisi jotain.

Ja sekös mun porukoita ärsyttää. Tilanne on ollut tulehdusarka siskon teini-iän tulosta alkaen, oli todella todella vaikea teini. Nyt nää tuskin puhuu toisilleen, sisko kertoi eilen etteivät ole taas viikkoon katsoneet toisiinsa päin vaikka ovat saman katon alla.
Mistään eivät pysty puhumaan ilman että riidan kaikki osapuolet haukkuu toisensa maan rakoon. Sisko saa kuulla olevansa vitun luuseri jne. ja itkee sitten mulle...

Joo se on itse aiheuttanut vaikeutensa ja se on oikeesti v***n kakara ja epäluotettava ja itsekäs. Mutta myös herkkä ja välittävä samaan aikaan. Ja toi mun porukoiden linja ei sen kanssa vaan toimi...

En mä oikein edes tiedä mitä neuvoja haluaisin...jotenkin tää asia on nyt vaan taas niin kortilla ja mua ahdistaa niin oli pakko purkaa. Ollaan tänään menossa sinne ja sisko ei ole vielä kertonut siitä koulun lopetuksesta...äiti näkee mun naamasta että tiedän jotain.

Mitkä ovat pikkusiskosi syyt jättää koulutukset kesken? Millä hän kustantaa elämänsä? Ymmärrän, että vanhempia stressaa, jos oikein mikään ei luonnistu. Jos joku ymmärrettävä syy on, on helpompi varmaan tukeakin.

Aikuinen nainen! Potku persuksille vanhemmiltanne, tukien toki oman elämän aloittamisessa. Helpommin toki sanottu kuin tehty jos vanhempanne on niin kiinni paapottavassa lapsessaan. Molemmin puolin syytä, sekä siskossas että vanhemmissas.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Kerro äitilles ja pakota se potkaseen tyttö omilleen nyt heti!!

Sisko on hakenut salaa asuntoa, senkin kännissä paljasti eilen. Ja musta ois kyllöä hyvä ettei se asuis kotona enää.

Ongelma se kun ei ole niitä töitä sillä. Äiti ois varmasti pistänyt sen pihalle jo ajat sitten jos sillä olis töitä. Mutta kun mun vanhemmat on näitä ihmisiä, jotka ei voi käsittää sossun rahoilla elämistä, niin siksi ne on koittanut ja koittanut saada likan johonkin kouluun tai töihin tai mitä vaan.

Mutta joo kyllä mä kerron tuosta että koulu on taas lopetettu jos sisko ei kerro. Koska pakkohan niille on jossain vaiheessa kertoa, ei sitä salaankaan pysty. Sisko ei vaan uskalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eiks tuon ikäisen pitäis osata jo olla aikuinen ja asua omillaan vielä kaikenlisäksi. Mulla tais olla tuossa iässä jo 3 lasta.

No joo-o. Pitäisi. Mä olin tuohon ikään jo naimisissa ja omillani asunut 3 vuotta ja koulutettu ja vakitöissä ja lapsista haaveiltiin...että ollaan aika erilaisia siskon kanssa.

Joo, omilleen vaan asumaan, kyllä se jossain vaiheessa tajuaa että on itse vastuussa elämästään. Jos jää vielä vanhempien nurkkiin ei tuo tilanne tule ainakaan hyvällä tavalla ratkeamaan. Toivottavasti vaan ei joudu pahoihin ongelmiin elämäntapansa vuoksi. Yleensä nuoret alkaa "kasvamaan" viimeistään siinä 25 ikävuoden lähestyessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Mitkä ovat pikkusiskosi syyt jättää koulutukset kesken? Millä hän kustantaa elämänsä? Ymmärrän, että vanhempia stressaa, jos oikein mikään ei luonnistu. Jos joku ymmärrettävä syy on, on helpompi varmaan tukeakin.

