MPR-rokotus; mitä ajattelet tästä artikkelista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie"

Vieras
Rokotusinfo sivulta lainattu teksti:

(6.4.2011) Uusi tutkimus rokotteiden ja autismin yhteydestä (mm. MPR-rokote)
CBS News kertoo, että niille, jotka luulivat rokotteiden ja autismin välistä yhteyttä koskevan keskustelun olevan ohi, tiedoksi, että uusi Helen V. Ratajczak:in artikkeli viittaa toiseen suuntaan. Uutisen mukaan tutkimusartikkeli käy läpi kaikkia rokotteisiin liittyviä autismiteorioita - niin MPR-rokotteen epäillyn yhteyden, elohopeayhdiste tiomersaalin yhteyden kuin muutkin.

Uutisen mukaan autismin esiintymisen lisääntyminen osuu samaan ihmiskudosten MPR-rokotteessa käytön aloittamisen kanssa, ja rokotteessa olevalla ihmisen DNA:lla saattaa olla yhteys aivovaurioihin ja autismiin. Ratajczakin mukaan autismin lisäys ilmeni myös vuonna 1995 kun vesirokkorokotetta kasvatettiin ihmiskudoksissa.

Uutisen mukaan useat tutkijat ovat kertoneet joutuneensa järjestettyjen lokakampanjojen kohteeksi julkaistuaan rokoteturvallisuuteen liittyviä tutkimuksia. CBS News kysyi Helen V. Ratajczak:ilta, miten hän tuli ottaneeksi tutkimuksensa kohteeksi tämän aiheen. Tutkija vastasi, että työskenneltyään vuosia lääkeyhtiöille oli rajoitettua, mitä hän pystyi julkaisemaan. "Nyt olen eläkkeellä ja voin julkaista mitä haluan", hän totesi nykytilanteesta.

Eipä se possunuharokotekaan muka aluksi aiheuttanut mitään, mutta nyt jo puhutaan korvauksista. Silti oli julkisessa tiedossa JO ennen rokotuksia että se aiheuttaa lisää ongelmia

En toden totta tiedä.... Puolen vuoden päästä ois ajankohtainen juttu meillä toi MPR. Jätin kyllä jo pneumokokki-rokotteen ottamatta sikapikki-kohun vuoksi. Muut rokotukset on mitä alle vuoden ikäiselle annetaan.

Mä oon ajatellu asian niin, että nuo rokotukset, mitkä on ollu rokotusohjelmassa jo pitkään on kait todettu suhteellinen turvalliseksi. Kuinka monta lasta tiedät itse, joka on sairastunut autismiin juuri tuosta kyseisestä rokotteesta?? Nämä uudet rokotukset olen suosiolla jättänyt pois. Jos on tähän astikin selvinny ilman niitä, niin miksi ei nykyäänkin?!? Esim. tuo pneumokokki-rokote jätettiin ottamatta nuorimmaisella. Odotetaan, että noista uusistaki alkaa jotain näyttoä tulla ja katsotaan sit tilallen uudestaan ;)

Ne tuhkarokot sun muut, voivat olla vaan aika kohtalokkaita... Ihmettelen vaan että ei ennen kukaan ole alkanut edes tutkimaan autismin yhteyttä mpr:ään... Jätetään vaan kaikki rokotteet ottamatta, niin saadaan tännekkin takaisin ne jo kerran hävinneet taudit...

Tiedän yhden naisen, joka 1970-luvun alussa lapsena sairasti tuhkarokon jälkitautina aivokalvontulehduksen ja taantuu siitä niin, että joutui käymään apukoulua. Tämä siis ennen yleisten MPR -rokotusten alkua. Eipä tulisi mieleenkään jättää omia lapsia rokottamatta!

[QUOTE="vieras";24225997]Mä oon ajatellu asian niin, että nuo rokotukset, mitkä on ollu rokotusohjelmassa jo pitkään on kait todettu suhteellinen turvalliseksi. Kuinka monta lasta tiedät itse, joka on sairastunut autismiin juuri tuosta kyseisestä rokotteesta?? Nämä uudet rokotukset olen suosiolla jättänyt pois. Jos on tähän astikin selvinny ilman niitä, niin miksi ei nykyäänkin?!? Esim. tuo pneumokokki-rokote jätettiin ottamatta nuorimmaisella. Odotetaan, että noista uusistaki alkaa jotain näyttoä tulla ja katsotaan sit tilallen uudestaan ;)[/QUOTE]

Hyvin sanottu.

Niin kauan kuin rokoteinfo-sivuston perustajilla ei ole lääketieteellistä taustaa, voivat mun puolesta kirjoittaa mitä vaan, minähän en niitä usko enkä lue.

