montako olutta uskallat juoda

• Viestiketjun aloittaja "joanna"
  • Ensimmäinen viesti
"..."
No en yksikseni juurikaan juo olutta. Jos on saunapäivä ja mies jossain reissussa, niin saatan yhden pienen juoda. Jos alkoholiannoksia tarkoitit, niin 24cl punkkua uskallan juoda. Eli siis kaksi annosta.

minä,
Britanniasta Suomeen omaksuttu valistustarina Turmiolan Tommista kuvasti hyvin fennomaanien pelkoa: jo yksikin ryyppy tekisi köyhästä tilattomasta rappiojuopon. Taustalla oli holhoava ajatus, ettei rahvas pysty hallitsemaan juomistaan. Raittiuden ystäviin liittyi pian sankoin joukoin myös työläisiä, jotka ryhtyivät ajamaan täydellistä alkoholikieltoa.

Poliitikot keksivät käsitteen

Vakuuttaakseen senaatin ja Venäjän hallinnon kieltolain tarpeellisuudesta kieltolakipoliitikot kehittivät suomalaisen viinapään käsitteen. Peltonen on löytänyt ensimmäisen viinapää-maininnan puheesta, jonka raittiusmies O. W. Louhivuori piti 1908.

Kun muiden maiden raittiusväki ihasteli Suomen alkoholitilannetta - raittiusjärjestöjen tilastot osoittivat suomalaisten juovan vähiten Euroopassa! - kieltolain kannattajat puolustautuivat Louhivuoren sanoin: "Totta on, että Suomessa juodaan muihin maihin verrattuna vähän. Mutta silti näkee meillä enemmän juopuneita kuin muualla,

Varmaan sen normisetin... eli siiderin kaksi. Kolmas saattaa mennä jos jaksan valvoa tarpeeksi pitkään... EN pelkää juoda lasten nähden tai heidän läsnäollessa. Meillä lapset ovat olleet monissakin juhlissa mukana joissa on nautittu hyvää ruokaa, hyvää juomaa (huom kohtuullisesti ruoan kanssa) ja on ollut paljon naurua ja hauskoja tarinoita. Mutta en halua, että lapseni ovat mukana juhlissa joissa akuiset kännäävät, käyttäytyvät holtittomasti ja riuhuvat ja tappelevat humalassa....

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
"joopa"
Pari siideriä tai lonkeroa voin ottaa ihan lasten nähden. Jos olen heidän kanssaan ihan yksinään, niin enpä muista että olisin ottanut yhtään. Mutta voisin tuon pari ottaa silloinkin, jos mieli tekis.

Yhden siiderin tai oluen olen illaksi ostanut välillä silloinkin kun mies ei ole kotona. Juon sen sitten kun lapset on jo nukkumassa lähinnä siksi, että silloin minulla alkaa lepo ja rentoutuminen siltä päivältä ja silloin ehdin siitä vähän nauttiakin :) uskaltaisin juoda 2-3, mutta tissuttelen niin hitaasti että hädin tuskin ehdin tuota yhtäkään juomaan siinä 4-5h ennen kuin painun itsekin pehkuihin. Varaan tuolloin aina itselleni kunnon iltaherkutkin ja nautin oikein olan takaa :D

riippuu aikajanasta, mutta jos aikaikkuna 16-22 niin sanoisin että 6-8, kuitenkin pitäen huolen siitä että, ei ole selkeästi päihtynyt. Eli ehkä se pullo viiniä tarpeeksi laajassa aikaikkunassa, niin pitkään kuin hoidon tarve akuutti, sen jälkeen voi sitten ehkä hieman vapaammin jos lapsi nukkuu pääsääntöisesti yöt kohtuullisesti eikä vaadi yöllä erityisaktiviteettaja. Itselläni ei tee eroa sen suhteen olenko nauttinut vai en, kun univaihde asetettu jakolaatikkoon en nopeaan pikkukitinään herää, pidempään jatkuvaan räminään kyllä ja sillon myös joku hoidon tarve. Sanoisin siis kaikkinensa näin että toimintakyvyn säilyessä se on toleranssista kiinni.

"Nounou"
Meillä on nollatoleranssi jos on yksin kotona. Ihan lähinnä siksi, että jos jotain sattuu ja täytyy lähteä esim ensiapuun, tai yhtäkkiä jonnekin niin olen ainakin raitis, eikä tarvitse epäröidä voiko ajaa, saatikka selitellä kenellekään että "näin kävi, olin ottanut kyllä muutaman".. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan. Meillä pieniä lapsia.

Yhteistyössä