Ei ollut oikein mitään järkevää syytä. Siis se amatsunkin jättäminenkin oli niin naurettavaa, kun ei sillä olisi ollut jäljellä kuin muutamia kursseja ja yksi työharjoittelu, opinnäytetyökin oli jo tehty. Ei vaan halunnutkaan alalle kuulemma ja ärsytti kun ei olis kuitenkaan valmistunut kavereiden kanssa samaan aikaan kun oli nollia liikaa :headwall:

Tää nykyinen koulutus kusi kun sillä oli liikaa vaikeuksia harjoittelupaikkojen löytämisessä niin sit se vaan lopulta löi hanskat tiskiin...

justjuu mä oon ihan samaa mieltä että hyysääminen ei auta. Mutta nimittely on musta ihan perseestä. Niin rumasti haukutaan toista että se menee mulla yli ymmärryksen...

Mun isoveljeni otti ihan asiakseen potkia minuun vauhtia kun olin 17-18v, talutti työkkäriin, katsoi että haen päivärahaa ja haen töitäkin, sanoi suoraan ettei äidin kuulu aikuista likkaa paapoa. Minulla meni silloin aika lujaa, mutta se pysäytti ja töihinkin pääsin ja siitä sitten aloittelemaan aikuisten elämistä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
justjuu mä oon ihan samaa mieltä että hyysääminen ei auta. Mutta nimittely on musta ihan perseestä. Niin rumasti haukutaan toista että se menee mulla yli ymmärryksen...
Toisaalta, jos et ole ollut paikalla, et välttämättä tiedä onko vanhempiasi nimitelty ja miten. Siskosi ei välttämättä sitä kertoisi sinulle. Ei tietenkään pidä nimitellä ketään, se on itsestään selvää.

Alkuperäinen kirjoittaja cothis:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Tyttö hankkimaan omaa asuntoa, alkaa työt maistumaan kun tarvii maksaa vuokra ja ruoka. Paapomalla pilataan potentiaalisinkin nuori.

Peesaan.

Mä pelkään ettei kiinnosta sittenkään tarpeeksi niin kauan kuin sossu maksaa. Sillä on niin paljon näitä kavereita joilla sossu maksattaa kaiken ja kaikki raha menee kaljaan eikä ole varaa ruokaan...Huoh.

Mä tiedän että jos/kun sitä joskus kiinnostaa mennä kouluun tms. niin se voi sen tehdä, mutta aina vaikeampaa se on taloudellisesti sit kun onkin omillaan.
Niin ketuttaa sen puolesta että miksei se vaan voinut hoitaa sitä hemmetin ammattia...

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä:
Mun isoveljeni otti ihan asiakseen potkia minuun vauhtia kun olin 17-18v, talutti työkkäriin, katsoi että haen päivärahaa ja haen töitäkin, sanoi suoraan ettei äidin kuulu aikuista likkaa paapoa. Minulla meni silloin aika lujaa, mutta se pysäytti ja töihinkin pääsin ja siitä sitten aloittelemaan aikuisten elämistä. =)

Kyllä mäkin olen yrittänyt. Hommasin siskolle työpaikankin kaksi kertaa ja molemmat kerrat se kusi. Täytin sen kanssa kans kelan papereita ja oon auttanut tekeen CV:n ja työhakemuspohjia mitä se vois hyödyntää...mutta ei niin ei.

Kyllä mäkin olen yrittänyt. Hommasin siskolle työpaikankin kaksi kertaa ja molemmat kerrat se kusi. Täytin sen kanssa kans kelan papereita ja oon auttanut tekeen CV:n ja työhakemuspohjia mitä se vois hyödyntää...mutta ei niin ei.

Auttaisko vaan tuima puhuttelu, kertoo että nyt on vanhemmillakin pinna piukalla ja keinot loppu, että löytää itsensä pian pihalta?
Toisaalta taas aikuinenhan hän on, joten eihän vanhempien 'kuulukaan' enää elättää,,

Alkuperäinen kirjoittaja Pehmeäpupu:
Aikuinen nainen! Potku persuksille vanhemmiltanne, tukien toki oman elämän aloittamisessa. Helpommin toki sanottu kuin tehty jos vanhempanne on niin kiinni paapottavassa lapsessaan. Molemmin puolin syytä, sekä siskossas että vanhemmissas.

