Mopoilijat vammauttivat ratsastajan!

  • Viestiketjun aloittaja Mopopojat vankilaan
  • Ensimmäinen viesti
Mopopojat vankilaan
Poliisin tiedote asiasta johon kaivataan apua:

Keski-Uudenmaan poliisilaitoksen päivittäistiedote
03.05.2013

Päivittäistiedotteen tapahtumat ajalta 2.5.2013–3.5.2013

Läntinen alue (Hyvinkää, Nurmijärvi ja Jokela)

POLIISI KAIPAA YLEISÖ APUA

Lauantaina 27.4.2013 noin klo 20:00 tapahtui Nurmijärvellä Siippoontiellä onnettomuus, johon poliisi kaipaa silminnäkijöiden havaintoja tai lähialueella asuvien asukkaiden apua. Onnettomuus tapahtui kun mies oli ratsastamassa ja paluumatkalla tallille Siippoontiellä. Kaksi mopoilijaa oli lähtenyt ohittamaan ratsukkoa ja toinen mopoilijoista oli hevosen rinnalle päästyään käyttänyt äänimerkkiä. Hevonen oli säikähtänyt äänimerkkiä ja lähtenyt kiitolaukkaan. Hevonen oli peloissaan yrittänyt kääntyä tallin pihalle sillä seurauksella, että se suistui nurin vasemmalle kyljelleen. Hevonen sai kaatumisen seurauksena pintahaavoja sekä ruhjeita. Ratsastaja loukkaantui vakavasti ja hänen vammansa vaativat sairaalahoitoa. Kumpikaan mopoilijoista ei pysähtynyt, vaan molemmat jatkoivat matkaansa kirkonkylän suuntaan. Mopot olivat enduro-mallisia ja toisella mopoilijalla oli mahdollisesti avokypärä. Mopoilijoita pyydetään ilmoittautumaan poliisille asian selvittämiseksi numeroon p. 071 8735 410. Myös silminnäkijähavainnot tai muut asian selvittämiseen johtavat tiedot pyydetään ilmoittamaan em. numeroon

Lähde: Ajankohtaista
 
mä luin ton uutisen jo muutama päivä sitten ja kyllä tuli mieleen et kenellä hel..llä tulee ees mieleen tollainen?
luulis mopoikäisen jo tajuavan et hevonen pillastuessaan saa pahaa jälkeä aikaan.

toivottavasti saavat noi kiinni.
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28428503:
mä luin ton uutisen jo muutama päivä sitten ja kyllä tuli mieleen et kenellä hel..llä tulee ees mieleen tollainen?
luulis mopoikäisen jo tajuavan et hevonen pillastuessaan saa pahaa jälkeä aikaan.

toivottavasti saavat noi kiinni.
luulo ei oo aina tiedon väärti. monet tekee jopa aikuiset autoilijat tuota ja ihan tahallaan. mun ystävä ajoi hevosella kärryillä tiellä, missä on lupa tehdä niin, niin takaa tuli auto, joka kaasutti ja kuovitti hevosta ohittaessaa ja paino tööttiä, no hepo pillastu ja puotteli ravin ja monen ojan yli pellolle, ja jälki oli aika pahaa. hevonen piti lopettaa, kärryt paskaks ja ystäväni sairaalaan, onneks hälle tuli vain pintaruhjeita
 
helvetti
Ihan uskomattomia idiootteja tuolla tosiaan kaahaa!! Itse kerran jouduin lastenvaunut työntämään ojaan tieltä ja hyppäämään itse perään kun joku Räikkönen tuli ihan kahvassa tossa 40km/h pihatiellä kuvissa vastaan. Kaikki merkit on lapsista tiellä ja nopeusrajoitukset mutta eihän ne kaikkia koske. Jos olis ollut taapero siinä vielä pyöräilemässä niin alle olis jäänyt ihan varmasti, katoin jäljistä vielä kun ojasta ylös kömmin että ihan tasan vaunujen päälle olis ajanut jos en olis tajunnut niitä ojaan työntää.

