Mua ärsyttää ja en voi käsittää ton pojan opettajan ajatusmaailmaa!!!!!!

Meidän poika oli eskariin mennessä erittäin rauhallinen ja jopa ujo tapaus. Normaalit käytötavat eli itsensä esittelyt ym hallitsi.
Heillä on paljon eskarissa juttuja mitä tehdään pareina. Opettaja on sit laittanut luokan rauhallisimman eli poikani ja luokan vilkkaiman pariksi... Arvatkaa meneekö poikamme mukaan kaikkeen mitä tämä toinen käskee!!! Kerran poika tuli meille koulun jälkeen kylään, ei mtn käytöstapoja, kiroilee, puhuu hävyttömiä jne. Silloin huomasin mistä poikamme on ottanut oppia. Nyt sitten luokkaan tuli uusi poika joka on ykköseltä tullut takaisin eskariin huonon käytöksen vuoksi, arvatkaa laittoiko opettaja heti hänet poikani pariksi!
Kuinka otan asian esille opettajalle, loukkaamatta kuintekaan hänen yli 20vuoden työkokemustaan :confused:
 
"myy"
Ikävä tilanne. Opettaja on varmaan aatellu et parempi käytös tarttuis tai ainakin rauhottas villimpää? Hän ei voi laittaa kahta selkeästi villiä pareiksi keskenään, siitä ei tule yhtään mitään. Mutta todella ikävää, että poikasi saa tästä vaikutteita. :/
 
No tuota...tuli "meidän enkelit, muiden kakarat"-olo.

On itsestäänselvyys että eskarissa ja koulussa tehdään yhteistyötä milloin kenenkin kanssa, ja lapsen pitää vaan oppia se että jos toinen tekee typeryyksiä niin niihin ei ole pakko lähteä mukaan.

Mun kielellisesti sangen taitavan tyttäreni parina äikän vuoropuhelutehtävissä yms on kuulemma usein autisti. Autisti ei varmaan hallitse sosiaalisia taitoja kamalan hyvin, eikä osaa ehkä ilmaista itseään taitavasti, mutta elämässä pitää oppia toimimaan monenlaisten ihmisten kanssa. Se vaan menee niin.

Jos lapsesi käyttäytyy huonosti, keskity häneen. Toru häntä, puhu hänelle asioista. Ei se eskarikavereiden vika voi olla.
 
Ihan suoraan sanoen vaan, että et tykkää siitä että poika menee mukaan tän kaverin älyttömyyksiin. Saattas kyllä itelläki hermo palaa tuossa tilanteessa...

Muoks. Ja siis luulen että opettajan ajatuksena on että sun poika rauhottais tän toisen menoa...
 
"Heh"
Meidän tyttö oli kanssa hyvin rauhallinen, hyvä käytöksinen ja myös hieman ujo eskariin mennessä. Nyt puolet eskarista mennyt ja hän on ihan rasavili =) . Olen kuitenkin ottanut asian niin että tyttö on puhjennut luontoonsa ja muutos oli tervetullut ja ehkä jonkinlaista äidistä irtaantumista tämä, vaikkakin salaa hiljaa iltaisin kaipaankin tätä pientä tyttöä jonka kanssa touhusin vielä viime kesänä.
 
"myy"
Olen itse vähän samassa tilanteessa lapseni kanssa. Meillä käy leikkimässä eräs toinen lapsi, joka on tehnyt kaikenlaista pientä pahuutta. Nyt tuli mittari täyteen ja hän ei saa enää tulla meille. Olen jutellut oman lapseni kanssa tästä tämän toisen lapsen käytöksestä, mitä hän tekee väärin ja miksi niin ei saa toimia. Oma lapseni ymmärtää myös nyt tämän tilanteen. Olen ohjannut häntä leikkimään vapaa-ajalla muiden kanssa ja hän on itse samaa mieltä.

