Montako kummia

  • Viestiketjun aloittaja muori
  • Ensimmäinen viesti
Esikoisella on 1 "haltijakummi" ja kuopuksella 2. Haltijakummeja siis siksi, että emme kuulu kirkkoon. Kysyttäessä oon sanonu, että voi kieltäytyä. Ja vielä siitä kirkkoon kuulumattomuudesta, että itselläni on myös 1 kummilapsi, mutta en oo mitenkään puolikas kummitäti, vaan ihan samalla tavalla kympillä hommassa mukana ilman lapsen kristillistä kasvatusta (jota harvemmat varmaan muutenkaan antaa).
 
Liliana79
Meillä on kaksi kummia tytöllämme: veljeni ja paras ystäväni. En oikein muista miten kysyin, mutta en asiaa kovin paljon etukäteen miettinyt...kunhan kysyin. Niin tutut ihmiset kuin veljeni ja luottoystäväni kyllä tunsivat minut niin hyvin, että tiesivät voivansa halutessaan kieltäytyä, enkä olisi siitä loukkaantunut. Asia oli kuitenkin suuri kunnia heille. =)
 
-Rasputin-
Esikolla kolme, toisella kaksi, kolmannella kaksi ja neljännellä kolme.

Niin ja on vaan kysytty että haluaisiko kummiksi. On meille muutama sanonutkin että ei halua koska on niin paljon jo kummilapsia.

 
kristiina-79
Esikoisella 4 kummia: minun veli, miehen sisko ja tuttavapariskunta.
kuopuksella 3 kummia: minun paras kaveri miehensä kanssa ja miehen hyvä ystävä.

Kysyttiin ihan että tulisitko/tulisitteko kummiksi/kummeiksi. Esikoisen kummit suostuivat heti, kuopuksen kummit halusivat miettiä vähän aikaa, mutta suostuivat kumminkin...
 
phr
Meillä on pojalla viisi kummia, joukossa on yksi pariskunta. Itselläni on neljä kummia. Kummeista vain yksi hoiti kumminvelvollisuutensa lapsuudessa ja yhä... Sama homma veljelläni. Siksi halusin enemmän kummeja. Jonkun mielestä ehkä jos kummilapsellaan on useampi kummi, ei kummeus ole niin tärkeä tehtävä kuin jos olet ainut. Itse en koe niin omien kummilasteni kohdalla; monta kummia tai yksi, tehtävä on tärkeä.
Itse sanoin suoraa, että en pahastu jos haluaa kieltäytyä kummiudesta.
 
hennuli-harmaana
Esikoisella on 7 kummia joista kylläki kaks on haltiakummia koska eivät kuulu kirkkoon mutta ovat lapsen elämässä hyvin tärkeitä ihmisiä, toisella lapsella on 6 kummia ja seuraava saa kans 6. Ja siks niin paljo ku meillä on paljo sukulaisia ja kavereita ja ku pyytää kummeiksi niin pysytään jotenki läheisempinä on "syy" olla yhessä, nykyään ku tämä elämän meno on niin kiireistä.
 
Pohdiskelija
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.12.2004 klo 22:13 nuppu04 kirjoitti:
oikeastaan 2,5. pariskunta, joista toinen ei kuulu kirkkoon ja yksi sinkkuystävä. ollaan sen vert läheisiä, et olisivat kyllä uskaltaneet kieltäytyä tarvittaessa. eli ei kysytty muuta kun että suostuuko kummiks

Kysyisin tuosta kirkottomasta kummista. Haluaisin sitten joskus lapseni kummiksi parhaan ystäväni ja hänen miehensä. Ongelma on, että he kuuluvat helluntaiseurakuntaan. Osaatko sanoa, voivatko he olla ev.lut.seurakuntaan kastettavan lapsen kummeina? :wave: :wave:
 
mouku
Molemmilla tytöillä on kolme kummia. Yksi pariskunta ja yksi joka on sylikummi.

Nyt kolmannelle alkaa olla jo vaikeaa löytää kummeja...

Kysyttiin vaan, en kyllä enää muista miten.
 
Ninni82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.12.2004 klo 13:52 eija1v kirjoitti:
Meidän lapsella neljä kummia, tosi hyvä määrä siihen mahtuu kummankin sisarus ja parhaita ystäviä ja jää vielä heitä myös tuleville sisaruksillekkin kummeiksi :flower:

siiis vain mun mielipide :xmas:
No meillä on kyllä täsmälleen sama juttu. Sekä noitten kummien että mielipiteen kohdalla.
 

Yhteistyössä