Ja arvatkaapa huviksenne pysähtyikö katsomaan kuinka meille kävi?
 
pirustako sen tiettää että olisko se hepo pillastunut vaikkei poika oliskaan töötännyt

vaikka en sillä sano etteikö tahallaan härnääminen tossa tilanteessa ollut täysin edesvastuutonta

mitenköhän ennen sotia pärjättiin kun hevoset oli vielä enemmistönä tienpäällä?
 
"vieras"
No en oo ikinä ollu hevosten kanssa tekemisissä enkä ihmettele yhtään jos mopopoika on varoittanut ratsastajaa äänimerkillä kun ajoi ohi. Mutta tietenkin heidän olisi pitänyt pysähtyä jos näkivät tapauksen, siis jos näkivät! Katsoivatko taakseen vai jatkoivatko matkaa tietämättöminä.
 
[QUOTE="illi";28428596]Ennen sotia oli tuo auto- ja mopokanta melko vähäisenlainen...[/QUOTE]

eli hevoiset ei olleet senkään vertaa tottuneet autoihin ja moottoripyöriin josta edelleen seuraa että sen kerran kun moottoriajoneuvo matkasi tienpäällä niin jälkeen jäi laumoittain pillastuneita hevoisia?
 
"vieras"
pirustako sen tiettää että olisko se hepo pillastunut vaikkei poika oliskaan töötännyt

vaikka en sillä sano etteikö tahallaan härnääminen tossa tilanteessa ollut täysin edesvastuutonta

mitenköhän ennen sotia pärjättiin kun hevoset oli vielä enemmistönä tienpäällä?
Niinpä mistä sitä tietää, mutta tuskin kukaan tai ainakaan tämä ratsastaja lähtee maastoon jos hevonen on pillastumis herkkä.

Ennen sotia oli autoja ja mopoja harvakseltaan + ihmiset elivät hevosten kanssa = arvostivat niitä. Nykyisin kun niillä on enempi lemmikkistatus ja harvat ovat niiden kanssa tekemisissä on tilanne toinen.

Kyllä tossa munkin vanhempien nurkilla oli paljon porukkaa katsomassa kun hevoset olivat metsätöissä (voiko niillä muutakin tehdä ku ratsastaa)
 
Tämä nyt aika löyhästi liittyy aiheeseen, mutta en minä tietäisi kuinka hevonen ohitetaan vaikkapa autolla. Lehdessä oli joku vuosi sitten aukeaman mittainen saarna, kuinka hevonen täytyy ohittaa ja jäi sellainen fiilis, että jos ei pilkuntarkasti tee jotenkin tietyllä tavalla niin koni pillastuu. Sit jäin miettimään, että mitä hittoa niin arvaamattomia elukoita edes teille tuodaan. Sen kyllä minäkin muistan, että äänimerkkiä nyt ainakaan ei parane painaa.
 
rur
eli hevoiset ei olleet senkään vertaa tottuneet autoihin ja moottoripyöriin josta edelleen seuraa että sen kerran kun moottoriajoneuvo matkasi tienpäällä niin jälkeen jäi laumoittain pillastuneita hevoisia?
Sen ajan autoilijat olivat varmasti itsekin olleet hevosten varassa ennen auton hankintaa ja tiesivät, miten eläimet reagoivat. Toisaalta siihenkin aikaan on varmasti ollut mulkkuja, joiden on pitänyt päästä huomion keskipisteeksi ja ovat tahallaan vauhkoonnuttaneet eläimiä.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28428595]No en oo ikinä ollu hevosten kanssa tekemisissä enkä ihmettele yhtään jos mopopoika on varoittanut ratsastajaa äänimerkillä kun ajoi ohi. Mutta tietenkin heidän olisi pitänyt pysähtyä jos näkivät tapauksen, siis jos näkivät! Katsoivatko taakseen vai jatkoivatko matkaa tietämättöminä.[/QUOTE]

Varoittaminen on hieman eri asia ku tööttääminen kohdalla.

