Mua ottaa niin päähän ku kaverin tytär olisi muuttamassa omilleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helskutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
löysin netistä että alaikäinen saa siinä tapauksessa toimeentulotukea jos vanhemmat eivät ole elatuskykyisiä.

Näin se tuntuisikin ns. oikealta.

Ei kai alaikäiselle tukea pidäkkään silloin maksaa, jos vanhemmilla on elatuskykyä, koska elatusvelvollisiahan he ovat sinne 18v ikään saakka. Mutta jos elatuskykyä ei ole, saa nuori toimeentulotukea.

• Tykkää
Reactions: Porho
Eihän opiskelussa ja työssä käymisessä mitää kamalaa olekkaan,mutta jos sitä työtä ei ole elättämään itseään ilman sossun apua niin iksi pitää muuttaa, sitä en ymmärrä.
Töitä kun on todella vähän,että se ei riitä oikeasti edes siihen vuokranmaksuun.

Mistäs sinä tiedät onko kotona ongelmia?
Et varmaankaan ole kärpäsenä katossa näkemässä minkälaista arki on ja minkälainen tyttö on.
Oikeasti ap jos olet normaaliälyllä varustettu ja ihan tosissasi MIETIT, miksi se tyttö voisi mahdollisesti muuttaa niin keksit varmaankin syitä?
Ongelma ratkaistu, ymmärsit minkä takia tyttö voisi muuttaa omilleen tai jos et niin kysypä tytöltä ja/tai äidiltä.
Sinun ei tarvitse tietää oikeaa syytä eikä se sinulle kuulu, mutta ymmärrätpähän ainakin eikä tarvitse enää sen ymmärtämättömyyden kanssa tuskailla.
Seuraavaksi voisit ottaa selvää maailman rahataloudesta ja -politiikasta, sosiaalietuuksista ja sosiaalitoimen toimintaperiaatteista niin tieto ja ymmärrys ehkä lisääntyy entisestään.
Ainakin voisit pohtia ja tuomita asioita yleisellä ja yhteiskunnallisella tasolla, ei ottamalla jotain tiettyä ihmistä silmätikuksi.

olen jutellut äidin kanssa asiasta. Äiti ei pidä lapsen muuttoajatukseta yhtään,mutta ei kuulemma sille mtiään voikkaan jos haluaa muuttaa.

Lapsi on ns isätön,mutta elatumaksu tulee tietty kelalta

[QUOTE="vieras";28856249]Mistäs sinä tiedät onko kotona ongelmia?
Et varmaankaan ole kärpäsenä katossa näkemässä minkälaista arki on ja minkälainen tyttö on.
Oikeasti ap jos olet normaaliälyllä varustettu ja ihan tosissasi MIETIT, miksi se tyttö voisi mahdollisesti muuttaa niin keksit varmaankin syitä?
Ongelma ratkaistu, ymmärsit minkä takia tyttö voisi muuttaa omilleen tai jos et niin kysypä tytöltä ja/tai äidiltä.
Sinun ei tarvitse tietää oikeaa syytä eikä se sinulle kuulu, mutta ymmärrätpähän ainakin eikä tarvitse enää sen ymmärtämättömyyden kanssa tuskailla.
Seuraavaksi voisit ottaa selvää maailman rahataloudesta ja -politiikasta, sosiaalietuuksista ja sosiaalitoimen toimintaperiaatteista niin tieto ja ymmärrys ehkä lisääntyy entisestään.
Ainakin voisit pohtia ja tuomita asioita yleisellä ja yhteiskunnallisella tasolla, ei ottamalla jotain tiettyä ihmistä silmätikuksi.[/QUOTE]

Kyse on nyt lapsen asenteesta. Haetaan sossusta ei haittaa.
Ihanko tosissaan olette sitä mieltä,että asenne on hyvä? Kauhistus sentää, en enää ihmettele yhtään sitä,että Suomi on pullollaan sossupummeja :)
Juu, kaikki lapset vaan sossujonoo, sieltä sitä rahaa saa ku hakee vaa. vanhemmat kanustaa kyllä.

