monilapsisten autot

ViiruJänes
Meillä MB 310D 1+8 paikkainen, viisi lasta. Samalle menee siat, lampaat, heinäpaalit ja kiuaskivet!!
Vaihdetaan VW LT:hen, 11 paikkaa. Kuskaan lapsia kouluun päivittäin ja heti, kun paikkoja yli 9, ei käyttömaksuja what so ever. Mersussa käyttömaksu osissa maksettuna 891 euroa/vuosi, D1-kortin ajaminen vajaa tonni. EU-tuotuna vähän uudempi bussi n.12-15 tonnia, ei autoveroa.
Kannattaa laskea, olisiko syytä siirtyä pienoislnja-autokantaan!!
 
Tittis
Meillä 5 lasta ja Chrysler Grand Voyager -04.

Kolmipistevyöt kaikilla paikoilla ja vaunut menee heittämällä kyytiin vaikka kaikki olis mukana. Ajo-ominaisuudet pelkkää plussaa, bensaa tietty vie, iso auto isolla koneella.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 09:25 ViiruJänes kirjoitti:
Meillä MB 310D 1+8 paikkainen, viisi lasta. Samalle menee siat, lampaat, heinäpaalit ja kiuaskivet!!
Vaihdetaan VW LT:hen, 11 paikkaa. Kuskaan lapsia kouluun päivittäin ja heti, kun paikkoja yli 9, ei käyttömaksuja what so ever. Mersussa käyttömaksu osissa maksettuna 891 euroa/vuosi, D1-kortin ajaminen vajaa tonni. EU-tuotuna vähän uudempi bussi n.12-15 tonnia, ei autoveroa.
Kannattaa laskea, olisiko syytä siirtyä pienoislnja-autokantaan!!

juu tota ollaan jo kauan mietitty,,olis aikas kannattava teko ..pitääpä alkaa metsästämään tommosta pikkubussia ja mies saa ajaa koritn siihen.. mä en tarvi.. :$ enhän.. kääk..kun ei ole ennestään kuin henkilöautokortti niin eikös sit tarvi tää kuormaautokorttikin jne...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.05.2006 klo 09:25 ViiruJänes kirjoitti:
Meillä MB 310D 1+8 paikkainen, viisi lasta. Samalle menee siat, lampaat, heinäpaalit ja kiuaskivet!!
Vaihdetaan VW LT:hen, 11 paikkaa. Kuskaan lapsia kouluun päivittäin ja heti, kun paikkoja yli 9, ei käyttömaksuja what so ever. Mersussa käyttömaksu osissa maksettuna 891 euroa/vuosi, D1-kortin ajaminen vajaa tonni. EU-tuotuna vähän uudempi bussi n.12-15 tonnia, ei autoveroa.
Kannattaa laskea, olisiko syytä siirtyä pienoislnja-autokantaan!!
Mekin mietittiin tuota, mutta ajateltiin sen olevan kallista, kun pitäisi ajaa kaksi D1-korttia. Oletko ottanut selvää, millainen operaatio tuo D1-kortin ajaminen on?
 
HillaHillo harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 21:17 teerenpilkku kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.04.2006 klo 21:12 wihtori kirjoitti:
meillä on chevy farmari, hyvin mahtuu kärrit ja iso koiruus kyytiin...
Onko neljälle lapselle paikat? Nyt meillä Ford MONDEO FARKKU, JOHON MUUTEN TOSI TYYTYVÄISIÄ, MUTTA YKSI LAPSI JÄÄ YLI.... :ashamed:
Meillä kans farkku-montsikka ;) ja siinä lisäpenkki tavaratilassa, niin kaikki neljä lasta mahtuu kyytiin + koiranroikalekin !! :whistle:
 