Vai onko sun tapana töötätä esim pyöräilijälle siinä rinnalla eikä vaikka paljon ennen? Jos ratsastaja on varustettu normaalilla kuulolla niin mopon / auton kyllä kuulee kun sellainen tulee vierelle.
 
Tämä nyt aika löyhästi liittyy aiheeseen, mutta en minä tietäisi kuinka hevonen ohitetaan vaikkapa autolla. Lehdessä oli joku vuosi sitten aukeaman mittainen saarna, kuinka hevonen täytyy ohittaa ja jäi sellainen fiilis, että jos ei pilkuntarkasti tee jotenkin tietyllä tavalla niin koni pillastuu. Sit jäin miettimään, että mitä hittoa niin arvaamattomia elukoita edes teille tuodaan. Sen kyllä minäkin muistan, että äänimerkkiä nyt ainakaan ei parane painaa.
mä harrastan moottoripyörällä ajamista soratiellä ja siinä puuhassa tulee silloin tällöin hevonen vastaan

kysyin sitten tuntemaltani erittäin kokeneelta hevosmieheltä että mitä pitää tehdä ja hän sanoi että ei mitään vaan ajat ihan normaalisti, tasakaasulla jne

näin oon sitten yrittänyt tehdä mutta käytännössä oon huomannu että soratiet on yleensä niin kapeita että valjakkoa ei pysty ohittaa, ainoa konsti on kääntyä takaisin ja suunnitella reittiin koukkaus
 
"vieras"
Tämä nyt aika löyhästi liittyy aiheeseen, mutta en minä tietäisi kuinka hevonen ohitetaan vaikkapa autolla. Lehdessä oli joku vuosi sitten aukeaman mittainen saarna, kuinka hevonen täytyy ohittaa ja jäi sellainen fiilis, että jos ei pilkuntarkasti tee jotenkin tietyllä tavalla niin koni pillastuu. Sit jäin miettimään, että mitä hittoa niin arvaamattomia elukoita edes teille tuodaan. Sen kyllä minäkin muistan, että äänimerkkiä nyt ainakaan ei parane painaa.
No ihan kuule pärjäät ajamalla ohi hieman vauhtia hiljentämällä. Maalaisjärki varmasti auttaa ja sinulla on silmät, joilla osaat katsoa, kuinka kapea tie on. Vauhti sitten sen mukaan, että pääset nätisti ohi.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28428648]Varoittaminen on hieman eri asia ku tööttääminen kohdalla.

Vai onko sun tapana töötätä esim pyöräilijälle siinä rinnalla eikä vaikka paljon ennen? Jos ratsastaja on varustettu normaalilla kuulolla niin mopon / auton kyllä kuulee kun sellainen tulee vierelle.[/QUOTE]

No jos se oli vahinko, eikös mopoissa ole äänimerkki kahvassa. En nyt ihan vankilaan lähtis näitä poikia laittamaan. Ratsastajan on otettava tuollainen riski kun liikenteeseen lähtee.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";28428665]No jos se oli vahinko, eikös mopoissa ole äänimerkki kahvassa. En nyt ihan vankilaan lähtis näitä poikia laittamaan. Ratsastajan on otettava tuollainen riski kun liikenteeseen lähtee.[/QUOTE]

No sittenpähän pojat pääsevät selittämään vahinkoa poliiseille. Miksi he eivät reippaana ilmoittaudu poliisille, jos kerran vahinko oli?
 
mä harrastan moottoripyörällä ajamista soratiellä ja siinä puuhassa tulee silloin tällöin hevonen vastaan

kysyin sitten tuntemaltani erittäin kokeneelta hevosmieheltä että mitä pitää tehdä ja hän sanoi että ei mitään vaan ajat ihan normaalisti, tasakaasulla jne

näin oon sitten yrittänyt tehdä mutta käytännössä oon huomannu että soratiet on yleensä niin kapeita että valjakkoa ei pysty ohittaa, ainoa konsti on kääntyä takaisin ja suunnitella reittiin koukkaus
Jutussa jonka luin (muistaakseni Kainuun Sanomissa), oli ainakin että täytyy odottaa ratsastajalta ohitusmerkkiä, ennen kuin saa lähteä ohi. Sitten oli tarkat ohjeet, kuinka mennä ohi jne. Jutusta todellakin jäi fiilis, että homma on pilkuntarkkaa.
 