Sehän tässä kun ei ne sitä oikeen paapokaan. Sisko ei siis esim. saa kotoa ollenkaan rahaa jotta hakisi töitä, että ei sille helpoksi ole asioita tehty. Kuitenkin aikuinen ihminen niin ei sen tarpeita tyydytä pelkästään se että on katto pään päällä. Mutta silti...on vaan niin saamarin saamaton.

Auttaisko vaan tuima puhuttelu, kertoo että nyt on vanhemmillakin pinna piukalla ja keinot loppu, että löytää itsensä pian pihalta?
Toisaalta taas aikuinenhan hän on, joten eihän vanhempien 'kuulukaan' enää elättää,,

Tuntuu et se on viimeinen asia mikä auttaa. Mutta kun tuntuu että kaikkea on jo kokeiltu. Tiukkaa linjaa, kaveri linjaa, tehdään kaikki sen puolesta-linjaa...ja mikään ei auta. Mutta kun ei haluis luovuttaakkaan, mutta eihän toista voi auttaa jos se ei kertakaikkiaan halua apua?

Se mua ketuttaa, että kun likka on jo nyt lähes alkoholisti mun mittapuulla, niin jos sen potkasee taivasalle se menee punkkaan jonkun sossun rahoilla elävän kaverinsa sohvalle ja makaa sit siellä ja ryyppää viikotkin...aina saa jostain juotavaa vaikkei muka ole rahaa. Kavereiden juomia sitten.

Tuntuu että se pois potkaisu on ainoa mitä ei ole kokeiltu, mutta mitä jos se onkin sen jälkeen ihan rappiolla?

Nyt on kyllä pakko kysyä että voisko siskolla olla jotakin psyykkistä ongelmaa? Masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoja tai jotain? Se ehkä vähän selittäis tota käytöstä. Ton ikäsellä pitäis kuitenkin olla jo pahimmat murrosiän kuohut takana.

Nyt on kyllä pakko kysyä että voisko siskolla olla jotakin psyykkistä ongelmaa? Masennusta, sosiaalisten tilanteiden pelkoja tai jotain? Se ehkä vähän selittäis tota käytöstä. Ton ikäsellä pitäis kuitenkin olla jo pahimmat murrosiän kuohut takana.

Tämä kyllä kuulostaa ihan mahdolliselta. Tosi solmussa on ihminen itsensä kanssa jos 21-vuotiaana ei kiinnosta mikään muu kuin juominen.

Alkuperäinen kirjoittaja Varmaan näin:

Tämä kyllä kuulostaa ihan mahdolliselta. Tosi solmussa on ihminen itsensä kanssa jos 21-vuotiaana ei kiinnosta mikään muu kuin juominen.

Kakspiippuinen juttu. Toisaalta on tosi sosiaalinen, eikä varmasti jää seinäruusuksi kavereidensa seassa, suustaankin on aika "rohkea" eli ei kyllä ujostele puheissaan. Mutta sit jos on sellaisessa paikassa jossa ei ole ollenkaan tuttuja eli ei edes sitä yhtä kaveria jonka tuntisi niin on ihan eri ihminen ja pelkää/kuvittelee ettei kukaan tykkää hänestä. Jos on se yksikin kaveri mukana niin ei haittaa jos on sata vierasta. Mutta jos ei ole niin sit on peloissaan.

Osittain tää selittää sen että tää viimesin koulu kusahti, kun piti alkuu olla yksi harjoittelupaikka ja sit olikin jo kolmas uusi paikka menossa ja neljänteen olisi pitänyt mennä.

Ja samaa mieltä oon että muukin pitäisi kiinnostaa kuin juominen. Ongelmana tässä sekin, että kun kaikki kaverinsa juo jatkuvasti...odotan välillä että edes joku niistä alkais aikuistuun jos muut seurais perässä...

Yhteistyössä