Montako joulupakettia lapsesi saavat teiltä (isä ja äiti)?

  • Viestiketjun aloittaja 9 viikkoa jouluun
  • Ensimmäinen viesti
fdsa
Meillä lapset saavat yhden "oman lelun", yhden taiteilutarvikkeen (maaleja & pohjia, vesivärit, hyvät tussit tms.), pyjaman, sekä konvehtirasian/muun herkun.
Tässä suurta sukua seuratessa olen oppinut lasten käyttäytymismallin lahjojen kanssa: Ensin auotaan kaikki paketit, sitten valitaan sieltä mieluisin, jonka kanssa sitten leikitään koko joulu. Toisaalta, en edes kykenisi antamaan lapsilleni kymmeniä lahjoja, tuntisin aivan liian huonoa omaatuntoa turhasta kuluttamisesta.

Sama ajatus kuin jollain muulla olla opettamatta lapset kulutushysteriaan. Ennen joulua tehdään joulusiivous, jonka aikana viedään vanhoja tarpeettomia tavaroita kierrätykseen. Pidetään yllä paljon muitakin perinteitä kuin lahjat.

Olen myös joulufriikki, mutta ne paketit eivät ole se tärkein juttu. Odotan niin joulunaikaa, nyt jo alkaa hymyilyttämään kun ajattelee sitä tunnelmaa ja lasten jännitystä jouluaamuna. Lapset hereillä hyvin aikaisin, mutta niin innoissaan joulusta että ovat hiljaa olohuoneessa joulukuusen lähettyvillä tirisemässä (kuusi laitetaan 23. päivä, joten uutuudenviehätystä ;) ) Aamupuuro, sauna, fiksut vaatteet, jouluateria, hautausmaalla kynttilöiden sytytys, pukki, ja ilta vierähtääkin lapsilla leikkien, aikuisilla lokoilusta nauttien. Välillä päivän muutama kinastelu, totta kai, mutta onneksi vain muutama jännityksestä johtuva. Lapsille ajoissa pyjamat päälle, jotta saavat leikkiä niin pitkään kuin haluavat ja usein nukahtavatkin leikkeihinsä. Rakkaat.

Sori, tää lähti sivuraiteille :D Tulis jo joulu.
 
  • Tykkää
Reactions: Pöllömamma
040608
Jotain 7-10 paikkeilla, tai jos taas menee överiks mun lahjojen ostelu niin sit vähän enemmän, mut toivon että pysyisin tänä vuonna alle kymmenessä. Sukulaisilta tulee muutamia paketteja, eli yhteispaketti määrä on siinä n.15/lapsi. Lapsia on kolme 6-10v. Meiltä paketeista löytyy vaatteita, kirjoja, pelejä, leluja, lakanat/pyyhe tms, karkkia, dvd, puuhakirjoja (pienimmälle ainakin)...
 
Meillä on vielä pieniä, alle 2v. Esikoinen sai viimejouluna meiltä yhden paketin, yhteensä alle 10 pakettia. Tänä joulunakin varmaan korkeintaan pari lahjaa per naama saavat meiltä.

Meillä lahjat kuuluvat kyllä (lasten) jouluun vaikka muutkin perinteet ja tunnelma on myös tärkeää. Mutta en myöskään ymmärrä liioittelua siinä lahjojen määrässä. Meillä varmasti lahjojen määrä tulee kasvamaan lasten kasvaessa mutta ei nyt sentään kymmenittäin. Laatu merkitsee myös, lelujen lisäksi ostetaan kirjoja, vaatteita ja muuta hyödyllistä mitä milloinkin tarvitsee. Lahjojen ei tarvitse olla mitään krääsää välttämättä. Sukulaisten kesken ollaan paljon yhteydessä että mitä kukakin lapsi milloinkin tarvitsee ja mikä olikaan kenenkin vaatekoko.
 
paisuvaa
Meillä pysyi hyvin hallinnassa lahja määrä, kun lapset olivat pienempiä, mutta näyttänyt kasvavan vuosi vuodelta. Nyt ajattelin, että palataan vähän takaisin pienempään määrään. Saavat meiltä vanhemmilta ehkä n. 5 pakettia per lapsi ja sukulaisilta toiset viisi ehkä.
 
vieras...
Vaikea sanoa kun ei oo lapset hirveesti mitään toivoneetkaan, vielä. Riippuu ihan toiveista, ehkä 5 saa koululaiset ja tuolle 1vuotiaalle varmasti riittää yks paketti.
Ja pääasiassa me vanhemmat ostetaan lapsille lahjat.
 
