Mopoilijat vammauttivat ratsastajan!

• Viestiketjun aloittaja Mopopojat vankilaan
  • Ensimmäinen viesti
Kirjoitin juuri tuohon yläpuolelle että poliisihan juuri hakee sitä toista osapuolta kertomaan oman näkemyksensä jotta niistä tapahtumista saadaan vahvistus. Mutta että näillä näkymin se näyttää mennen juuri noin.
tokihan sekin on mahdollista että tapahtumat etenivät juuri niinkuin ratsastaja sen poliisille kertoi

varmana sitä ei voi pitää ennen kuin asia on perin juurin tutkittu

Blue
tokihan sekin on mahdollista että tapahtumat etenivät juuri niinkuin ratsastaja sen poliisille kertoi

varmana sitä ei voi pitää ennen kuin asia on perin juurin tutkittu
No näin juuri. Enpä tiedä miksi ihmeessä tähän tulemaan piti tulla kaiken tuon ongelmia on niillä jotka sokeasti uskovat viranomaisiin-kommenttien kautta. Mutta hyvä että vihdoin ollaan yhtä mieltä kuitenkin. :)

paree kysyä hevostelijoilta...
Nyt kun aloin tätä tarkemmin miettiä, niin näinhän sen pitäisi mennä, että hitaampi kulkuneuvo antaa takana tulevalle nopeammalle kulkuneuvolle mahdollisuuden ohitukseen vrt. traktorit ja polkupyöräilijät. Jotta onko ihan totta, että joku ratsastaa antamatta takanatulevalle mahdollisuutta ohitukseen? Sehän on vallan huonoa käytöstä.

"vieras"
en viitti lukea edes loppuun tätä keskustelua. palstalaisten kakaroita tais nuoki "reppanat" olla. puolustellaan mopoilijoita jotka ihan selvästi tahallaan aiheuttaneet tilanteen eivätkä ole poliisille ilmottautuneet.
miten te kasvatatte niitä lapsia, oikeesti olisko aika miettiä, että kaikkia niiden kullanmurujen tekosia ei voi puolustella. sitä voi huvikseen, pelleilläkseen melkeen tappaa toisen ja ymmärtää vaan pitää

Nyt kun aloin tätä tarkemmin miettiä, niin näinhän sen pitäisi mennä, että hitaampi kulkuneuvo antaa takana tulevalle nopeammalle kulkuneuvolle mahdollisuuden ohitukseen vrt. traktorit ja polkupyöräilijät. Jotta onko ihan totta, että joku ratsastaa antamatta takanatulevalle mahdollisuutta ohitukseen? Sehän on vallan huonoa käytöstä.
mulle on käynyt näin lukuisia kertoja, olen ajanut syrjään ja sammuttanut moottorin ja kääntynyt hetken päästä takaisin

ei siinä takanakaan voi oikein kauaa kyttäillä, siitäkin se hepo voi kuulemma pillastua

mulle on käynyt näin lukuisia kertoja, olen ajanut syrjään ja sammuttanut moottorin ja kääntynyt hetken päästä takaisin

ei siinä takanakaan voi oikein kauaa kyttäillä, siitäkin se hepo voi kuulemma pillastua
Siksipä ratsastajan pitäisikin heti pysäyttää pollensa ja kääntyä kenties niin, että hevonen näkee, että jokin aikoo heidät hitaasti ja varmasti ohittaa. Sehän on hänen oman ja pollensa turvallisuuden kannalta paras ratkaisu, ettei kukaan jää taakse jurruttamaan. Ehkä olet syrjäänvetäytymisellä ja pysähtymisellä viestittänyt, ettei sinun tarvitse päästä ohi..

no tuota
Meillä ollaan paljonkin tuolla liikenteen seassa hevosten kanssa ja eipä ole ongelmia ollut kuin pari kertaa, vaikka kaikennäköistä tallaajaa on sinnekin matkoille sattunut (mm. yksi auto sammutettiin tielle kun näki meidän lähestyvän, sitten juuri KOHDALLA käynnistivät sen kamalalla kaasulla tietenkin ja toisella kertaa oli marjastajia vissiin auto piukassa, niin alkoivat vimmatusti ilakoida ja heilutella koreja ikkunoist kun mentiin ohi :D)

Yleisenä ohjeena sanon, että kannattaa ohittaa ratsukko ja valjakko tasaisella vauhdilla, niin kaikki menee ihan hyvin. Jos olet epävarma ja jäät vaikka ratsukon/valjakon taakse köröttelemään, niin minulla on tapna näyttää käsin, että voi ohittaa :D Vastaan tullessakin ihan normaalia vauhtia voi mennä ohi. JOS sensijaan näet että ratsukolla /valjakolla on onhelmia jo entuudestaan, hevonen vaikka poikittain tiellä tms niin kannattaa körötellä ihan hiljaa ohi.