Jonsered
D1-kortti on helppo homma. Itse ajoin Huitisissa, AKK:n kurssi.Parina päivänä teoriaa, muutama ajo ja kirjallinen ja ajokoe. Tosin ensin pitää olla C-kortti, jonka olin jo kakarana ajanut. Jos molemmat päivitykset suorittaa muistaakseni puolen vuoden sisällä, ei tarvitse maksaa viranomaismaksuja kahteen kertaan. Soittele paikallisiin autokouluihin ja kysele kursseja. Takuulla löytyy osaavia ihmisiä kertomaan, kuinka sinun paikkakunnallasi kannattaa toimia. Paikalliset liikennöitsijätkin ovat yleisesti ottaen avuliaita. Ainakin minä sain yhteystietoja ja hintoja useammilta tahoilta.
Ja oikeasti kortti maksaa itsensä nopeasti takaisin. Meillä lapset saavat nykyään tuodaa koulusta kavereita suoraan kotiin leikkimään, kun autossa joskus jopa on tilaa. Muksumme käyvät koulua, johon ei kunnallista kuljetusta ole, joten minä kuljetan ja poimin muutaman muunkin perheen tenavia mukaan. Luokkaretkillekin on kiva lähteä kuskiksi... Mutta nyt harhaannuin aiheesta. Eli ei kun kyselemään lähiseudulta ajokoulutusta.
P.S Ajokoe oli helppo, onhan sitä jo kilometrejä takana, tietokoneella tehtävä teoriakoe on hämmentävä, mutta onneksi sai harjoitella etukäteen.Eli huippuhyvin menivät molemmat! ;)
 
piipii
Meillä on Mazda5, 7 paikkaa. Hyvin mahtuu aikuinenkin takimmaisille penkeille, mutta jos kaikki paikat on käytössä, niin ei tavaroita mahu muuta kuin pari pikku kassia. Muuten ihanan tilava auto!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2006 klo 09:33 Jonsered kirjoitti:
D1-kortti on helppo homma. Itse ajoin Huitisissa, AKK:n kurssi.Parina päivänä teoriaa, muutama ajo ja kirjallinen ja ajokoe. Tosin ensin pitää olla C-kortti, jonka olin jo kakarana ajanut. Jos molemmat päivitykset suorittaa muistaakseni puolen vuoden sisällä, ei tarvitse maksaa viranomaismaksuja kahteen kertaan. Soittele paikallisiin autokouluihin ja kysele kursseja. Takuulla löytyy osaavia ihmisiä kertomaan, kuinka sinun paikkakunnallasi kannattaa toimia. Paikalliset liikennöitsijätkin ovat yleisesti ottaen avuliaita. Ainakin minä sain yhteystietoja ja hintoja useammilta tahoilta.
Ja oikeasti kortti maksaa itsensä nopeasti takaisin. Meillä lapset saavat nykyään tuodaa koulusta kavereita suoraan kotiin leikkimään, kun autossa joskus jopa on tilaa. Muksumme käyvät koulua, johon ei kunnallista kuljetusta ole, joten minä kuljetan ja poimin muutaman muunkin perheen tenavia mukaan. Luokkaretkillekin on kiva lähteä kuskiksi... Mutta nyt harhaannuin aiheesta. Eli ei kun kyselemään lähiseudulta ajokoulutusta.
