Moniko vuotias pesee itsensä kokonaan suihkussa/kylvyssä käydessään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asking
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tästä ketjusta tuli mieleen että miten usein teillä pestään lasten hiukset?
Meillä on atoopikko poika ja ainoastaan alapää pestään sellaisella pesuvoiteella että hajut lähtisi pois. Hiukset pidetään lyhyinä, vähän siilitukkaa pidempänä vaan, eikä niitä pestä shampoolla kuin ehkä kerran kuussa. Hiukset ei haise pahalle eikä ne ole rasvaiset vaan tuuheat ja kauniit. Jotenkin tuntuu hassulta että tarvitsisi pestä monta kertaa viikossa?
Suihkun jälkeen joutuu muutenkin rasvailemaan aina joten suihussa vaan huuhdellaan ihoa kauttaaltaan, näin saa hien pois. Ei kai lapsen ihoa ja hiuksia tarvitse mitenkään voimallisemmin jynssätä?

Kuvittelin otsikon perusteella, että tässä on kyse vuoden ikäisestä ihmelapsesta, joka jo omatoimisesti hallitsee peseytymisen.

Mutta myönnettäköön, että me ei juurikaan pestä 4-vuotiasta lasta, joka kuitenkin käy suihkussa/kylvyssä päivittäin, joskus jopa kaksi kertaa päivässä ja lutraa siellä yleensä niin pitkään, että hinkkaamattakin puhdistuu. Eikä ole normaalisti likainen alunperinkään, ainakaan muualta kuin kasvoista ja käsistä. Hiukset pesen lapselta joskus, mutta tosi harvoin, koska eihän ne rasvoitu tai muutenkaan likaannu juuri lainkaan ja huuhtoutuvat tietysti pesemättäkin pitkässä suihkussa. Jos lapsi on kuitenkin likainen ja käydään suihkussa vain pikaisesti, kehotan lasta itseään pesemään likaiset kohdat. Tokihan hän sen jo osaa, ei se mitään erityisen tarkkaa hienomotoriikkaa vaadi.

Tarpeeton pesuaineiden käyttö on jopa haitallista, varmasti lapsen iho kuivuisi jos päivittäin saippualla hinkattaisiin. Nyt iho on aina ollut hyvässä kunnossa, vaikka pitkiä kylpyjä/suihkuja harrastetaankin.

Meillä 4-vuotias poika käy suihkussa joka päivä, joskus yksin mutta useimmiten samaan aikaan minun kanssani (kylppärissä siis kaksi suihkua). Pesee itse itsensä.

Hiukset ovat lyhyet, ja niitä pestään shampoolla vain parin-kolmen kuukauden välein, siinä poika tarvitsee apua. Hiukset eivät ole likaiset, ne tuoksuvat raikkaalle ja puhtaalle, joten en näe tarvetta pestä niitä yhtään useammin. Huuhtelu vedellä päivittäin riittää hyvin, mikä on ihan hyvä siinäkin mielessä, että pojalla on paha atopia. Toki jos hiukset alkavat likaantua tai haista, pitää pesukertoja tihentää. Mutta toistaiseksi mennään näin. Ja jos joku nyt miettii, kuinka usein pesen omat hiukseni, niin vastaus on päivittäin :)

[QUOTE="pesusieni";30030802]Tästä ketjusta tuli mieleen että miten usein teillä pestään lasten hiukset?
Meillä on atoopikko poika ja ainoastaan alapää pestään sellaisella pesuvoiteella että hajut lähtisi pois. Hiukset pidetään lyhyinä, vähän siilitukkaa pidempänä vaan, eikä niitä pestä shampoolla kuin ehkä kerran kuussa. Hiukset ei haise pahalle eikä ne ole rasvaiset vaan tuuheat ja kauniit. Jotenkin tuntuu hassulta että tarvitsisi pestä monta kertaa viikossa?
Suihkun jälkeen joutuu muutenkin rasvailemaan aina joten suihussa vaan huuhdellaan ihoa kauttaaltaan, näin saa hien pois. Ei kai lapsen ihoa ja hiuksia tarvitse mitenkään voimallisemmin jynssätä?[/QUOTE]

Mä pesen pienten(=joilla ei hiukset vielä rasvoitu) ehkä 1-3x/kk....siistit, kiiltävät, hajuttomat hiukset noilla on! Toki suihkussa ne usein kastuu, mut en shampoilla pese.
Ihmettelen suuresti mun kaveria, joka pn tosi tarkka lastensa lisäaineista, sokerista yms. pesee joka päivä lapset haisevalla saippualla ja hiukset samoin päivittäin shampoilla....

