Mua jäi vaivaamaan, että miten elokuvissa saadaan lapsi itkemään...

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Turkilmas
Katsoin sivusilmällä elokuvaa "Aavikon kukka" tai vastaava. Siinä oli aivan kamala kohtaus kun pikkutyttöä talutettiin ympärileikattavaksi. Pieni tyttö itki ja kirkui ja näytettiin miten työssä käytettiin partaterää ja jotain muuta työkalua. Ja sitten ilmeisesti tikattiin puun okailla.

Ensinnäkin: aivan järkyttävä perinne tuo tyttöjen silpominen :'(

Mutta toinen asia jäi mietityttämään: miten se kohtaus oltiin tehty? Siinä tuskin kuitenkaan, kameraryhmän ympäröimänä, tehtiin sitä operaatiota oikeasti. Mutta tyttö oli hyvin tuskaisen oloinen ja itki paljon.

Ihan kamalaa joka tapauksessa, mutta jäin miettimään, että miten pieni lapsi saadaan itkemään elokuvassa? Satutetaanko lasta tai järkytetään mieltä? Tuokin elokuvan tyttö oli niin pieni, että tuskin osasi näytellä. Vai voiko osata? Kertojan mukaan tyttö oli 3-vuotias, mutta näytti jopa nuoremmalta.

Sanokaa nyt mulle, että lapsia ei kiusata kuvauksissa ja mieluummin vielä vakuutatte, että ympärileikkauksetkin lopetetaan...

hmm...
Mä oon kans miettiny monesti et kuinka tehdään kohtaukset jotka on raakoja, väkivaltaisia ja joissa tapahtuu jotain mikä on oikeasti väärin. Ja vaikkapa kauhuleffat.

Eihän alle kouluikäinen (eikä kaikki kouluikäisetkään toki) voi ymmärtää että "nyt sun pitää/tehdään näin vaikka tämä on oikeasti väärin eikä niin saa tehtä tai voi tapahtua"

"vieras"
Luulisi tuon itkemisen onnistuvan helposti. Vähän väsyneenä vaan paikalle, ennen päiväunia, niin tulee useimmilta luonnostaan. Hollywoodissa käytetään yleensä aina identtisiä kaksosia vauva/taaperorooleissa, vaihdetaan aina sopivammin toimiva paikalle.

"hopla"
Mä olen miettinyt, että kun väkivaltaleffoissakin on joskus lapsia mukana rooleissa, saavatko ne tenavat nähdä sen leffan, kun se on valmis? Luotetaanko siihen, että he kyllä ymmärtävät homman olevan satua, kun olivat mukana kuvauksissa vai kuinka?

Se, mitä valmiissa elokuvassa näkyy katsojan silmille, on kuitenkin ihan eri asia kuin se, mitä näkyi ja tapahtui leffaa filmatessa, joten mä väitän, että se ahdistaa lasta silti, vaikka miten olisi ollut leffanteossa mukana. En sitten tiedä, miten on, eli pidetäänkö ikärajoista kuitenkin kiinni lapsinäyttelijöidenkin kohdalla?

Kepsis
onhan niitä monia keinoja, yksi on ihan vanhanaikainen sipuli, toinen mitä käyttävät nykyään enemmän on silmätipat jotka saa silmät vettymään todella reilusti.

"tiuh"
Mut olisi saanut lapsena huutamaan hysteerisesti (ja saisi edelleenkin) kiikuttamalla paikalle hämähäkin ja uhkaamalla tuoda sen lähelleni. Toivon kuitenkin, että muksuja ei oikeasti pelotella kuvauksissa.

"vieras"
[QUOTE="hopla";25927799]Mä olen miettinyt, että kun väkivaltaleffoissakin on joskus lapsia mukana rooleissa, saavatko ne tenavat nähdä sen leffan, kun se on valmis? Luotetaanko siihen, että he kyllä ymmärtävät homman olevan satua, kun olivat mukana kuvauksissa vai kuinka?

Se, mitä valmiissa elokuvassa näkyy katsojan silmille, on kuitenkin ihan eri asia kuin se, mitä näkyi ja tapahtui leffaa filmatessa, joten mä väitän, että se ahdistaa lasta silti, vaikka miten olisi ollut leffanteossa mukana. En sitten tiedä, miten on, eli pidetäänkö ikärajoista kuitenkin kiinni lapsinäyttelijöidenkin kohdalla?[/QUOTE]

Eivät saa katsoa itse alaikäisenä.

Turkilmas
Tuo kyseinen kohtaus oli kyllä kamala, kertakaikkiaan. Niin kamala, että tosiaan jäi miettimään tapahtuiko silpominen siinä oikeasti. Ja sitä myöten jäi ihmetyttämään miten kohtaukset oikein toteutetaan. Mulle olis sopinut huomattavasti paremmin vähemmän uskottava kohtaus. Ei olis yhtään haitannut, vaikka lapsi ei olis osannut olla vakuuttava.

Tämä ei ehkä päde kyseiseen elokuvaan, mutta muistan lukeneeni jostakin lehdestä haastattelua joltain lapsinäyttelijältä, joka kertoi, että hän pystyy itkemään kuvauksissa, jos ajattelee oikein surullisia asioita.
Haastattelussa oli myös haastateltu ohjaajaa ja muita elokuvan tekijöitä ( en muista kyllä mikä eelokuva oli kyseessä) ja he vakuuttivat, että kuvaukset tapahtuvat ns. lasten ehdoilla. Ja lapsia voidaan opastaa erilaisilla mielikuvaharjoituksilla ilmaisemaan tunteitaan kameran edessä.

Mä joskus luin siitä kun pienet lapsinäyttelijät tekee näitä hurjempia elokuvia, niin eivät itse saa nähdä lopullista elokuvaa, eivätkä muutenkaan muita kuin omaa kohtaustaan tehtävän. Aika usein huomaa, kun elokuvaa katsoo ja siinä lapsi itkee kovin, että lapsen kasvoja ei välttämättä kuvata. Olen tullut ajatelleeksi, että ehkä joskus toimitaan niin, että kuvaus- ja leikkauskikoilla tehdään niin, että lapsi näkyy vain osittain tai sellaisesta suunnasta, ettei voi tietää itkeekö hän itse oikeasti vai ei. Ja sitten lisätään se itku jälkikäteen.

Yhteistyössä