Ravihevoset ovat kyllä tottuneita radoillakin traktoreihin, vesikuorma-autoihin ja muihin hevosiin/ihmisiin. Äkkinäiset yllättävät äänet tai esim turpaan /mahan alle osuva sora sa kuitenbkin hevosen säntäämään pakoon, kun eivät näe/ymmärrä mikä se on.

Blue
Sen verran kommentoin että ratsastaessa on mahdollisuus väistää ja tällöin pitääkin väistää mutta jos kärryillä mennään niin väistömahdollisuutta ei ehkä ole kapealla tiellä. Silloin vain pitää miettiä kummalla on parempi mahdollisuus väistää, ihan samalla lailla kun pähkäillään kahden moottoriajoneuvon kohdatessa kapealla tiellä.

Siksipä ratsastajan pitäisikin heti pysäyttää pollensa ja kääntyä kenties niin, että hevonen näkee, että jokin aikoo heidät hitaasti ja varmasti ohittaa. Sehän on hänen oman ja pollensa turvallisuuden kannalta paras ratkaisu, ettei kukaan jää taakse jurruttamaan. Ehkä olet syrjäänvetäytymisellä ja pysähtymisellä viestittänyt, ettei sinun tarvitse päästä ohi..
meneppä tiiä

selvyyden vuoksi mainittakoon että ongelmia on ollut etupäässä valjakoiden kanssa, selkähevosella rattastavat (naiset) käyttäytyy paremmin

"vieras"
Siis ratsastaja on sanonut että kohdalla painanut tööttiä? Kyse on kuitenkin ihan vaan sekunnista parista että jos onkin painanut äänimerkin ollessaan vielä siellä takana, ajattelemattomuuttaan ajatellut ilmoittaa että täältä tullaan jos ratsukko ei olu pysähtynyt / huomannut. Ja kyllä aika hermoheikko hevonen on jos yhdestä töötistä pillastuu, liikenteessä kun voi tulla jos vaikka mitä ääniä yms. niin ei kannata lähteä maantielle tuollaisen pollen kanssa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28429490]Siis ratsastaja on sanonut että kohdalla painanut tööttiä? Kyse on kuitenkin ihan vaan sekunnista parista että jos onkin painanut äänimerkin ollessaan vielä siellä takana, ajattelemattomuuttaan ajatellut ilmoittaa että täältä tullaan jos ratsukko ei olu pysähtynyt / huomannut. Ja kyllä aika hermoheikko hevonen on jos yhdestä töötistä pillastuu, liikenteessä kun voi tulla jos vaikka mitä ääniä yms. niin ei kannata lähteä maantielle tuollaisen pollen kanssa.[/QUOTE]

kyllä kuka tahansa säikähtää jos mopo painaa tööttiä ihan vieressä. tiedätkö kuinka kova ääni sellasesta lähtee

[QUOTE="vieras";28429544]kyllä kuka tahansa säikähtää jos mopo painaa tööttiä ihan vieressä. tiedätkö kuinka kova ääni sellasesta lähtee[/QUOTE]

ainakin mun mopossa on aivan onnetön töötti, isompi ääni lähtee jos käännän kaasun auki

"vieras"
[QUOTE="vieras";28429397]en viitti lukea edes loppuun tätä keskustelua. palstalaisten kakaroita tais nuoki "reppanat" olla. puolustellaan mopoilijoita jotka ihan selvästi tahallaan aiheuttaneet tilanteen eivätkä ole poliisille ilmottautuneet.
miten te kasvatatte niitä lapsia, oikeesti olisko aika miettiä, että kaikkia niiden kullanmurujen tekosia ei voi puolustella. sitä voi huvikseen, pelleilläkseen melkeen tappaa toisen ja ymmärtää vaan pitää[/QUOTE]

Niinpä. Mutta lastenhan on aina ja joka paikassa saatava toteuttaa itseään, olla luovia, oli se järkevää tai ei. Niin ja pojathan on poikia, ne on niin hassuja höpsöjä ettei niille voi olla vihaisia. Tyhmä ratsastaja kun lähtenyt minnekään yleiselle tielle hermoheikon koninsa kanssa, omapahan on vikansa! Hyvä mopopojat!

-
Hevosia tuntemattomille tienkäyttäjille perusohje hevosen turvalliseen ohittamiseen on vauhdin hidastaminen ja kauempaa kiertäminen. Pysähtyä ei kannata, paitsi toki siinä tilanteessa jos hevonen saa jonkin hepulin ja alkaa loikkia keskellä tietä. No harvemmin tällaista näkee.

