Montessoripäiväkoti, mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Blume
  • Ensimmäinen viesti
Blume
Eli haluaisin kuulla teidän omia kokemuksianne ja mielipiteitä montessoripäiväkodeista. Olen lukenut paljon montessoripedagogiikasta ja olisin kiinnostunut myös tulevaisuudessa laittamaan lapseni tälläiseen päivähoitoon.

Ja jossette ole valinneet lapsellenne montessoripäiväkotia, kertokaa miksette.

Kiitos :)

Annuska
Esikoinen 13 v oli aikanaan ja kuopus 6 v on nyt Montsassa. Kun ensimmäisen kerran kävin tutustumass, mietin onko lapset tainnutettu rauhoittavilla vai mikä niissä oli vikana, kun toistakymmentä 3 - 6 -vuotiasta oli rauhallisesti keskenään Montessori-luokassa. Tekivät kukin työtänsä, juttelivat, neuvoivat toisiaan, veivät tavaroita paikoilleen jne. Ope oli nurkassa ja katseli, neuvoi tarvittaessa,

Lapset käyttäytyivät pukeutumistiloissa itsenäisesti ja rauhallisesti. Samoin pienimmätkin osasivat hakea ruokaa ja kattaa, siivota jälkensä jne.

Se tunnelma oli vallan mainio, ja hienoa on ollut aina vierailla katsomassa, miten leikkikoulussa ollaan.

Lasten kotiintuomat askartelut, työt, tehtävät, piirustukset ja maalaukset ovat kivoja, osa yllättävänkin opettavaisia. Lapset kertovat niistä laveasti ja mielellään. Lauluja oppivat paljon, metsässä käyvät, leipovat ja leikkivat tietysti ihan normaaleja pihajuttuja, pelejä yms.

Ei ole mitääns sellaista, mistä olisin ottanut nokkiini tai harmittaisi. Arvostan sitä, miten lapsia arvostetaan yksilöinä, kuunneltavina ihmisinä, ei laumoina. Lapset saavat mielekästä tekemistä sen mukaan, mikä juuri sille lapselle on sopivaa ja kiinnostavaa.

-
Kaverin lapset olivat yhden vuoden...sen jälkeen siirtyivät "tavalliseen" päiväkotiin, lapset tykkäs enemmän tuosta normaalista. Äiti kaiketi arvosti enemmän montessorimeininkiä. Mm. sellasesta asiasta ne lapset tykkäs tavallisessa päikyssä, että saa puhua ja touhuta normaalisti eikä tarvi olla koko ajan hiljaa :)

Meillä on kokemuksia vuoden ajalta :)
Tyttäremme aloitti siellä 4-vuotiaana viime syksynä. Leikkikoulussa on 21 lasta, jotka ovat iältään 3-6 vuotiaita. Tyttö on viihtynyt erittäin hyvin hoidossa. Jokainen lapsi saa tehdä töitä omien kiinnostusten mukaan. Kaikille annetaan työrauha eikä toisen työtä saa mennä häiritsemään. Kun menen hakemaan lapsen hoidosta on tunnelma leikkikoulussa todella rauhallinen. Lapset tekevät keskittyneesti ohjaajien avulla tai itsenäisesti omia töitään. Olen "normaalissakin" päiväkodissa vieraillut ja siellä vallitsi enemmän tai vähemmän kamala hälinä/kaaos kun lasta haki kotiin.

Montessoripedagogiikka tukee mielestämme erittäin hyvin lapsen yksilöllistä kehittymistä.
Jos olet kiinnostunut asiasta niin käy ihmeessä tutustumassa lähimpään montsaan! Ainakin meidän leikkikouluun ovat vierailijat aina tervetulleita :)

Blume
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Esikoinen 13 v oli aikanaan ja kuopus 6 v on nyt Montsassa. Kun ensimmäisen kerran kävin tutustumass, mietin onko lapset tainnutettu rauhoittavilla vai mikä niissä oli vikana, kun toistakymmentä 3 - 6 -vuotiasta oli rauhallisesti keskenään Montessori-luokassa. Tekivät kukin työtänsä, juttelivat, neuvoivat toisiaan, veivät tavaroita paikoilleen jne. Ope oli nurkassa ja katseli, neuvoi tarvittaessa,

Lapset käyttäytyivät pukeutumistiloissa itsenäisesti ja rauhallisesti. Samoin pienimmätkin osasivat hakea ruokaa ja kattaa, siivota jälkensä jne.

Se tunnelma oli vallan mainio, ja hienoa on ollut aina vierailla katsomassa, miten leikkikoulussa ollaan.

Lasten kotiintuomat askartelut, työt, tehtävät, piirustukset ja maalaukset ovat kivoja, osa yllättävänkin opettavaisia. Lapset kertovat niistä laveasti ja mielellään. Lauluja oppivat paljon, metsässä käyvät, leipovat ja leikkivat tietysti ihan normaaleja pihajuttuja, pelejä yms.

