MPR ja kananmuna allergia!!!???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kertokaas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kertokaas

Vieras
Eli allergia testissä iho hieman reagoi kananmunaan, voi luokitella allergiaksi mutta täytyy kuulema kotona seurata tuleeko oireita.
Mutta kysynki että uskallanko ottaa lapselle MPR:n rokotteen nyt kun iho reagoi kananmunaan allergiatestissä???

Jos lapsi on kanan lihalle allerginen, hän voi saada oireita mpr rokotteesta.
Meidän lastenlääkäri tarkasti asian ja hän rokotti tyttöä. Varoiksi annettiin antihistamiinia, eli jos sinulla esim zyrtec mikstuuraa, anna sitä ennen rokotusta 5 ml noin tuntia ennen.

Meillä ei tullut mitään reaktiota vaikka rajut reaktiot kananmunasta. Kanaa söi eikä siitä tullut mitään.

Vain anafylaktinen reaktio on vasta-aihe rokotukselle. Iho-oireilu ei ole.

Tuo ei ole mikään elintärkeä rokotus, sitä voi ihan hyvin lykätä useitakin vuosia. Kunhan teini-ikään mennessä on sikotaudit ja vihurirokot kunnossa ettei lisääntymisen kanssa tule ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;21948016:
Vain anafylaktinen reaktio on vasta-aihe rokotukselle. Iho-oireilu ei ole.

Tuo ei ole mikään elintärkeä rokotus, sitä voi ihan hyvin lykätä useitakin vuosia. Kunhan teini-ikään mennessä on sikotaudit ja vihurirokot kunnossa ettei lisääntymisen kanssa tule ongelmia.

Tätä se lääkäriki sano että pitäis olla anafylaktinen reaktio kun syö kanamunaa.
Minua vaan pelottaa että mitä se neuvola täti tuumaa jos lykkään rokotusta:( kaikki muut on annettu mutta tuo nyt mietityttää.

Minua vaan pelottaa että mitä se neuvola täti tuumaa jos lykkään rokotusta:( kaikki muut on annettu mutta tuo nyt mietityttää.
Se ei ole neuvolantädin asia vaan sinun oma asiasi. Neuvolarokotukset ovat Suomessa vapaaehtoisia!

Toki tädin täytyy työnsä ja koulutuksensa puolesta pitää huoli siitä että tiedät vallalla olevan käsityksen rokotusten tärkeydestä. Silti sinä saat tehdä päätöksen itse eikä terveydenhoitajalla ole oikeutta alkaa paasata tai pelotella sinua.

Jos päätät lykätä rokotusta sanot tädille nätisti mutta jämäkästi, että olen miettinyt asiaa ja jätämme rokotuksen toistaiseksi ottamatta. Sen voi ottaa myöhemmin! Sen nimenomaan voi ottaa koska hyvänsä myöhemmin, mutta jo laitettua rokotusta ei pois saa vaikka oireita tulisi.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;21948100:
Se ei ole neuvolantädin asia vaan sinun oma asiasi. Neuvolarokotukset ovat Suomessa vapaaehtoisia!

Toki tädin täytyy työnsä ja koulutuksensa puolesta pitää huoli siitä että tiedät vallalla olevan käsityksen rokotusten tärkeydestä. Silti sinä saat tehdä päätöksen itse eikä terveydenhoitajalla ole oikeutta alkaa paasata tai pelotella sinua.

Jos päätät lykätä rokotusta sanot tädille nätisti mutta jämäkästi, että olen miettinyt asiaa ja jätämme rokotuksen toistaiseksi ottamatta. Sen voi ottaa myöhemmin! Sen nimenomaan voi ottaa koska hyvänsä myöhemmin, mutta jo laitettua rokotusta ei pois saa vaikka oireita tulisi.

Se täti on sellainen yli-dramaattinen ihminen, varmaan saa hirveän kohtauksen jos siitä rokotteesta kieltäydyn.. :/

Yhteistyössä