Montako pakettia teillä on per lapsi? Mikä on liian vähän, sopiva tai liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias elli

Vieras
Laskeskelin tuossa että per lapsi meillä on n. 20 pakettia ja mitä siihen vielä tulee kun isovanhemmilta ainakin tulee lahjat.
Ja meillä on paketeissa pientäkin koska on kivaa että lahjoja saa avata monta vaikkei ne oliskaan niin hienoja tai ihmeellisiä ;)

Mites muilla?

Asiantuntijat suosittelee että lapselle olisi sopiva 1 paketti per ikävuosi. Meillä noudatetaan aika lailla tätä. Ei se lapsi jaksa edes avata lahjojaan jos niitä on yli kymmenen. Nähty on kyllä. Menee vaan raukalla pää sekaisin. Eii olet kyllä liioitellut ja pahasti.

Asiantuntijat suosittelee että lapselle olisi sopiva 1 paketti per ikävuosi. Meillä noudatetaan aika lailla tätä. Ei se lapsi jaksa edes avata lahjojaan jos niitä on yli kymmenen. Nähty on kyllä. Menee vaan raukalla pää sekaisin. Eii olet kyllä liioitellut ja pahasti.
Meillä on sit vissiin tavallista keskittymiskykyisempiä ja kärsivällisempiä lapsia, kun ovat aivan hyvin jaksaneet avata 40 pakettiakin.

Tällä hetkellä on tytölle ostettuna 5 lahjaa, pojalle 2 ja 1 yhteinen. Pojalle on suunnitelmissa vielä pari ja saatan vielä ostaa jotain kummalle vaan/molemmille ihan vaan jos näen jotain kivaa.

Tuossa on molemmilla isona lahjana uusi fillari, loput sitten pienempiä lahjoja.

Itse on ostettu 12/lapsi. Molemmista mummoloista tulee 2-3 pakettia/lapsi. Kaikilla on kaksi kummia jotka muistaa yhdellä paketilla. Minulla on kolme siskoa jotka kaikki ostavat 1-2 pakettia/lapsi. Eli tuleehan noita. Itse ostamme myös paljon käytännöllistä. Tänä vuonna esim kaikki saa uudet tyynyt ja peitot kun edelliset on jo kulahtaneita ja tytöt 4v ja 5v ovat vielä junior-peitolla. Vaatetta tulee myös. Kaikki ei siis saa kuuttatoista pakettia leluja.

hyvin jaksoi 4v. avata n.20 lahjaa viimejouluna,eikä mennyt mitenkään sekaisin.Meillä lahjoissa mukana myös kaikkea tarpeellista,esim. pikkuhousuja,sukkia,hammasharjaa,hiuslenkuroita. Lapsen riemua on niin ihana katsoa,meillä kyllä ilahtuu noista "tylsemmistäkin" lahjoista.

6-ja 3-vuotiaat pojat, molemmille 6-8 pakettia, hyvä määrä minusta. Miehelle ostan 1-2lahjaa. Ja lapsille lahjaksi pelkkiä leluja, vaatteet ym käytännön jutut ostetaan aina erikseen.

Meillä on sit vissiin tavallista keskittymiskykyisempiä ja kärsivällisempiä lapsia, kun ovat aivan hyvin jaksaneet avata 40 pakettiakin.

Ei meilläkään ole keskittymisvaikeuksia yhtään pakettien avaamisessa :D Mieluusti avaisivat enemmänkin. Normaaleja lapsia ne on ;)
Mun mielestä vähintään muutama paketti pitää lapsella olla tai sit on ihan turha edes viettää joulua.

Mitähän liioittelua useassa paketissa on?

Mä en ymmärrä miksi joillakin on tarve ostaa sata pakettia per lapsi? Ihan turhaa ja pienestä jo opetetaan että kaiken maailman tavarat on se tärkein juttu esim. jouluna. Onko joulu jotenkin huonompi/epäonnistunut jos lapsi ei saa kaikkea mitä haluaa tai sitten vanhemmat kärsii suuruudenhulluudesta. Myös sitä en ymmärrä että pienille lapsille ostetaan satojen eurojen edestä täysin turhaa krääsää, esim. leluja.
Ostan itsekin sukulaislapsille tottakai joululahjoja mutta en todellakaan muutamaa pakettia enempää..
Moni ottaa kamalan stressin just lasten lahjojen takia ja kuluttaa roponsa niihin. Lapsi tarvitsee rakkautta ja yhdessäoloa eikä hillitöntä tavaravuorta..

Viime jouluna meni pikkasen överiksi eli lahjoja oli muutama kymmenen kipaletta lapsille pelkästään. :D Tänä jouluna satsataan laatuun eikä määrään, ei rahanpuutteen takia vaan ekologisuuden eli kovin suurta määrää lahjoja ei kuusen alle ole tulossa mutta ovat sellaisia että niistä riittää iloa pitkäksi aikaa, meille vanhemmillekin.

Paketteja kertyy yleensä paljon, vaikka itse ostettaisi 1-2 / lapsi, niin kuin on taas suunniteltu. Isovanhemmat, tädit ja isotädit ostaa kaikki yleensä jonkun paketin, joten siksi niitä kertyy. Me ollaan tosiaan ostettu esim. yksi kallis duplopaketti. Tämä joulu on ensimmäinen, jolloin lapset selvästi tajuavat molemmat jotain joulusta ja osaavat odottaa. Siksi koen, että nyt ei kannata opettaa miljoonaan pakettiin, jos en halua jatkossakaan isoa määrää ostaa. Siksi taas varmaankin satsataan 1-2 toivelahjaan.

