Mua ärsyttää kun naisten pitäisi kaikkien olla hoivaihmisiä ja tiettyyn muottiin valettuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ErilainenÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ErilainenÄiti

Vieras
Mua ärsyttää kun naisten pitäisi olla kaikkien hoivaihmisiä ja tietynlaisia. Koko ajan kysellään joulun laitosta, siivoamisesta ja hösäämisestä. Sitten kuvitellaan, että se on naiselle rentouttavaa vapaa-aikaa kun touhuilee lasten kanssa.

Jotkut äidit ehkä ovatkin tällaisia, mutta kaikki eivät ole. En nauti siivoamisesta, jouluhössötyksistä, lapseni hoidan niin hyvin kuin vain pystyn, mutta en ole mikään virikeklovni.

Ärsyttää kun tällaisia asioita ei saisi sanoa ääneen, koska vielä nykyäänkin naisen (äidin) muotti on niin tiukka, että muunlaista ei suvaita. Toisinaan tuntuu, että jotkut oikein kerskuvat sillä kuinka vähän miehet tekevät kotitöitä ja lastenhoitoa. Niin että, ne ovat kaikki naisen hoidossa. Minä elän tasa-arvoista suhdetta miehen kanssa, mulla ei ole mitään luontaista pakkomiellettä siivoamiseen ja kodin sisustukseen. Ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Pakko se on siivota kerran viikossa ja homma suoritetaan ja myös tarvittaessa useammin, mutta se ei ole mikään minun unelmahommani.

No nuo stereotypiat perustuvat usein valtaosan mukavana pitämiin juttuihin. Ei se sitä tarkoitakaan että kaikki sellaisia olisivat.

Eivät kaikki miehetkään pidä auton rassaamisesta, tekniikasta tai urheilusta. Ei minua silti haittaa että näin aina oletetaan.

Ongelma on sulla jos annat sen haitata. Et voi muuttaa muiden mielipiteitä tai mieltymyksiä.

Ihan hiton harmi, etten tavannut sua perhekerhossa silloin, kun pari kertaa sinne yritin mennä käymään. Jäi ne kokeilut aika vähäsiks, kun jotenkin sielä ei ollu muuta kun noita sun kuvailemaas muottiin sopivia äitejä.

Mun käsitys jouluhössöttäjistä, siivouksesta hössöttäjistä ja sen seitsemän sortin leivonnaishössöttäjät itse nauttivan suunnattomasti siitä ja siksi esittelevät aikaansaannoksiaan. He eivät yksinkertaisesti osaa puhua muusta kuin siitä, mikä on heidän sydäntään lähinnä. Ja usein nuo hössöttäjä-äidit asettavat omalla tehokkuudellaan perheen isän sivuun. Isä ei esimerkiksi osaa asettaa mattoa lattialle oikein, ei imuroida oikeassa järjestyksessä, ei viikata vaatteita oikein päin, eivät yksinkertaisesti osaa pukea lapsia, eivät osaa sisällä yhtään mitään! Siis nuiden suorittajaäitien mielestä!
Tasa-arvoinen suhde heille on sitä, että asiat tehdään, kuten he sanovat piittaamatta puolison mielipiteistä. Tai sitten puoliso näkee asiat täysin samoin: naisten työt ja miesten työt ja siksi homma toimii heillä. Mutta sehän ei tarkoita sitä, että minun ja sinun pitää asettua samaan muottiin, minkä he itselleen ovat valaneet.

En ole ottanut paineita. Ulkoistan tuon kaiken höösäämisen.

Minäkään en ole ottanut paineita - ja teen "kaiken" tuon höösäyksen ihan itse.

Olen äidiksi tulostani lähtien tutustunut monenlaisiin naisiin, enkä ole kertaakaan jäänyt ihmettelemään että miksi joku toinen ei tykkää samasta kuin minä. Toki on ollut hauskoja kestusteluja ja hassuja tilanteita, kun ihmisten erilaisuudet on tulleet ilmi, mutta omalta osaltani olen pyrkinyt olemaan neutraali siinä, miten suhtaudun vaikka siihen että toinen ei välitä siivoamisesta oikeastaan ollenkaan ja itse olen liiankin tiptop välillä.

Toisaalta sitten. Jos sopiikin jossain kohtaa johonkin muottiin, ei sekään ole hyvä. Silloin helposti leimataan vain tietynlaiseksi äidiksi, aivottomaksi jne.