No olen heidän kanssaan niin läheisesti tekemisissä ,että kyllä tiedän heidän kotiolonsa onko ongelmia viako ei.
Tytölle on tullut vain päähänpisto nyt kun hänen täysi-ikäinen kaverinsa muutti omaan ktoiin pari kk sitten.

olen jutellut äidin kanssa asiasta. Äiti ei pidä lapsen muuttoajatukseta yhtään,mutta ei kuulemma sille mtiään voikkaan jos haluaa muuttaa.
/QUOTE]

Tuota noin, meillä täyttää seuraavaksi 16v, ja aivan ihka varmasti voin ja paljonkin, ettei kotoa muuta vielä yhtikäs minnekään :)

Tässä on huone ja ylläpito, minun verorahani saa käyttää ihan toisenlaisiin tukimuotoihin, kun valmiilla olevan itsenäistymisen tukemiseen.

Eihän tuossa pitäs olla mitään ongelmaa O_o Äiti ilmoittaa lapselle että muuttaa saa kun pystyy itse allekirjoittamaan vuokrasopparin, piste. Jos ite olisin aikoinaan 16veenä puhunut omasta kämpästäni ni sitä oltais lähinnä pidetty huonona vitsinä.

Eihän tuossa pitäs olla mitään ongelmaa O_o Äiti ilmoittaa lapselle että muuttaa saa kun pystyy itse allekirjoittamaan vuokrasopparin, piste. Jos ite olisin aikoinaan 16veenä puhunut omasta kämpästäni ni sitä oltais lähinnä pidetty huonona vitsinä.

Näin suhtautuisin minäkin, jos tytär moisista aikeista ilmoittaisi. Halutahan saa ihan mitä vaan, ja kaikkeahan nuo teinit haluavatkin.

Muutto opiskelupaikkakunnan vaihtuessa on aivan asia erikseen.

[QUOTE="sipsi";28856338]Näin suhtautuisin minäkin, jos tytär moisista aikeista ilmoittaisi. Halutahan saa ihan mitä vaan, ja kaikkeahan nuo teinit haluavatkin.

Muutto opiskelupaikkakunnan vaihtuessa on aivan asia erikseen.[/QUOTE]

Ja sekin perustelun kanssa. Jos omalla paikkakunnalla on lukio ja kauempana on lukio joka ei ole yhtään sen parempi niin kyllä se oma lukio saa kelvata.

olen muuttanut 16vuotiaana kotoa pois. Sain asumsitukea 170e ja opintotukea ehkä satasen tms... Tästä on tosin jo kohta 14vuotta aikaa. Vanhemmat maksoivat linkkikortin, puhelinlaskun, tv-luvan ja lukiokirjat. Vuokrani oli noin 240e/kk, kimppakämppä eli minulla jäi elämiseen muutama kymppi kuussa! Tein töitä kesät, mistä säästin talveksi rahaa. Lisäksi sain vanhemmilta jokusen kympin ruokarahaa. Söin huonosti :D toimeentulotukea ei saa ellei ole opintolainoja nostanut.

Minusta on ihan pohjattoman surullista, jos koulun kesken ollessa alaikäisenä (ja täysi-ikäisenä lukiolaisenakin) on kamala kiire päästä kotoa pois omaan asumiseen. Eri asia toki, jos kotona on jotain perusteellisesti vialla (alkoholismia, väkivaltaa tms). Kun aikuinen ja omillaan ehtii olla ihan liiankin kanssa tässä elämässä.

Monilla tuon ikäisillä on halu kokeilla yksin asumista. Kyllä routa porsaan kotiin ajaa jos tyttö ei olekaan sitten vielä valmis. En tosin antaisi tuon ikäisen muuttaa omilleen - hän on alaikäinen, vanhemmalla määräysvalta.

Eikä tuon ikäiselle sossusta tukia heru ellei ole joku ls-tapaus - mutta silloinkin taitaisi tyttö joutua perhekotiin, ei omaan asuntoon. Toimeentulotukea saa vasta 18v. Tytöstähän tulee lapsilisätkin 17v asti, ja vanhemmat on elatusvelvollisia 18v asti!

Yhteistyössä