Monta lasta on normaalimäärä, milloinm aletaan ihmetellä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja utelias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

utelias

Vieras
lapsimäärää ja milloin sanotaan että on sairasta tehdä noin monta lasta. Monellekko lapselle yhdet vanhemmat vopivat tasapuolisesti jakaa rakkautta ja omaa kahdenkeskistä aikaa? Monta lasta on mahdollista kasvattaa niin että rahakin riittää? Mitä te ajattelette?

Neljä on sellainen määrä jota ei yleensä vielä kovinkaan kauhistella,mutta tämä viides on jo sellanen että -voi järkyttävä!

Tosin tuon kommenttin sain jo kuulla ku toinen lapsi synty,mutta se tuli siksi että lapsilla oli just vuosi ikäeroa.

Toinen äiti jaksaa hoitaa just ja just yhden.Toinen kakstoista ja kolmas ei ainuttakaan.

minä oon seittemää ittelleni povannu pienestä asti ja miehelle ku kerroin niin sano lestaks! |O

minäpä siihen vakiovastausken että mä päätän lasten määrän niin päättää hän ite monelle on biologinen isä :saint:

kaks on vissii semmone yleisesti hyväksyttävin, yhden lapsen perheitä vainotaan et millon ne tekee toisen, pitähään sisarus olla, mut kakslapsisilta kysellään et kai te tähän jätätte, kakshan on mukava määrä. varsinkin jos sattuu olemaan tyttö ja poika, niin "mitä niitä enempää tekemään!"

(ja ei ole mun henkkoht mielipide, vaan karkea yleistys)

Minusta täällä pk-seudulla normaali on 1-2 lasta ja siitä ylimenevät ovat epänormaaleja. Näin ainakin olen asenneilmastoa havainnoinut. Ja kyllähän se luksusta onkin, useammat lapset, koska asuminen sen verran kallista. Ei sillä, kyllä lasteni päiväkodissa on perheitä, joissa useampiakin lapsia.

Oli niitä lapsia kuinka monta tai vähän tahansa aina jollain on joku naseva kommentti.
Mutta silloin kun meillä oli kaksi lasta niin ei paljoa kyselty tai kauhisteltu. Mutta nyt kun on kolme niin "on sulla hommaa siinä..." kai nyt joillain on enemmänkin kuin kolme lasta ja ihan tuntuvat pärjäävän.

Alkuperäinen kirjoittaja PieniTytönTylleröinen:
miedän "naapurissa" asuu perhe jolla on 6 lasta :o ja vielä todella pienillä ikäeroilla, et naisen on pitäny olla kokoajan raskaana :D

meillä on myös lapset tiheesti, niitä on vasta 3 mutta vanhin 2,5v.

ihanaa hulabalooaikaa :D

Alkuperäinen kirjoittaja utelias:
lapsimäärää ja milloin sanotaan että on sairasta tehdä noin monta lasta. Monellekko lapselle yhdet vanhemmat vopivat tasapuolisesti jakaa rakkautta ja omaa kahdenkeskistä aikaa? Monta lasta on mahdollista kasvattaa niin että rahakin riittää? Mitä te ajattelette?

Kolmannen jälkeen on alettu ihmetellä. Oma mielipide on, että kukin jaksamisensa ja kykyjensä mukaan. Toisilla syliä riittää kymmenellä, toiselle yksikin on liikaa. Rahantarve on menoista riippuvainen. Jos molemmat käy töissä tai miehellä kova palkka, niin raha aivan varmasti riittää tarvittavaan, vaikka lapsia olisi toistakymmentä.
Omasta mielestä pieni perhe on 1-2 lasta, tavallinen perhe 3- n.6/7 lasta, iso perhe tai suurperhe n.7/8 ja sitä enemmän.

Meillä on viisi ja kyllähän sitä joskus saa kuulla sitä taivastelua "on sulla siellä kotona vilskettä! Miten ihmeessä sä jaksat..." No höh, kyllähän sitä omiensa kanssa jaksaa. Joskus tottakai väsyttää, mutta sehän on ihan luonnollista. Taitaa vähän riippua ympäristöstä se milloin aletaan lapsilukumäärää kauhistella. Meillä päin Suomea iso perhe ei ole niin tavatonta kuin esim. taitaa pk-seudulla olla.

Lisääkin lapsia haluaisin. Toivottavasti Luoja ja aviomies vielä suo... :0)

Yleisesti se on kolmen lapsen jälkeen, kun alkaa se kauhistelu.

Mun mielestä se, että miten monelle lapselle on aikaa ja mahdollisuuksia jakaa rakkautta jne. riippuu paljon asenteesta ja siitä miten asiat hoitaa. Jos siitä seitsemännesta lapsesta jaksaa vielä innostua ja sitäkin pidellä ja hoivata niin miksei, mutta tiedän perheitä, joissa kolmannen lapsen jälkeen on vaan vauvat tupsahdellu, sit ne on lojunut aina jossain kärryissä tai sittereissä, eikä niiden perään kauheesti ole katsottu. Ja isommatkin lapset menee siinä sivussa itsekseen (kun on niiiiiin ressitön elämäntapa) j loppujen lopuksi jokainen lapsi voi huonosti, vanhemmilla on vaan kaipuu aina uuteen ja uuteen vastasyntyneeseen.

Mutta tottkai voi sitä seitsemättäkin lasta samalla lailla rakastaa ja se voi saada ihan yhtä hyvän hoivan kuin se ensimmäinenkin, jos vaan vanhemmilla on halua järjestää arki niin, että jokainen saa osansa.

Itse meinaan, että lapsia saa tulla kun on tullakseen ja niin monta kuin on tullakseen ja sitten kun se alkaa olemaan jo syntyneiltä pois, niin lopullista stoppia.

Minusta neljä on ihan tavallinen määrä ja viisikin, jos on isompia ikäeroja. Viisi ihan pientä lasta tai sitä enemmän alkaa tuntumaan suurelta perheeltä. :)
Se on sitten jokaisen oma asia haluaako tai saako suuren vai pienen perheen.

Mä sanoisin, että normaali määrä on 4 tai 6, jos esikoisen ja nuorimman ikäero on suuri. Tai oikeastaa on 4:kin paljon, jos kaikki tulevat 1,5v välein. 6 tai enemmän on paljon, mutta niihinkin poikkeuksia mahtuu.

Jaa-a... tutun tuttu kun sai viidennen lapsensa, niin sitä sitten kauhistelin miehelleni sitä lapsimäärää, mies siihen verkkaiseen tapaansa käski laskea omat lapset... lopputulos; omiakin on 5...

meillä on se tasan yksi ja voi juma, kyllä jaksaa ihmetellä ihmiset kun ei lissää tehä, ja pittää tehä.... molemmat ollaan suurperheistä, joten siksi luuleevat että myöki sellainen tahotaan. ei kiitos

no minun pomoni (mies, 5n isä) sanoo, että 2 lasta on harjoittelijoiden hommaa. olen kyllä samaa mieltä. eli minusta 3 on sellanen normimäärä (mahtuu vielä tojotaan) ja aika monella tutulla on 2/3 lasta. meille siis 4s tulossa, sais jo alkaa tulemaanki tuolta alapäästä.

Yhteistyössä