Ei ole mitääns sellaista, mistä olisin ottanut nokkiini tai harmittaisi. Arvostan sitä, miten lapsia arvostetaan yksilöinä, kuunneltavina ihmisinä, ei laumoina. Lapset saavat mielekästä tekemistä sen mukaan, mikä juuri sille lapselle on sopivaa ja kiinnostavaa.
Oi, kuulostaa hyvältä! Kiitos kovasti, kun vastasit. :)

Blume
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Kaverin lapset olivat yhden vuoden...sen jälkeen siirtyivät "tavalliseen" päiväkotiin, lapset tykkäs enemmän tuosta normaalista. Äiti kaiketi arvosti enemmän montessorimeininkiä. Mm. sellasesta asiasta ne lapset tykkäs tavallisessa päikyssä, että saa puhua ja touhuta normaalisti eikä tarvi olla koko ajan hiljaa :)
Aivan, ei tietenkään ole sopiva kaikille lapsille. Ja hyvä, kun voi valita oman lapsen tarpeille sopivan päiväkodin. =)

: Hyvä tietää, että vierailut ovat mahdollisia! Pitääpä soitella joihinkin lähialueiden montessoripäiväkoteihin, jos ottaisivat minut sinne vastaan jonkin päivä.

Annuska
Edellinen sanoi, että 'ei tarvi olla hiljaa'. Ei meidän Montsassa ainakaan tarvitse olla hiljaa. Mutta siellä ei tarvitse kiljua! Lapset tulevat oikeasti kuulluksi vähemmälläkin. En ole koskaan kuullut, että lasta olisi käsketty olemaan hiljaa.

Sen sijaan olen nähnyt, miten lapsia kuunnellaan ja heidän kanssa keskustellaan. Heidän kysymyksiinsä vastataan. Lasten päiden yli ei huudeta koskaan - ei aikuiset aikuisille eikä aikuiset lapsilaumalle. Lapsia ei ohjata päiden yli huutamalla, vaan alas asettumalla ja neuvomalla kutakin tarpeen mukaan vuorollaan.

Lapset eivät myöskään kilju toisilleen, vaan puhuvat toisilleen ja keskustelevat. Päällehuutamisen kulttuuri on poissa, jokaisella on arvo, ja se näkyy äänenkäytössäkin.

Ei siellä kukaan robotti ole, kyllä siellä itku ja ilo ja riemu ja riehakkuuskin kuuluvat meininkiin, mutta turha huomionhaku on poissa, kun ihmiset tulevat huomatuksi muutenkin.

Blume
Alkuperäinen kirjoittaja Annuska:
Edellinen sanoi, että 'ei tarvi olla hiljaa'. Ei meidän Montsassa ainakaan tarvitse olla hiljaa. Mutta siellä ei tarvitse kiljua! Lapset tulevat oikeasti kuulluksi vähemmälläkin. En ole koskaan kuullut, että lasta olisi käsketty olemaan hiljaa.

Sen sijaan olen nähnyt, miten lapsia kuunnellaan ja heidän kanssa keskustellaan. Heidän kysymyksiinsä vastataan. Lasten päiden yli ei huudeta koskaan - ei aikuiset aikuisille eikä aikuiset lapsilaumalle. Lapsia ei ohjata päiden yli huutamalla, vaan alas asettumalla ja neuvomalla kutakin tarpeen mukaan vuorollaan.

Lapset eivät myöskään kilju toisilleen, vaan puhuvat toisilleen ja keskustelevat. Päällehuutamisen kulttuuri on poissa, jokaisella on arvo, ja se näkyy äänenkäytössäkin.

Ei siellä kukaan robotti ole, kyllä siellä itku ja ilo ja riemu ja riehakkuuskin kuuluvat meininkiin, mutta turha huomionhaku on poissa, kun ihmiset tulevat huomatuksi muutenkin.
Kuulostaa kaikin puolin terveeltä ja järkevältä toiminnalta. Olen aikaisemmin käynyt ystäväni mukana hakemassa hänen lapsensa tavallisesta päiväkodista ja hätkähdin silloin kaaosta, joka paikassa vallitsi. Silloin kiinnostuin montessoripedagogiikasta.

Tytär menee luultavasti vasta 1,5 vuoden päästä päiväkotiin, mutta haluan kaavailla paikkaa jo näin etukäteen. Montessori kuulostaa erittäin sopivalta meidän kasvatusperiaatteet ja arvot huomioonottaen.

