moniallergisia lapsia?

meidän vauvalla(pian puoli vuotta) on todettu allergiat maidolle,soijalle ,kotimaisille viljoille ja kananmunalle.mietin vaan tulevaisuutta,kuinka paljon teillä muilla tällaiset allergiat ovat ihan käytännön elämää haitanneet? onko todella vaikea löytää sopivia ruokia?saako lapseni syödä oikeastaan mitään?!entä onko teidän lapsilla todettu myöhemmin vielä paljon uusia allergioita? entä astmaa,siitepöly- tai eläinallergiota? olisin kiitollinen kaikesta tiedosta, jos viitsitte vaivautua...
 
No meillä pojan ollessa kanssa n.6kk todettiin allergiseksi maidolle,munalle ja vehnälle. Todellisuudessahan oli monelle muullekin allerginen. Meidän diettimme alussa ruokavalio koostui näistä:apteekin korvike,bataatti,kesäkurpitsa,riisi,vadelma ja mustikka. Myöhemmin selvisi vielä tuo riisi epäsopivaksi. Aluksi oli shokki tajuta tilannetta todeksi,tuntui,että eihän poika saa syödä mitään. Mutta sitten huomasin kuinka paljon pojan olotila koheni ruokavalion ollessa kohdallaan joten se oli tärkeintä. Kaura saatiin ruokavalioon n.10kk iässä ja se oli kuin lottovoitto. Poika sairasteli tosi paljon pienempänä eli kokeilu ei edistynyt juuri ollenkaan. Mutta nyt poika on vähän yli 2v ja ollaan jo jopa melkein 2 viikkoa syöty hapanmaitotuotteita eli kyllä se aurinko paistaa risukasaankin lopulta vaikka aina ei siltä tunnukaan. Riisikokeilun aloitin tänään,sehän oli meillä tosi pahis! Pikku hiljaa ja askel kerrallaan.

Meillä ei ainakaan vielä astma oireita ja ei tarvisi kyllä tullakaan. Tänä keväänä ja kesänä poika on jonkin verran reagoinut siitepölylle ihollaan. Välillä on sellasta nyppyistä ihottumaa esi.reisissä tai taipeissa. Lääkäri määräsi Aeriusta ja rasvaillut olen entistä paremmin =)
 
:wave: Meillä allergioita maidolle, soijalle, vehnälle, ohralle, rukiille, kananmunalle, paprikalle, omenalle ja maapähkinöille. Kyllähän niitä ruokia jotka käyvät on rutkasti. Ainut että kaikki joutuu oikeastaa itse tekemään juuri tuon soijan ja viljojen takia. Mutta eipä ole menoa haitannut. Ainut mikä on niin matkoille lähteminen vaatii paljon ennelta suunnittelua ja rutkasti eväitä, ravintoloissa ja muissa pikaruokaloissa kun tahtoo kaikkia kiellettyjä aineita ruoista löytyä. Eipä sitä heti uskoisi että esim. hampurilaisketjujen pihveissä ja sämpylöissäkin olisi soijaa :\|
 
Muntsipuntsi
Meiän reilu kasikuisella pojalla on allergioina maito, vehnä, kananmuna, soija ja pähkinä. Epäilyn alaisena porkkana ja myös persikka joudutaan testaamaan uudestaan, kun pojan iho lehahti kokeilun aikana. Epäilen kuitenkin, ettei kyseinen reaktio johtunut persikasta itsestään, koska tehostettua rasvausta sai jatkaa monta päivää persikan jälkeen, eikä pojun iho yleensä niin reagoi ruoka-aineisiin. Parin muunkin ruoka-aineen kohdalla on jouduttu vehtaamaan ees sun taas samalla tavalla ja lopulta saatu ne ruokavalioon mukaan. Tällä hetkellä pojun ruokavaliossa on peruna, riisi, maissi, possunliha, kesäkurpitsa, mustikka ja luumu, testauksessa menossa parsakaali (yhden päivän jälkeen ei ainakaan oireita), seuraavaksi testiin tulee kaura, puolukka tai banaani, en ole siitä vielä päätöstä tehnyt. Poju saa vielä rintamaitoa ja vältän itse kyseisiä ruoka-aineita.

Meillä noita kiinteiden kokeilua haittaa vaikea atopia, joka lehahtaa milloin mistäkin, flunssasta ja hikoilusta varsinkin. Noiden ruoka-allergioiden löytymisen myötä iho on tosin parantunut paljon, iho on enimmän aikaa ainakin kohtalaisessa kunnossa, lehahdukset ovat paljon "kevyempiä" ja paranevat nopeammin.

Mua ei niinkään ruoka-aineet huoleta, koska aika hyvin ollaan jo saatu niitä kuvioon mukaan. Mutta musta tuntuu, että mä olen hysteerisen neuroottinen kesän itikoiden ja pörriäisten kanssa. Ja toinen huolenaihe on esikoisen syömingit ja niiden jälkeiset muruset pöydän alla, joista poju on ylettömän kiinnostunut. Että mitäs jos se vetäisee vehnäleivän palasen suuhunsa.. Harja ja rikkalapio viuhuu meillä alituisesti..
 
Meillä esikoisella (2v5kk) maito, kananmuna, peruna, mango ja pähkinä allergiat. Sekä siitepölyallergia.
Pojulla (10kk) on todettu maito, kotimaiset viljat, peruna, porkkana, hirssi, banaani, maissi, kiivi... lisäksi siitepöly ja koira allergia ja viikko sitten varmistettiin astma diagnoosi.
Nyt ruokavaliossa on riisi, bataatti, kukkakaali, parsakaali, sipuli, possu, vadelma, mustikka, persikka ja soija. Noiden allergisoivien ja ei allergisoivien aineiden lisäksi ei olla vielä muuta keritty kokeilemaan kun on vähänväliä rauhoiteltu ihoa tai masua... jahka tuo poika paranee kesäflunssastaan niin otetaan kokeiluun tattari...
 
... ja vielä siitä ruokien saatavuudesta... meillä kaikki ruuat täytyy tehdä itse sillä mitään valmista ei kaupoista löydy, marja ja hedelmäsoseita lukuunottamatta... jos ruuan laittaminen tuntuu ylivoimaiselta omin neuvoin niin kannattaa ottaa yhteyttä ravitsemusterapeuttiin niin saa ohjeita mitä kokeilla... ja taitaa saada reseptejäkin...
 
suuret kiitokset vastauksista! voisin kyllä tosiaan ottaa yhteyttä johonkin ravintoterapeuttiin, jos vaikka neuvolassa kysyisin lisää.. huolestuttaa hirmuisesti tuo astma, isälläänkin se on :(
mutta eihän se silti sitä tarkoita että se lapselle tulisi..isosiskonsa on muuten aina ollut täysin terve, pari kertaa vaan ollut kuumeessa, eikä allergioita eikä mitään :) tällä vauvalla kun on ollut vielä korvatulehduksiakin ja vauvarokonkin sairasti. kai se sit on niin että jos lapsella on taipumusta sairastella niin se kanssa sairastelee, ja terve on yleensä sitten kaikinpuolin terve..
 

Yhteistyössä