Mua alko yhtäkkiä oksettamaan ja ahdistamaan ihan pirusti :X *pientä purkausta*

On täälläkin ollut puhetta pojan hematologi ajasta ja nyt viime viikolla kolahti lappu luukkuun ja aika hematologille.. Ei siinä mitään, mutta mä ja mun ylireagointi on aika ajoin kuulemma naurettavalla tasolla.

Pojan rauta-arvot on ollu matalat.. Ilm. normaali olisi 120, mutta pojalla ne oli ensin 96 ja nyt 102. Ja kaks kuukautta oli väliä tolla kontrollilla. Ja kuulemma ei nouse normaalisti.

No, pojalla on paljon pikkusia mustelmia, jaloissa enimmäkseen ja oonkin laittanu ne ton älyttömältä tuntuvan hääräyksen ja kohelluksen piikkiin. Samoin kasvot on kalpeat ja väsyneen näköiset kasvot. Kuitenkaan veltto tai muuten väsky hän ei ole.

Hällä on ollut vuoden verran jo kuumepiikkejä, joissa kuume nousee äkillisesti 40 asteeseen ja laskeen yön aikana normaaliin. Näitä on tullut useita, n. kerran kahdessa kuukaudessa. Ilman siis mitään muita oireita.

Myöskin toi verenmäärä mitä siltä voi pikkusesta pintanaarmusta tulla on ihan järjetön. Ei se vaan lopu ja kahdesti sain äskenkin vaihtaa laastarin (tosin oli pieni laastari).

Hyvä kun happea saa kun ajattelee, mitä pahaa sillä voi olla. :( Ja kyllä, kaikki sanoo mulle, ettei sillä mitään ole kuhan ylireagoin. Mutta mä en pääse tästä eroon. Mä pelkään ja mulla on kamala intuitio siitä, että joku on pahasti vialla.

Tk. lääkärihän oli sitä mieltä, että on ihan normaalia ja jankkaamalla sain ajan(lähetteen) tyksiin, missä saatiin sitten jotakin aikaseksi...

Nyt mä olen purkanu tunteet ulos, ainakin sai kirjottaa ne johonkin, kun kenellekkään ei voi puhua ilman vähättelyä...
 
Keijupölly
Voi hurja, oot varmasti ihan hirmu huolissaan. :(
Onneks hemppa on kumminkin noussut edes vähäsen. Mulla oli lapsena aina jotain 110 paikkeilla, en tiedä miksi.
Appelsiinimehun juominen auttaa mulla rautaa imeytymään ja oon ollut usein myös rautakuureilla.

Toi on kyllä aika alhainen sun pojalla. Hurjasti jaksamisia sulle, toi hommeli varmaan paukuttaa jatkuvasti sun takaraivossa. lapsen sairaus on vanhemmille aika stressaavaa.
 
Kiitos, kyllä toi vaan on ihan hemmetin stressaavaa. Nukuttuja kokonaisia öitä on aika vähän tälle kuukaudelle ja aikakin on vasta ens kuun puolella reippaasti... :(

Toivotaan, että olis vaan anemiaa, ei kummempaa. Ollaan syöty ihan hirveesti viimeisen kolme kuukautta rautapitoisia ruokia ja juomia. Ja kun tuo poika joi kamalasti maitoa ni sen juonti on nyt normaalia, kolmisen vajaata lasia päivässä.
 
"minä"
Tytölläni oli hemoglobiiniarvo just tuon 102, eikä lääkäri yhtään ihmetellyt. Joillakin lapsilla vaan kuulemma on matala. Ei kannata murehtia, vaikka helppohan se on sanoa.
 
[QUOTE="minä";24898205]Tytölläni oli hemoglobiiniarvo just tuon 102, eikä lääkäri yhtään ihmetellyt. Joillakin lapsilla vaan kuulemma on matala. Ei kannata murehtia, vaikka helppohan se on sanoa.[/QUOTE]

Toivon tosiaan, että myös mun pojalla olisi alhainen vaan. Ja kyllä, olisi hienoa olla rauhallinen eikä panikoida mutta mä en mahda sille mitään.
 
"vieras"
Olin itse pienenä aina aneeminen vaikka kuinka vanhemmat syöttivät ja juottivat rauta- ja c-vitamiinipitoisia ruokia ja juomia. Samoin aikuisikäni (olen 40 v.), kunnes eräs taitava lääkäri laittoi minut lähetteellä saamaan suonensisäisesti rautavalmistetta. Nyt tuosta valmisteen saannista on jo 3 vuotta, ja hb on ollut ihan normaalilla tasolla koko ajan! Samainen lääkäri sanoi kyllä myöskin, että viitearvot ovat viitearvoja, ja voi olla vain etten minä kuulu niiden annettujen arvojen joukkoon, vaan minulla on ne omat "normaalit" arvot :)

Toivon totisesti, että lapsesi on samanlainen omien arvojen kulkija. Kaikkea hyvää perheellesi!
 
