Motiivit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jepster
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jepster

Vieras
Spekuloidaan: Puolisosi kiinnostuu toisesta vastakkaista sukupuolta olevasta henkilöstä. Edetään flirtin kautta kohti läheisempää tilannetta. Miten itse haluaisit tulla kohdelluksi?

1) Puolisosi ei tee mitään konkreettista koska ei halua loukata sinua teolla.
2) Puolisosi seuraa halujaan, menee perille asti mutta salaa asian koska ei halua loukata sinua totuudella.
3) Puolisosi seuraa halujaan, menee perille asti ja tunnustaa sinulle tapahtuneen koska ei halua loukata sinua valheella.
4) Jotain muuta.

Jätetään pois ne vaihtoehdot missä asioita tehdään tai ei tehdä menettämisen pelosta, vaan aidosti halusta olla loukkamatta sinua.

Menettämisen pelkoa ei ole jos on piittaamaton kumppanin tunteista.

Menettämisen pelko johtuu siitä, että ei halua menettää kumppaniaan ja tieto siitä että loukkaamalla kumppanin tunteita tämän saattaa menettää on itse asiassa sama asia kuin että ei halua loukata kumppania tekemällä jotain minkä tietää loukkaavan.

Uskollisuus on tahdon asia. Jos on tätä tahtonut ja sen ääneen sanonut, täytyy tästä tahdosta myös pitää kiinni kiperissäkin tilanteissa.

Vaihtoehdot, jotka annoit ovat perseestä.

Jos huonoista vaihtoehdoista pitäsi valita, niin toivoisin, ettei kumppanini loukkaisi minua teoillaan. Ajatuksiaan ja tunteitaan kun ei oikeastaan voi hallita, mutta tekojaan voi.

Toki, jos hetkellinen tunnekuohu ei menisikään ohi, toivoisin kumppanini jättävän minut. Minä kun haluan, että kumppanini haluaa minut eikä jotakuta muuta.

Minä taidan olla tyhmä, sillä olen lukenut sinun aloituksesi moneen kertaan, enkä ymmärrä sitä vieläkään.
Jos ihan suoraan sanon, niin viljeletkö tuollaista kapulakieltä arjessakin; voi nimittäin tulla törmäyksiä.
Tai sitten en halua ymmärtää.

"Menettämisen pelko johtuu siitä, että ei halua menettää kumppaniaan ja tieto siitä että loukkaamalla kumppanin tunteita tämän saattaa menettää on itse asiassa sama asia kuin että ei halua loukata kumppania tekemällä jotain minkä tietää loukkaavan."

Mielestäni juuri näin se ei ole. Menettämisen pelko perustuu omaan heikkouteen, epävarmuuteen ja riippuvuuteen. Tämä johtaa siihen että tekee asioita jotta saisi niitä tekoja vastaan rakkautta, sen sijaan että luottaisi tulevansa rakastetuksi sellaisenaan.

Halu olla loukkaamatta kuuluu mielestäni "rakkaus"-sanan piiriin. Halu tehdä jotain toisen puolesta jotain pyyteettömästi, koska toinen sen ansaitsee.

Tämä esimerkki on tietysti kärjistetty, ja vaihtoehdot perseestä. Haluaisitko että sinua suojellaan teolta, totuudelta, vai valheelta, jos kumppanisi haluaisi tehdä jotain mikä voi sinua satuttaa? Mikä olisi helpoin ja mikä vaikein ottaa vastaan?

Alkuperäinen kirjoittaja jepster:
Spekuloidaan: Puolisosi kiinnostuu toisesta vastakkaista sukupuolta olevasta henkilöstä. Edetään flirtin kautta kohti läheisempää tilannetta. Miten itse haluaisit tulla kohdelluksi?

1) Puolisosi ei tee mitään konkreettista koska ei halua loukata sinua teolla.

No toki näistä vaihtoehdoista tämä, koska en tietenkään haluaisi mieheni minua konkreettisesti pettävän, vaikka kiinnostumista ei voisikaan estää. Tämän vastausvaihtoehdonhan luulisi olevan itsestäänselvyys useimmille ihmisille...

Yhteistyössä