[QUOTE="pesusieni";30030802]Tästä ketjusta tuli mieleen että miten usein teillä pestään lasten hiukset?
Suihkun jälkeen joutuu muutenkin rasvailemaan aina joten suihussa vaan huuhdellaan ihoa kauttaaltaan, näin saa hien pois. Ei kai lapsen ihoa ja hiuksia tarvitse mitenkään voimallisemmin jynssätä?[/QUOTE]

Meillä on tyttöjen hiuksia alettu pestä ehkä viisivuotiaana shampoolla kerran viikossa, nykyään 2 krt/vko. Vanhin on jo 10 eivätkä hiukset vieläkään rasvoitu, joten tiheämpi pesu ei ole tarpeen. Saippuaa eivät käytä vartalon pesuun oikeastaan ollenkaan, paitsi 6v kuopus, jolla joskus haisee rehellinen hiki kainalossa (tätä on hyvin harvoin, ehkä kerran parissa kuussa). Kahdella nuorimmalla on vielä hiukan atooppinen iho, eli saippuapesu on aivan turha.

Ei siis tarvitse jynssätä :)

Meillä 6v:n hiusten huuhtelun valvon shampoopesun jälkeen, koska tyttö ei tykkää että kasvoille menee vettä, ja silloin saattaa otsahiuksiin jäädä shampoota. 8- ja 10-vuotiaat pesevät hiuksensa itse.

[QUOTE="Huh";30031013]Tarkotin pillu nimitystä, en pesemistä.[/QUOTE]

Kerro kun en ymmärrä mitä kummallista pillu nimityksessä on? Mullekin puhuttiin pillusta, kun olin lapsi.

4,5 vuotiaalta pestään tukka shampoolla muutama kerran kk. Enkä ihan vauva kylvetysaikojen jälkeen ole hänta pessyt ihmemmin. Kuulostaapa kamalalta :D Mutta siis kasvot ja alapään pesusta huolehdin (+tukka silloin tällöin), muuten peseytyy riittävän hyvin lotratessaan ammeessa/suihkussa. Tykkää myös itse sienellä ja saippualla kuurata.
Päivittäin käydään suihkussa ja poika on puhdas :)

[QUOTE="Mää vaan";30031208]Kerro kun en ymmärrä mitä kummallista pillu nimityksessä on? Mullekin puhuttiin pillusta, kun olin lapsi.[/QUOTE]

kertokaapa muutkin onko teistä pillu nimityksessä jotain kummallista? Mun mielestä etupylly, pissipylly ymv. on paljon kummallisempia, koska ihmisellä ei ole kahta pyllyä. Pillu on minusta kunnollinen, ei ruma nimitys lapsen alapäälle.

Sori kun poikkesin aiheesta, mutta enhän mää tätä ihmettelyä alottanut vaan nikillä huh kirjoittanut.

8v on viime aikoina ruvennut huolehtimaan itse pesuhommat. Ainoastaan tukan kunnolla virutuksesta joutuu joskus huomauttamaan, kun on vähän hätäinen viruttelija .

[QUOTE="Mää vaan";30031301]kertokaapa muutkin onko teistä pillu nimityksessä jotain kummallista? Mun mielestä etupylly, pissipylly ymv. on paljon kummallisempia, koska ihmisellä ei ole kahta pyllyä. Pillu on minusta kunnollinen, ei ruma nimitys lapsen alapäälle.

Sori kun poikkesin aiheesta, mutta enhän mää tätä ihmettelyä alottanut vaan nikillä huh kirjoittanut.[/QUOTE]

P alkuisista pillu, pimppa ja pimpsa on turhan aikuismaisia lapselle. Etupylly ym. on hirveitä. Pimppi on asiallisin nimitys lapsen alapäästä.

Yhteistyössä