mpr ja kananmuna-allergia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kokemuksia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kokemuksia

Vieras
Kertokaa kokemuksia te, joiden lapsella muna-allergia. Onko lapsi saanut mpr:n ja mitä reaktioita on tullut?

Meillä on vielä rokote antamatta, lapsi nyt 1,5 v. Lapsella on paljon allergioita. Kananmunalle reagoi jo kosketuksesta, eli saa kokovartalo urtikariareaktion muutamassa minuutissa. Reaktio on niin voimakas, että tietää aina sairaalareissua. Koskaan ei ole siis syönyt kananmunaa ja syömisen aiheuttamaa reaktiota ei siis tiedetä.

Mietityttää tuo rokotus...Esteenähän on vain siis se, jos on saanut anafylaktisen reaktion kananmunasta. No, meillähän sitä ei ole ollut, mutta kuka tietää vaikka lapsi sen saisi jos suuhunsa kananmunaa joskus saisi....Miten sitten uskaltaa antaa rokottaa?!
Tiedän, että paikalla olisi lääläri ja adrenaliini valmiina, mutta se ei sulje pois pelkoa siitä mitä oikeasti voi tapahtua....

Meiänkään pojan kananmuna-allergian vakavuudesta ei ole muuta tietoa kuin se, että poika reagoi äidinmaidon kautta siihen koko vartalon ihottumalla. Itse poika ei ole sitä kananmunaa koskaan saanut. Silti juuri viime viikolla MPR pojalle annettiin. Ei minkäänlaisia oireita.

Itse asiassa MPR:hän ei sisällä varsinaisesti kananmunaa vaan kanan antigeenejä. (Influenssarokote esim. sisältää ihan kananmunaa) Toki hyvin hyvin herkkä kananmuna-allergikko saattaa saada oireita myös MPR:stä, mutta vielä tärkeämpää on, jos oireita on tullut broilerinlihasta. Silloin MPR saattaa olla kyseenalainen.

Sun kannattanee soittaa neuvolaan ja kysyä asiaa. Ja keskustella, kun teillä kuitenkin tulee kananmunasta aika iso reaktio. Meillä neuvolassa olisi siirretty MPRää, jos olisin niin halunnut, vaikkei poika anafylaktista shokkia ole saanut. Uskaltauduin rokotteen antamaan, koska kananmuna-allergiasta huolimatta poika voi syödä broilerinlihaa ilman oireita.

Jos kosketuksesta jo tulee noin voimakas reaktio, on mahdollista että syötynä kanamuna aiheuttaisi anafylaktisen reaktion.
Itse en kyllä antaisi rokottaa, mutta tietenkin itse päätät asian.
Mieti tarkkaan ja punnitse haitat ja hyödyt asiantuntevan lääkärin kanssa.
Sinuna ottaisin yhteyttä ihan allergioihin erikoistuneeseen lääkäriin, he ovat parhaat asiantuntijat.
Voisit myös soittaa allergianeuvontaan, mutta suosittelen asian perehtyneen lääkärin konsultointia.
Vaikka yksityiselle jos on mahdollisuus.

Meillä pojulle ei ole kanamunaa koskaan kokeiltu, eikä ole edes testattu, meillä allergologi suositteli että jos meinataan mpr antaa niin annetaan se kana(munaton)versio.
Edellinen anafylaktinen shokki ei meinannut laueta millään että varmaan silläkin suositteli näin, ja neuvolan täti oli samaa mieltä että ei riskeerata.
Ainakin meillä siis toimitaan näin.

Me ollaan allergologin hoidossa, hän ei ole kantaa muutoin ottanut, kuin että siirretään. En tiedä sitten voisiko jättää kokonaan koko rokotteen antamatta. Neuvolassa painostetaan ottamaan rokote eivätkä millään ymmärrä että sitä ei noin vain voi antaa.

Minä olen ymmärtänyt, ettei sitä toista variaatiota siitä mpr.stä enää voisi saada, sitä mistä koivunkäpy kirjoitti?!?!

Me ei olla broilerinlihaa koskaan kokeiltu, ja lääkäri suositti olla kokeilematta pitkään aikaan....En tiedä. Sekava asia.

täällä; onko tuo kananmunaton versio rokotteesta muka poistettu? Tietääkseni erikseen tilaamalla sen saa? Meidän neuvolassa muutama vuosi sitten sellainen lapselle tilattiin, eivät ottaneet riskiä että reaktio olisi voimakas; lapsella tuli munan syönnistä laaja nokkoihottuma. Jollei munatonta olis saatu, olsi rokote jätetty antamatta-näin meidän neuvolassa. Aapeelle vielä, että suosittelen siirtämään rokotteen ottamista mikäli teille ei munatonta versiota tilata. Eihän kaikkia lapsia muutenkaan rokoteta, ihan ilman syytä jätetään vanhempien aloitteesta pois, ja teillä taas on himputin hyvä syy jättää rokote ottamatta myös kokonaan. Lapsen henki on vaarassa jos reakoi shokkiin asti.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 12:26 alkuperäinen kirjoitti:
Me ollaan allergologin hoidossa, hän ei ole kantaa muutoin ottanut, kuin että siirretään. En tiedä sitten voisiko jättää kokonaan koko rokotteen antamatta. Neuvolassa painostetaan ottamaan rokote eivätkä millään ymmärrä että sitä ei noin vain voi antaa.