Toimeen pitää tulla kaikkien kanssa, ei ole vaihtoehtoja koulussa ollessa, eikä myöhemmin työelämässä. Jos ei kykene tulemaan toimeen ja toimimaan erilaisissa tilanteissa niin on itse ongelmissa. Kaikkea ei tarvitse sietää, mutta on kyettävä toimimaan erilaisten tilanteiden edellyttämällä tavalla. Luokassa on osattava toimia muiden lasten kanssa vaikka ei olisi aina samaa mieltä. On myös opittava kuinka toimia hankalissa tilanteissa.

Hieman sekavasti selostettu ehkä, mutta lapseni on oppinut tästä toisen lapsen rötöstely tilanteesta sen, että kaikkeen ei tarvitse mennä mukaan mitä toiset tekevät. Hän myös käsitti, että olen ihan hänen omaksi parhaakseen jo aiemmin sääntöjä tehnyt. Aiemmin lapseni on purnannut että miksi ei saa mennä ympäri kaupunkia yhtä vapaasti kuin tämä nyt rötöstellyt lapsi. Nyt hän käsitti, että voisi olla ihan vain mukana olemisen takia samoissa ongelmissa.

Eli pitkästä selostuksesta lopulta ap mielipiteeni on, että eskarissa täytyy mennä ryhmän säännöillä ja lapsen on hyvä oppia ettei tarvitse mennä kaikkeen mukaan. Vapaa-aikana voi valita kenen kanssa leikkii.
 
Joo, opettaja siis myönsi et tämä oli ajatuksena kun kysyin miksi kaksi niin erilaista poikaa on parina, että omani rauhoittaisi villimpää.
Ollaan pidetty kotona jokapäivä saarnat ja rauhalliset keskustelut siitä, että miten pitää käyttäytyä vaikka kuinka toinen yllyttää...
Hän taas tänään kysyi, että tiedänkö minä miten petri nykort (?) kirjoitetaan... Sen verran olen veljeni musiikkia kuullut, että tiedän tämän olevan sopimatonta lapselle. Tuntuu, että en jaksa pitkään mätkyttää lapselle joka asiasta, kun ei meillä ennen ole ollut mtn ongelmia käytöksen suhteen :ashamed:
 
"Heh"
Ja olen samaa mieltä, että aina niihin kollouksiin tarvitaan kaksi tai enemmän. Ja he ovat lapsia vielä, rajoja haetaan ja olen kyllä tosi tosi monelta kuullut että eskariin mennessä varsinkin kotihoidossa olleet lapset muuttuvat, tai päiväkodin ulkopuolelle eskariin menevät entiset eskarilaiset.
 
Tuntuu, että en jaksa pitkään mätkyttää lapselle joka asiasta, kun ei meillä ennen ole ollut mtn ongelmia käytöksen suhteen :ashamed:
Eskarilaisilla ja ekaluokkalaisilla on usein "pieni murrosikä". Eli uhmaa, ikävää käyttäytymistä, jne.

Se on rasittavaa, mutta en usko että se on eskarikavereiden vika.

Vapaa-ajalla huonokäytöksisen eskarikaverin kanssa ei tarvitse olla tietenkään missään tekemisissä.
 
"Hih"
Niin juuri, jonkilainen murros tai uhma tai joku sellainen. Vuosi sitten vielä halittiin ja pusuteltiin ja oltiin niin äitin prinsessaa ja oltiin nätisti useimmiten ja nyt leikitään kuningatarta ja tömistellään ja ilmeillään ja ollllaaaaan NIIIIIIIN ISOA =) ! No onneksi välillä myös halitaa ja pusitaan kuitenkin =) . Mutta selvä muutos on lapsessani tapahtunut ja olen ajatellut sen tällaisena vaiheena juurikin, yhtenä kasvunaikana enkä ole kyllä kavereita miettinytkään että joku muu aiheuttaisi.
 

Yhteistyössä