• Tykkää
Reactions: Madicken04
On niitä jouluhössöttäjiä lapsettomissakin naisissa. Itse tosin en niihin kuulu enkä taida sopia oikein mihinkään muottiin naisesta (patsi että olen sosiaalialalla töissä), aika hassua miten kysytään aina miten vietät joulua, ikään kuin olisi automaattinen oletus että kaikki viettäisivät joulua.

Alkuperäinen kirjoittaja ErilainenÄiti;27679492:
Minä elän tasa-arvoista suhdetta miehen kanssa, mulla ei ole mitään luontaista pakkomiellettä siivoamiseen ja kodin sisustukseen

Niin just, mutta koska mies tienaa enemmän niin hän saa maksaa suuremman osan laskuista. Kotihommat jaetaan tasapuolisesti, mutta minä en lumitöitä tee, se on liian raskasta. Ja jos mies ei tule pikkujouluista kotiin ajoissa, annan sille kaulimesta... se on tasapuolista.

On niitä jouluhössöttäjiä lapsettomissakin naisissa. Itse tosin en niihin kuulu enkä taida sopia oikein mihinkään muottiin naisesta (patsi että olen sosiaalialalla töissä), aika hassua miten kysytään aina miten vietät joulua, ikään kuin olisi automaattinen oletus että kaikki viettäisivät joulua.

No se nyt on sama kuin voisi kysyä että miten vietät viikonlopun koska, hui kauhiaa, joku voikin olla silloin töissä.

Tuos nyt on ihan kulttuurisidonnainen juttu koska enemmistö tosiaan joulua viettää. Ei siitä ihan heti kannata itseensä ottaa. vai pitäisikö ihmisten nähdä automaattisesti että HAA, tuo ei vietä joulua. On varmaan tosi tiedostava ja erikoinen bärshoona... *tähän ihastelevaa huokailua kun toinen on NIIN erikoinen*

Minusta tässä kulttuurissa olisi hassua jos kukaan ei koskaan milloinkaan kertaakaan kysyisi joulun vietosta.

Niin just, mutta koska mies tienaa enemmän niin hän saa maksaa suuremman osan laskuista. Kotihommat jaetaan tasapuolisesti, mutta minä en lumitöitä tee, se on liian raskasta. Ja jos mies ei tule pikkujouluista kotiin ajoissa, annan sille kaulimesta... se on tasapuolista.

Tässä oli karrikoidusti erinomainen teksti siitä mitä perusnaisen mielestä suomalainen tasa-arvo on. Niin juu, miehen pitää myös keksiä viihdykettä ja olla aina valmis seksiin naisen niin halutessa.

Mulla kans ärsyttää stereotypiat. Varsinki se että koska olen nainen niin tottakai haluan lapsia! Ei kukaan kysele mun veljeltä tai poikaystävältä koska meinaa pukkaa penikoita tähän maailmaan.. Mulla taas niskassa huohottaa anoppi ja äiti + loput sukulaiset kyselemässä vähän väliä koska alan lisääntymään. Ei kelläkään ole käynyt mielen vieressäkään että ei mulla välttämättä huvita alkaa äidiksi. Koen varsinkin anopin tenttaukset hyvin ahdistavana. Ehkä joskus saatan asiasta innostua, mutta nyt on sellainen olo että en väkisinkään tähän maailmaan synnytä yhtäkään lasta. Eikä mun tuollasia tarvitse edes vielä oikeasti miettiä, olen sen verran nuori...

Musta tuntuu et miehille melkein ollaan niin päin, et varo ettei naises pamahda paksuksi, joutuvat vielä niistä lapsista sitten vastuuseen. Kuka ihme sen on määritellyt et naiset automaattisesti haluaa lapsia?

Minä jouluhössötän- muuten en sitten juuri hösääkään.
Mutta lasten kanssa tekemisestä on kyllä rentous aika kaukana toisinaan, mutta olen oppinut puremaan hammasta :D
En leiki sisällä enkä telmi ulkona, se on tylsää. Onneksi on anoppi, joka 'vajoaa' lapsen tasolle aina tavatessaan :D :heart:

Tuo on totta. Mutta oikeasti (ja siis ihan tutkimustenkin mukaan) miesten rooli on vielä kapeampi. Naiselle on hyväksyttävämpää olla miehekäs, kuin miehelle naisellinen.