Minä olen ymmärtänyt, ettei sitä toista variaatiota siitä mpr.stä enää voisi saada, sitä mistä koivunkäpy kirjoitti?!?!

Me ei olla broilerinlihaa koskaan kokeiltu, ja lääkäri suositti olla kokeilematta pitkään aikaan....En tiedä. Sekava asia.
No koska sulla on allergologin kanta asiaan, niin mun mielestä sun kannattaisi pitää hänen mielipidettään asiasta erittäin painavana! Useinhan MPR:ää siirretään ensin kai vuodella, koska siinä ajassa allergia ehtii monesti ainakin helpottua. Usein siis aika tekee tehtävänsä ja MPR voidaan antaa turvallisesti.

Jossain vaiheessa kanaton MPR oli pois markkinoilta, koska se antoi huonon suojan muistaakseni sikotautia vastaan. Mut mun mielestä tilalle on nyt kehitelty paremmin suojaava rokote, mutta se on kallis. Sen vuoksi kait MPR:ää mieluummin siirretään kuin annetaan se versio. Eli annetaanko se vasta sitten, jos muna- ja kana-allergia on vaikea, eikä helpota tiettyyn ikään mennessä?? En tiedä. Tää on mun mututuntumaa netissä seikkailtuani, kun itse etsin tietoa MPR:stä.

Minä hain aikoinani rokotteen neuvolasta mukaani (kylmälaukku mukana)ja lastenpolilla tehtiin aluksi rokotteella prick-testi. Kun oireita ei tullut, rokote annettiin ja sen jälkeen kahden tunnin odottelu. Kaikki meni hyvin. Lastenpolilla tiedettiin etukäteen testauksesta. Se tapahtui mukavasti allergiakontrollin yhteydessä. Olin tosi kiitollinen, että meidän tilanne näin huomioitiin. Muuten en olisi uskaltanut antaa poikaa rokottaa.

Meillä 4,5 vuotias lapsi ,jolle mpr:ää ei ole vieläkään annettu.
Kananmunaa ei ole koskaan saanut,mutta jo ilman kautta sille reagoi ja
rast verikokeessa oli vasta-aineet yli 100.
Yhteistuumin lastenlääkärin kanssa päätimme jättää rokotuksen antamatta tai ainakin lykätä sitä,kunnes tilanne alkaa helpottaa.

annettiin pojalle mpr-rokote lastenpolilla.Kaks tuntia siellä seurailtiin oireita ja sen jälkeen päästiin kotiin. Nyt tytöllä sama edessä puolen vuoden päästä.Siis molemmat lapset on kananmunalle allergisia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 13:59 koivunkäpy kirjoitti:
Meillä pojulle ei ole kanamunaa koskaan kokeiltu, eikä ole edes testattu, meillä allergologi suositteli että jos meinataan mpr antaa niin annetaan se kana(munaton)versio.
Edellinen anafylaktinen shokki ei meinannut laueta millään että varmaan silläkin suositteli näin, ja neuvolan täti oli samaa mieltä että ei riskeerata.

Munatonta MPR rokotetta ei enää valmisteta. Poikani sai aikoinaan munattonan MPR rokotteen. Sitten kun olisi pitänyt antaa vahvistus neuvolassa kerrottiin että valmistus on lopetettu. Mahdollisuus olisi ollut antaa lääkärin valvonnassa, mutta jätin rokotteen antamatta. Poika on saanut kanamunasta anaflaktisen reagtion.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.04.2007 klo 22:14 päppä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.04.2007 klo 13:59 koivunkäpy kirjoitti:

Munatonta MPR rokotetta ei enää valmisteta. Poikani sai aikoinaan munattonan MPR rokotteen. Sitten kun olisi pitänyt antaa vahvistus neuvolassa kerrottiin että valmistus on lopetettu. Mahdollisuus olisi ollut antaa lääkärin valvonnassa, mutta jätin rokotteen antamatta. Poika on saanut kanamunasta anaflaktisen reagtion.
Hyvä tietää et näin on, meillä ei oikeesti tuo neuvolan täti tiedä mistään mitään :headwall: siis ei ole ensimmäinen kerta kun se sanoo yhtä ja muualta paljastuu ettei se olekkaan ihan niin..

Yhteistyössä