Montako reikää pitää porata vastamaalattuun seinään, jotta sinne saa laitettu hyllyn, joka kiinnitetään 4 ruuvilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24530507:
Sulla on liian paksu ruuvi tuohon proppuun.

Tällainen proppu on myös toimiva
kipsilevyankkurimuovinen.jpg

Ei voi olla, kun se proppu ja ruuvi myytiin yhdessä ja samassa paketissa. Ei siis ollut irtomyynnissä.

Gyprociin on paras ja nopein Gator-pikaasennusproppu. Ihan oikeasti arvon telaketjufemakot: joskus on viisaampaan olla tuhoamatta seinää taidottomuutensa takia ja hankkia kunnon työkalut ja osaava tekijä. Ei se ole teidän naiseudestanne pois.

[QUOTE="nnn";24530527]Gyprociin on paras ja nopein Gator-pikaasennusproppu. Ihan oikeasti arvon telaketjufemakot: joskus on viisaampaan olla tuhoamatta seinää taidottomuutensa takia ja hankkia kunnon työkalut ja osaava tekijä. Ei se ole teidän naiseudestanne pois.[/QUOTE]

Miksei jo mene jakeluun, että mä olen tehnyt tasan siten, miten MIEHET on neuvoneet. Jos mua oltais neuvottu hankkimaan /tekemään muuta, olisin niin tehnyt. Mutta kun ei.

[QUOTE="nnn";24530527]Gyprociin on paras ja nopein Gator-pikaasennusproppu. Ihan oikeasti arvon telaketjufemakot: joskus on viisaampaan olla tuhoamatta seinää taidottomuutensa takia ja hankkia kunnon työkalut ja osaava tekijä. Ei se ole teidän naiseudestanne pois.[/QUOTE]

Mutta eikös se nyt ole vähän myyjästäkin kiinni, että minkälaiset ruuvit ja proput myypi? Korjaa jos olen väärässä :)

Sori mutta ei tuo hylly tule pysymään cyprocissa kovalla painolla. Kipsilevy murenee liian suuren pistekuorman alla.

Nää on vissiin niitä mitä mä olen menossa hakemaan. Kun mä nimenomaan tartten sellaisen proput mitkä kestää vetoa, koska se hylly on tämä:

GRUNDTAL Seinähylly - 120 cm - IKEA

ja ideana on laittaa siihen henkareilla pyykkejä kuivumaan...muutama märkä toppapuku ja hylly on maassa ellei se ole asianmukaisesti seinässä.

Onko noilla joku nimi? Onko noi metallisia ja tartteeko se semmosen erikoisen työkalun, jolla ne laitetaan seinään kiinni?

Sori mutta ei tuo hylly tule pysymään cyprocissa kovalla painolla. Kipsilevy murenee liian suuren pistekuorman alla.

Tuo sama hylly on edelleen (kuten olen jo kahdesti kertonut), nyt noin vuoden käytön jälkeen naapurien kispilevyseinässä ja siinä on roikotettu jopa kahdeksaa märkää toppahaalaria kerrallaan.

Olen omin silmin nähnyt siinä suuria määriä pyykkiä ja siellä se seinässä oli vielä ainakin eilen...pyykkivuoren alta sen juuri ja juuri näin.

Mistäs sitä tietää, saattaa olla että se joku ruma päivä tulee sieltä alas, mutta kuulemma ainakin toistaiseksi se on ja pysyy naapurien seinällä hyvin.

Itse olen ottanut suoraan rauta-kaupan hyllystä. Ammattikäytössä parhaiksi havainnut.

Meinasin sitä kun kirjoitit että: joskus on viisaampaan olla tuhoamatta seinää taidottomuutensa takia ja hankkia kunnon työkalut. Jos kaupassa on neuvottu ostamaan niitä mitä AP on ensin käyttänyt, nii kait niitä silloin ostetaan, jos ei sen parempaa tietämystä asiasta ja tavaroista ole :)

Miten te saatte nuo jäämään siten, ettei ne mene sinne seinän siään, kun se sisäpuoli on ontto. Mä ruuvasin sen ihan varovasti ja kaikki näytti hyvältä, mutta siinä kohtaa kun löin hylyn paikoilleen ja aloin ruuvaamaan sitä kiinni niillä ruuveilla, ne proput meni seinästä läpi :kieh:

Meillä olevat proput ei ole Biltemasta vaan paikallisesta rautakaupasta, suunnilleen saman näköisiä kuitenkin. Pikku erojakin on, propun kaulus oli meillä suhteessa isompi verrattuna kierteen ulkohalkaisijaan ja kärjessä oli selvästi pienempi reikä.