P.S Ajokoe oli helppo, onhan sitä jo kilometrejä takana, tietokoneella tehtävä teoriakoe on hämmentävä, mutta onneksi sai harjoitella etukäteen.Eli huippuhyvin menivät molemmat! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2006 klo 09:33 Jonsered kirjoitti:
D1-kortti on helppo homma. Itse ajoin Huitisissa, AKK:n kurssi.Parina päivänä teoriaa, muutama ajo ja kirjallinen ja ajokoe. Tosin ensin pitää olla C-kortti, jonka olin jo kakarana ajanut. Jos molemmat päivitykset suorittaa muistaakseni puolen vuoden sisällä, ei tarvitse maksaa viranomaismaksuja kahteen kertaan. Soittele paikallisiin autokouluihin ja kysele kursseja. Takuulla löytyy osaavia ihmisiä kertomaan, kuinka sinun paikkakunnallasi kannattaa toimia. Paikalliset liikennöitsijätkin ovat yleisesti ottaen avuliaita. Ainakin minä sain yhteystietoja ja hintoja useammilta tahoilta.
Ja oikeasti kortti maksaa itsensä nopeasti takaisin. Meillä lapset saavat nykyään tuodaa koulusta kavereita suoraan kotiin leikkimään, kun autossa joskus jopa on tilaa. Muksumme käyvät koulua, johon ei kunnallista kuljetusta ole, joten minä kuljetan ja poimin muutaman muunkin perheen tenavia mukaan. Luokkaretkillekin on kiva lähteä kuskiksi... Mutta nyt harhaannuin aiheesta. Eli ei kun kyselemään lähiseudulta ajokoulutusta.
P.S Ajokoe oli helppo, onhan sitä jo kilometrejä takana, tietokoneella tehtävä teoriakoe on hämmentävä, mutta onneksi sai harjoitella etukäteen.Eli huippuhyvin menivät molemmat! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2006 klo 09:33 Jonsered kirjoitti:
D1-kortti on helppo homma. Itse ajoin Huitisissa, AKK:n kurssi.Parina päivänä teoriaa, muutama ajo ja kirjallinen ja ajokoe. Tosin ensin pitää olla C-kortti, jonka olin jo kakarana ajanut. Jos molemmat päivitykset suorittaa muistaakseni puolen vuoden sisällä, ei tarvitse maksaa viranomaismaksuja kahteen kertaan. Soittele paikallisiin autokouluihin ja kysele kursseja. Takuulla löytyy osaavia ihmisiä kertomaan, kuinka sinun paikkakunnallasi kannattaa toimia. Paikalliset liikennöitsijätkin ovat yleisesti ottaen avuliaita. Ainakin minä sain yhteystietoja ja hintoja useammilta tahoilta.
Ja oikeasti kortti maksaa itsensä nopeasti takaisin. Meillä lapset saavat nykyään tuodaa koulusta kavereita suoraan kotiin leikkimään, kun autossa joskus jopa on tilaa. Muksumme käyvät koulua, johon ei kunnallista kuljetusta ole, joten minä kuljetan ja poimin muutaman muunkin perheen tenavia mukaan. Luokkaretkillekin on kiva lähteä kuskiksi... Mutta nyt harhaannuin aiheesta. Eli ei kun kyselemään lähiseudulta ajokoulutusta.
P.S Ajokoe oli helppo, onhan sitä jo kilometrejä takana, tietokoneella tehtävä teoriakoe on hämmentävä, mutta onneksi sai harjoitella etukäteen.Eli huippuhyvin menivät molemmat! ;)

