Moniko elättää itse itsensä ja perheensä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Tuli vaan mieleen, kun 3-kymppisen kaverin kanssa juttelin. Odottaa toista lastaan. On siis kihloissa. Niin vanhemmat tuntuu kustantavan heidän elämistään aika pitkälle. Maksavat opintolainaa, talon remonttia ja hankintoja lapsille. Kun itsellä ei sitä rahaa ole.

Onko tämä kovinkin yleistä? Itse en edes kehtaisi ottaa vanhemmilta rahaa, he ostavat lapsille joulu- ja synttärilahjat ja sepä siinä. Muutoin me vanhemmat kustannamme heille mitä tarvitsevat, samoin maksamme oman elämisemme.

Kuinka moni täällä ei tarvitse vanhempiensa rahoja elämiseen?
 
Meidän perhe elää tasan minun ja miehen tuloilla, ainoat lisukkeet tulee lapsilisistä. Vanhemmilta ei olla saatu koskaan mitään, lapsien lahjatkin ovat aina hyvin maltillisia eli lahjaksi ei osteta todellakaan haalareita tms. Olen ylpeä siitä, että olemme täysin omillamme.
 
Eipä ole koskaan olleet vanhemmat minua elättämässä, nipinnapin silloinkaan kun vielä kotona asuin.

Tosin eipä tuo mielestäni mikään negatiivinen asia ole, jos isovanhemmat haluavat lapsenlapsilleen hankkia jotain tavaroita tai hankintoja. Varmasti itsekin hankin aikanaan, vaikkakin odotan että lapset osaavat itse pääosin elättää itsensä eivätkä laske sen varaan, että aikuisenakin vanhemmat maksaa.
 
meillä vanhemmat ei maksa mitään menoja eivätkä anna rahaa meidän elämiseen.Ja meillä onkin se periaate että ei pyydettäis ku hengen hädässä.Ei myöskää saada mitää yhteiskunnan tukia joten ihan omin käsin oma eläminen hoidetaan.
 
Meillä isovanhemmat osti juuri lapsille toppahaalarit ja toiset isovanhemmat toivat viimeksi kylään tullessaan pojalle pitkät kalsarit ja tytölle sukkahousuja ja muuten vain pullaa ja kahvipaketin. Viimeksi toivat tullessaan ison kasan suppilovahveroita, sangollisen puolukoita ja kummallekin lapselle uudet syyskengät.

Mun tulot on 1900 e / kk, miehen 3200 e / kk. Toki otetaan kun tarjotaan. :)
 
Mä en oo saanu vanhemmiltani rahaa sen jälkeen ku 18 täytin ja kotoa pois muutin. Ja mieheni meni töihin 17 vuotiaana ja osti kämpän, ei oo paljon hänenkään tarvinnu vanhemmiltaan rahaa pyydellä. Eli me ei ainakaan tarvita.
 
No ei todellakaan oteta vanhemmilta muuta kuin ihania mummo/pappahetkiä! Ovathan nuo auttaneet ihanasti elämän alkuun ja se riittää henkisesti tosi pitkälle.

Törkeyden huippu oli, kun ostimme ensimmäistä asuntoamme miehen kanssa, niin pankista kysyttiin kuin automaattina, että vanhemmathan tulevat sitten takaajiksi. No ihan varmasti ja ei - annettiin aikaa kylmää palautetta tuosta takaisin ja hoituihan tuo vakuuspuolikin sitten asialliseen malliin (= ei mitään tekemistä vanhempien kanssa).
 
Ihan itse elätämme perheemme, yhteiskunnan avulla toki (opintotuki ja lapsilisät :D).

