mononukleoosi?? ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelokas odottaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelokas odottaja

Vieras
Meillä lapsi ollut kuumeessa nyt viikon ja tänään käytiin lääkärissä. Lääkäri ei tiennyt mistä lapsen kuume johtuu, kurkku oli punainen ja turvonnut vähän ja siellä oli peitteitä, mitään angiinaa ei kuitenkaan viljelyssä löytynyt. Lääkäri totesi, että se voi olla ihan vaan mononukleoosikin. Kotona vasta rupesin netistä katsomaan mikä tuo tauti on ja ihmettelen, ettei lääkäri sanonut mitään kun tiesi kyllä varsin hyvin että olen raskaana. Tautia ei siis todettu mitenkään, mutta lääkäri sitä epäili. Onko mun nyt pelättävä vauvan puolesta että mullakin on tuo tauti vaikkei oireita ookaan??? kamala paniikki iski vauvan puolesta, että mitä tää nyt voi aiheuttaa vauvalle.

Lapsi kuumetta lukuunottamatta todella hyvävointinen, ei mitään merkkejä muuten sairaudesta. Kurkussa nämä löydökset, mutta eivät ole vaikuttaneet syömiseen ym ei ole valitellut mitään kipuja. Lääkäri oli sitä mieltä, että jos vielä perjantaina kuumetta niin sitten tutkitaan tarkemmin, mutta ei hänen mielestään ollut syytä tutkia nyt sen tarkemmin, koska jos kyse mononukleoosista niin siihen ei ole mitään hoitoa. Lääkäri tietää kyllä, että olen raskaana, on myös mun raskauden aikainen neuvolalääkäri ja ollaan erinäisistä syistä jouduttu tässä raskaudessa näkemään useemmin, muisti minut kyllä hyvin. En tosiaan siksi kysynyt sen tarkemmin kun ajattelin että se on tällä ok, en tiennyt että se on riski vauvalle. Huomenna soitan neuvolaan, mutta olis kiva kuulla jos jollain täällä jotain tietoa asiasta.

Kyllä mononukleoosissa oireet on selvät. Oireettomana sinulla ei ole tautia. Jos se sinuun tarttuu, niin vauvalle voi seurata harmia, mutta sille ei voi nyt mitään tehdä. Vältä pussailemasta lastasi.

Minä sairastin mononukleoosin raskausaikana. Kovin kipeä olin, ja toipuminen vei aikaan. Raskaus sujui silti hyvin, vauvalla ei mitään hätää missään vaiheessa. Ihan terveenä syntyi.
Tärkeimpänä asiana pidettiin kuumeen alenstamista. Ei saanut nousta yli 38 asteen, Panadolia otin.
Ja mitään muuta en pystynyt syömään tai juomaan kuin huoneenlämpöistä piimää.

Huolestuttaa siksi kun netistä löytyy tietoa, että tuon voi sairastaa oireettomana raskausaikana, tai siis lähinnä että sen viruksen voi saada raskausaikana niin ettei tule muita oireita. Ja sen verran mitä löysin viruksen vaikutuksesta vauvaan niin voi aiheuttaa elinvaurioita, sitä tässä nyt kovasti pelkään :( olis niin ihana nauttia raskaudesta ilman tälläsiä "turhia" huolia. Sanonta "tieto lisää tuskaa" pitää kyllä paikkansa, jos asiasta en olis menny ettimään tietoa niin ei olis nyt tätä kamalaa pelkoa.

Yhteistyössä