Mua pelottaa etten pääse sisään!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja AARGH
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

AARGH

Vieras
Siis yliopistoon olen pyrkimässä.
Välivuosia on tähän päivään mennessä kertynyt IHAN LIIKAA.
Yhden kerran (heti lukion jälkeen) pyrin yliopistoon huonolla menestyksellä, liekö siitä jäänyt tämä tuska, mutta PELOTTAA ja AHDISTAA, etten pääse sisälle nytkään! Mä en halua mitään muuta kuin opiskelemaan tätä tiettyä alaa nimenomaan yliopistoon. En jaksa enää olla joutilaana. Töitä en oo pelkällä yo-pohjalla saanut.

Itkettää jo valmiiks. Oon yrittäny uskoa itteeni ja välillä itseluottamus on ihan naurettavan suuri, kun ajattelee, että vain vajaa 20 otetaan sisään tätä alaa lukemaan.

Mulla yhdelle alalle mitä oisin ensin halunnut opiskelemaan oli parhaat pisteet heti lukion jälkeen. Seuraavana vuonna luin ja tiesin mielestäni enemmän, silti tuli vähemmän pisteitä.

Mitenkä paljon sulla on niitä välivuosia ja mitä olet tehnyt? Ajattele niin, että sulla on nyt suurempi motivaatio päästä sisään kuin nuoremmilla ja kenties myös ällilä keskittyä olennaiseen. Jollet pääse sisään nyt etkä toisella yrittämällä, se ala ei sitten vaan ole sua varten.

no mikäs ala on kysees, jos saa udella? :)

ite tahoin tosi kovasti sosiaalityötä lukemaan johon otetaan joka vuos vaan se parikymmentä monesta sadasta hakijasta. kaks kertaa hain, en päässyt, onneks pääsin sitte lopulta amkkiin opiskelemaan sosionomiksi ja ihan tarpeeksi lähellä tämä on sosiaalityötä =) ja ehkä sitä katsotaan sitten joskus myöhemmin jos lähtis vielä jatkamaan yliopistoon..

Niin, ja se pieni kiintiö ei välttämättä kerro mitään siitä, miten helppoa tai vaikeaa on päästä sisään. Ratkaisevaa on se, moniko sinne hakee. Vielä sellainen vinkki: jos et pääse juuri sitä kautta mihin haluat, hae johonkin läheiseen oppiaineeseen, joka sulla tulisi joka tapauksessa sivuaineeksi. Yliopiston sisällä onkin sitten helpompi vaihtaa pääainetta, kun kerran on päässyt sisään ja saanut jotain jo suoritettua.

Haen nyt eri tiedekuntaan kuin silloin eka yrittämällä.
Periaatteessa luen kaksiin pääsykokeisiin, tätä unelma-alaani sekä erästä toista, ja mietin, että hukkaanko energiaani...??? Jotenkin tuntuu, että siten on enemmän mahdollisuuksia.
Yhteiskuntatieteelliseen liittyy minun alani.

No mul ei ollu kaksinen lukion päästötodistus. Pääsin kuitenkin sisään taidehistoriaa opiskelemaan. Pääsykoe menestys vaikuttaa paljon asiaan. Et älä heitä kirvestä kaivoon.

Ite taas oon reaaliaineissa lahjakas, ällää ja eetä kirjotin ylppäreissä.
Mutta eipä sillä yo-todistuksella tuosta noin vaan sinne yliopistoon harpottu. :(
Tosin olen jo nyt lukenut enemmän kuin silloin eka yrityskerralla, taitaa tosiaan olla enemmän motivaatiota ja kypsyyttä - eikä ole kirjotukset takana väsyttämässä.

Minä pääsin vasta kolmannella kerralla yliopistoon, tosin hakijoita oli 500 ja meitä valittiin 20. Kahdella ekalla kerralla jäin aina parin pisteen päähän, kolmannella sitten tärppäsi ihan reippaasti. Ällää ja eetä oli yo-todistus täynnä, mutta eihän se mitään auttanut. Välivuodet vaan kypsytti sopivasti, siinä ehti tehdä vähän töitä jne. ja yrittää sisäistää kunnolla niitä pääsykoekirjojen asioita.

*pikku vinkki yhteiskuntatieteellisestä kohta valmistuvalta* Kannattaa päntätä ne kirjat melkein ulkoa. NIin, että oikeesti osaat kaikki, pienetkin asiat, kunnolla. Sillai mä ainakin pääsin sisään. Tosin opiskelen Helsingissä ja esim. Jyväskylään pääsee paljon helpommin sisään.

Yhteistyössä