Mä en ymmärrä miksi joillakin on tarve ostaa sata pakettia per lapsi? Ihan turhaa ja pienestä jo opetetaan että kaiken maailman tavarat on se tärkein juttu esim. jouluna. Onko joulu jotenkin huonompi/epäonnistunut jos lapsi ei saa kaikkea mitä haluaa tai sitten vanhemmat kärsii suuruudenhulluudesta. Myös sitä en ymmärrä että pienille lapsille ostetaan satojen eurojen edestä täysin turhaa krääsää, esim. leluja.
Ostan itsekin sukulaislapsille tottakai joululahjoja mutta en todellakaan muutamaa pakettia enempää..
Moni ottaa kamalan stressin just lasten lahjojen takia ja kuluttaa roponsa niihin. Lapsi tarvitsee rakkautta ja yhdessäoloa eikä hillitöntä tavaravuorta..
Tietenkään ei kannata ostaa montaa lahjaa, jos ei sen lisäksi kykene antamaan lapsilleen myös rakkautta ja yhdessäoloa. Mä en ole kokenut joululahjoja ja rakkautta & yhdessäoloa toisiaan poissulkeviksi. Ei kannata stressata muiden tekemisistä vaan tehdä itse niinkuin hyvältä tuntuu. Antaa muiden viettää omat joulunsa omalla tavallaan, vietä sinä omasi omallasi :)

Tarkoitin nyt lähinnä sitä että en ymmärrä tuota hiton paniikkia että penskoille PITÄÄ ostaa jumalattomasti lahjoja kun muuten ei ole hyvä äiti. Sitten pitää täällä vertailla montako pakettia Lissu tai Lassi saa..

Mä haluaisin tietää mistä "asiantuntijoilta" tämä idea tulee?

Mitä sitten kun perheessä on vaikka 4-vuotias lapsi, joka saa (vain) 4 lahjaa ja 16 vuotias teini, joka saa peräti 16 lahjaa? Kyllä siinä taitaa vähän 4v:n naama venähtää kuin toinen saa niin paljon enemmän lahjoja. Ei siis mun mielestä mitään järkeä! Mieluummin käyttää omaa järkeä ja ostaa sellaisia lahjoja, joista on iloa pidemmäksi aikaa eli ei krääsää ja liian halpaa.

Meillä molemmille lapsille ostetaan vain muutama lahja ja joku yhteinen, kun kuitenkin sukulaisilta tulee jokunen paketti ja sitten niitä onkin ihan tarpeeksi. Mieluummin joku tosi toivottu juttu, kuin epämääräistä sälää, jolla lapset ei jaksa leikkiä.

Yhtenä jouluna meillä molemmat lapset sai yli 20 pakettia (oli isoisältä vähän karannu mopo käsistä) ja nuorempi en ainakaan jaksanut avata kuin 5 ensimmäistä ja sitten alkoi leikkiä niillä ja loput nostin kaappiin. Joten mieluummin liian vähän kuin liikaa!

Muakin nauratti toi "asiantuntija"-juttu - eihän lahjojen lukumäärää tuolla lailla voi ohjeistaa!!! :D

Meillä on paljon paketteja, ehkä noin 10-15 per lapsi. Muutama kalliimpi (50-70e) ja muuten pienempiä yllätyksiä.

Tarkoitin nyt lähinnä sitä että en ymmärrä tuota hiton paniikkia että penskoille PITÄÄ ostaa jumalattomasti lahjoja kun muuten ei ole hyvä äiti. Sitten pitää täällä vertailla montako pakettia Lissu tai Lassi saa..
En minäkään ymmärrä paniikkia joululahjoista. Niitä on kiva hankkia ja erityisesti omille lapsilleen, kun tuntee lapsensa ja tietää, mistä lapset ilahtuvat. Lisäksi lahjoja tulee isovanhemmilta, sediltä, tädeiltä, serkuilta ja kummeilta, joten paketteja on yleensä ihan kelpo määrä. Ei siitä tarvitse stressaantua.

isommille on 2 per pää ja nuorimmalle alta 1v on 1paketti. Tähän päälle isovanhempien paketit, eli yhteensä 4pakettia isommat ja 3 pienimmälle.

mun mielestä siinäkin on liikaa..

Mulle on aivan sama mitä ostatte kersoillenne ja miten paljon mutta naurattaa kun palstapaniikki käynnistyy :laugh:
Menee vähän ot mut sama juttu kun täällä itketään kaverisynttäreistä tasaisin väliajoin..
Miksi pitää olla paniikki ja stressi kaikista asioista ja yrittää mennä joidenkin hatusta vedettyjen " normien " mukaan? Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee..

Mulle on aivan sama mitä ostatte kersoillenne ja miten paljon mutta naurattaa kun palstapaniikki käynnistyy :laugh:
Menee vähän ot mut sama juttu kun täällä itketään kaverisynttäreistä tasaisin väliajoin..
Miksi pitää olla paniikki ja stressi kaikista asioista ja yrittää mennä joidenkin hatusta vedettyjen " normien " mukaan? Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee..
Juuri näin. Enkä ole nähnyt niiden pahemmin palstapanikoivan, joiden lapset saavat paljon lahjoja.

Yhteistyössä