vau hienosti läks kaks viestiä ennenkö kerkesin mitään tehä :LOL: ..niin toi kuullostaa ihan kivalta..osaatko kertoo yhtään missä hintaluokissa pyöritään
 
Jonsered
Kortti siis mulla vajaa tonni (jonka sai osamaksuna maksaa) siihen lääkärintodistus ja viranomaismaksut (summaa en muista). Autojen (meillä siis 1997 VW LT, ajettu vajaa 200t, Saksasta tuotu n. 12tonnia) hinnat vaihtelee liikkeittäin, merkeittäinn jne. Oman kokemuksen mukaan MB on käyntivarma mutta ruostuu ihan hillittömästi ja ehkä hieman ylihintainen, mutta olen tykännyt. Meillä auton kanssa vääntö vähän vaiheessa, eli en tiedä vielä loppusummaa, sillä jouduttiin lisäämään kattoluukku ja päävirtakatkaisija katsastusta varten. Pikkujuttuja, mutta tuontiautoa harkitessa kannattaa omalta katsastusasemalta kysellä TARKKAAN.
Mutta meidän tapauksessa tosiaankin kannattaa vaihtaa. Yksi kortti maksaa itsensä takaisin vuodessa, jos pelkkiä käyttömaksuja ajatellaan. Auton vaihto oli joka tapauksessa edessä ja näin saatiin pienemmällä budjetilla tuotua vähän parempi auto, kun autoveroa ei pienoislinja-autosta makseta. :attn: :attn: Kuulemma muutos tulossa tähän, eli kiirettä pukkaa. Jos perheessä on kaksi autoa, voi tietenkin yksi kerrallaan ajaa D1-kortin. Meillä vain yksi kortillinen aikuinen. Hinnat vaihtelevat paljon. Jopa työkkärin kautta kannattanee kysellä ajokoulutusta. Aikuiskoulutuskeskukset ovat halvimpia ja maksuajassa joustettiin kivasti.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2006 klo 09:18 Jonsered kirjoitti:
Kortti siis mulla vajaa tonni (jonka sai osamaksuna maksaa) siihen lääkärintodistus ja viranomaismaksut (summaa en muista). Autojen (meillä siis 1997 VW LT, ajettu vajaa 200t, Saksasta tuotu n. 12tonnia) hinnat vaihtelee liikkeittäin, merkeittäinn jne. Oman kokemuksen mukaan MB on käyntivarma mutta ruostuu ihan hillittömästi ja ehkä hieman ylihintainen, mutta olen tykännyt. Meillä auton kanssa vääntö vähän vaiheessa, eli en tiedä vielä loppusummaa, sillä jouduttiin lisäämään kattoluukku ja päävirtakatkaisija katsastusta varten. Pikkujuttuja, mutta tuontiautoa harkitessa kannattaa omalta katsastusasemalta kysellä TARKKAAN.
Mutta meidän tapauksessa tosiaankin kannattaa vaihtaa. Yksi kortti maksaa itsensä takaisin vuodessa, jos pelkkiä käyttömaksuja ajatellaan. Auton vaihto oli joka tapauksessa edessä ja näin saatiin pienemmällä budjetilla tuotua vähän parempi auto, kun autoveroa ei pienoislinja-autosta makseta. :attn: :attn: Kuulemma muutos tulossa tähän, eli kiirettä pukkaa. Jos perheessä on kaksi autoa, voi tietenkin yksi kerrallaan ajaa D1-kortin. Meillä vain yksi kortillinen aikuinen. Hinnat vaihtelevat paljon. Jopa työkkärin kautta kannattanee kysellä ajokoulutusta. Aikuiskoulutuskeskukset ovat halvimpia ja maksuajassa joustettiin kivasti.

voi kiitos tiedoista..mun pitäs kyl ajaa ja kortti mut mä ajattelin että jospa löytyis mulle joku pikkanen 7 hengen bensakoneellinen auto..meillä siis yks transportteri -99 sillä mies ajelee tällä hetkellä töihin koska mua häiritsee kun niin peevelin kallis auto seisoo mulla tässä pihalla, itte ajelen tommosella volvo 740 , mut sen mitä mun tarvii näitten 4 mukusn kanssa päivisin ajella niin pärjään, mut silloin kun pitäs saada myös meijän koululaiset mukaan niin ei onnistu ja kun mennään viikonloppusin niin on iso auto...
jeps.. pitääpä alkaa ettiä nyt sitten pikkubussia ja päästä tosta volkkarista eroon..kallis pidettävä..vakuutukset melkeen tonnin vuodessa ja auto/dieselvero toisen tonnin..urk
mut tilaa ja luksusta on :LOL: :LOL: :heart:
 
Jonsered
Eilen selvisi, että AKEn lupapaperit autolle maksoivat 320 tai 340 euroa ja kuskin taakse on laitettava väliseinä, että auto saadaan katsastettua 100 km/h... Ensi viikon alussa katsastus. Kerron, miten kävi ja mikä oli loppusumma Saksan seikkailulle. Nyt käyttämäni jobbari osaa ensi kerralla paremmin...
 
