Moniko on varautunut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja diogenes 57
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko täällä muita sellaisia ihmisiä, joilla tapana huomioida esim hotellien palopoistumistiet, laivasta pelastautumista koskevat asiat tai lentokoneessa mistä löytyy pelastusliivit ja mikä on lähin poistumistie jne?
En ole moisia ikänäni tarvinnut, joten en tiedä, miten niissä käyttäytyisin.
Yleensä olen sitä mieltä, että selustan varmistus on yksi niitä parhaita stategioita.

Itse aloitin varautumisen jo pari vuotta sitten.
En tosin tätä kahinaa ajatellen vaan yleisen maailantilanteen vuoksi.
Lannoitteiden ja öljyn hinnannousut olivat sitä luokkaa ja niin perusteettomia, että jo se kertoi, mihin ollaan menossa. Ja jokainen viljelijähän tietää, mikä tilanne on tällä hetkellä lannoitemarkkinoilla.
Sanalla sanoen, katastrofi.
Koska pelaan pienellä budjetilla, ovat panostuksetkin pieniä ja harkittuja.
En voi varata oikein mitään, sillä kriisitilanteissa kaikki ylimääräinen kuitenkin menisi valtion halintaan ja pakkoluovutuksiin.
Mutta esim. lannotteita säästääkseni olen viime vuosien nurmien uusintoihin käyttänyt typensitojakasveja ja toisalta jättänyt huonot lohkot syksyisin korjaamatta säästääkseni polttoainetta.
Lypsylehmien poisuttua kuvioista on sähkön kulutus minimoitu. Huusholli lämpiää puulla ja valaistus on jo kokonaan lediä.
Lisäksi varautumiseeni on kuulunut MPK:n kurssit aina kun niitä sattuu paikkakunnallamme olemaan.

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Onko täällä muita sellaisia ihmisiä, joilla tapana huomioida esim hotellien palopoistumistiet, laivasta pelastautumista koskevat asiat tai lentokoneessa mistä löytyy pelastusliivit ja mikä on lähin poistumistie jne?
class-harry-potter.gif

• Tykkää
Reactions: -roosaruusa-
Itse aloitin varautumisen jo pari vuotta sitten.
En tosin tätä kahinaa ajatellen vaan yleisen maailantilanteen vuoksi.
Lannoitteiden ja öljyn hinnannousut olivat sitä luokkaa ja niin perusteettomia, että jo se kertoi, mihin ollaan menossa. Ja jokainen viljelijähän tietää, mikä tilanne on tällä hetkellä lannoitemarkkinoilla.
Sanalla sanoen, katastrofi.
Koska pelaan pienellä budjetilla, ovat panostuksetkin pieniä ja harkittuja.
En voi varata oikein mitään, sillä kriisitilanteissa kaikki ylimääräinen kuitenkin menisi valtion halintaan ja pakkoluovutuksiin.
Mutta esim. lannotteita säästääkseni olen viime vuosien nurmien uusintoihin käyttänyt typensitojakasveja ja toisalta jättänyt huonot lohkot syksyisin korjaamatta säästääkseni polttoainetta.
Lypsylehmien poisuttua kuvioista on sähkön kulutus minimoitu. Huusholli lämpiää puulla ja valaistus on jo kokonaan lediä.
Lisäksi varautumiseeni on kuulunut MPK:n kurssit aina kun niitä sattuu paikkakunnallamme olemaan.
Mitä oppia olet saanut MPK:n kursseilta?

Mitä oppia olet saanut MPK:n kursseilta?
Viimeksi siellä opiskeltiin ja suunniteltiin kylän (kylien) varautumista poikkeusoloissa. Jaettiin hiukan tehtäviä, mitä kukin tositilanteessa hoitaa, selviteltiin, millaisia keinoja voi ja saa käyttää turvallisuuden takaamiseksi.
Käytiin läpi mielikuvaharjoitteena (eri kylät ryhminä) selviytyminen yli satokauden kestävästä kriisiajasta.
Lisäksi siellä oli luentoja sen hetken suurimmasta uhasta, jäätiköiden sulamisesta ja merien lämpiämisestä ja niiden seurauksien ennakoimisesta.
Kaiken kaikkiaan mielestäni melko napakka tietopaketti.

Uusimmat

Yhteistyössä