"Ööp"
En minä ratsastajana odota että autoilija pysähtyy ohituksen ajaksi, ainoastaan jos tie on kapea. Asiallista on hiljentää nopeutta ja ohittaa ratsukko reilusti kauempaa. Aralla hevosella ei mielestäni saa yleisille teille lähteä mutta pitää muistaa, että rauhallinenkin hevonen voi pelästyä yllättävää asiaa. Jos ratsukolla on selvästi jotain hankaluuksia on autoilijan parempi pysähtyä odottamaan. Hevonen konepellillä tekee rumaa jälkeä.
 
  • Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"vieras"
En mä ainakaan ole koskaan odottanut mitään ohitusmerkkiä. Ihan vaan hiljennän riittävästi kun näen ratsukon ja ohitan sen tien toista kaistaa käyttäen. Ja pidän mielessä, että hevoset voi olla arvaamattomia, eläimiähän ne on niin ei voi tietää mitä ne saattaa yhtäkkiä tehdä.

Ilmeisesti jotain teen oikein, koska ratsastajalta tulee aina kiitos käden heilautuksella. Mutta en yhtään ihmettele, että teinipoika (miksei tyttökin) saattaa tahallaan pelästyttää hevosen. Kun ei ne teinit tajua ajatella seurauksia, ja osa ei todellakaan edes välitä. Ja onhan noita välinpitämättömiä ja typeriä aikuisiakin.
 
[QUOTE="Ööp";28428771]En minä ratsastajana odota että autoilija pysähtyy ohituksen ajaksi, ainoastaan jos tie on kapea. Asiallista on hiljentää nopeutta ja ohittaa ratsukko reilusti kauempaa. Aralla hevosella ei mielestäni saa yleisille teille lähteä mutta pitää muistaa, että rauhallinenkin hevonen voi pelästyä yllättävää asiaa. Jos ratsukolla on selvästi jotain hankaluuksia on autoilijan parempi pysähtyä odottamaan. Hevonen konepellillä tekee rumaa jälkeä.[/QUOTE]

siinä saattaa joutua odottamaan kauankin, mun mielestä on helpompi etsiä kiertotie

toisaalta tuntuu jännältä että hevostelijat voi käytännössä sulkea kapean tien
 
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28428503:
mä luin ton uutisen jo muutama päivä sitten ja kyllä tuli mieleen et kenellä hel..llä tulee ees mieleen tollainen?
luulis mopoikäisen jo tajuavan et hevonen pillastuessaan saa pahaa jälkeä aikaan.

toivottavasti saavat noi kiinni.
Tiedän ihan kokemuksesta, että jostain syystä tiettyjä ihmisiä ratsukot ärsyttävät ihan älyttömästi. Minun kohdallani on kaasuteltu (autolla) ja huudeltu että pois yleisiltä teiltä. Ja muut ratsastusta harrastavat tutut on kertoneet omia tarinoitaan.


Ehkä ihmiset on tosiaan niin vieraantuneita eläinten kanssa olosta, etteivät tajua että a) hevonen on ISO eläin ja b) eläimet säikkyy.
 
"Vieras"
Kuka käskee hermoheikon hevosen kanssa lähteä maantielle? Itse tiellä ratsastaessa pysäytän aina hevosen tien reunaan ja odotetaan että auto/mopo mennyt ohi. Luulen että mopoilija ihmetellyt kun ei ratsukko pysähdy/väistä ja painanut torvea (ei peloittelu- vaan ilmoitustarkoituksessa). Todennäköisesti eivät ole edes katsoneet taakse ja huomanneet tapahtunutta.
Ihme mopopoikien lynkkausta taas.
 

Yhteistyössä