En havainnut käytössä mitään ongelmaa seinään painumisen enkä muunkaan häiriön suhteen.

Meillä olevat proput ei ole Biltemasta vaan paikallisesta rautakaupasta, suunnilleen saman näköisiä kuitenkin. Pikku erojakin on, propun kaulus oli meillä suhteessa isompi verrattuna kierteen ulkohalkaisijaan ja kärjessä oli selvästi pienempi reikä.

En havainnut käytössä mitään ongelmaa seinään painumisen enkä muunkaan häiriön suhteen.

Toimisko tossa joku kipsilevyankkuri tms?

Nuo mun proppuni olivat Bauhaussista ja merkiltään Stabilit. Enkä voi niitä kyllä kehua. Vaikka vika olisi mussa, niin en siltikään, koska ne oli sitten vähintääkin hankala asentaa oikein : /

tää oli ihana avautumisketju :laugh::laugh: ja juuri sen takia kun itellekki on käyny samallalailla :D ja on vielä pari kertaa osunu se jonkun mainostama kivikin sinne betoniseinään :whistle:

on se mahtavaa kun ei voi nykyseiniinkään saaha pari ruuvia ilman transformersia! :O

killerbee.jpg

[QUOTE="tööt";24532723]Jatkossa kannattaa ostaa/lainata/varastaa koolaustunnistin, joka tunnistaa puun, metallin ja sähköjohdot. Säästyy ilmastointirei'iltä.[/QUOTE]

ahaa... tämmösiä siis on? mistä näitä saa esim. ostettua? k-rauta? bauhaus?

mitä sitten tehään jos kyseessä on betoniseinän päälle asennettu gyproc-levy ja siihen pitäis saaha jonkulaiset reiät? vai onko siellä koolaus välissä joka estää ettei tartte porata betoniin asti?

nimim. I have NO idea!

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24532820:
mitä sitten tehään jos kyseessä on betoniseinän päälle asennettu gyproc-levy ja siihen pitäis saaha jonkulaiset reiät? vai onko siellä koolaus välissä joka estää ettei tartte porata betoniin asti?

nimim. I have NO idea!

Levyn takana voi olla koolaus tai sitten ei. Betoniseinän päälle levytettäessä voidaan laittaa seinään koolaus, johon levy ruuvataan kiinni tai vaihtoehtoisesti levy liimataan betoniseinään kiinni. Voit todeta kiinnitystavan esim. koputtelemalla seinää ja jos se kuullostaa ontolta niin silloin siellä on koolaus, mikäli se ei kopise ontosti niin silloin se on liimattu suoraan betoniin.
Mikäli seinä on koolattu niin kiinnitysvaihtoehdot on seuraavat: Kiinnitys suoraan koolauksiin tai käyttää ankkureita ja myös voi olla mahdollista kiinnittää takana olevaan kiviseinään kiviseinäankkureilla.
Jos levy on liimattu niin joudut poraamaan levyn läpi kiviseinään ankkureille reiät.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No jo on perk*el. Ei ole mun vika, jos ei hylly pysy seinässä, kun mulle myytiin VÄÄRÄT ruuvit!

Kävin siis taas jälleen kerran rautakaupassa ja oletin saavani asiantuntevaa palvelua, mutta paskat. Ei ne rautakaupan myyjät ole yhtään mua fiksumpia näissä asioissa, vaikka ne kuinka on miehiä.

Ostin nyt sitten niitä Majurin ehdottamia ruuveja, jotka saa ruuvattu metalliin, jos osun koolaukseen. Sitten ostin jotain alligator (tjtn sinnepäin) proppuja, jotka kuulemma on oikein hyviä. Ja niihin tietty ruuvit. Nämä käyttöön, jos en osu koolaukseen.

Sutaisin maalilla uusimmat (reijät nro 11-14) paklaukset piiloon ja kuivumisen jälkeen otin akkuporakoneen käteen. Sillä sitten tein kivat reijät ihan uusilla terillä ja tungin proput paikoillen. Kaikki näytti kivalta. Sitten nostin hyllyn seinään ja aloin ruuvaamaan. Kuinkas sitten saakeli taas ollakaan se ruuvi pyöri ympyrää ihan niin kauan, kun vaan jaksoin sitä käännellä. Arvatkaa v'tuttiko??!!!

Siinä kohtaa loppu huumorintaju ihan totaali.