vierass
2-4, yritän rajoittaa mahdollisimman paljon omia ja löytää sellaisia ekstrakivoja, juurikin siksi että lahjoja tulee röykkiöittäin muulta suvulta. Toinen mummu, jonka ainoa lapsenlapsi on, tapaa vielä paketoida pienimmätkin jutut eri paketteihin antamisen ilosta... o_O
 
vvvvieras
Sukulaisilta ja kummeilta tulee vähintään 15 pakettia - lisäksi isomummot antavat rahaa, joka laitetaan pääosin säästöön.

Me vanhemmat ostetaan ''sen verran kun tarvitsee'' eli ne pari ehdotonta toivetta. Tänä jouluna tyttö toivoo Pet Shop-taloa ja Pet Shopeja, sellaiset ostin kirpparilta, löytyi ihan uudenveroiset. 5-vuotias ei nätisti pakatusta käytetystä lahjasta hoksaa, ettei ole uusia. Toinen toive oli Angry Birds-pehmotossut, nekin saa, niille oikeasti käyttöä kun talvella lattiat ovat kylmät.
 
N.O
Kaksi lasta meillä ja toinen saa 4 ja toinen 3 koska vanhemman lapsen ykkös toive on sen verta kalliimpi :) Ikää muksuilla 10 ja 6 vuotta. Sitten sukulaisilta tulee muutamia paketteja.
 
"yhäippä"
Mun lapset saa multa kumpikin 1-2 lahjaa ja sit ostan yhden yhteisen (pelin). isältään eivät saa mitään. Isovanhemmilta saavat ehkä 3 lahjaa kumpikin, muilta sukulaisilta 3 per lapsi. Allle 10 lahjaa siis yhteensä... Lapset ovat aina olleet tyytyväisiä, mutta nyt kun luen näitä teidän määriä niin mietin että onko tuo hirmu vähän...
 
N.O
[QUOTE="yhäippä";30411672]Mun lapset saa multa kumpikin 1-2 lahjaa ja sit ostan yhden yhteisen (pelin). isältään eivät saa mitään. Isovanhemmilta saavat ehkä 3 lahjaa kumpikin, muilta sukulaisilta 3 per lapsi. Allle 10 lahjaa siis yhteensä... Lapset ovat aina olleet tyytyväisiä, mutta nyt kun luen näitä teidän määriä niin mietin että onko tuo hirmu vähän...[/QUOTE]

Ei ole vaan ihan hyvä määärä :) pari lapselle tosi mieluista lahjaa kyllä riittää hyvin :)
 
2-4 pakettia per lapsi. Mahdollisimman monen sukulaisen ja ystäväperheen kanssa on jo monena vuotena sovittu ettei osteta toisillemme mitään. Kaikki pääsevät helpommalla ja turhaa krääsää ei tule lisää nurkkiin pyörimään.
 
HippuTAR
Isältään saavat jokainen yhden paketin, tosin se on kaikkien kohdalla se ykköstoive.

Mun täti on tavannu noita lahjoa, alkuun oli vuosia niin että sieltä sai jotain 5-10 pakettia per nuppi, pikkuhiljaa se väheni 2-3 pakettiin ja sit alko lahjat muuttua vaatteiksi. Sit täti lakkas paketoimasta niitä eli nyt pari vuotta ovat saaneet lahjaksi muovipussillisen vaatteita ja lisäksi jonku karkin. Tänä vuonna voi tosin olla ettei tuu kuin ehkä karkkipussi. Täti siis alkaa olla sen verran iäkäs ettei jaksa enää kaupoilla hypätä. Ja olen siis hyvin tyytyväinen tohon lahjakehitykseen tädin osalta. Tärkein lahja niin mulle kuin lapsille on häneltä joka vuosi ollut se että joulupäivänä mennään sinne syömään. Tätä perinnettä hän taas varmasti jatkaa niin kauan ku vaan liikkeelle pääsee.

Lasten täti joskus ostaa jonku lahjan, joskus ei.

Mä en vielä tiedä montako multa tulee, ehkä 10-15 per nuppi. Mä tosin paketoin noihin myös yöpuvut, kirjoja, jonku extra kivan karkin, värityskirjoja ja kyniä, muovailuvahaa yms.
 

Yhteistyössä