Moniko on varautunut

vierailija
Ahdistaa ihan hirveästi lukea tätä teidän tilannetta.
Pienten lasten vanhemmille tämä on varmasti äärimmäisen rankkaa.
Toivotaan, että painajainen ei käy toteen täällä!

Onko teillä mitään sukulaisia/ystäviä ulkomailla?

Siunausta ja voimia sinne kovasti paljon!
Ei ole yhtään tuttuja ulkomailla, enkä usko että olisi realistista päästä edes minnekään, kahdella perheessä puuttuu passi ja sit jos ulkomailla tarvii vielä koronapassiakin. No katsotaan mitä tuleman pitää.. Kiitos, teille myös!
 
Miksi siellä on parempi asua?

Sori AP kun rönsyilen, tää oli vika.
Miksi siellä on parempi asua?

Sori AP kun rönsyilen, tää oli vika.
Nyt ainakin tuntuu, että sodan vaara on pienempi kuin Euroopassa.
Yleensä täällä on vapaampaa kaikin puolin. Monet pitävät näistä seuduista, koska koskemattomat kalajärvet ja valtavat metsästysmaat. Verotus huomattavasti alhaisempi kuin Suomessa Ihmiset pitävät huolen omista asioistaan, eivätkä työnnä nenäänsä muiden afareisiin.
 
Jos Natoon liitytään, pitäisi ehkä alkaa harkitsemaan ulkomaille muuttoa, sillä konfliktin mahdollisuus kasvaa merkittävästi.
Suomi -Venäjä osapuolia on vain kaksi, mutta jos Naton puolella mahdollisia konfliktin aiheuttajia on 30 kpl ja jokaisen on mahdollisuus joutua nokat vastakkain Venäjän ja sen liittolaisten kanssa, maamme mahdollisuus joutua sotaan kasvaa todella paljon.
Todennäköisimpiä vaihtoehtoja olisivat pohjoismaat.
Ruotsi on jo aika pitkälle menetetty, Norjassa pirun kallista, vaikka onkin yksi maailman kauneimpia ja rikkaimpia maita.
Köyhänä valitsisin kuitenkin Tanskan.
Järkevä mamupolitiikka, hyvinvoiva yhteiskunta, jossa tuli nuorempana pyörittyä aika usein, joten maa olisi jo jollakin tavalla tuttu.
Pitäisi vaan saada itsestään irti se muutto riittävän aikaisin, ennen kuin olemme jossain itseaiheutetussa konfliktissa mukana, eikä jättää lähtöä viime tinkaan kuten valtaosa Ukrainalaisista.
Ukrainalaisia tosi häipyi valtavat määrät pakoon korruptiota (neljäosa kansasta) jo natsikoiden saatua vallan 2014, eli aikaa sitten.
Venäjä välttelee suoraa konfliktia jenkkien kanssa, joten jos Suomi olisi natomaa, Venäjä tuskin tekisi yhtään mitään.
Suomi on myös oma maansa ja voi tehdä sellaisia valintoja omien liittoumiensa kanssa kuin haluaa. Venäjällä ei ole, eikä pidä olla siihen minkäänlaista sanavaltaa.
 
vierailija
Venäjä välttelee suoraa konfliktia jenkkien kanssa, joten jos Suomi olisi natomaa, Venäjä tuskin tekisi yhtään mitään.
Suomi on myös oma maansa ja voi tehdä sellaisia valintoja omien liittoumiensa kanssa kuin haluaa. Venäjällä ei ole, eikä pidä olla siihen minkäänlaista sanavaltaa.
Jonkinlainen sananvalta Putella on Suomen Nato-päätökseen, koska muuten Suomi ei Naton suhteen kiertelisi kuin kissa kuumaa puuroa.
 
Venäjä välttelee suoraa konfliktia jenkkien kanssa, joten jos Suomi olisi natomaa, Venäjä tuskin tekisi yhtään mitään.
Suomi on myös oma maansa ja voi tehdä sellaisia valintoja omien liittoumiensa kanssa kuin haluaa. Venäjällä ei ole, eikä pidä olla siihen minkäänlaista sanavaltaa.
Tämä koko asia nyt meni jonkin verran sivuun aiheesta, mutta en voi silti olla huomauttamatta, että tuosta kommentista tulee mieleen Tuntemattoman Sihvosen sanat ministerin puheesta.
"...paasaa nyt siellä pienten kansojen oikeuksista. Niijen piälle nostaa koira jalan..."
 