Mä pyrin noilla kapeilla teillä väistämään hevosella jonnekin pellolle tai puskaan, mikäli vastaan tulee jokin isompi ajoneuvo. Kärryillä ajaessa toki ei onnistu, mutta onneksi nää maajussitkin sen ymmärtää, ja silloin katsotaan kummalla on jokin risteys tai vastaava lähempänä, minne pääsee väistämään. Mitä pysähtymiseen tulee, omalla kuumakalle-hevosellani välttelen viimeiseen asti lenkeillä pysähtymistä, vaikka se ei moottoriajoneuvoja pelkääkään. Pysähtyneenä sillä on enemmän aikaa kyttäillä ja ihmetellä, että mikäs vehje sieltä tuleekaan vastaan ja saattaa alkaa esittää jotain odottamattomia hyppyliikkeitä...

On hyvä ymmärtää, että hevonen on luonteeltaan pakoeläin ja se voi reagoida isosti pelästyessään. Kunnolla säikähtänyt hevonen ei kysele, vaan saattaa potkaista ja lähtee juoksemaan niin kovaa kuin jaloista lähtee. Jos tuota kohdalla tööttäämistä miettii, kyllä mä itsekin pelästyisin, jos olisin kävelyllä ja noin tapahtuisi. Tietysti selviäisin säpsähdyksellä, mutta rauhallisessakin hevosessa tuollainen voi laukaista pakorefleksin.

[QUOTE="vieras";28429616]Ai sun mopossa onneton töötti, no sit se on kaikkien muidenkin mopoissa oltava semmonen...[/QUOTE]

no eipä niinkään mutta on syytä ymmärtää että mopon töötti on erilaisempi kuin auton töötti

ja mä uskoisin tietäväni mopoista aika paljon...

"vieras"
no eipä niinkään mutta on syytä ymmärtää että mopon töötti on erilaisempi kuin auton töötti

ja mä uskoisin tietäväni mopoista aika paljon...
kuules nyt.. tossa missä lasten kans liikutaan, niitä mopon tööttejä kuulee aika paljon eli tiedän kyllä miltä ne kuulostaa useimmiten. asutaan lähellä yläastetta ja ainakin täälä noita mopoilijoita saa varoa.
itse olen mopon alle jäänyt ja se oli täysin mopoilijan syytä. itse olin pyörällä. tästä on jo aikaa

"Sylvi"
tööttäyksen ehkä niinkin tunnistaa mutta ajankohta sille on jo hataramman arvion varassa

ja kaikkea pitää aina epäillä
Siinä oli toinenkin ratsukko paikalla, joka oli nähnyt tilanteen. Ja samaa ihmettelen kun moni muukin, jos kyseessä oli puhdas vahinko ja väärinkäsitys, niin miksi nämä pyhäkoulupojat eivät vanhempineen ilmoittaudu poliisille?

[QUOTE="Sylvi";28429945]Siinä oli toinenkin ratsukko paikalla, joka oli nähnyt tilanteen. Ja samaa ihmettelen kun moni muukin, jos kyseessä oli puhdas vahinko ja väärinkäsitys, niin miksi nämä pyhäkoulupojat eivät vanhempineen ilmoittaudu poliisille?[/QUOTE]

mistä tiiät

siitä olen luonnollisesti samaa mieltä että mopopoikien pitäis käydä kammarilla selvittämässä asia

"vieras"
Eipä ole minulle ikinä niin käynyt. Vaikka olisi kapeakin hiekkatie kyseessä, kyllä auto hevosen ohi pääsee.

Miten ihmeessä kukaan voi edes olla ymmärtävinään typeriä mopoilijoita jotka aiheuttivat leikkaushoitoa vaatineen vamman ratsastajalle eikä hevonenkaan selvinnyt ehjin nahoin? Miettikääpä mimmonen koulutus tuossa on edessä jos meinaavat tuota hevosta enää saada maastoilukelpoiseksi.

Täytyy kyllä miettiä miten jotkut muka säkittäisivät hevosta jollain hiton mopedin töötillä, kenenkään korvat ja hermot sellaista kestäisi.

[QUOTE="vieras";28428595]No en oo ikinä ollu hevosten kanssa tekemisissä enkä ihmettele yhtään jos mopopoika on varoittanut ratsastajaa äänimerkillä kun ajoi ohi. Mutta tietenkin heidän olisi pitänyt pysähtyä jos näkivät tapauksen, siis jos näkivät! Katsoivatko taakseen vai jatkoivatko matkaa tietämättöminä.[/QUOTE]

Äänimerkillä ei _ikinä_ varoiteta ohitettaessa hevosta.

Yhteistyössä