Motorisesti kehittymätön poju

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Amatsooni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja meillä kohta 4 vee;26487296:
Meillä on aika samanikäinen poika, joka oppi vasta tänä kesänä polkemaan, se traktori on hankala eli puistossa oli parempi pyörä, millä kokeilla. Ostettiin potkupyörä ja sillä menee sujuvasti! suosittelen!!

Meillä piirustus on hankalaa ja saksilla leikkaaminen, joten sitä leikkaamista alettiin ny ihan harjotella. Tykkää kyllä, ei kai oo annettu oikein noita saksia käyttöön. Ei kyl suju. Kysyin neuvolassa, et mitä 4 vee neuvolassa tehdään ja siellä on ainakin joku saksijuttu ja sit viivaa pitkin kävely tms. Viimeksi ei suostunu hyppäämään kepin tms yli, mut kyl osaa.

Soita vaik neuvolaan ja kysy, mitä 4 vee neuvolassa tehdään. Ei tuu muksullekaan sit yllätyksenä ja saat muutenki vinkkejä.

Mitäs järkee sitä on valmistaa lapstaan selviimään noista testeistä... hoh hoh

Alkuperäinen kirjoittaja Neroäiti;26487329:
Mitäs järkee sitä on valmistaa lapstaan selviimään noista testeistä... hoh hoh

no tota jos ne siellä neuvolassa sanoo, et hyvä olis opetella saksien käyttöä, ni miksi sitä ei vois jo aloittaa? mun on vaikea välillä tietää, et minkä ikäiset osaa mitäkin ja siksi ajattelen, et neuvolassa ne kokeilee niitä asioita, mitä sen ikäisten pitäisi osata. eikä me neuvolaa varten opetella vaan elämää varten ;)

Päätetäänks jo siellä nelivuotisneuvolassa että laitetaanko lapsi apukouluun? Ja kuinkas jälkeejääny pitää olla että laitetaan apariin? Vai onks enää apukouluja vai onko vaan mukautettuja kouluja? Ja voiks sinne "joutuu" myös normaali?

Kuulostaa vähän samantyyliseltä tapaukselta(ainakin samanlaiselta luonteelta), kun meidänkin poika! Meidän pojalla ikää nyt 3v2kk. Hyppää kyllä tasajalkaa, mutta ei jousta ollenkaan polvista, eikä osaa loikkia tai hypätä eteenpäin tms. Meillä poika ei saa palloa kiinni eikä osaa sitä kovin hyvin viskata, tai viskaa kyllä jonnekin mutta se saattaa lähteä vaikka taaksepäin, jos yritti eteen... Juokseminen on sellaista että "sipsuttaa", heiluttelee jalkoja polvista alaspäin ja toinen käsi vispaa vierellä varmaan enemmän kuin ne jalat... :) Polkupyörällä ajoa ollaan kovasti harjoiteltu huhtikuun alusta asti (nyt kun pojalla itse alkaa olla vähän mielenkiintoa siihen, aiemmin ei suostunut edes istumaan satulaan), polkemisen jujun keksi ihan hiljattain, mutta jaksaa polkea itsenäisesti eteenpäin ehkä korkeintaan viisi metriä, polkee kyllä jos minä työnnän. Mistään polkutraktorista ei puhettakaan, ne on tosi raskaita... Potkupyöräkin on, sillä poika liikkuu niin että istuu varovasti satulan etukärjessä ja kävelee se pyörä haarovälissä, ei edes yritä potkaista molemmilla jaloilla vauhtia eikä kyllä pysyisikään niin hetkeäkään pystyssä, kun aina välillä rojahtelee nurin sen pyörän kanssa nytkin.

Ja minä kyllä sanoisin että meillä ainakin tuo on hyvin pitkälti luonteesta kiinni. Ulkona ollaan paljon ja näitä asioita olisi mahdollisuus harjoitella, mutta poika mieluumin tutkii kiviä ja käpyjä kuin tekee jotain fyysistä. Meillä poika kiipeilee kyllä, mutta esim. alastullessa ei koskaan hypi, vaan aina haluaa tulla todella hillitysti alas. Ja jos yritän kannustaa jotain tai kysyn että osaatkos tehdä näin, kokeillaanko, niin poika tasan varmasti kieltäytyy. Enkä mielestäni tosiaankaan mitenkään varoittele tai yritä rajoittaa pojan tekemisiä, mutta kun hän on mitä on... Keväällä laski liukkaan liukumäen niin että tuli siitä vähän kovilla vauhdeilla alas, ja siitä lähtien ei ole edes liukumäkeä uskaltanut laskea pitämättä mun kädestä kiinni. Jos en pidä, niin poika ei sit laske vaan tekee jotain muuta.