Asuin melkein vuoden talossa, jonka pihalla oli montessoripäiväkoti. Poikkeus sitten vahvistaa säännön, siellä se lasten arvostaminen tarkoitti sitä että lapsia ei kielletty vaikka kiroilivat minulle päin naamaa ja yksivuotiaat seisoivat pihalla ilman mitään tekemistä, kun yksi vasta kävelemään opetteleva tyttö alkoi itkemään niin hoitaja sanoi että lapsi vasta totuttelee ja itkee äidin perään. Minun piti mennä ottamaan lapsi syliin kun hoitajat ei tehneet elettäkään |O

Blume
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Asuin melkein vuoden talossa, jonka pihalla oli montessoripäiväkoti. Poikkeus sitten vahvistaa säännön, siellä se lasten arvostaminen tarkoitti sitä että lapsia ei kielletty vaikka kiroilivat minulle päin naamaa ja yksivuotiaat seisoivat pihalla ilman mitään tekemistä, kun yksi vasta kävelemään opetteleva tyttö alkoi itkemään niin hoitaja sanoi että lapsi vasta totuttelee ja itkee äidin perään. Minun piti mennä ottamaan lapsi syliin kun hoitajat ei tehneet elettäkään |O
Ahaa. :/
Mutta onko tällä mitään tekemistä sen kanssa, että kyseessä ole montessoripäiväkoti? Samanlaista näkee varmasti tavallisissakin päiväkodeissa. Ja toivottavasti vain yksittäisiä tapauksia, olen ollut niin mielissäni noista aikaisemmista positiivisista kokemuksista.

Ei kokemusta
Opiskeluissa aikanani tutustuin Montessori-pedagogiikkaan ja mielenkiintoinenhan se on. Opiskelutoverini pääsi valmistuttuaan Montessori-päiväkotiin töihin ja oli tosi pettynyt. Ei pitänyt lainkaan toiminnasta ja läks "tavalliseen" pk:tiin töihin. Tämä johdanto siis siksi, että vaikka pedagogiikka hyvä, toteutus voi olla huono. Kannattaa todellakin käydä tutustumassa, jotta saa käsityksen juuri sen paikan toiminnasta ja ilmapiiristä. Kuten kannattaa tavan päiväkodeissakin käydä ennen hakemista. Ei tietenkään välttämäti pääse juuri haluamaansa, mutta aina voi laittaa parhaaksi kokemansa paikan ykköstoiveeksi ja jos ei sinne pääse, laittaa heti siirtohakemuksen kehiin kun hoito alkanut. Loppuosa hieman ohi aiheen, sori.

Monen olen kuullut sanovan tuosta, että montessoripäiväkodissa lapsien on pakko olla hiljaa. Jotkut jopa sanoivat, että lapset näyttävät ilottomilta. Ääni ei missään nimissä kolleroi ilon määrän kanssa. Montessoripedagogiikkaan kuuluu toisen työrauhan kunnioittaminen. Lapset opetetaan siihen, että sisällä käytetään ns. sisä-ääntä eikä toisen päälle huudeta. Tällä tavoin kaikki saavat tuoda esille omat ajatuksensa eikä yleinen rauha riikkoonnu sillä, että kaikki huutaa/kiljuu miten sattuu.
Meidän kuopus täyttää loppuvuodesta 3v. Hän aloitti montsassa kolme viikkoa sitten ja viihtyy aivan uskomattoman hyvin. Hän on niin ylpeä, kun saa itse viedä astiat, putsata pöydät ja tehdä muita "isojen tyttöjen" hommia :)

v
Kaveri on kehunut kovin, kaksi lasta montsan läpikäynyt. Tosin oli sitäkin mieltä, että lapset ovat montsalaisia päiväkodissa, kotona meno ihan samanlaista kuin muillakin. Että esim. omatoimisuus ja tavaroiden paikoilleenlaitto unohtuvat kotiovella. :)

Blume
Minä taas olen käsittänyt, että leikki ja oppiminen ovat jossain määrin jopa korostettuja. Vaan minäpä en lähde tässä asiassa vannomaan, ei ole omakohtaista kokemusta montessorista. =)

Kiva, kun jostain montun pohjalta taas nousi tämä ketju.

Annuska
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Montessoripedagogiikka unohtaa leikin merkityksen lapselle. Leikki on lapselle luontaista toimintaa ja leikissä lapsi kehittyy ja oppii.
Meidän päiväkodissa lapset leikkivät. On nukkekoti, kotileikki, autot ja kaupunkimatot, monenmoisia leluja sekä sisällä että ulkona.
Ja lauiavat, askartelevat, muovailevat, kasvattavat kasveja, leipovat, metsäretkeilevät, käyvät uimassa, on lelupäivä kerran kuussa...

Muualta löytyi lisää tietoa
Jos kiinnostaa lisää aiheesta niin satuin huomaamaan Suomi24-keskustelussa -Äidit ja isät/päiväkoti. Siellä on tosi pitkät kirjoitukset ja paljon asiaa, jolla ymmärtää esim. lelujen vähäisen käytön jne. Luin mielenkiinnolla.

Otsikkoa rullataan alas toiselle sivulle niinkin pitkälle, kuin 13.8.09 ja sieltä löytyy

-Kokemuklsia montessoripäiväkodista? tietoajan...

vv
No ei kyllä ole montessoripäiväkoti ollut, kun ei niihin edes oteta alle 2,5- vuotiaita.

ohis
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
No ei kyllä ole montessoripäiväkoti ollut, kun ei niihin edes oteta alle 2,5- vuotiaita.
No Keravan Miossa ainakin on, joten ota selvää ennekuin väität mitään.

Kuusamolainen
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Kuusamon montessoripäiväkodissa on 0-6 -vuotiaita.

Yhteistyössä