Meille pätevä allergialääkäri sanoi, kun kysyin sikapiikistä, että ei kannata ottaa sillä siinä on pahemmat haittavaikutukset, kuin sairastettu sikanuha. Ja tämä oli silloin paljon aikaisemmin kun se kohu alkoi... Mutta kyse oli vaan siitä rokotteesta. Rokotusohjelman rokotukset ovat asia ihan erikseen

Eikös tuolla Japanissa luovuttu MPR-rokotteesta pariksi vuodeksi juuri tuon autismikohun aikoihin... Siellä sitten havaittiin, että autististen lasten määrä oli suurempi rokottamattomissa ikäluokissa.

Nykyvanhempien sukupolvi ei muista sitä aikaa, kun tuhkarokko kuului yleisesti sairastettaviin lastentauteihin. Joka vuosi lapsia kuoli ja vammautui sen vuoksi.

Hirveän ehdottomia te jotkut, jotka ette edes suostu ajatusta laittamaan sille, että mitäs jos ne rokotukset oikeasti aiheuttaisivatkin jotakin. Argh, ehdottomat ihmiset kusee.

Hirveän ehdottomia te jotkut, jotka ette edes suostu ajatusta laittamaan sille, että mitäs jos ne rokotukset oikeasti aiheuttaisivatkin jotakin. Argh, ehdottomat ihmiset kusee.

Lääkkeiden annossa ja kaikessa muussakin on aina olemassa riskit. Ja aina on niitä, jotka eivät mene valtavirtojen mukaan ja joiden elimistö reagoikin ihan toisin johonkin valmisteeseen, kuin pitäisi. Mutta riskit siihen on jo sen verran pienet ja rokotteiden hyödyt on jo sen verran suuret, että katson parhaaksi rokotuttaa lapseni ja itseni.

Pohdin toden teolla asiaa, otanko tehosterokotteen sitten 6-vuotiaana. Ekan rokotteen hän sai. Oli tuohon asti normaali lapsi ja puhui sanoja 1,5 vuotiaana jo n. 20 sanaa, enemmän kuin samanikäiset kaverinsa. Sitten kaikki sanat katosi. Aikaa myöten alkoi tutkimukset ja diagnoosi; autistiset piirteet. Nyt hän on juuri 5 v täyttänyt ja on erityispäiväkodissa, saa kuntoutusta päiväkodin sekä kodin puitteissa ja puheterapiaa. On edennyt nyt suht hyvin ja osaa jo jonkun verran yksittäisiä sanoja ja kommunikoi myös kuvilla ja viittomilla. Ymmärrätte varmaan, miksi pohdin rokotteen ottamista uudelleen, kun tilanne on tämä.
Itse olen lapsena sairastanut vesirokon, tuhkarokon, sikotaudin ja mitä kaikkia niitä olikaan...
En välttämättä hirveästi luota kaikkiin rokotuksiin, vaikka kaikki lapseni ovat saaneet kaikki normi rokotteet. Vesirokkorokotteen sai keskimmäinen lapseni lääkärin neuvosta, koska niin atooppinen. Itse sen vielä kalliisti maksoin; vaan kuinka kävikään. Isosisko kun sairasti vesirokon, tarttui se kuitenkin tälle rokotetulle lapsellekin, että näin.

Lääkkeiden annossa ja kaikessa muussakin on aina olemassa riskit. Ja aina on niitä, jotka eivät mene valtavirtojen mukaan ja joiden elimistö reagoikin ihan toisin johonkin valmisteeseen, kuin pitäisi. Mutta riskit siihen on jo sen verran pienet ja rokotteiden hyödyt on jo sen verran suuret, että katson parhaaksi rokotuttaa lapseni ja itseni.

Se on hyvä että tiedät mitä teet ja miksi. Silti, ei kannata sulkea silmiään siltä toiselta puoleltakaan. Kommenttisi rokotusinfo-sivuista oli kyllä erittäin ehdoton.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja: mie;24226291:
Pohdin toden teolla asiaa, otanko tehosterokotteen sitten 6-vuotiaana. Ekan rokotteen hän sai. Oli tuohon asti normaali lapsi ja puhui sanoja 1,5 vuotiaana jo n. 20 sanaa, enemmän kuin samanikäiset kaverinsa. Sitten kaikki sanat katosi. Aikaa myöten alkoi tutkimukset ja diagnoosi; autistiset piirteet. Nyt hän on juuri 5 v täyttänyt ja on erityispäiväkodissa, saa kuntoutusta päiväkodin sekä kodin puitteissa ja puheterapiaa. On edennyt nyt suht hyvin ja osaa jo jonkun verran yksittäisiä sanoja ja kommunikoi myös kuvilla ja viittomilla. Ymmärrätte varmaan, miksi pohdin rokotteen ottamista uudelleen, kun tilanne on tämä.
Itse olen lapsena sairastanut vesirokon, tuhkarokon, sikotaudin ja mitä kaikkia niitä olikaan...
En välttämättä hirveästi luota kaikkiin rokotuksiin, vaikka kaikki lapseni ovat saaneet kaikki normi rokotteet. Vesirokkorokotteen sai keskimmäinen lapseni lääkärin neuvosta, koska niin atooppinen. Itse sen vielä kalliisti maksoin; vaan kuinka kävikään. Isosisko kun sairasti vesirokon, tarttui se kuitenkin tälle rokotetulle lapsellekin, että näin.