Huokaus! Joo, tunnen itseni tosi teennäiseksi yms. kun mukamas laitan joulua. :O
En tiedä, parhaimmillani olisin, jos saisin junailtua ja delegoitua nämä kaikki hommat jollekin toiselle. : /

[QUOTE="vieras";27679860]Tuo on totta. Mutta oikeasti (ja siis ihan tutkimustenkin mukaan) miesten rooli on vielä kapeampi. Naiselle on hyväksyttävämpää olla miehekäs, kuin miehelle naisellinen.[/QUOTE]

Naiselliset miehethän on nykyään kuuminta hottia. Siis ei omasta mielestäni mut yleisesti. Metroseksuaali – Wikipedia

Muoks. Tai onhan ne jo olleet ja jopa vähän menossa ohi. Silti mun mielestä yleisesti hyväksytympiä kun jotkut metsurimuijat.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja ErilainenÄiti;27679492:
Mua ärsyttää kun naisten pitäisi olla kaikkien hoivaihmisiä ja tietynlaisia. Koko ajan kysellään joulun laitosta, siivoamisesta ja hösäämisestä. Sitten kuvitellaan, että se on naiselle rentouttavaa vapaa-aikaa kun touhuilee lasten kanssa.

Jotkut äidit ehkä ovatkin tällaisia, mutta kaikki eivät ole. En nauti siivoamisesta, jouluhössötyksistä, lapseni hoidan niin hyvin kuin vain pystyn, mutta en ole mikään virikeklovni.

Ärsyttää kun tällaisia asioita ei saisi sanoa ääneen, koska vielä nykyäänkin naisen (äidin) muotti on niin tiukka, että muunlaista ei suvaita. Toisinaan tuntuu, että jotkut oikein kerskuvat sillä kuinka vähän miehet tekevät kotitöitä ja lastenhoitoa. Niin että, ne ovat kaikki naisen hoidossa. Minä elän tasa-arvoista suhdetta miehen kanssa, mulla ei ole mitään luontaista pakkomiellettä siivoamiseen ja kodin sisustukseen. Ei kiinnosta niin ei kiinnosta. Pakko se on siivota kerran viikossa ja homma suoritetaan ja myös tarvittaessa useammin, mutta se ei ole mikään minun unelmahommani.

Tiiän tasan tarkkaan mitä tarkoitat, mutta... tiedätkö mitä? Ei sun tarvitse olla yhtään mitään mitä luulet että joku sulta odottaa.

Esimerkiksi joulufiilistä voi luoda monella eri tavalla niin että lasten mieliin jää ihanat muistot joulunajasta. Luuletko että koko ajan puuhaileva ja ei-läsnä-oleva äiti on lastenkaan mielestä kiva äiti? Ei tod. Mut iloinen hauska stressivapaa äiti (ja isä, mihin ne isät aina unohtuu?) on ne, mitkä luo sen kodin tunnelman muutenkin. Lasten onni on täysin verrannollinen vanhempien onneen.

Itsetuntoa hyvät naiset, siitähän kaikki on kiinni. Kun sitä on tarpeeksi, ei edes yritä olla jonkinlainen vaan tykkää olla oma itsensä.

Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä teksti;27679753:
Tässä oli karrikoidusti erinomainen teksti siitä mitä perusnaisen mielestä suomalainen tasa-arvo on. Niin juu, miehen pitää myös keksiä viihdykettä ja olla aina valmis seksiin naisen niin halutessa.

:D

Hyvää joulua vaan sullekin! :xmas:

Naiselliset miehethän on nykyään kuuminta hottia. Siis ei omasta mielestäni mut yleisesti. Metroseksuaali – Wikipedia

Muoks. Tai onhan ne jo olleet ja jopa vähän menossa ohi. Silti mun mielestä yleisesti hyväksytympiä kun jotkut metsurimuijat.

Mies ei saa itkeä, hoivata jne. Mies ei saa käyttää hametta, nainen saa käyttää housuja. Mies ei saa käyttää meikkiä. Mm. Laura Berkin kirjasta Lifespan Development löytyy useita tutkimuksia, jonka mukaan miesten rooli on kapeampi kuin naisten, vaikka edistystä asiassa onkin tapahtunut viime vuosina.

[QUOTE="vieras";27680073]Mies ei saa itkeä, hoivata jne. Mies ei saa käyttää hametta, nainen saa käyttää housuja. Mies ei saa käyttää meikkiä. Mm. Laura Berkin kirjasta Lifespan Development löytyy useita tutkimuksia, jonka mukaan miesten rooli on kapeampi kuin naisten, vaikka edistystä asiassa onkin tapahtunut viime vuosina.[/QUOTE]

No miehet saa olla ihan tyytyväisiä vaan. Naiseuteen kuluuu paljon enemmän rahaa, josta syystä naisten palkan pitäisikin olla paljon parempi kuin miesten. :laugh:

Yhteistyössä