Minne sitä si oikeasti menisi, jos maailmansota alkaisi?

Siperiaan tai Alaskaan umpikorpeen? Brazilian sademetsiin? Tai ehkä kuitenkin ois fiksuinta vaan kaivaa itsellensä asuinkuoppa johkin eteläiseen lappiin.


Mutta mä olen varautunut sen verran, että volvo-muru ahneena jää nyt käyttötauolle ja tilalla on pieniruokainen kikotin mihin pitää laskeutua istumaan. Lisäksi ajattelin täyttellä säilykevarastoja, ku iha kohta on kesä ja niitä tulee joka tapauksessa reissuilla käytettyä.
 
  • Haha
Reactions: AivanSama
On henkilöitä, jotka eivät voi lähteä maasta ja siksi on varustauduttava.
Tosi. Tapahtuu mitä hyvänsä, meillä on oma elämämme täällä ja velvollisuutemme pitää yhteiskuntaa mahdollisimman normaalissa tilassa.
Eikä kaikilla ole edes halua paeta.
Tietysti on aina harkinnassa lasten kohtalo, onko parempi lähettää heidät pois, vai jättää tänne.
Jokainen tekee päätöksensä itse/perheensä/läheistensä kanssa.
Kenelläkään ei mielestäni ole syytä eikä oikeutta arvostella toisten päätöksiä.
 
Minne sitä si oikeasti menisi, jos maailmansota alkaisi?

Siperiaan tai Alaskaan umpikorpeen? Brazilian sademetsiin? Tai ehkä kuitenkin ois fiksuinta vaan kaivaa itsellensä asuinkuoppa johkin eteläiseen lappiin.


Mutta mä olen varautunut sen verran, että volvo-muru ahneena jää nyt käyttötauolle ja tilalla on pieniruokainen kikotin mihin pitää laskeutua istumaan. Lisäksi ajattelin täyttellä säilykevarastoja, ku iha kohta on kesä ja niitä tulee joka tapauksessa reissuilla käytettyä.
Joo, ei tästä kausa kannata lähteä.
Oon tuossa räknäillyt, että kun maat sulaa, kaivan vain taitelupoteron tuohon pihan syrjään.
Tosin ei minulla ole oikein asetrtakaan, no Baikkalin kakspiippuinen, mutta ei sillä juuri sotia käydä.
 
vierailija
Minne sitä si oikeasti menisi, jos maailmansota alkaisi?

Siperiaan tai Alaskaan umpikorpeen? Brazilian sademetsiin? Tai ehkä kuitenkin ois fiksuinta vaan kaivaa itsellensä asuinkuoppa johkin eteläiseen lappiin.


Mutta mä olen varautunut sen verran, että volvo-muru ahneena jää nyt käyttötauolle ja tilalla on pieniruokainen kikotin mihin pitää laskeutua istumaan. Lisäksi ajattelin täyttellä säilykevarastoja, ku iha kohta on kesä ja niitä tulee joka tapauksessa reissuilla käytettyä.
Suomen Lappi ei ole sen turvallisempi paikka kuin mikään muukaan Suomen joutuessa sotaan.
 
Tämä koko asia nyt meni jonkin verran sivuun aiheesta, mutta en voi silti olla huomauttamatta, että tuosta kommentista tulee mieleen Tuntemattoman Sihvosen sanat ministerin puheesta.
"...paasaa nyt siellä pienten kansojen oikeuksista. Niijen piälle nostaa koira jalan..."
Totta... meni sivuun. Mitä tulee varautumiseen, niin meillä nyt on yleensä sen verran muonitusta kaapeissa, että ehkä viikon tai vähän yli pärjäisi. Kenties kannattaa lisättä hiukan säilykkeitä, mutta en sen kummemmin ajatellut varautua. Kenties passit ja käteinen voisivat olla hyvä olla olemassa. Korona- aikana jäi passit uusimatta.
 
vierailija
Onko täällä muita sellaisia ihmisiä, joilla tapana huomioida esim hotellien palopoistumistiet, laivasta pelastautumista koskevat asiat tai lentokoneessa mistä löytyy pelastusliivit ja mikä on lähin poistumistie jne?
 

Yhteistyössä