Ymmärrän todella hyvin.

EXTRACT FROM MERCK’S MMR II PRODUCT INFORMATION LEAFLET

ADVERSE REACTIONS

The following adverse reactions are listed in decreasing order of severity, without regard to causality, within each body system category and have been reported during clinical trials, with use of the marketed vaccine, or with use of monovalent or bivalent vaccine containing measles, mumps, or rubella:

Body as a Whole

Panniculitis; atypical measles; fever; syncope; headache; dizziness; malaise; irritability.

Cardiovascular System

Vasculitis.

Digestive System

Pancreatitis; diarrhea; vomiting; parotitis; nausea.

Endocrine System

Diabetes mellitus.

Hemic and Lymphatic System

Thrombocytopenia (see WARNINGS, Thrombocytopenia); purpura; regional lymphadenopathy; leukocytosis.

Immune System

Anaphylaxis and anaphylactoid reactions have been reported as well as related phenomena such as angioneurotic edema (including peripheral or facial edema) and bronchial spasm in individuals with or without an allergic history.

Musculoskeletal System

Arthritis; arthralgia; myalgia.

Arthralgia and/or arthritis (usually transient and rarely chronic), and polyneuritis are features of infection with wild-type rubella and vary in frequency and severity with age and sex, being greatest in adult females and least in prepubertal children. This type of involvement as well as myalgia and paresthesia, have also been reported following administration of MERUVAX II.

Chronic arthritis has been associated with wild-type rubella infection and has been related to persistent virus and/or viral antigen isolated from body tissues. Only rarely have vaccine recipients developed chronic joint symptoms. Following vaccination in children, reactions in joints are uncommon and generally of brief duration. In women, incidence rates for arthritis and arthralgia are generally higher than those seen in children (children: 0-3%; women: 12-26%),17,52,53 and the reactions tend to be more marked and of longer duration. Symptoms may persist for a matter of months or on rare occasions for years. In adolescent girls, the reactions appear to be intermediate in incidence between those seen in children and in adult women. Even in women older than 35 years, these reactions are generally well tolerated and rarely interfere with normal activities.

Nervous System

Encephalitis; encephalopathy; measles inclusion body encephalitis (MIBE) (see CONTRAINDICATIONS); subacute sclerosing panencephalitis (SSPE); Guillain-Barré Syndrome (GBS); febrile convulsions; afebrile convulsions or seizures; ataxia; polyneuritis; polyneuropathy; ocular palsies; paresthesia.

Onhan noita haittavaikutuksia tosiaan paljon. Toisille tulee, toisille ei. : /

Tietääkö joku annetaanko vielä tätä samaa rokotetta, ettei vaan ole viime aikoina vaihtunut eri valmistajan tuotteeseen?

Se on hyvä että tiedät mitä teet ja miksi. Silti, ei kannata sulkea silmiään siltä toiselta puoleltakaan. Kommenttisi rokotusinfo-sivuista oli kyllä erittäin ehdoton.

Niissä sivuissa olenkin ehdoton, ne on tarkoitettu vain lietsomaan hysteriaa. Parempi lukea alan ihmisten tutkimuksista ja kirjoituksista. Jos mulla katkeaa jalka, en lähde hakemaan apua insinööriltä.

^Ja on todistettu että taantuminen alkoi nimenomaan rokotteesta? Siinä vaiheessa on jo melkein julkaisun arvoinen keissi teillä. ;) Jokainenhan sitäpaitsi sen tietää ettei vesirokkorokote anna 100% suojaa. Taudin voi sairastaa silti, mutta tulee tavallisesti lievempänä.

Rokoteinfo nyt on sellasta huuhaata että en panis sille kärpäsen pskan vertaa painoa. Ja toi autismi on todistettu lukuisissa tutkimuksissa vääräksi, joten sillä on aika turha ratsastaa. Meillä mennään todellakin piikille tuossa parin viikon päässä. Kun sitä tuhkarokkoa kuitenkin on liikkeellä niin en riskejä ota.

Nuo kaikki mahdolliset rokotteen sivuvaikutukset (tuossa lainatussa englanninkielisessä tekstissä) kuulostaa samoilta, mitä sairastettava tuhkarokko voi aiheuttaa. Rokotusinfosta minäkin sitä mieltä, että huuhaata on!

6-vuotias ei ole saanut mpr-rokotetta eikä saa. Lasten neurologi tuki päätöstäni. Harmittaa kovasti että vanhempi lapsi on sen saanut.

Eniten huvittaa tuo peruste että "kuuntelen mieluummin alan asiantuntijoita kuin jotain muuta lähdettä". Supertyhmää. Otitte varmaan sen sikapiikinkin niin kuin neuvottiin, arvostamienne lääkreiden ja thl:n taholta.

Itsekin saa ajatella ja ottaa selvää.

Yhteistyössä