Mutta koska periksi ei per*ele anneta, niin mä halusin selvittää, että MIKSI se ruuvi ei kiristy, vaan pyörii vaikka viikon. Joten porasin vanerinpalaan reijän ja tungin propun läpi...sitten aloin ruuvaamaan ja totesin, että proppu aukeaa juuri siten, miten pitääkin. Eli propussa ei vikaa...mutta se ruuvi vaan pyöri pyörimistään. Sitten mulla syttyi lamppu päässä. Se pyörii, koska siinä ruuvissa on jengat vaan 2/3 ruuvin mitalta, eikä siis siinä lopussa enää ollenkaan!

kokeilin toisella ruuuvilla, joka oli yhtä pitkä ja leveä, mutta jenkat 3/4 ruuvinmittaa. Ja avot. Se oli siinä...täydellisesti!

Ei muuta, kuin hylly takaisin katonrajaan ja uutta ruuvia proppuihin. Ja nyt on hylly seinällä ja hyllyllä roikkumassa isot pinot pyykkiä. Kyllä se kesti, mutta vaikeuksien kautta voitoon.

Hyvä mä!

Ai niin...huomenna pitää mennä käymään rautakaupassa. Otan mun vanerinpalan, propun ja ruuvin ja demostroin niille, miten väärässä ne on.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tirps
No jo on perk*el. Ei ole mun vika, jos ei hylly pysy seinässä, kun mulle myytiin VÄÄRÄT ruuvit!

Kävin siis taas jälleen kerran rautakaupassa ja oletin saavani asiantuntevaa palvelua, mutta paskat. Ei ne rautakaupan myyjät ole yhtään mua fiksumpia näissä asioissa, vaikka ne kuinka on miehiä.

Ostin nyt sitten niitä Majurin ehdottamia ruuveja, jotka saa ruuvattu metalliin, jos osun koolaukseen. Sitten ostin jotain alligator (tjtn sinnepäin) proppuja, jotka kuulemma on oikein hyviä. Ja niihin tietty ruuvit. Nämä käyttöön, jos en osu koolaukseen.

Sutaisin maalilla uusimmat (reijät nro 11-14) paklaukset piiloon ja kuivumisen jälkeen otin akkuporakoneen käteen. Sillä sitten tein kivat reijät ihan uusilla terillä ja tungin proput paikoillen. Kaikki näytti kivalta. Sitten nostin hyllyn seinään ja aloin ruuvaamaan. Kuinkas sitten saakeli taas ollakaan se ruuvi pyöri ympyrää ihan niin kauan, kun vaan jaksoin sitä käännellä. Arvatkaa v'tuttiko??!!!

Siinä kohtaa loppu huumorintaju ihan totaali.

Mutta koska periksi ei per*ele anneta, niin mä halusin selvittää, että MIKSI se ruuvi ei kiristy, vaan pyörii vaikka viikon. Joten porasin vanerinpalaan reijän ja tungin propun läpi...sitten aloin ruuvaamaan ja totesin, että proppu aukeaa juuri siten, miten pitääkin. Eli propussa ei vikaa...mutta se ruuvi vaan pyöri pyörimistään. Sitten mulla syttyi lamppu päässä. Se pyörii, koska siinä ruuvissa on jengat vaan 2/3 ruuvin mitalta, eikä siis siinä lopussa enää ollenkaan!

kokeilin toisella ruuuvilla, joka oli yhtä pitkä ja leveä, mutta jenkat 3/4 ruuvinmittaa. Ja avot. Se oli siinä...täydellisesti!

Ei muuta, kuin hylly takaisin katonrajaan ja uutta ruuvia proppuihin. Ja nyt on hylly seinällä ja hyllyllä roikkumassa isot pinot pyykkiä. Kyllä se kesti, mutta vaikeuksien kautta voitoon.

Hyvä mä!

Ai niin...huomenna pitää mennä käymään rautakaupassa. Otan mun vanerinpalan, propun ja ruuvin ja demostroin niille, miten väärässä ne on.

Seuraavalla kertaa osaat ostaa heti oikeat tarvikkeet

• Tykkää
Reactions: chef
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;24532791:
tää oli ihana avautumisketju :laugh::laugh: ja juuri sen takia kun itellekki on käyny samallalailla :D ja on vielä pari kertaa osunu se jonkun mainostama kivikin sinne betoniseinään :whistle:

on se mahtavaa kun ei voi nykyseiniinkään saaha pari ruuvia ilman transformersia! :O

killerbee.jpg

WoW :O Ei tuollaiseen uskalla ees koskea. :laugh:

Yhteistyössä