Meillä ei ainakaan 3-vuotisneuvolassa sanottu tähän oikein mitään.

[QUOTE="vieras";26487203]Aloittajan tapauksessa ei liene epäselvyyttä siitä tarviiko lapsi jatkotoimenpiteitä asioiden korjaamiseen. Turhaa juoksuttamista ja työllistämistä mennä neuvolaan, suoraan alan lääkärille vaan juttusille.[/QUOTE]
Täällä ainakin neuvola antaa lähetteen esim. lastenneurologin ja toimintaterapeutin arvioon.

Saa toki mennä suoraankin yksityiselle lastenneurologille tai toimintaterapeutille jos haluaa...

Mä en kyllä osaa sanoa, tarvitseeko lapsi jatkotoimenpiteitä vai ei. Ehkä tarvitsee, ehkä seuranta riittää. Joku toinen taas voi olla pätevä tekemään diagnoosin näin virtuaalisestikin.

kyllä mä jo tuossa vaiheessa lähtisin kyselemään pääsyä fysiolle tms. kartottamaan mahdollisia jatkotoimia.

Kaverin poika ei kans osannu hyppiä, juosta eikä ajaa fillarilla niin todettiin hypotoniaa ja silmä-jalka-yhteistyö oli heikkoa mistä johtu esim. pyörälläajo-ongelmat.

Jos teilläkin todetaan moista niin hyvä olis saada apua sit ajoissa.

Todennäköisesti kyse on kuitenkin vain varovaisemmasta luonteesta. Oma poikani oli juuri 4-vuotisneuvolassa ja neuvolan tädin mukaan ei ole mitään syytä huoleen vaikka päiväkodin arvion mukaan onkin hieman motorisessa kehityksessä jäljessä keskiarvosta. Pääasia on kuitenkin että kehitystä koko ajan tapahtuu. Vuosi sitten oli tilanne suunnilleen samanlainen kuin Pahvikannun pojalla.
Esim. potkupyörän kanssa liikkuminen ei vielä oikein sujunut, nyt tänä kesänä viilettää sen kanssa jo aikamoista vauhtia. Itse suosittelisin ap:n lapselle juurikin potkupyörää, se kehittää tasapainoa paljon paremmin kuin kolmipyörä ja kun liikkuminen sillä alkaa sujua, niin ehkäpä intokin lisääntyy. "Uinti" voisi kanssa olla kehittävää ja hauskaa. Ainakin oma poika, vaikka onkin varovainen tutkijaluonne, on hurahtanut aivan vesileikkeihin uimahallissa.

kyllä mä jo tuossa vaiheessa lähtisin kyselemään pääsyä fysiolle tms. kartottamaan mahdollisia jatkotoimia.

Kaverin poika ei kans osannu hyppiä, juosta eikä ajaa fillarilla niin todettiin hypotoniaa ja silmä-jalka-yhteistyö oli heikkoa mistä johtu esim. pyörälläajo-ongelmat.

Jos teilläkin todetaan moista niin hyvä olis saada apua sit ajoissa.

Mitenhän tuo hypotonia ilmenee tämän ikäisillä, ja miten sitä "testataan"? Tuli mieleen että meillä esikoinen oli aika vetelä vauvana, ei esim. kunnolla kannatellut päätään vielä 5kk neuvolassa. Mutta on aina ollut pitkä ja laiha, että niitä lihaksia ei vissiin vaan niin hirveästi ole. Ihan normaalisti kuitenkin sitten lähti liikkeelle, esim. konttaamaan 9kk vanhana ja kävelemään kunnolla 1v3kk. En sit ole edes ajatellut että sitä hypotoniaa voisi olla, kun ne "ongelmat" meni tavallaan ohi...

Kuulostaa siltä, että lapsella saattaisi olla aistipohjaisia motoriikan häiriöitä. Liike- ja tasapainoaistin säätely on ehkä hankalaa. Tämmöisessä on kyseessä keskushermoston vaikeus käsitellä aistien kautta tulevaa tietoa. Mutta oikealla kuntoutuksella lasta voi auttaa. Minä suosittelisin etsimään tietoa ko. häiriöistä, vanhempana voi tehdä paljon lapsen hyväksi kun tietää mistä ongelmat johtuu. Ja suosittelisin myös toimintaterapeutin arviota tilanteesta.

Yhteistyössä