Kyllä mun vanhemmat ostelee lapsille milloin mitäkin, miksi sitä kieltämäänkään kun toiset kerran haluavat ostaa juttuja ainoille lapsenlapsilleen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Meillä isovanhemmat osti juuri lapsille toppahaalarit ja toiset isovanhemmat toivat viimeksi kylään tullessaan pojalle pitkät kalsarit ja tytölle sukkahousuja ja muuten vain pullaa ja kahvipaketin. Viimeksi toivat tullessaan ison kasan suppilovahveroita, sangollisen puolukoita ja kummallekin lapselle uudet syyskengät.

Mun tulot on 1900 e / kk, miehen 3200 e / kk. Toki otetaan kun tarjotaan. :)

No noihan on ihan hyvät tulot, et pärjäis kyllä erittäin hyvin ilman mitään apuakin.
 
meillä nuo mummit on sen verran vanhoja ettei taitais olla rahallisesti apua, joten ei olla tarvittu rahallista apua 20.vuoteen. taitaa olla toisinpäin että saavat meiltä ruokaa kun itse sitä kasvatamme
 
Omilla tuloilla ja toki myös yhteiskunnan kaikille tarjoamilla tuilla (lapsilisät, kotihoidontuki ja opintotuki).

Isovanhemmat kyllä ostavat koko perheelle lahjoja (joulu-, synttäri-), mutta eivät vaateta lapsiamme, siitä pidän ihan itse huolen! :D (joskus liikaakin...) :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuli vaan mieleen, kun 3-kymppisen kaverin kanssa juttelin. Odottaa toista lastaan. On siis kihloissa. Niin vanhemmat tuntuu kustantavan heidän elämistään aika pitkälle. Maksavat opintolainaa, talon remonttia ja hankintoja lapsille. Kun itsellä ei sitä rahaa ole.

Onko tämä kovinkin yleistä? Itse en edes kehtaisi ottaa vanhemmilta rahaa, he ostavat lapsille joulu- ja synttärilahjat ja sepä siinä. Muutoin me vanhemmat kustannamme heille mitä tarvitsevat, samoin maksamme oman elämisemme.

Kuinka moni täällä ei tarvitse vanhempiensa rahoja elämiseen?

Ihan itse elätetään.

 
Me pärjättäis oikein mainiosti, mutta isovanhemmat on niin käytännöllisiä, että ennakkoperintöä pukkaa. :D
Ja mikäs siinä, kun ei ne kuitenkaan ehtis kaikkia rahojaan tän elämän aikana törsätä niiden elintavoilla, vaikka satavuotiaiksi elelisivät.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Mun tulot on 1900 e / kk, miehen 3200 e / kk. Toki otetaan kun tarjotaan. :)

Kaikki mulle hetinyt :)

Miten niin? Jos appi ja anoppi seisoo oven takana kenkien, marjojen ja sienten kanssa, niin säkö kiität kauniisti ja käsket viedä ne takaisin kotiin?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Meillä isovanhemmat osti juuri lapsille toppahaalarit ja toiset isovanhemmat toivat viimeksi kylään tullessaan pojalle pitkät kalsarit ja tytölle sukkahousuja ja muuten vain pullaa ja kahvipaketin. Viimeksi toivat tullessaan ison kasan suppilovahveroita, sangollisen puolukoita ja kummallekin lapselle uudet syyskengät.

Mun tulot on 1900 e / kk, miehen 3200 e / kk. Toki otetaan kun tarjotaan. :)

No noihan on ihan hyvät tulot, et pärjäis kyllä erittäin hyvin ilman mitään apuakin.

Niin mekin pärjättäis. Mutta jos toiset haluaa antaa, niin en mä niitä poiskaan heitä.
 
Mun vanhemmat on ostaneet meille auton, pesutornin, keittiön kaapistot ja sohvakaluston. Lisäksi niiltä on saatu 2 sisustusarkkua, lipasto, keittiön pöytäryhmä ja jotain muuta pientä. Isäni maksaa tyttären leikkikoulun, ja äiti heittää satasella silloin tällöin.

Mutta muuten elätetään kyllä itsemme.
 

Similar threads

Yhteistyössä