Montako kummia lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lara--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei kai niitä liikaa voi olla, mut kummeja miettiessä kannattaa kattoo sellaset kummit joista tiiät et vaikka teille tulis kinaa, se ei vaikuta lapseen millään tapaa, vaan pystyy laittaa sen lapsen teidän kinojen edelle...Meillä ei ole kun yks tuttavapariskunta kummeina.

Kaksi kummia meillä molemmilla lapsilla.
Niin ja semmoinen tuli mieleen, että mun mielestä kaikilla saman perheen lapsilla on hyvä olla sama määrä kummeja. Et jos enempi lapsia joskus kenties tulossa niin säästäkää niillekin hyviä kummiehdokkaista :)

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Ei kai niitä liikaa voi olla, mut kummeja miettiessä kannattaa kattoo sellaset kummit joista tiiät et vaikka teille tulis kinaa, se ei vaikuta lapseen millään tapaa, vaan pystyy laittaa sen lapsen teidän kinojen edelle...Meillä ei ole kun yks tuttavapariskunta kummeina.

Tätä oon miettinykki ja me ei oteta "kavereita" vaan semmosia toisenlaisia tuttuja. Meillä olis sitten kummivanhemmat, kaks kummitätiä ja yks setä.

Voiko kummiksi teidän mielestä pyytää ennen syntymää?
Olen rv21 onko jo sopivaa kysyä, vai onko tässä joku "tapa"?

Meidän suvussa on tapana pyytää kummeiksi kaksi pariskuntaa (vakiintunutta, mutta ei välttämättä avioliitossa). Jos suvussa on joku vanhapiika tms. yksinäinen kaveri, niin hän on saattanut olla viides. Toinen pariskunta isän puolelta ja toinen äidin puolelta.

Kummejahan saa olla vaikka kuinka monta. Kummiudesta ei voi erota jälkeenpäin, mutta lapselle voi myöhemminkin pyytää uuden kummin.

Itse ajattelisin "jakaa" läheiseni mahdollisesti syntyville lapsilleni, eli en pyytäisi esikoiselle kaikkia läheisempiä, toiselle ja mahd. muille lapsille jäisi silloin "vain" kaukaisemmat sukulaiset tai kaverit, joiden kanssa ei välttämättä olla niin paljon yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lara--:
Voiko kummiksi teidän mielestä pyytää ennen syntymää?
Olen rv21 onko jo sopivaa kysyä, vai onko tässä joku "tapa"?

No me ootettiin siihen et viikkoja oli yli 30 jolloin myös henkiinjäämismahdollisuus on isompi, sikälimikäli jos jotain sattuu...

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

Näinpä. Meillä esikolla kolme, juniorilla neljä. Esikon kummeista yks on enää tuttavapiirissä, toisella kaikki neljä. Ei onneks taida lasta itseään haitata, kun pidetään yhteisiä syntymäpäiviä ja vieraat on samat.

Meillä on yksi "kummi". Ei tarvitsisi olla yhtään kun ei kuuluta kirkkoon, mutta haluttiin yksi hyvä ystävä sellaiseksi suvun ulkopuoliseksi aikuiseksi lapsen elämään.

Me on kysytty ennen syntymää osalla, osalla vasta synnyttyä. Kaikilla lapsilla on 2 kummia. Musta on ihan turhaa haalia niitä hirveetä määrää, tunteeko kummi siinä enää olevansa erityinen kummi, jos on joku viides?

Meidön lapselle tulee 2-3 kummia. Emme halua pyytää enempää, koska haluamme että kummisuhteesta voisi kehittyä oikeasti läheinen suhde. Aiotaan kysyä syntymän jälkeen tai sitten lähempänä laskettua aikaa (nyt 24. viikko menossa).

pojalla on 4 kummia, joista 2 elävää :(

4 aateltiin tälle seuraavallekkin pyytää. Ja syntymän jälkeen pyydettiin kummeja, vähän vihjailtiin jo sitä ennen, ikäänkuin otettiin selvää että kiinostaako kumminvirka. Kun mua itseäni ei enää homma kiinnosta, siksi aattelin et jos jotain muutakaan ei mahollisesti kiinnosta, niin ei tarvi sit pelkästään kohteliaisuudesta ryhtyä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi pyydät ihmisiä, jotka eivät ole sinulle läheisiä?

Koska paras kaverini ei halua olla kummi ja suuri osa kaikista läheisistäni on vanhempia ihmisiä tai sitten liian "nuoria" ja "vakiintumattomia" mielestäni hommaan... Haluan, että kummi on luotettava ja sen verta "vakiintunut", että voi olla jonkunlainen esimerkki lapselle. Kuulosti ehkä vähän hassulta tuo "ei läheisiä"... Ei ne mitään tuntemattomia ole :)
Yksi on esim äitini uus mies. Hän on lähisukua, mutta ei minulle mikään kovin läheinen ainakaan toistaiseksi.