Keijupölly
Mulla oli anemiaa aina aikuiseksi saakka. Se taisi vielä pahentua murrosiässä, kun mulla oli tosi runsaat menkat ja vuosin aina reilun viikon. Sittemmin se on korjaantunut, ehkä iän myötä tai sitten hormonikierukan takia. Odotan nyt, mitä tapahtuu, kun mulla ei enää hormonikierukkaa ole ja vuodot on taas melkoiset. Enää en vuoda niin kauaa, joten ainakin nyt tilanne on ilmeisesti ihan hyvä.

Mä olen aina tarvinnut välillä lisärautaa, ilman sitä tilanne tuskin olisi korjaantunut.
 
"vieras"
Annan sille tota Obsidan fe++ 100mg kapseleita.
Minulle ei rautavalmisteet sovi pitkään käytettynä. Varsinkin Obsidan fe++ saa aikaan aikamoisen mahahappojen hyökkäyksen. Samoin se apteekista saatava harmaa paketti, jossa pieniä punaisia tabletteja, mikähän sen nimi olikaan? Sellainen nestemäinen Salus Floradix Kräuterblut-Saft rautavalmiste on ollut kaikkein paras, mutta en tiedä sen sopivuutta lapsille. Tosiaan vain tuo suonensisäinen tankkaus on ollut pidemmän päälle pysyvin ratkaisu.
 
[QUOTE="vieras";24898572]Minulle ei rautavalmisteet sovi pitkään käytettynä. Varsinkin Obsidan fe++ saa aikaan aikamoisen mahahappojen hyökkäyksen. Samoin se apteekista saatava harmaa paketti, jossa pieniä punaisia tabletteja, mikähän sen nimi olikaan? Sellainen nestemäinen Salus Floradix Kräuterblut-Saft rautavalmiste on ollut kaikkein paras, mutta en tiedä sen sopivuutta lapsille. Tosiaan vain tuo suonensisäinen tankkaus on ollut pidemmän päälle pysyvin ratkaisu.[/QUOTE]

Mä kysyin nestemäisenä, mutta värjää kuulemma hampaat mustaksi.
 
"akka"
Epätietoisuus on pahin,meillä miehen tyttö alkaa juomaan jotain nestepitoista kun pillereillä ei arvot nouse,lujontaistuotekaupasta haetaan.Mun raskaana oleva kaveri joi sitä myös kun tavalliset rautatabletit ei sopineet ja nousi arvot hyvin.Oletan että sopii siis myös lapsille kun sitä raskaanaollessakin voi ottaa.Koitan muistaa laittaa sulle sen nimen jahka se on haettu.
 
Mun mielestä se tärkein huomio minkä oot tehnyt, on ettei poika ole veltto ja väsynyt! Se on aina hyvä merkki, oli kyse sitten mistä tahansa.
Hemppa voi olla tosiaan ihan luonnostaan pojalla matala ja mustelmia saattaa tulla normia herkemmin.
Mun poika on lähes ympäri vuoden kalpea ja väsähtäneen näkönen, silti kaikki ok.

Teillä on varmasti kaikki hyvin, koskaan ei voi tietty murehtia liikaa.
 
"vieras"
Mun 2v tyttö on myös aika kalpean näköinen, jaloissa jonkun verran mustelmia ja mun mielestä nukkuu aika paljon (yöllä 12h ja päivällä 1-2h).. Kuumetta ei ole ollut, mutta ollut räkänen ja yskänen jo aika pitkään. Pitäiskö olla huolissaan??
Mä en oo ees tajunnu et jotain vois olla vialla :(
 
[QUOTE="Tuikku";24898632]Mikäs on pojan varastorauta? Ferritiini?

Mulla on aina huono hb-arvo, lapsena oli 96 huonoimmillaan.

Ennen kaavintaa 1 v sitten oli tipahtanut 70:een.[/QUOTE]

Mä en itseasiassa tiiä, enkä löytäny sitä lappua missä ne kaikki luki (on vissiin jääny autoon)

Vaniljavaahto: Juu pirteä omaitsensä ja kun katselin äsken enemmän sitä lasta niin on sillä käsissä, selässä ja jaloissa sellasia peukalonpään kokoisia mustelmia, liekö sitten sen alhasen hemoglobiinin takia.. : /
 
"Tuikku"
Mä en itseasiassa tiiä, enkä löytäny sitä lappua missä ne kaikki luki (on vissiin jääny autoon)

Vaniljavaahto: Juu pirteä omaitsensä ja kun katselin äsken enemmän sitä lasta niin on sillä käsissä, selässä ja jaloissa sellasia peukalonpään kokoisia mustelmia, liekö sitten sen alhasen hemoglobiinin takia.. : /
Jos varastorautaa ei ole mitattu, niin pyydä ihmeessä selvittään se.
 

Yhteistyössä