Chervolet trans sport
Neljä lasta, ja kaksi aikuista ja tilaa löytyy anopille ja koirallekin vielä.
Hyvä auto tämän kokoiselle perheelle. Vauvan vaunut, turvaistuimet ja tavarat mahtuu hyvin. Vetää hyvin isoa asuntovaunua ja automaaattivaihteisto luo ajomukavuutta. Ilmaistointi erikseen takana ja edessä. Suosittelen.....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.05.2006 klo 20:18 Jonsered kirjoitti:
Eilen selvisi, että AKEn lupapaperit autolle maksoivat 320 tai 340 euroa ja kuskin taakse on laitettava väliseinä, että auto saadaan katsastettua 100 km/h... Ensi viikon alussa katsastus. Kerron, miten kävi ja mikä oli loppusumma Saksan seikkailulle. Nyt käyttämäni jobbari osaa ensi kerralla paremmin...
juu kerroppa ihmeessä...me täs käytiin jo hiukka kattelemassa isohkoa mersua!!!katsastettu tällä hetkellä erityisajoneuvoks...pitääpä lähteä kyselemään mites ja ja mihin kannattais se muutoskatsastaa..vaatii uuden katsastuksen jos me se ostetaan....
 
Meillä on VW Touran, vm. 2006, 7-paikkainen. Meillä on nyt kaksi lasta, kolmas tulossa joulukuussa. Ollaan oltu todella tyytyväisiä. On tilava ja kaikin puolin kätevä. Suosittelen lämpimästi.

Ennen meillä oli Volvo S60, mikä on kaukana perheautosta. Kokemusta on.
 
Jonsered
No niin, nyt ollaan taas paljon viisaampia, ja köyhempiä. Eli ihan kaikkineen (lentolippu Saksaan ja laivapaikka Suomeen, hotellit yms) auton hinta jäi vähän alle 15 tonnin. Suomessa rukattiin siis päävirtakatkaisija, väliseinä ja kattoluukku. Kivenhakkaamat putsattiin ja paikkamaalattiin, ikkunoihin laitettiin tummennuskalvot, auto pestiin ja kovavahattiin. Perushuolto öljynvaihtoineen tehtiin myös. Ajopiirturi oli jo valmiina. Poikkeusluvalla saatiin katsastaa yksityiskäyttöön pienoislinja-autoksi. Lupapaperi siis vähän yli 300 euroa.
En ole vielä saanut käsiini kaikkia dokumenttejä, eli en tiedä millä sanamuodolla on mitäkin asioita vaadittu ja miksi piti poikkeamislupaa edes hakea. Oma katsastusasema osaa parhaiten neuvoa.
Mutta meilläpä on nyt isompi (75 cm pitempi ) auto alla tällä yritetään seuraava vuosikymmen pärjätä. :LOL:
Että silleen.
 
Turvallisuus
Kertokaahan tila-autoa tai vastaavaa harkitsevalle, miten tuo matkustamon sisäinen turvallisuus on tila-autoissa huomioitu? Tarkoitan sitä, että kolarin sattuessa tavarat eivät lentele sinne tänne matkustajien päälle.

Farkussa saa vielä tavaratilan ja matkustamon välille koiraverkon, jos tavarat eivät aina mahdu suojapeitteen alle, mutta mites nämä tila-autot, joissa penkit ovat mahdollisesti irrotettavia tai kasattavia? Eikös aika monet laita esim. vaunut yhden penkin paikalle ja viereisellä penkillä istuu joku? Onko siellä jotain turvavöitä, joilla tavarat sidotaan paikalleen ? Entäs jos on paljon pieniä nyssäköitä, miten ne saa pysymään paikallaan?

Meillä olisi tarvetta tila-autolle, mutta vielä ei olla sellaisia käyty katselemassa ja osasyynä on se, että emme ole vielä siviilissä törmänneet autoon, jossa tämä asia olisi ratkaistu. Matkustamossa hujan hajan lentelevät tavarathan ovat kuitenkin paljon suurempi riski kuin vaikka puuttuva turvatyyny.
 
Jonsered
Osta meiltä MB 310D, '93, 1+8 paikkainen h-auto Matkatavarat saa ylös, vähän kuten lentokoneessa ja lattiassa on sidontaliinoille paikat, auto on ollut ennen invataksina, eli pyörätuoleja varten on kiinntiyspaikat. B) Halvalle menee, 2900 euroa ja hyvä on. Kone remontin jälkeen vajaa 10t ajettu... Tosin kauneus on katsojan silmässä, ja tässä tapauksessa aika syvällä :LOL:
 

Yhteistyössä